• امروز : یکشنبه - ۲ دی - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 22 December - 2024
2
دستورالعمل اجرایی ابلاغ شد؛

جزئیات انجام تعهدات دانش آموختگان علوم پزشکی در سهمیه مناطق محروم

  • کد خبر : 8370
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
جزئیات انجام تعهدات دانش آموختگان علوم پزشکی در سهمیه مناطق محروم
دستورالعمل اجرای قانون اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی به منظور تشریح موضوع اجرای تعهدات افرادی که از سهمیه مناطق محروم برای ادامه تحصیل استفاده می کنند، ابلاغ شد.

به گزارش اخبارکار به نقل از خبرگزاری مهر، دستورالعمل «قانون اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی» مصوب ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ منتشر و از سوی دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شد.

در این دستورالعمل موضوع اجرای تعهدات افرادی که از سهمیه مناطق محروم برای ادامه تحصیل استفاده می‌کنند کاملاً تشریح شده و مشخص شده است که هر یک از دانش آموختگان علوم پزشکی باید چه مدت زمانی را به انجام تعهدات خود در مناطق محروم بپردازند.

همچنین در این دستورالعمل کسانی که از انجام تعهد خود استنکاف بورزند ممنوع الخروج می‌شوند و امکان پرداخت جریمه برای مستنکفین وجود ندارد و افراد باید تعهدات خود را انجام دهند.

قانون اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی» مصوب ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ در اینجا و اینجا به تصویب رسیده و ابلاغ شده است. دستورالعمل اجرایی بر اساس قانون باید از سوی وزارت بهداشت اعلام شود.

فصل اول – کلیات

ماده ۱) هدف

نحوه اجرای قانون اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی در مقاطع عمومی و تخصصی رشته‌های علوم پزشکی در مقاطع کارشناسی ارشد، Ph.D، تخصص، فوق تخصصی و فلوشیپ به نحوی که نیاز مناطق مورد نیاز و محروم مشمول این دستورالعمل را از حیث تأمین نیروی انسانی ارائه کننده خدمات سلامت مرتفع کند.

ماده ۲) مسئول اجرای دستورالعمل

مسئولیت اجرای این دستورالعمل و قانون بر عهده رؤسای دانشگاه / دانشکده‌های علوم پزشکی محل تعهد مشمولین بهره‌مند از سهمیه موضوع این قانون است.

ماده ۳) قوانین و مقررات مرتبط

۱- ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب ۲۹ فروردین ۱۳۸۹

۲- قانون اصلاح بند ۳ ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب ۱۰ مهر ۱۳۹۹

۳- قانون اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی مصوب ۲۳ بهمن ۱۴۰۱

ماده ۴) تعاریف

اصطلاحات به کار رفته در این دستورالعمل در معانی مشروحه زیر به کار می‌رود:

۱. دانشگاه: دانشگاه‌ها / دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی

۲. مقاطع عمومی: مقاطع کاردانی، کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) و دکتری عمومی رشته‌های پزشکی داروسازی و دندانپزشکی.

تبصره با توجه به اعمال سهمیه موضوع قانون در سال‌های قبل در مقاطع عمومی شامل کاردانی، کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) و دکتری عمومی رشته‌های پزشکی داروسازی و دندانپزشکی تعریف این مقاطع صرفاً از باب تعیین تکلیف نحوه توزیع متعهدین مقاطع مزبور درج می‌شود.

۳. مقاطع تخصصی: دانش آموختگان مقاطع تخصصی و فوق تخصصی

۴. پذیرفته شده: داوطلبی است که با استفاده از سهمیه مناطق محروم موضوع قانون برقراری عدالت آموزشی در آزمون پذیرفته شده است.

۵. متعهد خدمت: دانش آموخته بهره مند از سهمیه موضوع قانون برقراری عدالت آموزشی

۶. مستخدم: پذیرفته شده با استفاده از سهمیه موضوع قانون برقراری عدالت آموزشی که در استخدام پیمانی، رسمی – آزمایشی و یا رسمی – قطعی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و سازمان‌های وابسته به وزارت بهداشت باشد.

