• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
8
معاون کار آفرینی و اشتغال ایلام

نظارت براستخدام های جدید به منظور بومی گرایی ضروری است

  • کد خبر : 718
  • ۰۲ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴
نظارت براستخدام های جدید به منظور بومی گرایی ضروری است
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام گفت: یکی از سیاست‌های برنامه سوم توسـعه در حوزه اشـتغال، اخراج نیروی کار خارجی غیر مجاز از کشور و جایگزینی نیروی کار داخلی است تا فرصت‌های شغلی بیشتری برای نیروی کار ایرانی ایجاد شود.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام گفت: یکی از سیاست‌های برنامه سوم توسـعه در حوزه اشـتغال، اخراج نیروی کار خارجی غیر مجاز از کشور و جایگزینی نیروی کار داخلی است تا فرصت‌های شغلی بیشتری برای نیروی کار ایرانی ایجاد شود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام، احمد خان‌محمدیان معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نرخ بیکاری استان در سال ۹۷حدود۱۱٫۱ درصد بوده که با اقدامات وبرنامه ریزی‌های صورت گرفته با ۳ درصد کاهش به ۸٫۳ درصد رسیده است.
وی افزود: بر اساس اعلام مرکز آمار دربهار ۹۸ نرخ بیکاری استان برای اولین بار تک رقمی شد و به ۹٫۳ درصد رسید که این آمار در تابستان به ۸٫۷ درصد و در پاییز به ۸٫۱ و نهایتاً در زمستان به ۷درصد رسیده است
.اقدامات انجام شده در زمینه ایجاد اشتغال
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام،گفت: در زمینه ‌ایجاد اشتغال در استان ایلام اقدامات بسیاری انجام شده است از جمله آن‌ها می‌توان به پیگیری و شروع به کار پروژه‌های مهمی چون موسسه لرزه نگاری و افتتاح پروژه‌های مختلف منابع نفتی و گازی در مناطق جنوب استان مانند NGL دهلران، رفع موانع تولید اقتصاد مقاومتی، همچنین پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی و اشتغال روستایی و ایجاد بیش از ۵۰۰۰ فرصت شغلی اشاره کرد.وی تصریح کرد: به دلایلی تغییرات و کاهش نرخ بیکاری برای مردم قابل ‌لمس نیست که مهم‌ترین آن را می‌توان افزایش تعداد شاغلان غیر رسمی، افزایش جمعیت غیر فعال که عمدتاً جوانان هستند، بالا بودن سهم اشتغال در بنگاه‌های خرد، پایین بودن سطح دستمزد شاغلان و حساسیت بیشتر به جمعیت بیکار جوان را نام برد.
به کارگیری نیروهای بومی
خان‌محمدیان اظهارکرد: در خصوص به کارگیری نیروهای بومی در شرکت‌های نفت و گازی استان می‌توان به پروژه‌های مختلف مثل میادین نفتی چشمه خوش دهلران، پتروشیمی ایلام، پالایشگاه گاز، میادین نفتی آذر و چنگوله،تنگه بیجار در استان ایلام اشاره کرد که می‌توانند نقش مهمی در اشتغال نیروهای بومی داشته باشد.وی افزود: طبق گزارشات و بررسی‌های به عمل آمده درخصوص به کارگیری نیروهای بومی تعداد ۷۵۷۱ نفر از نیروها بومی و تعداد۴۶۶۰ نفر از نیروهای غیربومی هستند، یعنی ۶۲ درصد از نیروها بومی و ۳۸ درصد آن‌هانیروهای غیربومی هستند.
اشتغال جوانان استان در پروژه‌های مختلف نفتی از طریق کمیسیون کارگری و کمیسیون‌های تخصصی بر روند جذب و استخدام‌های جدید به منظور بومی گرایی نظارت می‌شود و بر اساس ماده ۴۷ برنامه ششم توسعه اولویت با نیروهای بومی است
خان‌محمدیان تصریح کرد: این امر یکی ازبهترین اتفاقات برای استان محرومی مثل ایلام است که با توجه به محرومیت‌ها وکمبودها، از اشتغال جوانان استان در پروژه‌های مختلف نفتی نهایت بهره برداری انجام شود.
احمد خان‌محمدیان گفت: در راستای تداوم این امر سال گذشته اقداماتی مانند تشویق نیروهای جویای کار و خصوصاً فارغ‌التحصیلاندانشگاهی در کلاس‌ها و دوره‌های مهارتی تخصصی متناسب با نیاز این شرکت‌ها انجام گرفت.
وی افزود: از طریق کمیسیون کارگری و کمیسیون‌های تخصصی متشکل از نماینده دستگاه قضایی، نماینده فرمانداری، تامین اجتماعی و اداره متبوع بر روند جذب و استخدام‌های جدید به منظور بومی گرایی نظارت می‌شود و بر اساس ماده ۴۷ برنامه ششم توسعه اولویت با نیروهای بومی است.
چالش‌های بازار کار
خان‌محمدیان ادامه داد: فزونی عرضـه نیـروی کـار بـر تقاضـای آن و وجود مشکلات ساختاری در اقتصاد، عدم عملکرد بهینـه بازارکار طی سال‌های اخیر، وابستگی تولید، سرمایه گذاری و وجود نارسایی‌ها در برخی قوانین مرتبط با بازار کار و… از جملـه چالـش‌های بازار کار محسوب می‌شود. معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام تصریح کرد: به طور کلی ازمهم ‌ترین اقدامات در جهت کاهش بیکاری می‌توان به موارد اصلاح سیاست‌های اقتصادی کشور در ابعاد کلان، با محور قرار دادن مساله بیکاری در استان‌ها در جهت افزایش تقاضای کل( شامل تقاضای داخلـی و تقاضـای خـارجی) بـه منظور کمک به حل مشکل بیکاری اشاره کرد.
وی افزود: ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری وبهبـود تعامل با سایر کشورها می‌تواند در جذب سرمایه‌ گذاری خارجی در استان موثرباشد.
خان محمدیان اظهار کرد: یکی دیگر از سیاست‌های برنامه سوم توسـعه در حـوزه اشـتغال، اخـراج نیروی کار خارجی غیر مجاز از کشور وجایگزینی نیروی کارداخلی است تا فرصت‌های شغلی بیشتری برای نیروی کار ایرانی ایجاد شود.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=718

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.