• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
12

روش های نوشتن رزومه

  • کد خبر : 759
  • ۰۴ تیر ۱۳۹۹ - ۷:۲۶
روش های نوشتن رزومه
چگونه رزومه بنويسيم؟رزومه نويسي اصولي دارد که هرفردی براي ديده شدن درميان انبوه متقاضیان يک موقعيت شغلي، بايد اين اصول را رعايت کند.

چگونه رزومه بنویسیم؟رزومه نویسی اصولی دارد که هرفردی برای دیده شدن درمیان انبوه متقاضیان یک موقعیت شغلی، باید این اصول را رعایت کند.
قالب رزومه میتواند به اشکال مختلفی باشد که موضوع بسیار مهمی هم هست. امروزه برخی کارفرمایان برای بررسی رزومه های دریافتی از نرم افزارهای اسکن خودکار استفاده میکنند.
پس متقاضیان مشاغل برای رزومه نویسی باید به مختصات موردپسند این نرم افزارها نیز وارد باشید. ازطرفی کارفرما نیز باید از رزومه خوشش بیاید.حال اگر پرسش این است که چگونه رزومه بنویسیم که شغل مناسب و مورد نظر خود پیدا کنیم، به مواردی که در ذیل شرح داده می شود توجه کنید :


حقایقی درباره رزومه نویسی که شاید هنوز نمیدانید
قبل از اینکه به نکات مربوط به رزومه نویسی اشاره کنیم ، اول باید مواردی را که داشتن یکم رزومهٔ خوب را پراهمیت می سازد بشناسیم.
کارفرمایان ن قبل از تصمیم برای دعوت از یک فرد به مصاحبه استخدامی زمان کمی را برای خواندن آن وقت صرف میکنند؛
۱۵ تا ۲۰ کلمهٔ اول رزومه اهمیت حیاتی دارد، چون تقریبا همان متنی است که مـیتوان در اولین نگاه از نظر گذراند؛ یک سوم ابتدایی رزومه تقریبا مشخص می کند که آیا کارفرما یا فردی که مسئولیت استخدام را بردوش دارد به مطالعه مابقی رزومه خواهد پرداخت یا نه؟
اغلب استخدام کنندگان قسمت «خلاصه» را میخوانند (پاراگراف کوتاهی در ابتدای رزومه که به توضیح مختصر مهارت ها و تجربیات اختصاص دارد )؛براساس نتایج یک نظرسنجی ۵۴ درصد کارجویان رزومه شان را برای هر درخواستی مطابق نیازهای همان درخواست اصلاح نمی کنند، درحالیکه با این کارخواهند توانست تا حد زیادی از سایر رقبا پیشی گیرند .
قالب های رزومه
بهتر است ازقالب های استاندارد و دسته بندی های رایج برای نوشتن رزومه استفاده کنید. بهتر است رزومه تان را براساس یکی از سه قالب زیر بنویسید:
■ زمانی؛
■ عملکردی؛
■ ترکیب زمانی و عملکردی.
در رزومه های زمانی سوابق شغلی به ترتیب زمانی فهرست میشوند. با آخرین سابقهٔ شغلی شروع کنید و مهارت ها و دستاوردهای مربوط به هر شغلی را زیر عنوان همان موقعیت شغلی بنویسید. برعکس در رزومه های عملکردی تأکید باید روی مهارت ها و دستاوردهای مربوط به عناوین شغلی ذکرشده باشد. اما در رزومه های ترکیبی روی هر دو، هم عناوین شغلی و هم مهارتها و دستاوردها، یک اندازه مانور داده میشود.
ابتدای رزومه در همهٔ قالب ها با خلاصهٔ کوتاهی شروع می شود که شامل عنوان شغلی (ترجیحا مرتبط با شرح شغل) و توضیح مختصری (در حد دو تا سه جمله) در باب مهارتها و تجربیاتی است که احتمال میدهید کارفرمای بعدی را به استخدام تان مجاب خواهد کرد.
در ادامه قالبهای مختلف، رزومه را برایتان بازتر میکنیم:
۱. قالب زمانی
در این نوع رزومه همانطور که گفتیم سوابق شغلی به ترتیب عکس (از آخر به اول) نوشته میشوند. درواقع کارجو صلاحیتش را به طور عمده در دو قسمت «سوابق تحصیلی و شغلی» به اختصار اما گویا نشان می دهد. ابتدای رزومه هم باید با خلاصه ای از مهارت ها و تجربیات حرف های شروع شود. رزومهٔ زمانی درکل به درد متقاضیانی می خورد که میخواهند نشان دهند در حوزهٔ کاری مشخصی پیشرفت داشته و مسئولیت پذیر بوده اند.
بنابراین:
رزومهٔ زمانی قالب موردپسند مدیران استخدام است؛این قالب به طور خاص روی محل های کار قبلی تأکید می کنند و بیشتر به درد کارجویانی میخورند که برای کارفرمایان معتبر کار کرده اند.
اما: تأکید روی زمان، وقفه های شغلی کارجو را بیشتر نشان میدهد؛این قالب برای کارجویان جدید یا متقاضیان باسابقه ای که نمیخواهند سنشان معلوم شود مناسب نیست (البته کارفرمایان معمولا برای استخدام محدودهٔ سنی مشخص میکنند)؛ تغییرات مسیر شغلی در رزومه های زمانی شاید ناگهانی به نظر برسند.
۲. قالب عملکردی
این قالب برای کارجویانی که تازه وارد بازار کار شده اند کاملا مناسب است. برای متقاضیانی که وقفه های کاری داشته اند هم همینطور. رزومهٔ عملکردی به کارجو کمک میکند تا کارفرما بیشتر روی مهارت هایش تمرکز کند و نه روی وقفه های شغلی یا تجربیات کاری محدودی که احیانا دارد.
در خلاصهٔ ابتدایی رزومه هم که باید به ذکر مهمترین و مرتبط ترین مهارتها و تجربیات شغلی پرداخته شود و سایر قسمت ها سازماندهی مهارت ها خواهند بود. مثلا اگر رزومه ای برای درخواست پست تحلیلگر مالی می نویسید بخشی را به فهرست کردن تجربیات خود در بودجه بندی اختصاص دهید.
بنابراین:قالب عملکردی به حرفه ای هایی که چند حوزهٔ کاری مختلف را تجربه کرده اند کمک می کند تا مهارت های قابل انتقال بین حوزهه ای تجربه کرده را برجسته تر نشان دهند؛این قالب به کارجویان سنین مختلف امکان می دهد روی مهارت ها و پتانسیل هایشان تأکید کنند تا روی مدت زمان اشتغال شان در پست های قبلی؛این قالب می تواند مسائل بعضا دردسرساز درزمینهٔ سوابق شغلی (مثلا وقفه های شغلی) را کمرنگ تر نشان دهد.
این قالب موردپسند بسیاری از مدیران استخدام نیست، چراکه نمی توانند نحوهٔ عملکرد کارجو و پیشرفتش را خیلی خوب بسنجند؛این نوع رزومه به اعتقاد برخی استخدام کنندگان نشان دهندهٔ مخفی کاری است.
۳. قالب ترکیبی
قالب ترکیبی آمیزه ای از دو قالب دیگر است. در این نوع رزومه ها برای مثال می توانید با مهارتها و دستاوردهای تان شروع کنید و سپس با ذکر جزئیات از سوابق شغلی خود بنویسید. اگر سعی دارید وقفه های شغلی تان خیلی معلوم نباشند، بهتر است رزومه ای که مینویسید بیشتر رنگ و بوی قالب عملکردی داشته باشد و قسمت سوابق شغلی را مختصرتر کنید.
بنابراین ، قالب عملکردی به درد کارجویان جوانی میخورد که مهارتهای زیادی در مدت زمان کوتاهی کسب کرده اند، اما سابقهٔ کاری بلندبالایی ندارند؛این نوع رزومه می تواند برای افرادی که مدت طولانی در پستی خاص یا برای یک کارفرما مشغول به کار بوده اند مناسب باشد؛این قالب به کسانی که قصد دارند به حوزهٔ کاری جدیدی وارد شوند کمک میکند تا دستاوردها و مهارتهای قابل انتقالشان را برجسته تر نشان دهند.
اما:این نوع رزومه وقفه های کاری یا تغییرات شغلی ناگهانی را به نسبت رزومه های عملکردی مشخص تر نشان می دهد؛این قالب موردپسند بسیاری از مدیران استخدام نیست.