۷. معاونت آموزشی ستاد: معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۸. معاونت آموزشی دانشگاه: معاونت آموزشی دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی

۹. سامانه: سامانه الکترونیکی موضوع تبصره ۸ قانون اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی

۱۰. قانون: قانون برقراری عدالت آموزشی و اصلاحات بعدی آن

۱۱. معاونت ذیربط ستاد: در مقطع عمومی پزشکی، عمومی داروسازی و عمومی دندانپزشکی و کاردانی، کارشناسی، معاونت توسعه مدیریت و منابع و بر اساس اعلام نیاز معاونت‌های بهداشت و درمان، در مقطع تخصص پزشکی بالینی درمانی معاونت درمان، در مقاطع کارشناسی ارشد، Ph.D، تخصص، فوق تخصصی و فلوشیپ و دندانپزشکی تخصصی و تخصص‌های پزشکی بالینی آموزشی معاونت آموزشی، مقطع تخصصی رشته پزشکی خانواده معاونت بهداشت در ستاد وزارت بهداشت هستند.

۱۲. معاونت ذیربط دانشگاه: در مقطع عمومی پزشکی، عمومی داروسازی و عمومی دندانپزشکی و کاردانی، کارشناسی، معاونت توسعه مدیریت و منابع و بر اساس اعلام نیاز معاونت‌های بهداشت و درمان، در مقطع تخصص پزشکی بالینی درمانی معاونت درمان، در مقاطع کارشناسی ارشد، Ph.D، تخصص، فوق تخصصی و فلوشیپ و دندانپزشکی تخصصی و تخصص‌های پزشکی بالینی آموزشی معاونت آموزشی، مقطع تخصصی رشته پزشکی خانواده معاونت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی هستند.

۱۳. کمیسیون عالی تعهدات: کمیسیون عالی تعیین تعهدات دانش آموختگان وزارت بهداشت

۱۴. کمیته جایابی: کمیته‌ای متشکل از رئیس، معاونین درمان، بهداشت، آموزشی، توسعه مدیریت و منابع، مدیر حقوقی دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی

۱۵. دستگاه‌های اجرایی: دستگاه‌های اجرایی مورد نظر در این دستورالعمل شامل نیروهای مسلح، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا)، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان پزشکی قانونی

فصل دوم – اخذ تعهد

ماده ۵) دانشگاه محل انجام تعهد پذیرفته شدگان مکلف است در زمان ثبت نام پذیرفته شده مطابق فرم پیوست نسبت به اخذ سند تعهد اقدام و تصویر آن را در سامانه بارگذاری کند و نسخه‌ای از آن را رسماً به دانشگاه محل تحصیل ارسال کند.

ماده ۶) مدت انجام تعهد پذیرفته شده مطابق ماده یک قانون و تبصره‌های ذیل آن تعیین می‌شود.

تعهد اخذ شده برای کلیه مشمولان این بند در مقطع دکتری عمومی حرفه‌ای (پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی) ۱.۵ برابر دوره تحصیلی مصوب بدون اعمال ضریب منطقه‌ای و برای رشته‌های تخصصی پزشکی ۱.۷ برابر دوره تحصیلی مصوب بدون اعمال ضریب منطقه‌ای و برای سایر مشمولان از جمله رشته‌های تخصصی دندانپزشکی و فوق تخصصی پزشکی و دندانپزشکی ۲ برابر دوره تحصیلی مصوب بدون اعمال ضریب منطقه‌ای است که قابل خرید یا واگذاری به غیر نیست.

مدت تعهد مشمولان رشته‌های تخصصی پزشکی که قبل از لازم الاجرا شدن این قانون دانش‌آموخته شده‌اند به میزان ۲ برابر دوره تحصیلی مصوب بدون اعمال ضریب منطقه‌ای است. همچنین مدت تعهدات هیچیک از مشمولان این بند پس از لازم الاجرا شدن این قانون، نباید از مدت تعهدات او پیش از لازم الاجرا شدن آن بیشتر شود.

ماده ۷) صدور گواهی پایان تعهدات متعهدین بهره‌مند از سهمیه موضوع قانون بر عهده معاونت ذی‌ربط ستاد است.

تبصره: صدور گواهی پایان تعهدات متعهدین بهره‌مند از سهمیه موضوع قانون توسط دانشگاه ممنوع است.

فصل سوم – نحوه استقرار سامانه الکترونیکی

ماده ۸) مرکز مدیریت اطلاعات و فناوری وزارت بهداشت مکلف است ظرف مدت سه ماه از ابلاغ دستورالعمل از ظرفیت سامانه‌های موجود نسبت به ایجاد و بهره‌برداری از سامانه الکترونیکی اقدام کند.

