نرخهای متفاوت بهره، سقوط شدید بازار سهام و کاهش اعتماد مصرفکننده پارامترهایی هستند که فقط اوضاع را بدتر میکند. مدیران کسبوکار اغلب با تصمیمات دشواری مواجه میشوند. مثل تعدیل نیروی کار برای کاهش دادن هزینهها. ممکن است کاهش هزینهها به معنای اتخاذ تصمیماتی باشد که بر حقوق، روحیه و معیشت کارکنان شما تأثیر بگذارد.
اگرچه همیشه نمیتوان از اخراج کارکنان جلوگیری کرد، اقدامات جایگزینی برای صرفهجویی در هزینه وجود دارد که به کارفرمایان امکان میدهد بدون تعدیل نیرو یا اخراج کارمندان در هزینهها صرفهجویی کنند. علاوه بر این، تصمیمات سازمان باید متأثر از فرهنگ و ارزشهای آن باشد.
این مطلب استراتژیهای صرفهجویی در هزینهها را مورد بحث قرار میدهد که میتواند به شما در حفظ کارکنان و جلوگیری از تعدیل نیرو در زمانهای بیثباتی کمک کند.
۱. دورکاری
از زمان همهگیری کرونا، اگر نگوییم همه، اکثر شرکتهایی که دارای کارکنان دانشمدار (Knowledge Worker) هستند اکنون شرایط را برای دورکاری فراهم کردهاند. خلاص شدن از شر اجارهنامه یا فروش اموالی که برای فضای اداری استفاده میشود، پولی را در اختیار کارفرمایان قرار میدهد که میتوانند بهوسیله آن، حقوق را پرداخت کنند. دورکاری برای مشاغلی که ارائه محصولات یا خدماتشان به حضور افراد در یک مکان فیزیکی نیاز دارد، امکان پذیر نیست. با این حال، برای سازمانهایی که امکان دورکاری دارند، یکی از راههای آزاد کردن بودجه است.
۲. مرخصی دادن
منظور از مرخصی دادن، فرستادن کارکنان برای مدتی به خانه است. بنابراین کارفرمایان میتوانند در پرداخت حقوق به آنها وقفهای داشته باشند. در آغاز همهگیری کرونا، شرکت والت دیزنی تعدادی از بازیگران را که در پارکهای آن کار میکردند مرخص کرد، زیرا پارکها باید تعطیل میشدند. در حالت ایدئال، کارمندانی که به مرخصی فرستاده میشوند، حداکثر ظرف چند هفته یا چند ماه با پرداخت حقوق به کار دعوت میشوند. نکته این است که کسبوکارها در پرداخت حقوق وقفه میاندازند، اما نیروی انسانی برای همیشه شغل خود را از دست نمیدهد.
۳. کاهش هزینههای اجرایی
هزینههای عملیاتی شامل تمام هزینههای مورد نیازی است که روزانه کسبوکار شما را سرپا نگه میدارد. این هزینهها شامل هزینههای مربوط به اجاره، قبوض آب و برق، حقوق و دستمزد، بازاریابی و فروش، امور اداری و… میشود. احتمالاً نمیتوانید از پرداخت اجاره صرفنظر کنید، اما در اینجا چند سؤال وجود دارد که به شما کمک میکند هزینههای اجرایی که قابلیت کاهش دادن دارند را مشخص کنید:
- چگونه میتوانید هزینههای خدمات اداری را کاهش دهید، به خصوص اگر کارمندان شما دورکار هستند؟
- کدام سفرهای کاری را میتوانید محدود کنید؟
- چه هزینههایی را در زمینهی بازاریابی و فروش میتوانید کاهش دهید؟
- کدام هزینههای جاری را میتوانید محدود کنید؟
- آیا برای خدمات و ابزاری که مکرراً استفاده نمیشود یا می توانید بدون آن کار کنید، هزینه پرداخت میکنید؟
- آیا میتوانید خدمات و یا ابزاری را ادغام کنید؟
۴-به اشتراک گذاشتن شغل
اشتراک شغل (Job sharing) فرایندی است که در آن دو یا چند کارمند به صورت پارهوقت و یا با ساعات کاری محدود کار میکنند تا کاری را انجام دهند که ممکن است شغل یک کارمند تماموقت باشد. در نتیجه، کارفرما برای هر کدام از آنها حقوق و مزایای کمتری از آنچه که باید به یک کارمند تماموقت بپردازد، پرداخت میکند. به دلیل کاهش ساعات کار، اشتراکگذاری شغل در یک دوره زمانی، راهی برای بازگرداندن مادران شاغل به کار در نظر گرفته میشد.
