روش نوشتن رزومه کاری اولین گامی است که برای موفقیت و فعالیت در شغل دلخواهتان برمیدارید. مدیرانی که قصد جذب نیرو دارند، در کوچه و بازار به دنبال نیروی خوب نمیگردند. آنها داخل دفتر کارشان نشستهاند و رزومهها را بررسی میکنند! کارجوها هم یک بلیط برای ورود به دفتر مدیر دارند و آن هم برگه روزمهشان است. رزومه معمولا به صورت فایل به سیستم مدیر ارسال میشود و بعد از تایید او کارمند میتواند وارد مراحل بعدی فرایند استخدام شود. رزومه شما بلیط ورودی است که برای مشغول شدن در یک سازمان دارید و اگر حرفهای طراحی شده باشد، شانس استخدام شما را افزایش خواهد داد.
در این مقاله فرایند نوشتن رزومه حرفه ای را توضیح میدهیم و به شما آموزش خواهیم داد که چه اطلاعاتی را باید در رزومه وارد کنید. همچنین یاد میگیرید هنگام نوشتن رزومه کاری باید به چه نکاتی توجه داشته باشید تا بتوانید به جای یک رزومه معمولی، رزومه حرفه ای ارائه دهید.
رزومه چیست؟
رزومه یک صفحه کاغذ (یا یک فایل) است که شما را به کارفرمایی که تاکنون ملاقاتتان نکرده، معرفی میکند. این اولین مرحله فرایند استخدام است. در این مرحله کارفرما نمیتواند تشخیص بدهد که شما چه رفتاری دارید یا اینکه آیا برای کار کردن در تیم او مناسب هستید یا خیر. تنها نکتهای که در رزومه مشخص میشود این است که آیا مهارتها و تجربه شما با موقعیت شغلی که به نیرو نیاز دارد، هماهنگ است یا خیر.
رزومه با زندگینامه متفاوت است. برای کارفرما اهمیتی ندارد که شما چه داستانهایی را در روند زندگی خود سپری کردهاید، چه ویژگیهایی در زندگی شخصیتان وجود دارد یا چرا در این زمینه متخصص شدهاید. کارفرما رزومه شما را میخواند تا متوجه شود چه مهارتهایی دارید، قبلا در چه موقعیتهای شغلی کار کردهاید و در چه رشتهای درس خواندهاید. در این قسمت با اینکه رزومه کاری چیست آشنا شدید. در ادامه مقاله همراه ما باشید.
رزومه فقط سرفصلهایی مختصر و مفید از زندگی حرفهای شما را به کارفرما نشان میدهد.
برای نوشتن رزومه کاری چه اطلاعاتی را باید وارد کنیم؟
اگر به این فکر کنید که کارفرماها روزانه تعداد زیادی رزومه را بررسی میکنند، به آنها حق میدهید که نگاهی روزنامهوار به رزومهها بیندازند و تنها مواردی را بررسی کنند که توجهشان را جلب میکند. این موضوع باعث حساسیت متقاضیان برای انتخاب اطلاعات مناسب و نوشتن رزومه کاری میشود.
برخی از اطلاعات باید در رزومه ثبت شوند و برخی دیگر جزو دادههای غیرضروری هستند. در ادامه راهنمایی برای آنچه هنگام نوشتن رزومه کاری باید در نظر داشته باشید را ارائه میدهیم.
اطلاعات شخصی
- نام و نام خانوادگی
- تاریخ تولد
- وضعیت تأهل
- موقعیت مکانی
- آدرس وب سایت شخصی
برخی از مشاغل به اطلاعات شخصی بیشتری نیاز دارند، به عنوان مثال در رزومه یک متقاضی مهمانداری هواپیما باید قد و وزن او هم نوشته شده باشد.
راههای ارتباطی
- شماره تماس
- ایمیل
- آدرس شبکههای اجتماعی
- سوابق شغلی
- نام سازمانهایی که در آنها فعالیت داشتهاید.
- نام پوزیشنهای شغلی که در آنها فعال بودهاید.
- مدت زمانی که در هر سازمان کار کردهاید.
سوابق تحصیلی
- نام دانشگاه محل تحصیل
- مقطع تحصیلی
- عنوان رشته تحصیلی
- تاریخ فارغالتحصیلی
- دورههای آموزشی که در آنها شرکت کردهاید
- نام موسسه آموزشی
- تاریخ پایان دوره
اگر دورهای که شرکت کردهاید، مدرک معتبری دارد، بهتر است نام مدرک و موسسهای که مدرک از طرف آن ارائه شده است را هم بنویسید.