سامانه الکترونیکی شامل موارد زیر است:

۱- نام و نام خانوادگی پذیرفته شده، کد ملی، کد رشته قبولی، سهمیه پذیرش، دوره قبولی، سال قبولی، سهمیه پذیرش، دانشگاه محل تحصیل، دانشگاه محل انجام تعهد، تصویر سند تعهد، رشته تحصیلی، وضعیت تأهل، تعداد فرزند، اقامتگاه قانونی، شماره و تاریخ صدور آخرین گذرنامه و سوابق استخدامی، وضعیت بهره مندی فرد از مأموریت آموزشی، وضعیت نظام وظیفه، سوابق طرح عمومی، سوابق پروانه طبابت، شماره تلفن همراه تحت مالکیت فرد، شماره نظام پزشکی برای پزشکان.

تبصره: مرکز سنجش آموزش پزشکی و مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت همه ساله موظف به ورود اطلاعات کلیه پذیرفته شدگان بهره‌مند از سهمیه قانون در سامانه است.

تبصره: دانشگاه محل تحصیل مکلف است صرفاً اسامی مندرج در سامانه را الزاماً پس از اخذ تعهد ثبت نام کند.

تبصره: دانشگاه محل انجام تعهد مکلف است در صورت استنکاف از انجام تعهدات توسط متعهد بلافاصله نسبت به ورود اطلاعات در سامانه اقدام کند.

تبصره: دانشگاه محل تحصیل مکلف است در صورت انصراف، غیبت در زمان تحصیل، تغییر رشته، اخراج، مهمانی و یا تغییر دانشگاه، بلافاصله مراتب را در سامانه ثبت کند.

۲. ایجاد خانه‌های مرتبط با تغییر رشته، اخراج، مهمانی و یا تغییر دانشگاه، انصراف، غیبت در زمان تحصیل و یا استنکاف از انجام تعهدات متعهدین خدمت

۳. ایجاد امکان دسترسی تمامی پذیرفته شدگان به سامانه جهت ثبت درخواست و بارگذاری مدارک

۴. ایجاد امکان دسترسی واحدهای ذیربط حسب نوع تکالیف و وظایف سامانه

۵. طراحی سامانه به گونه‌ای باشد که به محض بارگذاری اسامی افراد غایب، منصرف و یا مستنکف توسط دانشگاه ذیربط، مراتب در سامانه به اطلاع واحدهای حقوقی رسانده شود تا نسبت به پیگیری تعهدات ایشان و صدور اجراییه اقدام کنند.

فصل چهارم – جابجایی و انجام تعهد

ماده ۹) در هر دانشگاه کمیته‌ای متشکل از رئیس دانشگاه، معاونین بهداشت، درمان، آموزش، توسعه مدیریت و منابع، مدیر حقوقی جهت انطباق درخواست‌های واصله با قانون تحت عنوان کمیته جایابی تشکیل می‌شود و تصمیم کمیته با اکثریت مطلق آرا اتخاذ و ابلاغ می‌شود.

ماده ۱۰) تغییر شهرستان محل خدمت متعهدین در داخل استان محل تعهد به شرح ذیل امکان پذیر است:

۱. ثبت درخواست متقاضی یا دانشگاه محل تعهد در سامانه توسط متقاضی / دانشگاه

۲. موضوع درخواست پذیرفته شده توسط کمیته جایابی دانشگاه محل انجام تعهد با اولویت مناطق محروم بررسی و در صورت موافقت نتیجه از طریق سامانه به معاونت ذیربط ستاد اعلام می‌شود.

۳. در صورت موافقت معاونت ذیربط ستاد، مراتب جهت تعیین محل انجام تعهد در کمیسیون عالی تعهدات مطرح و محل خدمت جدید کم‌برخوردار تعیین می‌شود.

تبصره: افراد مزبور مجاز هستند حداکثر به مدت یکسال در شهرستان مورد موافقت کمیته جایابی خدمت کنند. در صورت نیاز تمدید مدت یکسال، طرح مجدد موضوع در کمیته جایابی ضروری است.

تبصره: در صورتی که در یک استان بیش از یک دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی مستقر باشد موافقت کمیته جایابی هر دو دانشگاه (مبدا و مقصد) الزامی است.

