• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
4

رزومه را ساده و روان بنویسیم!

  • کد خبر : 6497
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱
رزومه را ساده و روان بنویسیم!
اولین گام و خط ارتباطی بین کارفرما و کارجو پس از اعلام نیاز به نیروی انسانی یا وجود یک فرصت شغلی خاص، از طریق ارسال رزومه کارجو به کارفرما برقرار می شود . موفقیت کارجو دراین گام می تواند شانس او را برای قرارگرفتن در میان نیروهای منتخب مراحل بعد بیشتر کند .دراین نوشته قصد آن داریم به شیوه نوشتن رزومه به صورت ساده بپردازیم . برای رزومه کلمه معادل فارسی "کارنامک " معرفی شده است اما کماکان در بیشتر مراودات و مکاتبات همچنان "رزومه " کاربرد بیشتری دارد و دراین نوشته نیز به ناچار از آن استفاده می شود.

رزومه چیست؟

رزومه یک سند مهم است که به طور معمول توسط کارجویان برای ارائه اطلاعات مربوط به اطلاعات شخصی ، سوابق تحصیلی ، سوابق های شغلی ، مهارت ها و… به صورت خلاصه تهیه و در اختیار کارفرمایان قرار می گیرد . این سند برای افرادی که به دنبال شغل جدیدی هستند یا می خواهند در یک سازمان معرفی شوند بسیار اهمیت دارد. این سند برای جلب توجه کارفرمایان و افرادی که مسئولیت گزینش و استخدام دریک سازمان را دارند بسیار حائز اهمیت است .

cv چیست؟

CV مخفف( Curriculum Vitae ) نیز مشابه رزومه در فرآیند جستجوی کار استفاده می شود و درآن اطلاعات شخصی، سوابق کاری، مهارت‌ها، تحصیلات و سایر اطلاعات مربوط به توانایی‌ها و دانش فرد درج می‌شود. یک CV به اصطلاح “کارنامه” شخص است که به کمک آن، کارفرما می‌تواند اطلاعات لازم برای انتخاب مناسب‌ترین فرد را برای یک شغل مشخص دریافت کند.

تفاوت رزومه با cv چیست؟

رزومه و CV دو مفهوم مرتبط هستند، اما تفاوت‌هایی دارند. رزومه یک سند خلاصه است که به طور مختصر و مفید اطلاعاتی درباره تجربه‌ها، تحصیلات، مهارت‌ها و دانش فرد را ارائه می‌دهد. اما CV یک سند جامع‌تر اما جزئی تر است که شامل اطلاعات جزئی درباره تحصیلات، تجربه‌ها، مهارت‌ها و دانش فرد می‌شودو بیشتر برای شغل‌های تخصصی و علمی مناسب است. همچنین، CV به طور معمول طولانی‌تر از رزومه است و شامل اطلاعات جزئی تحصیلات، تجربه‌های کاری، مهارت‌ها، مقالات علمی و … است.

یک رزومه معمولاً در حداکثر یک یا دو صفحه نوشته می شوداما CV ، به دلیل اینکه معمولاً می تواند بسیار جامع باشد و شامل موارد جزئی تر از یک رزومه باشد در صفحات بیشتری نوشته می شود و جزئیات مانند مقالات تحقیقاتی ، پروژه های تحقیقاتی ، تحصیلات و گواهینامه های تخصصی و سوابق آموزشی را دربر بگیرد و به عنوان سند جامعی از تمام جزئیات زندگی حرفه ای فرد محسوب می شود.

روش ارائه اطلاعات در رزومه

مشخصات فردی و شخصیتی این مشخصات عموما در ابتدای رزومه نوشته می شود و شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت، وضعیت تاهل، آدرس، شماره تماس و ایمیل است.
نام و نام خانوادگی کارجو در بالای رزومه آورده می‌شود تا مشخص کند که رزومه دقیقا مربوط به چه کسی می شود و وی به عنوان فردی خاص در میان کارجویان شناسایی شود . تاریخ تولد نیز به دلیل محاسبات سنی و تعیین توانایی‌های شخصی مهم است. جنسیت نیز در برخی موارد به دلیل ویژگی های یک شغل و تعاملات مربوط به آن اهمیت دارد. وضعیت تاهل نیز برای کارفرما می تواند اهمیت داشته باشد و در سنجش و انتخاب نیروی انسانی موثر باشد. آدرس، شماره تماس و ایمیل نیز برای ارتباط و هماهنگی مربوط به مصاحبه و جزئیات اضافی مورد نیاز است. در کل، مشخصات شخصی در رزومه اطلاعات مهمی است که درهمان ابتدا برای ارائه دیدگاه کاملی از مشخصات عمومی کارجو و شناخت وی به کارفرما داده می شود و راه های ارتباطی با کارجو را در مراحل بعدی مشخص می سازد و بنابراین، حوصله و دقت ویژه‌ای برای تکمیل این بخش از رزومه لازم است.

