اگر گمان میکنید یوایکس رایتر شغل جدیدی است که در پلتفرمهای استخدام میبینید، در اشتباه هستید. یوایکس رایترها سالهاست در عناوین شغلی دیگر چون کپیرایتر و محتوانویس فعالیت میکردند و بخش زیادی از وظایف یوایکس رایتر را، یوایکس دیزاینرها و طراحان محصول انجام میدادند. اما در چند سال اخیر نوشتن تجربه کاربری هویت و عنوان شغلی مستقلی پیدا کرده است.
با استقلال یوایکس رایتر از سایر بخشهای تولید محتوا، افراد زیادی در مواجهه با موقعیت شغلی یوایکس رایتر نمیدانند یوایکس رایتر چه کسی است، دقیقا باید چه کاری انجام دهد و برای این شغل چه مهارتهایی لازم دارد. یوایکس رایتر کسی است که برای تجربه کاربر مینویسد. کسی که میتواند با نوشتن جملات کوتاه و ساده، تجربه کاربری بهتری خلق کند. تمام کلماتی را که هنگام استفاده از محصول دیجیتال میخوانیم یا میشنویم که میتواند شامل متن روی دکمهها، منوها و پیامهای خطا باشد یوایکس رایتر مینویسد و وظیفه نگارش محتوای نظرسنجیها، فرمها، تصاویر و فیلمها، و انتقال دادن پیام محصول به کاربران نیز بر عهده یوایکس رایتر است.
علاوه بر این، یوایکس رایتر در حین کار میتواند متوجه نیاز کاربران شود و آن را به مدیران محصول و طراحان یوایکس نشان دهد. یوایکس رایتر باید برند و سازمان خود را بهدرستی بشناسد و آن را در متنهای تجربه کاربری بگنجاند. اگر برند قصد دارد رابطهای صمیمانه با کاربران خود داشته باشد، مسوولیت ایجاد این فضا با یوایکس رایتر است. علاوه بر این، به همان اندازه که باید سازمان و برند خود را بشناسد، باید درک صحیحی از ویژگیهای شخصیتی، سن، نیازها و خواستههای مخاطبان داشته باشد. یوایکس رایتر در محتوای دیجیتالی رابط و پیونددهنده محصول و کاربر است.
حالا که با وظایف و حوزه فعالیت یوایکس رایتر آشنا شدیم، میتوانیم توانمندیهای لازم یوایکس رایتر را بهتر بشناسیم. یوایکس رایتر باید مهارتهای نوشتاری و ارتباطی قوی داشته باشد و بتواند به صورت واضح و مختصر متن را طراحی کند. برای رسیدن به این هدف لازم است دایره واژگان گستردهای داشته باشد. یوایکس رایتر باید توانایی پیشبینی واکنش مخاطبان به کلمات را داشته باشد. پس شناخت کلمات و روانشناسی آن بسیار مهم است. همچنین یوایکس رایتر باید با ابزارهای تست و مدیریت پروژه و طراحی UX و تحقیق کاربری آشنا باشد و مفاهیم سئو و بازاریابی و طراحی سایت را بشناسد.