• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
4
میزگرد چالش‌ها و فرصت‌های حضور جوانان در دولت؛

به کارگیری جوانان فرصت یا تهدید؟

  • کد خبر : 9556
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
به کارگیری جوانان فرصت یا تهدید؟
سه نفر از مشاوران و مدیران جوان استان زنجان در میزگرد چالش‌ها و فرصت‌های حضور جوانان در دولت فرصت‌ها و تهدیدهای مربوطه را بررسی کردند.

به گزارش اخبارکار به نقل از ایرنا، میزگرد تبیینی بررسی چالش ها و فرصت های حضور جوانان در دولت به همت مجمع دانشجویان ادوار دانشگاه زنجان با حضور « مهدی رفیعی» مشاور استاندار زنجان و دستیار استاندار در امر مردمی‌سازی، « سالار حدیدی» مشاور استاندار زنجان و دبیر مجمع مشاورین جوان و « محمد اسماعیلی» مدیر صندوق بیمه کشاورزی روستائیان و عشایر زنجان برگزار شد.

در این میزگرد شرکت کنندگان به بررسی چالش‌های دولت در حوزه نیروی انسانی و لزوم بهره‌گیری از ظرفیت جوانان پرداختند؛ همچنین هریک از اعضای شرکت کننده در میزگرد گزارشی از فعالیت‌های خود در مسئولیتی که دارند را ارائه کردند.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی روستائیان و عشایر زنجان در این برنامه یکی از دغدغه‌های جوانان را استخدام در دستگاه‌های دولتی عنوان کرد و گفت: قاعدتا همه جوانان در برهه‌ای از زندگی خود به فکر استخدام در دولت هستند که به عقیده بنده عزم و اراده مهمترین موضوع نه تنها در این بخش بلکه در همه برهه‌های زندگی است.

کسب موفقیت با راحت طلبی و سستی در تضاد است

محمد اسماعیلی با اشاره به اینکه کسب موفقیت با راحت طلبی و سستی در تضاد است، اضافه کرد: قطعا رسیدن به جایگاه یا موقعیت خاص مستلزم تلاش، عزم و اراده است، یعنی باید برای موفقیت هزینه کرد.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی روستائیان و عشایر زنجان همچنین گزارشی از فعالیت‎های صندوق بیمه کشاورزی از سال گذشته ارائه کرد و گفت: صندوق بیمه کشاورزی یکی از لایه‌های حمایتی دولت در بحث خدمات بیمه‌ای دولت است.

وی اظهار داشت: همه ساکنان مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت می توانند عضو صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و کشاورزان شده و از مزایای آن شامل بیمه بازنشستگی، از کار افتادگی و مستمری فوتی برخوردار شوند.

به کارگیری جوانان فرصت یا تهدید؟

اسماعیلی تصریح کرد: این صندوق در سال ۸۴ و در راستای اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی با هدف حمایت از کشاورزان، روستائیان و عشایر که شرایط عضویت در دیگر صندوق‌های بیمه‌ای را ندارند و برای بهره مندی آنها از خدمات بیمه‌ای، راه اندازی شد.

در صندوق بیمه روستایاین و کشاورزان، ۲ برابر حق بیمه پرداخت شده توسط اعضا را دولت تقبل کرده است، در واقع این صندوق تنها سازمان بیمه گری است که در آن سهم دولت ۲ برابر بیمه پردازان است.اسماعیلی با اشاره به برخی از مزایای این صندوق حمایتی خاطرنشان کرد: در صندوق بیمه روستاییان و کشاورزان، ۲ برابر حق بیمه پرداخت شده توسط اعضا را دولت تقبل کرده است، در واقع این صندوق تنها سازمان بیمه گری است که در آن سهم دولت ۲ برابر بیمه پردازان است.

وی به برخی از مزایای این صندوق اشاره کرد و گفت: در این صندوق نقل و انتقال بیمه ها و تجمیع صندوق ها، توسط افراد متقاضی بلامانع است و افراد می توانند از هر کدام از صندوق های بیمه ای، سوابق خود را به صندوق دیگر منتقل کنند.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی روستائیان و عشایر استان زنجان با اشاره به روند رو به رشد استفاده کنندگان از خدمات این صندوق اظهار داشت: در ۲ سال گذشته چهار هزار و ۶۰۰ نفر در استان به صندوق اضافه شده که از میانگین پنج سال گذشته ۳۴ درصد بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم تعداد اعضای این صندوق ۶۰۰ هزار نفر افزایش یافته است، ادامه داد: این در حالی است که عملا از سال ۱۳۸۴ تا ۲ سال قبل اتفاق خاصی در جذب اعضا صورت نگرفته بود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در حال حاضر صندوق زنجان ۵۶ هزار عضو دارد، افزود: از این تعداد ۴۰ هزار نفر فعال ۶ هزار نفر بازنشسته و بقیه نیز نقل و انتقال سابقه دارند.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی روستائیان و عشایر استان زنجان با اشاره به اینکه صندوق بیمه کشاورزی فقط با هشت نفر در استان فعال است، خاطرنشان کرد: مابقی امور مربوط به صندوق توسط ۳۸ کارگزار در استان انجام می‌شود.

