جذب معلمان جدید برای هر سیستم آموزشی بسیار مهم است. معلمان جدید میتوانند با تجربیات و دانش خود به بهبود کیفیت آموزش و پرورش کمک کنند. همچنین، جذب معلمان جدید میتواند به افزایش تعداد معلمان و بهبود نسبی نسبت به نیروی انسانی موجود در سیستم آموزشی کمک کند. از طرفی، جذب معلمان جدید میتواند به ایجاد رقابت سالم بین معلمان و بهبود کیفیت آموزش و پرورش منجر شود. به طور کلی، جذب معلمان جدید برای بهبود کیفیت آموزش و پرورش و توسعه سیستم آموزشی بسیار حائز اهمیت است.
شرایط دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی برای جذب دانشجو اعلام شد. ثبت نام در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، به صورت نیمه متمرکز انجام می پذیرد و داوطلبان بعد از قبولی در کنکور سراسری و کسب رتبه قبولی ،ملزم به انجام مصاحبه معاینه و آزمون علمی و علمی و کسب نمره قبولی است.
پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به صورت بومیپذیری است و گزینش نهایی توسط سازمان سنجش آموزش کشور، در هر یـک از کـدرشته محلها با توجه به دامنه پذیرش که در ستون ” پردیس/ مخصوص داوطلبـان بومی/محـل خـدمت” درج شـده انجام میشود.
هماکنون شرایط پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی اعلام شده است، براین اساس وزارت آموزش و پرورش برای تامین و تربیت بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز به آموزشی خود متناسب با مبانی و ارزشهای اسلامی در مقطع کارشناسی پیوسته برای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از میان داوطلبان واجد شرایط آزمون سراسری سال دانشجو میپذیرد.
داوطلبان در صورت احراز صلاحیتهای عمومی، اختصاصی و سایر شرایط و ضوابط مندرج میتوانند پس از انتخاب رشته و موفقیت در مراحل بررسی صلاحیتهای عمومی، اختصاصی و کسب بالاترین نمره علمی در مقایسه با سایر داوطلبان آزمون در کد رشتههای انتخابی، در صورت اعلام قبولی نهایی ادامه تحصیل دهند.
شیوه پذیرش؛ پذیرش بومی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی
پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به صورت بومیپذیری است و گزینش نهایی توسط سازمان سنجش آموزش کشور، در هر یـک از کـدرشته محلها با توجه به دامنه پذیرش که در ستون ” پردیس/ مخصوص داوطلبـان بومی/محـل خـدمت” درج شـده انجام میشود.
داوطلبـان متقاضـی رشـتههـای موردنیـاز آموزشوپرورش دقت کنند چنانچه در یک کدرشته محل دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بومی استانی درج شده باشد همه داوطلبان بومی آن استان میتواننـد در صورت تمایل با رعایت سایر شرایط و ضوابط مربوط، آن را انتخاب کنند اگر بومی شهرستانی درج شده باشد همه داوطلبان بومی آن شهرسـتان و بخـشهـای تابعـه، مجـاز بـه انتخاب کدرشته محل هستند بنابراین اگر از یک شهرستان فقط یک بخش در دامنه پذیرش درج شده باشد داوطلبان همان بخش و دهستانهای مربوطه، مجاز بـه انتخـاب کـدرشـته محل جهت استفاده از سهمیه بومی منطقهای خواهند بود.
در کدرشته محلهایی که برای یک استان درج شده است محدودیتی برای انتخاب کدرشته محل توسط داوطلب بـومیآن استان وجود ندارد بنابراین در گزینش نهایی اولویت اول با داوطلبانی خواهد بود که بر اساس دامنه پذیرش مندرج برای آن کدرشته محل، بومی بخش یا شهرسـتان و بخـشهـای تابعه آن تلقی میشوند. چنانچه در یک کدرشته محل که پذیرش در آن، به صورت بومی شهرستان یا بخش درج شده است ولی داوطلب واجد شرایط بر اسـاس دامنـه پـذیرش وجـود
نداشته باشد ظرفیت خالی مانده آن کد رشته محل به داوطلبان بومی همان استان که کد رشته محل مزبور را انتخاب نمودهاند اختصاص مییابـد.
نیـاز آموزشـی ” محل خدمت ” مندرج در ستون “پردیس/ مخصوص داوطلبان بومی/محل خدمت” تحت هر شرایطی برای پذیرش استانی تغییر نمییابد. داوطلب پذیرفته شده نهایی مکلف است به مدت دو
برابر طول تحصیل، تعهد خدمت محضری برای خدمت در محل مذکور به آموزشوپرورش بسپارد.