۵. متوقف کردن استخدام
طی طرح توقف استخدام، تمام استخدامهای غیرضروری متوقف میشود. این یک اقدام موقت و راهی پیشگیرانه برای مدیریت هزینههای اجرایی است. در صورت توقف استخدام، مشخص کنید که فرد استخدام شدهی جدید چه مسئولیتهایی خواهد داشت و چگونه در تیم شما ردهبندی میشود.
بسیاری از شرکتها همزمان با تعدیل افراد، افراد جدید را استخدام میکنند. این امر ظاهر بدی دارد. کارفرمایان برای صرفهجویی در هزینه و خارج نشدن از محدوده بودجه، باید استخدام را متوقف کنند.
گوگل همزمان با وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین یک توقف استخدامی را اعلام کرد. ساندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیرعامل آلفابت (Alphabet)، شرکت والد گوگل، خبر دادهاست که از سرعت استخدام تا پایان سال کاسته خواهد شد. به گفته تککو (tech.co) برخی از کارمندان میترسند که شغلشان در معرض خطر باشد. با این حال، گوگل در حالی که با جنگ بین اوکراین و روسیه و تورم بیسابقه دست و پنجه نرم میکند، با هدف کاهش هزینهها، شروع به توقف استخدامها کردهاست.
۶. هفته کاری چهار روزه
وقتی مردم به زمانهای بحرانی در سازمان فکر میکنند، تصور میکنند قرار است کارهای بیشتری را با پرداختی کمتر انجام دهند. آنها کاهش حقوق و شرایط آزاردهندهای را پیشبینی میکنند. با این حال، یک هفته کاری چهار روزه یا یک هفته کاری کوتاه به شرکتها این امکان را میدهد که هم به کارکنان تماموقت و هم به کارکنان ساعتی، کمتر حقوق پرداخت کنند. این واقعیت یک امتیاز محسوب میشود؛ چرا که میتواند تعادل کار و زندگی را برقرار کند. در پی همهگیری کرونا، بسیاری از شرکتها این ایده را به عنوان ابزاری برای مبارزه با فرسودگی شغلی آزمایش میکنند. بنابراین، ممکن است به حل همزمان دو مشکل کمک کند.
۷. کاهش کارمندان فریلنسر و قراردادی
کارفرمایان این امکان را دارند که روابط کاری خود را با فریلنسرها و کارکنان قراردادی قطع کنند. (فریلنسرها نیز متقابلا میتوانند همین کار را انجام دهند و میدانند که مشابه با یک کارمند تماموقت امنیت شغلی ندارند.) انجام این کار ممکن است بینظمی و آشوب را بین کارمندان افزایش دهد، اما به علت کاهش هزینهها، میتواند شغل کارمندان را حفظ کند.
۸. کاهش ساعات کار کارکنان ساعتی
یکی دیگر از جایگزینهای تعدیل نیرو برای صرفهجویی در هزینهها، کاهش ساعات کار کارکنان ساعتی است. پس از تجزیه و تحلیل حجم کاری کارکنان خود، ممکن است موقعیتهایی برای سایر کارمندان پیدا کنید تا وظایف کارکنان ساعتی را به عهده بگیرند. حتما با کارکنان خود در مورد کاهش ساعت گفتگو کنید. به آنها یادآوری کنید که این کار مبتنی بر عملکرد نیست و این احتمال وجود دارد که این اقدام موقتی باشد. در حالی که هیچکس دوست ندارد حقوق کمتری دریافت کند، این جایگزین بهتری نسبت به اخراج کارمندان ساعتی است.