مهارتها
- مهارتهای نرم
- مهارتهای سخت
- زبانهای خارجی (مشخص کنید در هرکدام از مهارتهای چهارگانه خواندن، نوشتن، شنیداری و مکالمه چقدر توانایی دارید).
- مهارتهای کامپیوتری
اطلاعات متفرقه
این بخش از اطلاعات ضروری نیست، اما اگر تصور میکنید نقاط قوت شما هستند، هنگام نوشتن رزومه کاری آنها را هم در نظر بگیرید:
- سرگرمیها و علاقمندیها (توصیه میشود تنها در صورتی که سرگرمی منحصر به فردی دارید، درباره آن صحبت کنید. مثلا سرگرمیهایی مانند همنشینی با خانواده یا گشتن در فضای مجازی یک عادت عمومی بین اکثر مردم است و نیازی به نوشتن ندارد)
- سوابق ترجمه مقالات
- سوابق تألیف کتاب
- دستاوردهای علمی یا شغلی (مثلا جوایزی که در زمان تحصیلات یا فعالیتهای حرفهای خود گرفتهاید).
- اهداف و برنامههایی که برای آینده شغلی خود در نظر دارید
اگر اطلاعات متفرقه با موقعیت شغلی که برای آن درخواست دادهاید، مطابقت دارد، حتما آنها را در رزومه خود بنویسید. مثلا برای یک برنامهنویس اپلیکیشن موبایل، اگر یکی از اپلیکیشنهایش بیش از هزار دانلود از گوگل پلی داشته باشد، میتواند آن را به عنوان یک اطلاعات اختیاری مهم در رزومهاش بنویسد.
تجهیزات و دانشی که برای شغل مورد نظر نیاز دارید
برخی از سازمانها ابزار مورد نیاز برای کار را در اختیار کارمندان خود قرار میدهند، اما برخی از مشاغل به گونهای هستند که متقاضی باید وسیله مورد نیاز برای انجام شغل را داشته باشد. به عنوان مثال یک راننده تشریفاتی در رزومه خود باید مدل خودرو و نوع آن را هم مشخص کند؛ زیرا قرار است با خودرو کار کند.
چه اطلاعاتی نباید در رزومه درج شود؟
هنگام نوشتن رزومه کاری، به همان اندازهای که به اطلاعات ضروری دقت میکنید، باید به آنچه نباید بنویسید هم توجه داشته باشید. فراموش نکنید که وجود نقطه ضعف در رزومه باعث حذف شما از کاندیداهای جایگاه شغلی مورد نظر خواهد شد.
اطلاعاتی که نباید در رزومه بنویسید، عبارت است از:
- نقاط ضعف خود (منظور این نیست که ضعفهایتان را کتمان کنید، اما نیازی نیست کارفرما در اولین مطلبی که درباره شما میخواند از نقطه ضعفهایتان آگاه شود)
- علت ترک شغل قبلی و نوشتن ویژگیهای منفی درباره کارفرماهای سابق
- اطلاعات شخصی که ارتباطی به کارفرما ندارد. (به عنوان مثال اگر شغل شما با استایل و اندامتان ارتباطی ندارد، نیازی نیست درباره قد و وزنتان چیزی بنویسید)
بهترین قالب برای نوشتن رزومه چیست؟
انتخاب قالب یکی از مهمترین بخشهایی است که باید هنگام نوشتن رزومه کاری به آن توجه داشته باشید. به طور کلی قالب برای نوشتن رزومه در سه فرمت طراحی میشود:
- زمانبندی معکوس: در این فرمت شما سوابق شغلی و تحصیلی خود را به ترتیب از آخر به اول مینویسید. یعنی آخرین مدرکی که دریافت کردید یا آخرین سازمانی که در آن مشغول به کار بودید را در ابتدای لیست میآورید و سپس یک به یک به عقب برمیگردید.
- فرمت مبتنی بر مهارت: افرادی که سابقه کار ندارند یا تحصیلات و سوابق قبلیشان با موقعیت جدیدی که برای آن تقاضا میدهند، مرتبط نیست از این فرمت استفاده میکنند. هنگام نوشتن رزومه کاری مبتنی بر مهارت، باید توانمندیهای نرم و مهارتهای سخت خود را یک به یک نام ببرید.