مشاوران جوان استاندار ریالی دریافت نمی‌کنند

« سالار حدیدی» مشاور استاندار زنجان و دبیر مجمع مشاورین جوان دیگر عضو شرکت کننده در این میزگرد هم به اهداف تشکیل مجمع مشاورین جوان استانداری اشاره کرد و گفت: گاها افراد قبل از ورود به بدنه دولت یا هر مجموعه دیگری یک سری تصورات از امور دارند که فکر می‌کنند، قابل اصلاح است ولی وقتی وارد بدنه دولت می‌شوند، این تفکرات عوض می‌شود چون یک سری محدودیت‌ها برای انجام کارها ایجاد می‌شود.

حدیدی با اشاره به اینکه اکثرا جوانان هم با قصد اصلاح وارد یک مجموعه شده و پس از ورود دیدگاهشان کاملا تغییر می‌کند، افزود: با این حال محدودیت‌ها و تغییر ناپذیر بودن نباید موجب شود که کاری را نکنیم، یعنی هرکس باید به سهم خود تلاش کند تا سیستم ارتقا و بهبود پیدا کنند.

وی گفت: البته قبول داریم؛ در بروکراسی ما یک سری قوانین وجود دارد که ناگزیر به تبعیت از آن هستیم، پس یا مجبور می‌شویم کنار بیاییم یا اینکه ببینیم انداره توان خودمان می توانیم تاثیرگذار باشیم.

مشاور استاندار زنجان و دبیر مجمع مشاورین جوان در ادامه گزارشی از فعالیت‌های مجمع مشاورین جوان در استان ارائه کرد و افزود: در این مجمع جوانانی که می‌توانند کاری برای سیستم انجام دهند، بدون حکم دولتی و حتی بدون دریافت حق‌الزحمه و حقوق برای اصلاح امور تلاش می‌کنند، یعنی حضور این افراد هیچ بار مالی به دولت تحمیل نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت به این شکل قطعا نتیجه بهتری دارد تا زمانی که اشخاص بر اساس مسئولیت فعالیت کنند، یادآور شد: بسیاری از افراد که اقدامات تاثیرگذاری هم انجام داده‌اند، شناخته شده نیستند و هدف آنها ارتقای عرصه برای حضور جوانان است.

خوشبختانه ۹۰ درصد از برنامه مربوط به این طرح تدوین شده است که جزئیات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد، اما کلیات طرح آن است که در قالب این طرح ۸۰ نفر به صورت تخصصی در دستگاه‌های اجرایی استخدام خواهند شد.

حدیدی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم در حوزه جوانان پیگیری برای به نتیجه رسیدن طرح استخدامی شهید زین الدین بود که از مرداد سال قبل پیگیری شده است، اضافه کرد: خوشبختانه ۹۰ درصد از برنامه مربوط به این طرح تدوین شده است که جزئیات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد، اما کلیات طرح آن است که در قالب آن ۸۰ نفر به صورت تخصصی در دستگاه‌های اجرایی استخدام خواهند شد.

همچنین « مهدی رفیعی» مشاور استاندار زنجان و دستیار استاندار در امر مردمی‌سازی نیز با اشاره به اینکه گاها خارج از بدنه دولت بسیاری از امور قابل انجام است که در داخل بدنه دولت نیست، اظهار کرد: باید از این ظرفیت ها برای اصلاح امور استفاده کرد.

رفیعی با اشاره به اینکه تجربه نشان داده همواره بخش خصوصی بهتر از بخش دولتی در مباحث اقتصادی عمل کرده است، افزود: باید از این ظرفیت‌ها بهتر استفاده شود.

وی اضافه کرد: البته باید این نکته را به یاد داشته باشیم که ما در انقلاب اسلامی با توجه به زحماتی که برای آن کشیده شده محکوم به برد هستیم و باید همه تلاش خود را کنیم.

رفیعی با اشاره به اینکه در بحث مردمی سازی هم ما همواره به دنبال استفاده از ظرفیت مردم در امور مختلف بوده‌ایم، گفت: گاها به خاطر یک سری قوانین دست و پاگیر نظر جمع اعمال نمی‌شود در حالی که بنده معتقدم باید با آغوش باز و چتر حمایتی گسترده همه مردم را در برگرفت و از ظرفیت‎ها بهتر استفاده کرد.

وی با تأکید بر پرهیز از خط کشی بین دولت و ملت بیان کرد: مردمی سازی امور مبحثی است که همیشه موفق عمل کرده و نمونه‌های آن در تاریخ کشور مشهود است.

رفیعی با انتقاد از حجیم شدن بدنه آموزش و پرورش به لحاظ پرسنلی گفت: گاها نظام مند کردن موضوع موجب توقف و حتی پسرفت کار می‎‌شود در حالی که شکل مردمی همین فرآیند زودتر و بهتر هم انجام می‌شود.

مشاور استاندار زنجان و دستیار استاندار در امر مردمی‌سازی در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت مشاور مردمی سازی استاندار اشاره و تصریح کرد: در این راستا گروه‌های مردمی با ۲۶ فیلد جداسازی شده شناسایی شده است.

رفیعی افزود: علاوه بر این مبحث سفر شهرستانی برای رسیدگی به مشکلات شهرستان‌ها نیز انجام شده و شخص استاندار پیگیر موضوعات مربوطه است.

وی تصریح کرد: هدف از این سفرها تمرکز زدایی و ایجاد عدالت در نقاط مختلف استان به ویژه مناطق محروم و روستایی بوده است.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=9556

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.