سوابق تحصیلی –پس از مشخصات فردی ، سوابق تحصیلی ذکر می شود ، در این بخش نام مراکز تحصیلی از قبیل دانشگاه یا دبیرستان ، رشته تحصیلی، مدت زمان تحصیل و مدرک دریافتی ذکر می شود و همچنین می توان موضوع پایان‌نامه یا پروژه‌های مهمی که در طول تحصیل انجام شده را در آن ذکر کرد.

نوشتن سوابق شغلی- پس از سوابق تحصیلی به سوابق شغلی پرداخته می شود. در این بخش، نام شرکت یا سازمانی که کارجو در آن کار کرده‌است، عنوان شغلی، مدت زمان کار و توضیح مختصری از وظایف و دستاوردهای وی بیان می شود. اگر کارجو در هر شغل خاصی مسئولیت‌های ویژه‌ای داشته‌است، آنها را نیز در این قسمت باید ذکر کند.
در صورتی که کارجو تجربه‌های کاری قبلی ندارد، می‌تواند به جای آن، تجربه‌های کاری داوطلبانه، کارآموزی یا فعالیت‌های داوطلبانه خود را ذکر کند. این نشان می‌دهد که وی دارای توانایی‌های مختلف و پشتکار است و علاقه‌مند به اکتساب تجربه و یادگیری است.
ترتیب زمانی نوشتن سوابق تحصیلی وشغلی در رزومه :
بهتر است سوابق تحصیلی و شغلی به ترتیب معکوس نوشته شوند ، یعنی ابتدا و دربالا آخرین و جدید ترین تجربه کاری یا تحصیلی قرار گیرد و درمراحل بعدی به ترتیب سوابق قدیمی تر درج شوند . این روش به کمک کارفرما می‌آید تا به راحتی بتواند مسیر شغلی یا تحصیلی کارجو را درک کند.
در کل، در نوشتن سوابق تحصیلی و شغلی در رزومه، باید دقت و توجه کافی به جزئیات داشت و در ذکر سوابق از ادبیات مناسب و شیوا و استفاده از اصطلاحات حرفه‌ای استفاده استفاده شود.

مهارت های شخصی:

بعد از نوشتن سوابق تحصیلی و سوابق شغلی، باید به موارد دیگری نیز توجه کرد. اولین مورد، مهارت‌های شخصی و حرفه‌ای است که در طول تحصیلات و تجربیات شغلی به دست آمده است. این مهارت‌ها می‌توانند مربوط به مواردی مانند مدیریت زمان، توانایی کار تیمی، مهارت‌های ارتباطی و تسلط به نرم‌افزارهای مختلف باشند. در این قسمت، می‌توان به صورت خلاصه به هر یک از این مهارت‌ها اشاره کرده و نشان داد که چگونه در محیط‌های مختلف از آنها استفاده شده است. به علاوه، اگر فردی دارای مدارک و گواهی‌هایی است که نشان دهنده مهارت‌های خاصی است، این موارد نیز در این قسمت ذکر می‌شوند. در نهایت، در این قسمت می‌توان به عنوان یک خلاصه از تجربیات و مهارت‌ها استفاده شود و به کارفرما نشان داده شود که چگونه این مهارت‌ها می‌توانند در وظیفه مورد نظر مفید باشند.

نوشتن سایرموارد:

پس از مهارت ها، بهتر است در نوشته ها خود مواردی را ذکر کنید که نشان دهنده تجربه ویژه و توانایی شما در زمینه های مختلف است. مثلاً در صورتی که مهارت های شما در حوزه عملکرد فنی است، می توانید در نوشته های خود به تجربیاتی که در زمینه های مرتبط با این عملکرد داشته اید، اشاره کنید. همچنین، اگر مهارت های شما در حوزه های مدیریتی و رهبری است، می توانید در نوشته های خود به پروژه ها و تجربیاتی که در این زمینه ها داشته اید، اشاره کنید. در هر صورت، نوشته ها باید مرتبط با مهارت ها باشند و نشان دهنده توانایی و تجربه کارجو در زمینه هایی باشند که در آنها مهارت دارد.

دقت های لازم در مورد نوشتن رزومه:

شیوه درج دلایل قطع همکاری با شرکت ها و سازمان ها در رزومه :

افراد ممکن است به هردلیل کارشان در یک شرکت یا سازمان پایان یابد .این پایان کار می تواند به درخواست نیروی کار یا کارفرما صورت گیرد که مورد اخیر را بیشتر با کلمه اخراج می شناسند .
بسیاری از افراد در موقع نوشتن رزومه در مواردی که قطع همکاری از سوی کارفرما صورت گرفته دچار تردید می شوند و ممکن است در شیوه های اشاره به آن دچار تردید شوند. این مسئله بستگی به عوامل مختلفی دارد، مانند دلیل اخراج، تجربه قبلی و کارکرد در شغل پیشین. اگر دلیل اخراج مربوط به عوامل خارج از کنترل شخص بوده و تجربه کاری قبلی قابل قبول بوده است، ممکن است مناسب باشد که این مطلب در رزومه ذکر شود و کارفرما بتوانند از تجربه قبلی متقاضی شغل در یک شغل مطلع شود. اما اگر دلیل اخراج با عملکرد شخصی در شغل پیشین و اختلاف بین کارفرما ونیروی کار مرتبط باشد ، نوشتن آن به ظرافت نیاز دارد و بهتر است به موضوع در رزومه ذکر نشود و به جای آن، تمرکز بر روی تجربه و مهارت‌های دیگری که در طول حرفه مورد نظر به دست آمده باشد .باید توجه داشت که به خصوص در فرآیندهای استخدامی فعلی به دلایل متعدد چه از سوی کارفرما و چه از سوی کارگر ممکن است در مقطعی از زمان همکاری ها دریک سازمان قطع شود و شاغل شدن در یک شرکت یا سازمان به منزله یافتن شغلی ابدی نمی تواند باشد و برجسته کردن علل قطع همکاری ضرورتی ندارد.