- فرمت ترکیبی: بهترین قالب برای نوشتن رزومه، فرمت ترکیبی دارد. زیرا در این فرمت شما هم سوابق خود را از آخر به اول نوشتهاید و هم درباره مهارتهایتان صحبت کردهاید.
طراحی بهترین قالب برای نوشتن رزومه
برخی از افراد از قالبهای آماده و رزومهسازهای آنلاین برای نوشتن رزومه کاری استفاده میکنند. این روش سادهترین راهی است که برای نوشتن رزومه کاری وجود دارد؛ شما اطلاعات مورد نظر را در رزومه ساز یا قالب آماده وارد میکنید و سپس خروجی مناسب تحویل میگیرید.
اگر روش کار با نرم افزارهای گرافیکی را در حد متوسط هم بدانید، خودتان میتوانید قالب مناسب برای نوشتن رزومه را طراحی کنید. قالبهایی که توسط خود فرد طراحی میشوند، منحصر به فرد هستند و میتوانند خلاقانهتر باشند.
ویژگیهای بهترین قالب برای نوشتن رزومه را در ادامه میخوانید:
- فضای کافی برای نوشتن اطلاعات داشته باشد. در این صورت میتوانید اطلاعات مورد نیاز را در تعداد صفحات کمتر بگنجانید.
- در قالب برای نوشتن رزومه کاری بهتر است به اندازه کافی فضای خالی وجود داشته باشد تا اطلاعات دیده شود و بیش از اندازه شلوغ نباشد.
- فونت هم بخشی از قالب رزومه است. فونتی را انتخاب کنید که به اندازه کافی خوانا باشد. معمولا در رزومههای فارسی از فونت B Nazanin با سایز ۱۲ یا ۱۴ انتخاب میشود؛ البته برای هدینگها سایز فونت بزرگتر انتخاب میشود.
طرز نوشتن رزومه کاری در ۵ مرحله
تا این بخش از مقاله درباره اطلاعاتی که باید در رزومه بنویسید و قالب مناسب صحبت کردیم. اکنون به سراغ طرز نوشتن رزومه کاری میرویم و این موضوع را در ۵ مرحله توضیح میدهیم.
۱٫ عنوان شغلی مورد نظر را انتخاب کنید
عنوان رزومه اولین چیزی است که کارفرما به آن توجه میکند. عنوان رزومه دو قسمت اصلی دارد: نام و تخصص شما. نیازی نیست در نوشتن عنوان رزومه خلاقیت داشته باشید یا چیزی به غیر از تخصصتان بنویسید. نکته مهم در نوشتن عنوان این است که به یک تخصص اشاره کنید. برخی از افراد در حوزههای مختلفی تخصص دارند و همه آنها را در یک رزومه مینویسند. این موضوع تنها باعث سردرگمی کارفرما میشود و احتمال استخدام را کاهش میدهد.
به عنوان مثال اگر یک برنامهنویس طراحی رابط کاربری را هم بداند، هنگام نوشتن رزومه کاری نباید بنویسد: برنامه نویس و طراح رابط کاربری. بهتر است دو رزومه مجزا برای هرکدام از تخصصهایش تهیه کند و متناسب با هر موقعیت شغلی، رزومه مناسب بفرستد.
نوشتن رزومه سفارشی
نوشتن رزومه کاری به صورت سفارشی برای یک موقعیت شغلی خاص توجه کارفرما را بیشتر جلب میکند، زیرا شما میتوانید رزومه خود را با توجه به متن آگهی استخدام بنویسید. به عنوان مثال تصور کنید کارفرمایی قصد استخدام نیرویی با روحیه کار تیمی را داشته باشد، اما شما در رزومه آماده خود علاقهای که به کار تیمی دارید را جزو اطلاعات غیرضروری شمردهاید و آن را ننوشتهاید. اگر رزومه شما برای موقعیت شغلی مورد نظر سفارشی شده باشد، میتوانید روحیه کار تیمی را هم به توانمندیهایتان اضافه کنید.
نوشتن خلاصه در رزومه
طرز نوشتن رزومه کاری در تمام قسمتهای آن اهمیت دارد. در قسمت پایینی عنوان باید در سه الی چهار نیم خط خودتان را معرفی کنید. در این معرفی کلی میتوانید مدت سابقه کار، تخصصهای اصلی و چند نقطه قوت مهم خود را بیان کنید. مراقب باشید هنگام نوشتن خلاصه اغراق نکنید و متن را خیلی طولانی ننویسید.