تبصره: در صورتی که در سند تعهد متعهد شهرستان محل خدمت درج شده باشد، درخواست متعهد جهت طرح موضوع در کمیته جایابی ضروری است.

تبصره: طرح درخواست تغییر محل خدمت در کمیته جایابی منوط به فراغت از تحصیل است.

ماده ۱۱) به‌کارگیری متعهدین خدمت به صورت درمانی در مرکز استان صرفاً در صورت طی مراحل ذیل بلامانع است:

۱. ثبت درخواست معاونت ذیربط دانشگاه محله تعهد در سامانه

۲. موضوع درخواست توسط کمیته جایابی دانشگاه محل انجام تعهد بررسی و در صورت موافقت نتیجه سامانه به معاونت ذیربط ستاد اعلام می‌شود.

۳. در صورت تأیید معاونت ذیربط ستاد موضوع در کمیسیون عالی تعهدات وزارت بهداشت مطرح و در صورت موافقت ابلاغ صادر می‌شود.

ماده ۱۲) زوجین پذیرفته شده متقاضی انتقال باید درخواست انتقال خود را به همراه مدارک محل سکونت و سند ازدواج در سامانه بارگذاری و تصویر مصدق آن را به دانشگاه محل انجام تعهد ارائه کنند.

۱. مدارک ارائه شده توسط معاونت آموزشی دانشگاه محل انجام تعهد بررسی و در صورت تأیید اصالت و احراز صحت اطلاعات بارگذاری شده مراتب جهت اتخاذ تصمیم به کمیته جایابی منعکس می‌شود. در صورت تأیید موضوع در کمیته جایابی، مراتب از طریق سامانه به معاونت ذیربط ستاد اعلام می‌شود.

۲. در صورت تأیید معاونت ذیربط ستاد مراتب جهت تعیین محل انجام تعهد در کمیسیون عالی تعهدات مطرح و محل خدمت ایشان توسط کمیسیون در منطقه کم برخوردار مورد تعهد یکی از زوجین تعیین و مراتب دانشگاه محل انجام تعهدات سابق و جدید و شخص متعهد منعکس می‌شود.

تبصره: زوجین در صورت جدایی (طلاق) موظفند بلافاصله مراتب را جهت تصمیم مقتضی در مورد تعیین تکلیف محل جدید خدمت از جمله برگشت به محل تعهد قبلی، به دانشگاه محل تعهد گزارش کنند. در غیر این صورت از تاریخ اجرای طلاق مستنکف محسوب می‌شوند.

ماده ۱۳) پذیرفته شدگان متقاضی جابجایی محل انجام تعهد (رشته، سهمیه و سال دانش آموختگی یکسان) باید به ترتیب ذیل اقدام کنند:

۱. ثبت درخواست جابجایی توسط هر دو متقاضی در سامانه

۲. متقاضی در صورت یافتن فردی با شرایط مشابه نسبت به ارائه درخواست به دانشگاه محل انجام تعهد اقدام کند.

۳. موضوع جابجایی پذیرفته شده با شخص جایگزین توسط معاونت ذیربط دانشگاه محل انجام تعهد بررسی و در صورت احراز شرایط جابجایی (رشته، سهمیه و سال دانش آموختگی یکسان) در کمیته جایابی مطرح و نتیجه از طریق سامانه به معاونت ذیربط ستاد اعلام می‌شود.

۴. در صورت تأیید معاونت ذیربط ستاد مبنی بر تأیید شرایط متقاضیان جابجایی، مراتب جهت تعیین محل انجام تعهد در کمیسیون عالی تعهدات مطرح و محل خدمت ایشان محل خدمت جدید ایشان در منطقه کم برخوردار تعیین و مراتب به دانشگاه محل انجام تعهدات و شخص متعهد منعکس می‌شود.

ماده ۱۴) درخواست انتقال خارج از استان متعهدین که پس از پذیرش در سهمیه تعهدی به بیماری صعب العلاج یا ناشی از حوادث مبتلا شده اند:

۱. پذیرفته شده مبتلا به بیماری صعب العلاج و یا ناشی از حوادث درخواست انتقال خود را به همراه مدارک پزشکی در سامانه بارگذاری و اصل آن را به دانشگاه محل انجام تعهد ارائه کند.