ارائه اطلاعات مفید دیگر در رزومه :
رزومه یکی از ابزارهای مهم برای جذب کارفرمایان است و برای اینکه بتواند توانمندی ها و تجربیات فرد را برای یک فرصت شغلی به خوبی نشان دهد، لازم است تنها به مشخصات فردی، سوابق تحصیلی و شغلی و مهارت‌ها محدود نشود. در رزومه، ارتباط بین این موارد و هدف شغلی فرد نیز باید در ذهن ارزیابی کننده رزومه برقرار شود. به عنوان مثال، اگر فردی به دنبال یک شغل مرتبط با حوزه مدیریت است، ارائه مواردی از سوابق تحصیلی و شغلی خود در این حوزه می‌تواند به افزایش احتمال انتخاب او توسط کارفرما کمک کند. همچنین، ارائه مواردی از تجربیات فرد در حوزه های مرتبط با مهارت های خاصی که درخواست شغلی می‌کند نیز می‌تواند به روند انتخاب او تاثیر بگذارد. در نتیجه، برای ایجاد یک رزومه کامل و جذاب، لازم است که به جز مشخصات فردی و سوابق تحصیلی و شغلی، توانمندی ها، تجربیات و مهارت های مرتبط با هدف شغلی نیز درج شوند ذکر سوابق کاری که ارتباطی به فرصت شغلی مورد نظر ندارد می تواند گمراه کننده باشد به طور مثال یک دانش آموخته مهندسی ممکن است در دوره هایی برای گذران زندگی فروشندگی کرده باشد ، ذکر سابقه کاری دراین مورد برای فرصت شغلی مهندسی کمکی نمی کند .

آیا باید برای همه کارفرما ها یک رزومه ثابت و مشخص ارسال کرد ؟

واقعیت این است که کارفرماها نیازهای متفاوتی دارد و با توجه به ویژگی هرشغل به دنبال آنچه می خواهند در رزومه های مختلف هستند. برخی کارفرماها ممکن است علاقه داشته باشند تا رزومه های متقاضیان کار بیشتر درباره تجربیات قبلی و تخصص های خاص آنها باشد، در حالی که درشغل دیگری ممکن است ویژگی های شخصیتی خاص از اهمیت زیاد برخوردار باشد. بنابراین، بهتر است هر بار که برای یک شغل خاص درخواست ارسال می شود، رزومه متناسب با نیازهای کارفرما تنظیم شود تا شانس شما برای جذب توجه افزایش یابد. این نیازها را می توان با توجه به اطلاعات مندرج در آگهی های استخدامی ، تحقیق از وضعیت کاری آگهی دهنده استخدامی یا کارفرما یا اطلاعات موجود در فضای مجازی دریافت .

بهترین شیوه ارائه اطلاعات:

ارائه اطلاعات چه به صورت جدول و چه به صورت غیر از جدول امکان پذیر است . استفاده از جدول برای نمایش توانمندی ها و تجارب، این امکان را می دهد که اطلاعات به صورت یکنواخت و قابل مقایسه نمایش داده شوند . همچنین، استفاده از جدول می تواند به خوانایی و فهم آسان تر اطلاعات کمک کند اما در برخی موارد، ممکن است نیاز به توضیحات و تفصیل بیشتر باشد که استفاده از متن این امکان را بهتر فراهم می سازد . استفاده از متن برای نوشتن توانمندی ها و تجارب، کارجو را قادر می سازد تا بیشتر به جزئیات و تجربیات خود پرداخته و آنها را به طور کامل توضیح دهد. در نهایت، کارجو باید با توجه به نیازها و هدف از ارائه توانمندی ها و تجارب، درمورد سبک ارائه اطلاعات تصمیم گیری کند.

نکته آخر و کلیدی:

اولین سندی که در موردیک کارجو بررسی می شود رزومه وی است .کارفرمایان معمولا برای بررسی رزومه به خصوص وقتی که متقاضیان یک شغل متعدد باشند زمان زیادی صرف نمی کنند حتی در منابع مختلف به دو یا سه دقیقه زمان بررسی رزومه اشاره می شود پس هرچه رزومه با سبک بهتری نوشته شود و اطلاعات آن بتواند نگاه کارفرما را بیشتر به خود جلب کند شانس متقاضی یک شغل برای استخدام بیشتر می شود.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=6497

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.