۲٫ اطلاعاتی که قصد دارید در رزومه درج کنید را پیشنویس کنید
پیش از این درباره اطلاعاتی که هنگام نوشتن رزومه کاری باید در نظر بگیرید، صحبت کردیم. بهتر است ابتدا روی چرک نویس این اطلاعات را یادداشت کنید تا متوجه شوید بهترین روش ارائه مهارتها و سابقه کار چیست. ایجاد تغییرات در چرک نویس سادهتر از تغییر نسخه اصلی رزومه است.
اگر مهارتی برای شما یا سازمانی که قبلا در آن کار میکردید، ارزش افزودهای ایجاد کرده، در رزومه ذکر کنید. به عنوان مثال شخصی را تصور کنید که به مدت ۲ سال به عنوان مدیر فروش در یک سازمان فعالیت داشته و در این مدت توانسته فروش شرکت را ۵۰ درصد افزایش دهد. او میتواند در قسمتی که نام آن سازمان را مینویسد و ذکر میکند به عنوان مدیر فروش آن فعال بوده است، دستاورد افزایش ۵۰ درصدی فروش شرکت را هم یادداشت کند.
۳٫ با توجه به اطلاعاتی که هنگام نوشتن رزومه ارائه میدهید، قالب مناسب انتخاب کنید
برخی از قالبها رسمی و سنتی هستند؛ یعنی سیاه و سفید هستند، اکثر ساختار آنها را متن تشکیل داده و قسمتهای مختلف آن فقط با خط فاصله از هم جدا شده است. طرز نوشتن رزومه کاری با استفاده از این قالبها ساده است و برای سازمانهای دولتی مثل بانکها و… کاربرد دارد.
قالبهای مدرن شکل خلاقانهتری دارند. مثلا ممکن است به جای اینکه تماما سیاه و سفید باشند، از رنگهای دیگری هم استفاده کنند یا به جای نوشتن مهارتها در لیست یا پاراگرافهای معمولی، از جدول و نمودار و… استفاده کنند. این رزومهها جلوه بصری بهتری دارند. اگر قصد دارید در سازمانی مدرن و غیردولتی استخدام شوید، بهتر است از قالبهای مدرن استفاده کنید.
۴٫ از قانون انگشت شست استفاده کنید
زمانی که یک برگه کاغذ A4 را با یک دست میگیرید، انگشت شست جایی در وسط صفحه قرار میگیرد. قانون انگشت شست در نوشتن رزومه کاری میگوید کارفرما قسمتی که در بالای انگشت شست قرار دارد را اول به صورت روزنامهوار میخواند، اگر این قسمت توجهش را جلب کرد، به سراغ ادامه رزومه میرود. پس طرز نوشتن رزومه کاری و قرار دادن اطلاعات در جایگاه درست در صفحه هم اهمیت دارد.
در نیمه بالایی از کلید واژه استفاده کنید
بهترین روش استفاده از قانون انگشت شست، به کار بردن کلیدواژهها در رزومه است. با جستجو در میان آگهیهای مختلف میتوانید این کلید واژهها را انتخاب کنید. گاهی اوقات دو کلمه مترادف یکدیگر هستند، اما یکی از آنها کلید واژهای متداول در بازار کار و دیگری ناشناخته است.
بیایید با ذکر یک مثال منظور از کلید واژه را بهتر توضیح دهیم. در بازاریابی محتوایی، واژه کپی رایتینگ (Copywriting) با معادل فارسی تبلیغ نویسی یکسان است، اما در اکثر آگهی های استخدام، واژههای «کپی رایتر» یا «کارشناس کپی رایتینگ» دیده میشود. بنابراین افرادی که در این زمینه تخصص دارند، به جای عنوان «تبلیغ نویس» از «کپی رایتر» استفاده میکنند؛ زیرا کپی رایتر یک کلید واژه در این حوزه کاری است.
۵٫ رزومه خود را حرفهای بنویسید
در رزومههای قدیمی افراد فقط متن مینوشتند و گاهی هم زیرعنوانهایی برای رزومه مشخص میکردند، اما رزومههای مدرن به طراحی حرفهای و جلوههای بصری بیشتری نیاز دارند. در ادامه به چند نکته درباره طرز نوشتن رزومه کاری به صورت حرفهای اشاره میکنیم:
- زیرعنوانها (Header) را با فونت بزرگتر و به صورت Bold بنویسید.