۲. معاونت ذیربط دانشگاه محل انجام تعهد نسبت به انعکاس موضوع به کمیسیون پزشکی دانشگاه اقدام کند.

۳. کمیسیون پزشکی دانشگاه مکلف است ظرف مدت یکماه نسبت به بررسی درخواست بیماری اقدام و در صورتی که بررسی مستلزم اعطای زمان بیشتری است مراتب را با ذکر علت در سامانه ثبت کند.

۴. در صورت تأیید بیماری توسط کمیسیون پزشکی دانشگاه، مراتب توسط دانشگاه محل انجام تعهد از طریق سامانه جهت تأیید نهایی به شورای عالی پزشکی وزارت بهداشت ارسال می‌شود.

۵. در صورت تأیید نهایی بیماری فرد متقاضی در شورایعالی پزشکی وزارت بهداشت، مراتب از طریق سامانه به معاونت ذیربط ستاد ارسال و محل خدمت جدید کم برخوردار توسط کمیسیون عالی تعهدات به استثنا استان تهران تعیین می‌شود.

۶. معاونت ذیربط ستاد در اولین توزیع سالیانه نیرو نسبت به تأمین نیروی جایگزین از دانش آموختگان جدید اقدام کند.

تبصره: افراد مزبور مجاز هستند حداکثر به مدت یکسال در مناطق کم برخوردار مورد موافقت کمیسیون عالی تعهدات، خدمت کنند.

تبصره: در صورت ادامه روند بیماری فرآیند اخذ مجوز به شرح فوق برای سال بعد، مجدداً تکرار می‌شود.

ماده ۱۵) پذیرفته شدگان با اولویت رتبه ۵ درصد برتر آزمون دانشنامه تخصصی متقاضی انجام تعهدات به صورت آموزشی به ترتیب ذیل اقدام کنند:

۱. چنانچه متعهد، متقاضی انجام تعهدات به صورت آموزشی در شهرستان محل انجام تعهد باشد، مکلف است پس از اخذ اعلام نیاز آموزشی از دانشگاه‌های علوم پزشکی یا دانشگاه آزاد اسلامی استان محل تعهد نسبت به ثبت درخواست در سامانه اقدام کند.

۲. درخواست متقاضی توسط معاونت‌های ذیربط به دانشگاه محل انجام تعهد بررسی و در صورت موافقت معاونت‌های آموزشی دانشگاه محل انجام تعهد و عدم نیاز معاونت درمان دانشگاه به خدمات نامبرده در شهرستان‌های تابعه استان به معاونت آموزشی ستاد جهت طرح در کمیسیون مشترک آموزش و درمان وزارت بهداشت ارسال و در صورت تأیید، مراتب به کمیسیون عالی تعهدات جهت اتخاذ تصمیم نهایی ارجاع و تصمیم نهایی کمیسیون توسط معاونت آموزشی ستاد به دانشگاه محل انجام تعهد ابلاغ می‌شود.

تبصره: چنانچه انجام تعهد به صورت آموزشی در شهرستان محل انجام تعهد امکان پذیر نبوده و متعهد توأمان باید به مرکز استان انتقال یابد، ضروری است حداقل دو سال تمام از انجام تعهدات متعهد در شهرستان محل انجام تعهد سپری شده تا امکان ثبت درخواست میسر شود.

تبصره: صرف اخذ اعلام نیاز آموزشی، به منزله تبدیل وضعیت به هیأت علمی نخواهد بود.

تبصره: در صورت انصراف متعهد خدمت درمانی از فعالیت به صورت آموزشی، مابقی تعهدات ایشان به صورت درمانی و در محل انجام تعهد اولیه انجام می‌شود.

ماده ۱۶) ملاک کسر میزان تعهدات موضوع تبصره ۶ قانون، تولد فرزند پس از تصویب قانون است.

۱. پذیرفته شده نسبت به بارگذاری تصویر شناسنامه خود، همسر و فرزند و مدارک ازدواج در سامانه اقدام و تصویر مصدق مدارک مزبور را به همراه درخواست اعمال تبصره ۶ قانون به معاونت ذیربط دانشگاه اقدام کند.