۹. طرحهای بازنشستگی پیش از موعد
سازوکار محبوب دیگری که شرکتها برای جلوگیری از اخراج از آن استفاده میکنند، ارائه طرحهای بازنشستگی پیش از موعد به کارکنان مسنتر است. گاهی اوقات میتوان این طرح را بیرحمانه تلقی کرد، با این حال، برخی از کارکنان هستند که آرزو دارند از شغل تمام وقت خود بیرون بیایند و به دنبال علایق خود باشند، روی خانواده تمرکز کنند یا واقعا وارد مرحله دیگری از زندگی خود شوند. شرکتها میتوانند داوطلبان بازنشستگی پیش از موعد را پیدا کنند و برای حذف آنها از لیست حقوق و دستمزد، امتیازات تشویقی پیشنهاد دهند.
۱۰. به تأخیر انداختن پاداشها
آیا به کارمندان خود وعده پاداش یا پورسانت دادهاید؟ وضعیت اقتصادی آشفته ممکن است این وعدهها را به خطر بیندازند. مشابه متوقف کردن استخدام، به تعویق انداختن یا حذف پاداشها و کمیسیونها یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه در جهت صرفهجویی در هزینهها است که کسبوکارها میتوانند برای جلوگیری از تعدیل نیرو در زمانهای بحرانی انجام دهند. کارمندان قطعا از این که پاداشهای دورهای یا دریافتیهای مورد انتظار را دریافت نمیکنند خوششان نمیآید، اما کاهش این هزینهها بهتر از کاهش تعداد کارمندان است.
۱۱. کاهش مزایا و بنهای خرید
به جای تعدیل نیروی کار، کارفرمایان میتوانند به سادگی مزایا و بنهای خرید را در زمانهای رکود کاهش دهند. در پاسخ به رکود احتمالی، میتوان وعدههای غذایی، بیمههای تکمیلی درمان و خدمات دیگر را حذف کرد. کاهش مزایای کارکنان یکی از راههایی است که میتوانید از طریق آن از تعدیل کردن کارکنان جلوگیری کنید، اما باید با دقت قدم بردارید. اگر مجبور هستید از این اقدام برای حفظ کارکنان خود استفاده کنید، بررسی قانونی جوانب امر بسیار مهم است.
۱۲. کاهش حقوقها
میتوانید به صورت استراتژیک کاهش حقوق کارمندانتان را انجام دهید. هزینههای خود را دقیق طرحریزی کنید تا متوجه شوید که به دست آوردن این پول از چه راهی منطقیتر است. برای مثال، کاهش حقوق مدیریت شرکت ممکن است بیشترین تأثیر را داشته باشد. گاهی اوقات کاهش حقوق میتواند به روحیه آسیب برساند. برای جلوگیری از این امر، تغییرات را شفاف و دلسوزانه با کارمندان در میان بگذارید. چندین استراتژی برای کاهش حقوق وجود دارد که میتواند با ارزشهای شرکت شما همسو باشد. بهعنوان مثال، برخی از شرکتها برای حفظ روحیه، حقوق مدیران را بیشتر از حقوق کارکنان کم درآمد کاهش میدهند.
سخن پایانی
تعدیل نیرو چه با شفافیت و همدلی انجام شود و چه خشونتآمیز، معیشت کارکنان را با مشکل مواجه میسازد. به جز تعدیل نیرو، اقدامات مختلفی وجود دارند که میتوانید در شرایط بحرانی انجام دهید تا هزینههای سازمان را کاهش دهید؛ مانند کاهش ساعات کاری و به تأخیر انداختن پاداشها که به آنها پرداختیم. در این مطلب اقداماتی را بیان کردیم که سازمانها میتوانند بهجای تعدیل نیرو انجام دهند.