- از فرمتهای مختلف نوشته مانند ایتالیک (Italic) یا آندرلاین (Underline) یا بولد (Bold) استفاده کنید. مثلا میتوانید هنگام نوشتن رشته تحصیلی، نام موسسه آموزشی خود را به صورت Italic و دذر پرانتر بنویسید. این کار قسمتهای مختلف رزومه را مشخص میکند و چشم کارفرما از مطالعه یک صفحه یکنواخت خسته نخواهد شد.
- رزومه را بیش از اندازه شلوغ نکنید. رزومه مدرن و خلاقانه به معنی استفاده از طرحهای هنری شلوغ مانند حاشیههای طرحدار نیست.
- تا حد امکان از آمار و ارقام استفاده کنید و اطلاعات شفاف به کارفرما بدهید.
- میتوانید از نمودار استفاده کنید. مثلا زمانی که مهارتهایتان را نام میبرید، با استفاده از نمودار درصد تسلط خود در هر مهارت را مشخص کنید.
- محدود نباشید. خلاقیت یکی از ویژگیهای مهمی است که در نظر کارفرما تأثیر بسزایی دارد، بنابراین اگر خلاقیتتان را در طراحی رزومه به کارفرما نشان دهید، امتیاز بیشتری برای ورود به قیف استخدام به دست خواهید آورد.
نکات مهم که پیش از نوشتن رزومه باید بدانید
تا این بخش از مقاله اطلاعات مورد نیاز درباره روش نوشتن رزومه کاری و آنچه باید در آن بنویسید، به دست آوردید.
در این بخش به نکات جزئی که هنگام نوشتن رزومه حرفه ای باید به آنها توجه کنید، اشاره میکنیم.
- رزومه طولانی ننویسید. همه چیز را مختصر و مفید مطرح کنید. کارفرماها تعداد زیادی رزومه را در مدت کوتاهی میخوانند، پس تنها نکاتی را یادداشت کنید که در یک نگاه روزنامهوار توجه کارفرما را جلب میکند.
- قالب رزومه را بیش از حد شلوغ نکنید و در ایجاد رزومه خلاقانه زیادهروی نکنید.
- فقط واقعیتها را بنویسید. ممکن است اغراق یا نوشتن درباره مهارتهایی که ندارید، در مرحله اول توجه کارفرما را جلب کند، اما بعد از آن در فرایند مصاحبه یا کار متوجه غیرواقعی بودن رزومه میشود.
- هنگام نوشتن رزومه کاری مطمئن شوید هیچ گونه غلط املایی یا نگارشی در آن وجود ندارد.
- نیازی نیست در رزومه خود را یک قهرمان نشان دهید که از پس همه کارها برمیآید و همه مهارتها را دارد.
- بهتر است در رزومه خود یک عکس رسمی قرار دهید.
- بهترین فرمت برای ذخیره رزومه و ارسال به کارفرما، فرمت PDF است. البته فایل را با پسوند .docx هم میتوان ذخیره کرد، اما احتمال اینکه فونتها و طراحی رزومه در سیستمهای مختلف به هم بریزد، وجود دارد. برخی از افراد هم رزومه را با فرمت HTML ذخیره میکنند.
- همیشه از اطلاعات و آنچه در رزومه خود یادداشت کردهاید، مطلع باشید تا در صورتی که کارفرما در مصاحبه کاری درباره آنها سوال کرد، با مشکل مواجه نشوید.
- در طراحی رزومه رنگهایی را انتخاب کنید که هنگام پرینت سیاه و سفید مشکلی برای خوانایی نوشتهها ایجاد نکند.
- هنگام مصاحبههای کاری، یک نسخه پرینت شده از رزومه را همراه خود ببرید.
کلام آخر؛ نوشتن رزومه کاری حرفهای مسیر ورود به بهترین شرکتها را هموار میکند
نوشتن رزومه کاری حرفهای اولین گام برای به دست آوردن موقعیت شغلی دلخواه شماست. نوشتن رزومه کار پیچیدهای نیست. برخی از افراد تصور میکنند رزومه حرفهای یعنی رزومهای که با همه متفاوت است. به یاد داشته باشید رزومه فقط برای بار اول شما را معرفی میکند، پس فقط باید یک معرفینامه حرفهای باشد. بعد از آن مهارتها و رفتار شما معرفتان خواهد بود.
در این مقاله طرز نوشتن رزومه کاری را بررسی کردیم. برای اینکه رزومه پرباری داشته باشید و مهارتهای مدیریتی و نرم خود را تقویت کنید، آموزشهای مرکز مدیریت کاربردی ایران برای شما کاربردی خواهد بود.