نکات پایانی

چگونه رزومه بنویسیم؟
خلاصه اینکه نحوهٔ ارائهٔ رزومه می تواند نقش به سزایی روی آیندهٔ شغلی تان داشته باشد. رزومه ای میتواند شما را از مرحلهٔ اسکن نرم افزاری به پای میز مصاحبه برساند که ساده و واضح باشد. یادتان باشد که کلیدواژه های مرتبط با مهارتهایتان را به اندازه کافی تکرار کنید، اما نه آنقدری که توی ذوق بزند یا کپی شرح شغل باشد.
در پایان بد نیست خلاصه ای از نکاتی را که گفتیم با هم مرور کنیم تا بهتر بدانیم که چگونه رزومه بنویسیم:
◄ شرح شغل را بهد قت بخوانید و سعی کنید بفهمید که کارفرما با استخدام کارمند جدید میخواهد چه مشکلی را حل کند. بعد از آن رزومه ای تدارک ببینید که نشان دهد با مهارتها و تجربیات تان میتوانید کلید حل آن مشکل باشید.
◄ «خلاصه» یا همان چند جملهای را که ابتدای رزومه در باب مهارت ها و تجربیات تان مینویسید باید براساس مختصات هر شغل درخواستی اصلاح کنید.
◄ در قسمت جداگانه ای با عنوان «مهارت ها» حداکثر مهارت هایی را که به شغل درخواستی تان میخورند ذکر کنید.
◄در طول رزومه از کلید واژه ها و عباراتی که در آگهی شغل آمده اند به نحوی منطقی استفاده کنید.
◄بهتر است از تیترهای رایجی همچون «مهارتها» و «سوابق شغلی» برای تقسیم بندی قسمت های مختلف رزومه تان استفاده کنید.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=759

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.