تعیین محل خدمت داوطلبان بر عهده آموزش وپرورش استان
تعیین محـل خـدمت کـدرشـته محـلهـایی کـه بـه صـورت اسـتانی، شهرستانی یا در یک بوم ” چندشهر/شهرستان/ منطقه” است در اختیار اداره کل آموزشوپرورش استان مربوط استان بومی داوطلب خواهد بود کـه بعـد از فراغـت از تحصـیل بـه استناد ماده ۳ قانون متعهدین خدمت به صورت قطعی اعلام خواهد شد. عدم مراجعه به محل خدمت تعیین شده، به منزله استنکاف از انجام تعهد تلقی خواهد شـد.
تعیـین محـل صـدورحکم آزمایشی در بین مناطق آموزشی تابعه جهت برقراری حقوق در طول تحصیل، در اختیار اداره کل استان است.
چنانچه داوطلب مجـاز بـه انتخـاب کـدرشـته محـلهـای دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی باشد و اقدام به انتخاب کدرشته محلهای این دانشگاهها کند، بر اساس ضوابط و مقررات از میـان واجـدین شـرایط درآزمون بر اساس اولویتهای انتخابی تا دو برابر ظرفیت پذیرش، برای انجام مصاحبه تخصصی و احراز صلاحیتهای عمومی و تخصصی از سوی سازمان سنجش آموزش کشـور بـه آموزشوپرورش معرفی خواهند شد.
معرفی داوطلب جهت انجام مصاحبه تخصصی به منزله قبول نهایی در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی تلقی نمیشود.
چنانچـه صـلاحیتهـای عمـومی و تخصصی داوطلب معرفیشده، بعد از انجام مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیتهای عمومی مورد تأیید آموزشوپرورش قرار گیرد، سازمان سنجش آموزش کشور بر اسـاس ضـوابط مربوط و لحاظ کردن اولویت برمبنای دامنه پذیرش بومی “بخش/شهرستان/استان توضیحات کد رشته محل مندرج در دفترچه آزمون” و با درنظر گرفتن نمره علمـی نهـایی داوطلـب در مقایسه با سایر داوطلبان، گزینش نهایی را انجام خواهد داد. بنابراین موفقیت در مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیتهای عمومی به منزله قبولی فـرد بـرای این دانشگاهها نیست.
کسب نمره علمی بالاتر درگروه آزمایشی مربوط در مقایسه با سایر داوطلبان در کد رشته انتخابی طبق ضوابط سازمان سـنجش آمـوزش کشـور و بـا رعایـت شرایط و ضوابط آموزشوپرورش، الزامی است.
حذف داوطلبانی که صلاحیتهای آنها تأیید نمیشود
داوطلبانی که صلاحیتهای تخصصی یا عمومی آنان مورد تأیید آموزشوپرورش قرار نمیگیـرند از فراینـد گـزینش نهـایی بـرای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی حذف خواهند شد.
شرایط پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در دانشگاه فرهنگیان
دانشجویان کارشناسی ارشد: پذیرش دانشجویان از میان معلمان، که در حال حاضر به شکل محدود است و در آینده تعداد بیشتری دانشجو را در رشته های متعدد و مورد نیاز آموزش و پرورش می پذیرد.
دانشجویان کارشناسی پیوسته (دانشجو معلم): پذیرش دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته، از طریق کنکور سراسری و پس از انجام مصاحبه و گزینش انجام می شود. آموزش این افراد به صورت تمام وقت و برنامه کلاسی آن ها روزهای شنبه تا چهارشنبه است.
دانشجویان کارشناسی پیوسته پس از پایان دوره تحصیلی می توانند به عنوان معلم در مدارس به فعالیت بپردازند و از ابتدای تحصیل نیز در آموزش و پرورش استخدام می شوند و تعهد خدمت خواهند داد.
دانشجویان کارشناسی ناپیوسته (معلم دانشجو): دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته ضمن دارا بودن مدرک کاردانی در مقطع کارشناسی ناپیوسته ادامه تحصیل می دهند. برنامه کلاسی این دانشجویان غالبا روز های پنجشنبه و جمعه است.
نحوه پذیرش داوطلبان آزاد در دانشگاه فرهنگیان
پذیرش در دانشگاه فرهنگیان برای هر شخص مجزا می باشد. نحوه پذیرش داوطلبان آزاد دانشگاه فرهنگیان به شرح ذیل می باشد:
داشتن مدرک پیش دانشگاهی در دوره متوسطه ی دوم (پایه های اول، دوم و سوم).
