• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
5

تاثیر فناوری هوش مصنوعی بر حرفه وکالت

  • کد خبر : 18897
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۵:۵۶
تاثیر فناوری هوش مصنوعی بر حرفه وکالت
توسعه هوش مصنوعی باعث شده است تمامی مشاغل دنیا تحت تاثیر این فناوری قرارگیرند . دراین مقاله تاثیر هوش مصنوعی برشغل وکالت بررسی شده است .

باپیشرفت هوش مصنوعی، کاربردهای نظام حقوقی بیشتر میشود. اما متأسفانه یک تکنولوژی جدید قدرتمند
همواره در معرض خطر سوءاستفاده قرار دارد. این خطرات تمام جنبه های زندگی روزمره ی حرفه وکالت را تحت
تأثیر قرار میدهند .
انتشار ویدیوها و عکسهای ساختگی(دیپ فیک) میتوانند برای ادله اثباتی یا نفی در دادرسی به خدمت گرفته شوند و حقیقت را وارونه جلوه دهند.
هنگامی که هوش مصنوعی به چنین توانایی برسد،خبررسانی و دفاع سخت و البته شاید بی اعتبار شود و اگر چیزی را با چشمهای خودتان نبینید، بسیار دشواراست بتوانید آن را باور کنید.از طرف دیگر هوش مصنوعی میتواند چنان قدرت بگیرد که صدا و دیگر ویژگی های منحصر به فرد آدمها چون لحن گفتار، لهجه و زبان بدن را تقلید کند، به گونه ای که نتوانید به اصالت یک فایل صوتی یا ویدئویی شک کنید.درباره مضرات هوش مصنوعی باید گفت که شرکت های بزرگ والبته همایش نخبگان حقوقی جهان در دوماه گذشته همایشی تحت عنوان (انقلاب حقوقی) در شهر نورنبرگ آلمان برگزارکردند تا در مورد ورود هوش مصنوعی و تغییرات گسترده جهت فرصت ها و چالش های موجود صحبت کنند ،
اما متاسفانه هنوز به صورت رسمی در هیچ یک از کانون های وکلا و اتحادیه سراسری کانونهای وکلا
دادگستری ایران در مورد هوش مصنوعی جلسه ای برگزار نشده است، شاید روزی که می تواند خیلی کوتاه باشد
، هوش مصنوعی از ما عبور کند و بررسی هوش مصنوعی دیگر سال به به انتفاع موضوع شود ؛ در هر صورت طی
چند سال گذشته هوش مصنوعی در زمینه حریم خصوصی تا حد قابل توجهی زیر تیغ دولت ها و نهادهای
نظارتی قرار گرفته اند.
در همین رابطه شاهد تدابیر پیشگیری امنیتی با استفاده از هوش مصنوعی نیز هستیم. اما متأسفانه در ایران هنوز برای دولت مردان و تصمیم گیران قوانین هوش مصنوعی مجهول و ناشناخته است اگر چه هوش مصنوعی یا AI نقش مهمی در مقابله با تهدیدات ایفا میکند اما از طرفی نیز به عنوان یک شمشیر دولبه و یک چالش بزرگ به ویژه در حرفه وکالت نیز محسوب میشود. درست است که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی و محافظت بهتر در برابر تهدیدهای هوش مصنوعیمفید هستند، اما این را هم باید درنظر داشت که مجرمان سایبری نیز میتوانند از این فناوری در جهت اهداف مخرب و پراکنده خود استفاده کنند به طوری که مصوّن ماندن در برابر آنها سخت تر از گذشته شده است، چرا که خیل کثیری از آنها به طور همزمان عمل میکنند.
اتخاذ یک رویکرد مشترک جمعی حقوق دانان برای مقابله مضرات هوش مصنوعی از طریق وضع قوانین از سوی
مجلس و دولت برای قانونمند کردن هوش مصنوعی و تهیه و انتشار چارچوبی برای ایجاد یک رژیم نظارتی جدید جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی را میتوان راهکارهایی ابتدایی برای مقابله با این تهدید هوش مصنوعی است.از همان ابتدای توسعه هوش مصنوعی بسیاری از افراد مهم و تأثیرگذار جهان به ایراد سخن یا اظهار نظر در مورد عواقب این فناوری جذاب و با پتانسیل باال پرداختند.
در این میان بسیاری از صاحب نظران، این فناوری را یک فرصت عالی برای پیشرفت بشریت میدانند ولی اکثر آنها بر این نظریه اتفاق نظر دارند که همراه با مزایای گسترده هوش مصنوعی برای بشریت، باید به خطرات آن نیز توجه ویژه داشت.استفن هاوکینگ فقید، کیهان شناس و فیزیکدان بزرگ در گفتگویی عنوان کرد توسعه هوش مصنوعی کامل میتواند پایان نژادانسانی را به دنبال داشته باشد…آن(هوش مصنوعی)خودش راپرتاب میکندودریک سرعت هرچه بیشترخودراطراحی مجددمیکند.

تصور کنید که چگونه یک ربات پزشکی که ابتدا برای رفع سرطان برنامه ریزی شده بود، ممکن است به این نتیجه برسد که بهترین راه برای از بین بردن سرطان، نابود کردن انسانهایی است که به بیماری ژنتیکی مبتلا هستند!بانی دخاردی، نظریه پرداز و فعال حقوق بشر نیز در جریان مصاحبه ای گفته است:اگر این نوع فناوری الان متوقف نشود، منجر به یک مسابقه تسلیحاتی خواهد شد.
اگر یک دولت آن را توسعه دهد، دولت دیگر نیزآن را توسعه خواهد داد. ماشین هایی که فاقد اخلاق و فانی هستند، نباید قدرت کشتار را داشته باشند.الیزر یودکوفسکی، محقق و استاد دانشگاه در زمینه پژوهشهای هوش مصنوعی در جریان مصاحبه ای گفته است:در مورد عیب هایAIمیخواهید بدانید، باید در یک کلمه بگویم، بسیار زیاد! بزرگترین خطر هوش مصنوعی این است که مردم خیلی زود فکر کنند که آن را درک کرده اند.

با توجه به جمیع این موارد باید گفت که که هوش مصنوعی به ویژه در حرفه وکالت ابزاری است که باید به صورت ویژه و کنترل شده مورد استفاده قرار گیرد، در غیر این صورت میتواند آسیبهای بسیاری را متوجه بشریت کند.هوش مصنوعی ممکن است به عنوان یک ابزار برای سوءاستفاده و کلاهبرداری در زمینه حقوقی نیز استفاده شود. به طور مثال ً با استفاده از رباتهای گفتگو، ممکن است سعی شود اطلاعات شخصی موکلان را جمع آوری کرده و برای اهداف ناپسند استفاده شود.بااین حال، بایدتوجه داشت که استفاده صحیح از هوش مصنوعی در حرفه وکالت و فنّاوریهای مرتبط با آن میتواند به بهبودعملکرد وکلا و ارائه خدمات بهتر به موکلان منجر شود.این موضوع نیازمند بررسی و مدیریت مناسب ، کنترل مستمر از سوی کانون های وکلا و نهادهای نظارتی است تا خطرات مرتبط با هوش مصنوعی کاهش یابد و امکانات آن به طور مؤثر و اخلاقی استفاده شوند.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=18897
  • نویسنده : سید حسین حسینی
  • ارسال توسط :
  • منبع : کانون وکلای دادگستری استان سمنان
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.