عباس علیآبادی با اشاره به اینکه ناترازی میتواند مشکلات بسیاری را ایجاد و موجبات سرخوردگی اقتصادی و مهاجرت افراد نخبه را فراهم کند،افزود: مطمئناً اصلاح نظامات و ساختارهای صنعتی و تجاری کشور و توسعه روابط تجاری خارجی موجب ایجاد اشتغال متناسب با خروجیهای دانشگاهها در کشور میشود. علیآبادی با تاکید بر اینکه دانشگاهها میتوانند نقش اساسی و حیاتی را در اجرای این سیاستها و برنامهها ایفا کنند، گفت: تعامل و همکاری دولت، صنعت و دانشگاه در پروژهها و کمیسیونهای مشترک میتواند زمینه موفقیتهای بزرگ را رقم بزند.
بزرگترین ثروت کشور، نیروی انسانی است
وزیر صمت با بیان اینکه ایران ظرفیتهای انسانی بزرگ و نخبهای دارد، ادامه داد: بزرگترین ثروت کشور، نیروی انسانی است و اگر هر کالایی در ایران با دنیا ارزش رقابتی داشته باشد، همین نیروی انسانی نخبه و ارزشمند است.وی با اشاره به اینکه از پیچش پنجگانهای که در برنامههایش قرار دارد، برای سیاستگذاری در وزارت صمت بهرهمند میشود؛افزود: بر اساس اسناد بالادستی و ۸ برنامه راهبری، سیاستهایی را برای وزارت صمت تدوین و استخراج کردیم که قرار است در سطح صنعت ترویج و دنبال شود.
واردات بهنحوی باید انجام شود که به تولید ضربه نزند
علیآبادی با تاکید بر اینکه اگر ساختار منسجمی برای حمایت و پشتیبانی از این سیاستها ایجاد نکنیم، نمیتوانیم این برنامهها را اجرایی کنیم؛ تصریح کرد: با توجه به شرایط ارزی کشور، باید جهتدهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد صنعتی پایدار، صادرات محور، در کنار تأمین نیاز کشور با تمرکز بر محصولات و خدمات دارای فنآوری متوسط و پیشرفته و ارزشافزوده بالا شکل بگیرد. مطمئناً واردات بهنحوی باید انجام شود که به تولید ضربه نزند و بهعنوان تنظیمگر عمل کند.
وی در این خصوص افزود: معتقدم امروز در یک پیچ تاریخی قرار داریم و فرصتی استثنایی برایمان ایجاد شده است تا با جایگزینی خودروهای برقی که پتانسیل خوبی در مورد آن در کشور وجود دارد، اساساً به سمت نوآوری فنآورانه حرکت کنیم تا در دنیا بدرخشیم.
حرکت در مسیر خلق در داخل کشور و عرضه به خارج کشور
وزیر صمت گفت : اتخاذ سیاستهای درونزا و برونگرا در بیانات مقام معظم رهبری مشهود است و ایشان همیشه به بنده تاکید میکردند که به سمت خلق در داخل کشور و عرضه به خارج کشور حرکت کنید. این موضوعات مستلزم تغییر رویکرد در آموزش از مقاطع اولیه تا تکمیلی است. بهنظر من باید این رویکرد از دبستان شروع شود تا دانشآموزان بدانند چگونه باید خلق کنند و نه اینکه تنها برای یادگیری برخی موضوعات، درس بخوانند.
وی با اشاره به اینکه برای توسعه زیرساختها نیازمند تعاملات و ارتباطات بینالمللی هستیم، افزود: توسعه زیرساختهای تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بینالمللی به کمک بهرهگیری حداکثری از دیپلماسی تجاری – اقتصادی، برنامه راهبردی دیگرمان در وزارت صمت است که توسعه زیرساختهای نرمافزاری و تجارت الکترونیک توسط شرکتهای دانشبنیان و چابک، ابزار مناسبی برای تحقق این اهداف را فراهم خواهد کرد.