ماده ۱۷) پذیرفته شده متقاضی شرکت در آزمون استخدامی دستگاه‌های مصرح در ماده ۲۹ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مشروط به گذراندن حداقل یک سوم از مدت تعهد به ترتیب ذیل اقدام کند:

۱. ثبت درخواست شرکت در آزمون در سامانه توسط متقاضی

۲. موضوع درخواست پذیرفته شده توسط معاونت ذیربط دانشگاه محل انجام تعهد بررسی و در صورت تأیید نتیجه از طریق سامانه به معاونت ذیربط ستاد اعلام می‌شود.

۳. در صورت تأیید معاونت ذیربط ستاد مبنی بر احراز شرایط قانونی، موضوع در کمیسیون عالی تعهدات مطرح و در صورت موافقت مراتب از طریق سامانه جهت اخذ سند تعهد محضری مبنی بر رعایت مدت و منطقه تعهدی به دفتر حقوقی دانشگاه محل انجام تعهد پذیرفته شده جهت اقدام اعلام شود.

تبصره: صرفاً افرادی که پس از ابلاغ قانون متقاضی شرکت در آزمون‌های استخدامی هستند، مشمول تسهیلات این ماده خواهند شد.

فصل پنجم – انصراف از تحصیل و یا استنکاف از انجام تعهد

ماده ۱۸) معاونت‌های ذیربط دانشگاه مکلفند بلافاصله اسامی افراد منصرف از تحصیل، غایب در زمان تحصیل و یا مستنکف از انجام تعهدات را در سامانه ثبت کنند.

۱. معاونت آموزشی همه ساله متناسب با هر دانشگاه نسبت به اعلام مبالغ جریمه معادل اعتبار مورد نیاز برای تأمین نیروی جایگزین در منطقه تعهدی در مدت غیبت اقدام کند.

۲. معاونت‌های ذیربط دانشگاه مراتب انصراف از تحصیل، غیبت در دوران تحصیل و یا استنکاف متعهد خدمت را به همراه جریمه هر فرد به واحد حقوقی دانشگاه محل انجام تعهد اعلام و واحد حقوقی بر اساس مبالغ جریمه نسبت به صدور اجراییه و پیگیری از طریق واحد اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بر اساس اسامی اعلامی اقدام کند.

۳. معاونت ذیربط دانشگاه مکلف است نسبت به درج اسامی افراد مستنکف از انجام تعهد در سامانه اقدام و لیست اسامی مندرج در سامانه در پایان هر ماه توسط مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت به اداره گذرنامه جهت ممنوعیت خروج ایشان از کشور اعلام می‌شود.

۴. پرداخت جریمه جایگزین خدمت در محل تعهد نبوده و متعهد موظف به انجام تعهد قانونی خود خواهد بود.

فصل ششم – ممنوعیت‌ها و تخلفات

ماده ۱۹) تا قبل از اتمام تعهدات در مورد مشمولان این بند موارد ذیل ممنوع است:

۱. انجام تعهدات و فعالیت پزشکی انتفاعی خارج از استان محل تعهد و نیز دایر کردن مطب و تأسیس داروخانه خارج از شهرستان محل تعهد.

۲. تحویل مدرک تحصیلی و ریز نمرات، صدور تاییدیه تحصیلی و گواهینامه علمی.

۳. در صورت موافقت ریاست دانشگاه محل انجام تعهد، معاونت ذیربط دانشگاه نسبت به صدور مجوز دایر کردن مطب جهت مشمولین قانون بر اساس سیاست‌های ابلاغی سالیانه وزارت بهداشت در سامانه اقدام و مراتب به سازمان نظام پزشکی منعکس شود.

۴. صدور گذرنامه و مجوز خروج از کشور برای مستنکفین از انجام تعهدات طبق فهرست اعلامی ممنوع است.

ماده ۲۰) در صورت عدم رعایت هریک از ضوابط و مقررات موضوع قانون و مفاد دستورالعمل حاضر و یا عدم انجام فرآیندهای تعیین شده در دستورالعمل توسط متعهدین بهره مند از سهمیه قانون، صدور گواهی پایان تعهدات ایشان ممنوع است.

فصل هفتم – سایر

ماده ۲۱) معاونت ذیربط دانشگاه مکلف است هرگونه تغییر از جمله وضعیت تحصیلی، وضعیت انجام تعهد و محل انجام تعهد و وضعیت تأهل را در سامانه ثبت کند.

این دستورالعمل در ۷ فصل، ۲۱ ماده و ۱۷ تبصره به تصویب رسید و از زمان ابلاغ لازم الاجرا است.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=8370

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.