کسب موفقیت در مصاحبه اختصاصی به منظور ارزیابی توانمندی ها و جنبههای جسمی، روانی و شخصیتی داوطلبان
بومی بودن داوطلب
کسب نمره علمی کل ۶۵۰۰ و بالاتر در زیرگروه مربوط
داشتن حداکثر ۲۸ سال سن در بدو استخدام قطعی پس از فارغ التحصیل شدن.
داشتن حداکثر سن ۲۰ سال تمام در هنگام ورود به دانشگاه، حداکثر سن ورود به دانشگاه و حداقل معدل کل، تحت هیچ شرایطی تغییر نخواهند داشت.
ارائه تعهد خدمت داوطلبان باید ۲ برابر مدت تحصیل حداقل ۸ سال در خدمت آموزش و پرورش باشند.
شرایط اختصاصی ثبت نام در دانشگاه تربیب دبیر شهید رجایی
کسانی که به هر نحوی قبلا مدرک کاردانی و کارشناسی (پیوسته یا ناپیوسته) و بالاتر از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی یا غیردولتی، پیام نور، نوبت دوم (شبانه)، دانشگاه های آزاد، غیرانتفاعی و … به صورت معادل یا غیرمعادل دریافت نموده اند مجاز به انتخاب هیچیک از رشته های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی نمی باشند وضعیت تحصیلات قبلی آنان در هر زمان محرز (مراحل بررسی صلاحیت ها و مصاحبه، بدو ورود و یا در طول تحصیل) شود قبولی آنان کان لم یکن شده و از ادامه تحصیل آنان جلوگیری خواهد شود. تبصره: دارندگان مدرک کاردانی پیوسته از آموزشکده های فنی و حرفه ای مجاز به شرکت و انتخاب رشته های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی هستند.
پذیرفته شدگان موظفند در آغاز تحصیل خود به میزان دو برابر مدت تحصیل (حداقل آن کمتر از ۸ سال نخواهد بود). به آموزش و پرورش تعهد خدمت محضری بسپارند تحصیل آنان در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی منوط به سپردن تعهد محضری هستند.
داشتن گواهینامه پایان دوره پیش دانشگاهی.
نداشتن هیچگونه رابطه استخدامی یا تعهد خدمت به نهادها و سازمان های دولتی و غیردولتی، در آغاز تحصیل.
انجام خدمت سربازی یا سوابق کاری و موارد دیگر به هیچ وجه به سقف سنی افزوده نمی شود.
ملاک تعیین استان بومی داوطلبان
* در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم و محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان برای داوطلبان نظام جدید در یک بخش، شهر و یا استان باشد، داوطلب بومی آن بخش، شهر و استان تلقی می شود.
* در صورتی که محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر داوطلبی در یک بخش، شهر و یا استان نباشد، بخش، شهر و استان محل تولد داوطلب به عنوان بخش، شهر و استان بومی وی در نظر گرفته می شود.
* داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را در خارج از کشور گذرانیده اند، استان محل تولد، استان بومی اینگونه داوطلبان تلقی خواهد شد.
* داوطلبانی که سه سال آخر محل تحصیل را خارج از کشور گذرانده اند و همچنین استان تولد ایشان نیز خارج از کشور بوده است، استان بومی این قبیل داوطلبان تهران خواهد بود.
* درصورت وجود مجوزهای استخدامی محل بکارگیری افراد همان استان بومی داوطلبان خواهد بود. بر این اساس تغییر سهمیه استان محل خدمت قبل از شروع به کار و ایفای تعهد، تحت هر شرایط اعم از تأهل، تجرد، بُعد مسافت، تکفل، سرپرستی خانواده، فوت والدین و غیره … ممنوع می باشد.
شرایط عمومی ثبت نام در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
داشتن سلامت کامل روانی، جسمانی و توانایی انجام کار معلمی.
سلامت جسمانی و روانی از طریق معاینات پزشکی و توانایی انجام کار معلمی با انجام مصاحبه تخصصی محقق خواهد شد.
تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
نداشتن سابقه محکومیت جزایی یا کیفری مؤثر.
برخورداری از حسن شهرت، عامل بودن به اخلاق و رفتار نیکو، متناسب با شان معلمی.
عدم اعتیاد به مواد مخدر، دخانیات و الکل.
معیارهای سلامت روانی و جسمانی برای معلم شدن
برخـورداری از سـلامت کامـل تـن و روان و شـرایط مناسـب جسـمانی بــرای حســن انجــام وظیفــه معلمــی بــه اســتناد بنــد “ز” مــاده۴۲ قــانون مــدیریت خــدمات کشــوری و با توجه به رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و با تایید پزشک معتمد واجد شرایط آموزش و پرورش با ملاکها و معیارهای زیر الزامی است:
توانایی و مهارت گفتاری: توانایی رعایت مخارج تمام حروف و ادای کلمات و عبارات به طور کامل و صحیح و نداشتن لکنت زبان به هر میزان.
