بازارکار – کارفرماها چه مشکلی با نسل زد دارند؟ آیا ادعاهایشان درست و عادلانه است؟ نشریه نیوزویک یکسری داده را بررسی کرده و با کارشناسان گفتوگو کرده تا به اطلاعات بیشتری در این مورد برسد.
شرکتهایی که نسل زدیهای تازه فارغالتحصیل شده را استخدام کردهاند، میگویند از عملکرد، رفتار حرفهای و آمادگی آنها در محیط کار ناراضیاند.
یک نظرسنجی که ۹۶۶ رهبر کسب و کار درگیر در تصمیمگیری استخدام در آن شرکت کردهاند، به این نتیجه رسیده که ۷۵درصد شرکتها معتقدند برخی کارکنان جدیدی که از این نسل استخدام کردهاند، عملکرد رضایتبخشی نداشتهاند و از هر ۶ مدیر مسوول استخدام، یک نفر اذعان کرده که وقتی میخواهد متقاضیانی از نسل زد را استخدام کند، دچار تردید میشود. با این حال، کارشناسان میگویند این موضوع کمتر یک چالش نسلی است و بیشتر به تغییر ارزشها و انتظارات افرادی که در دوران پاندمی کرونا به سن کار کردن رسیدند، برمیگردد.
دیان گایسکی، استاد ارتباطات استراتژیک در کالج ایتاکا، میگوید: «نسل زد به طور خاص به کار کردن به شیوه انعطافپذیر عادت کرده، چون عمدتا دوران تحصیل خود را به صورت مجازی یا سالهای ابتدایی کارشان را با دورکاری گذراندهاند.»
همچنین مگان گرهارت، نویسنده حوزه تفاوتهای نسلی میگوید: «بزرگترین اعضای نسل زد، مسیر حرفهای خود را با شروع پاندمی آغاز کردند و بنابراین بسیاری از تجربیات کاری اولیه آنها، با تمرکز کارفرماها بر سلامت روان و رفاه کارکنان همراه بود.
پاندمی مرزهای بین خانه و محیط کار را کمرنگ کرد و مفهوم کار ترکیبی را به صورت رسمی ایجاد کرد و اینکه میتوان کار را در هر جایی انجام داد، عادیسازی کرد. به خاطر همین، تعجبی ندارد که حالا نسل زد انتظار انعطافپذیری دارد.
روث ادواردز، مدیر شرکت کاریابی «تایگر رکرومنت» در نیویورک، موافق است که تاکید بر انعطافپذیری بیشتر شده و در مصاحبه با نیوزویک گفته: «برای نسل زد، توانایی مدیریت ساعات و محل کار ارزش دارد و بنابراین خیلی از سازمانها مجبور شدهاند ساعات کاری خود را انعطافپذیر کنند و گزینه دورکاری را بگنجانند.»
گرهارت میگوید نسل زدیها تجربیات خوبی از مصاحبه کاری هم ندارند. «اولین دور مصاحبه کاری آنها معمولا اتوماتیکسازی شده و با هوش مصنوعی صورت میگیرد که تقریبا با هر کدامشان که صحبت کردهام، از آن رضایت ندارند.»
تحقیقات میگوید نسل زد صداقت و ارتباطات را اولویت قرار میدهد و بنابراین مصاحبه با یک کامپیوتر کاملا حسی برعکس این را به آنها میدهد.
به گفته ادواردز، یک سوءتفاهم بزرگ این است که نسل زد، وفاداری کمتری دارد یا بیشتر از این شاخه به آن شاخه میپرد و دائم شغل عوض میکند.
«این موضوع را میتوان با ارائه یک طرح توسعه شغلی و بازخورد منظم، مورد توجه قرار داد.»
سازمانها باید طبق مسوولیت اجتماعی و رعایت تنوعپذیری، خود را با ارزشهای نسل زد تطبیق دهند، ملزومات کار انعطافپذیر را فراهم کنند، از پیشرفتهای تکنولوژیک استقبال کنند و در کنار فراهم کردن فرصتهای توسعه شغلی واضح، بازخورد منظم به آنها ارائه دهند.