به گزارش پایگاه خبری اخبارکار به نقل از دنیای اقتصاد ، غضنفر امیرجلیلی اظهار کرد: با وجود تعداد دانشآموختگان و تحصیلکردگان دانشگاهی، انجام کار در بخش صنایع به عنوان یک شغل کارگری در جامعه به حساب میآید و همین موجب مشکلاتی برای صنعت و معدن و سایر حوزههای تولیدی شده است. وی افزود: متاسفانه با وجود تلاشهای صورتگرفته، واحدهای تولیدی و بهویژه صنایع با کمبود نیروی ماهر مواجه است. در این راستا چند راهکار در کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی با همکاری دانشگاه مدنظر قرار گرفت.
نایبرئیس اتاق بازرگانی یزد یکی از این راهکارها را طرح بورسیه صنعتی به عنوان یکی از بهترین طرحها در زمینه تعامل موثر صنعت و دانشگاه اعلام کرد و ادامه داد: این طرح، برای اولینبار در کشور با اقدام نوآورانه و هماندیشی و همافزایی دانشگاه یزد، اتاق بازرگانی و بنیاد نخبگان و حمایت استاندار و همراهی صنعتگران و کارآفرینان یزدی ارائه و در کشور الگوبرداری شد. امیرجلیلی هدف اصلی این طرح را تامین و تربیت نیروی انسانی موثر و کارآمد بر اساس نیازهای صنعت، شرکتها و دستگاههای اجرایی دانست که نتیجه آن افزایش مهارت دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی و جذب نخبگان در صنایع کشور است. وی خاطرنشان کرد: نخستین گروه دانشجویان نوورود متقاضی این طرح در سال ۱۴۰۱، طی مراحلی وارد دانشگاه یزد شدند و اکنون همزمان با تحصیل، در صنایعی که بهعنوان بورسیه پذیرفته شدهاند مشغول کار و مهارتآموزی هستند که حسب تعهدات متقابل بین دانشجو و صنعت در آینده، با کسب مهارت در عرصه کار در محل بورسیه استخدام خواهند شد.
رئیس کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی یزد اضافه کرد: در قالب این طرح، ۳۰۰ نفر نیروی مهارتدیده به صنایع استان معرفی شده و ۹۵ نیروی دانشگاهی دارای بورسیه شامل ۶۳ دختر و ۳۲ پسر در حال آموزش در قالب بورسیه هستند. امیرجلیلی با اشاره به ارائه ۴۰هزار نفرساعت آموزش در یکسال فعالیت دوره دهم اتاق بازرگانی یزد گفت: هرکسی برای کار به اتاق بازرگانی مراجعه کند به واحدهای مختلف صنعتی معرفی میشود. وی راهکار دیگر شناسایی و معرفی افراد دارای مهارت به صنایع را ثبتنام در سامانه علم و کار اتاق بازرگانی استان یزد (ساد) اعلام و اظهار کرد: این سایت برای پیوند افراد دارای مهارت با صنایع طراحی شده به گونهای که شغل توسط شرکت به ثبت میرسد و فرد نیز شغل دلخواه را متناسب با مدرک و مهارت دانشگاهی خود انتخاب میکند.
این استاد دانشگاه یزد در پایان با تاکید بر لزوم حل مشکلات صنایع با تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و استفاده از ظرفیتهای علمی گفت: ضرورت دارد آموزشهای کاربردی و عملی مشترکی بین دانشگاه و صنایع تدوین و برنامهریزی شود تا آموزش دانشجویان هدفمند و اثربخش باشد و تعامل واقعی صنعت و دانشگاه معنی واقعی خود را پیدا کند.