علیآبادی، از بازآفرینی و اصلاح حکمرانی بخش صنعت و معدن با تاکید بر تنظیمگری، تسهیل گری و نظارت و کاهش تصدیگری بهعنوان راهبرد دیگر در وزارت صمت نام برد و یادآور شد: در سالهای اخیر به جای سیاستگذاری و تسهیلگری برای صنایع، مجموعههای صنعتی و دانشگاهها، دنبال تصدیگری بودهایم که باید این مساله از طریق برنامههای اشاره شده، اصلاح شود.
مشکل اصلی کشورمان بهرهوری است
وزیر صمت گفت : مشکل اصلی کشورمان بهرهوری است، زیرا خامفروشی به معضل بزرگی برای کشور تبدیل شده است. همه میدانیم از نظر ظرفیتهای تولیدی، اقدامات بزرگی در کشور در حوزههای مختلف رقم خورده، اما متأسفانه در تولید، در مصرف، در انتقال و در توزیع، بهرهوری بسیار پایین است؛ مشکلاتی که باعث از بین رفتن انگیزهها برای بهرهوری شده است.
میبایست به سمت اصلاح زنجیره ارزش برویم
وزیر صمت، توسعه هدفمند صنعت و معدن به کمک شرکتهای مادر و هستههای اصلی زنجیره ارزش آنها در راستای افزایش بهرهوری و رقابتپذیری در سطح بینالمللی را از برنامههای راهبردی دیگرش در وزارت صمت برشمرد و تاکید کرد: براساس این استراتژی، باید به سمت اصلاح زنجیره ارزش برویم.
وی با اشاره به اینکه دانشگاهها با اقدامات فنآورانه میتوانند کمک کنند تا کشور از این وضعیت خارج شود، اضافه کرد: حمایت از نوآوری و ارتقای قابلیتهای فنآورانه با تمرکز بر تحول دیجیتال، انقلاب صنعتی نسل چهارم، برقیسازی و اتوماسیون هوشمند از دیگر برنامههای راهبردیمان است که بر اصل حمایت از اقتصاد دانشبنیان و بومی تاکید دارد و از بحثهایی است که میتواند محور ارتباط صنعت و دانشگاه باشد.علیآبادی، متنوعسازی ابزارهای تأمین مالی بنگاههای تولیدی و توسعه سرمایهگذاری داخلی و خارجی را راهبرد مهم دیگری برشمرد و افزود: سرمایهگذاری، موضوع و چالش مهمی است که همه ساله در مجمع جهانی اقتصاد روی آن تاکید بسیاری میشود، اما کشورمان از این محل صدمات بسیاری خورده است.
وی گفت : مطمئناً تغییر قانون و تدارک ابزارهای مالی پیشرفته و مدرن، میتوانند از زمینههای همکاری دیگر بین دانشگاهها و صنعت در این راستا باشد.وزیر صمت، حرکت به سمت ارز تک نرخی، حذف قیمتگذاری دستوری و هدفمند کردن یارانههای پنهان در زنجیره ارزش صنایع را از دیگر راهبردهای این وزارتخانه برشمرد و تصریح کرد: یکی از مشکلاتمان در کشور، در حوزه ارز است، زیرا در حال حاضر ۳ نرخ ارز داریم. در چنین شرایط، باید اقتصاد بهنحوی عمل کند تا نوسانات قیمت ارز منطقی شده و به حداقل برسد، زیرا بالا و پایین رفتن قیمت غیرمنطقی ارز، در بازار ایجاد التهاب میکند.
به گفته وی، پیشبرد طرح برونگرایی اقتصاد، اصلاح ساختار، حذف تدریجی ارز چند نرخی، حذف یارانههای فسادزا و حذف قیمتگذاری دستوری در زنجیره تولید تا مصرف، از دیگر راهبردها در وزارت صمت است.در این نشست، مدیران دانشگاههای بزرگ کشور، نظرات و پیشنهادات خود را در حوزههای مختلف مرتبط با وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کردند و وزیر صمت هم از آنها خواست تا برنامههای خود برای حل مشکلات بهصورت مکتوب و راهبردی به این وزارتخانه ارائه کنند.