قدرت بینایی: قدرت دید هر چشم حداقل پنج دهم یا هر دو چشم بدون عینک و لنز حداقل ده بیستم و نداشتن کوررنگی و انحراف چشم، هر نوع نقص میدان بینایی در یک یا هر دو چشم، دوربینی غیرقابل درمان، ونیستاگموس شدید هر دو چشم، ضایعات وسیع شدید و غیرقابل درمان در هر دو قرنیه، کوررنگی برای رشتههای آموزش ابتدایی، رشتههای گروه هنر و رشتههایی که شناخت رنگ و طیف نوری در آنها ضروری است ممنوع بوده و در بقیه رشتهها بلامانع است، نابینایی در یک چشم.
قدرت شنوایی: توانایی شنیدن صداها و اطلاعات معمولی، نداشتن نقص شنوایی، کمشنوایی داوطلب نباید بیش از ۳۰ دسیبل باشد.
قد و وزن: با توجه به مقتضیات هر استان و متناسب با وظایف شغل معلمی به تشخیص اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط، طبق ضوابط و مقررات که در مرحله مصاحبه تخصصی و انجام معاینات پزشکی مورد سنجش قرار میگیرد.حداقل قد لازم برای داوطلبان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی مطابق ضوابط مربوط به داوطلبان ورود به رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاهها است.
تغییر شکل مادرزادی و اکتسابی اندامها و نداشتن کراهت منظر در اثر سوختگی، سوانح یا دیگر عوامل در صورت یا قسمتهای ظاهری و نمایان بدن.
نداشتن نقص عضو مشهود و موثر در انجام وظایف حرفهای معلمی بر اساس تشخیص پزشک معتمد واجد شرایط.
عدم ابتلا به بیماریهای مزمن و صعب العلاج از قبل دیابت، سیروز کبدی، آسم نارسایی کلیه، بیماریهای قلبی، اسکروز آن پلاک، پارکینسون و بیماریهای خونی نظیر لوسمی، کم خونی شدید مقاوم به درمان، تالاسمی ماژور و هر نوع بیماری شناخته شده موثر در انجام وظایف معلمی به تشخیص پزشک معتمد واجد شرایط.
* سایر موارد و بیماریهایی که به تشخیص پزشک معتمد آموزش و پرورش مانع انجام وظایف حرفهای باشد.
* احراز سلامت روانی بر اساس نظر روانشناس متخصص و معتمد آموزش و پرورش دارای نظام روانشناسی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره.
.برخورداری از استعداد، علاقه و انگیزه معلمی،عامل بودن به اخلاق و رفتار متناسب با شأن و جایگاه معلمی، برخورداری از قدرت تعامل با دیگران، آشنایی با تعالیم دینی به ویژه قرآن کریم.
نخبگان علمی و مهارتی، مخترعان، مبتکران و برگزیدگان المپیادهای علمی، فرهنگیف هنری و مهارتی جشنواره خوارزمی در شرایط علمی برابر بر اساس کدرشته محلهای انتخابی از اولویت پذیرش برخوردار خواهند شد.
بهره مندی از امتیاز مربوط به مدارک امتیاز آور در مصاحبه اختصاصی صرفاً در انجام مصاحبه قابل محاسبه و احتساب است و بعد از اتمام زمان مصاحبه به مدارک ارائه شده جدید امتیازی تعلق نخواهد گرفت.
احراز توانایی در مهارتهای پایه و علوم فناوری اطلاعات.
استخدام قطعی فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در صورت تأیید قطعی صلاحیتهای آنان و اخذ مدرک کارشناسی در رشتهای که تعهد محضری به آموزش و پرورش سپردهاند امکان پذیر خواهد بود.
داشتن حداکثر ۲۸ سال در بدو استخدام قطعی بعد از فراغت از تحصیل.
برخورداری از حسن شهرت، عامل بودن به اخلاق و رفتار نیکو و متناسب با شأن و جایگاه معلمی.
صدور حکم استخدام قطعی مشروط به گذراندن دوره رزم مقدماتی
به موجب ماده ۷ قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۲۹ مهر سال ۶۳، فارغ التحصیلان دانشگاههای وابسته به آموزش و پرورش قبل اشتغال به کار در آموزش و پرورش و صدور حکم استخدام رسمی قطعی مکلف به گذراندن دوره آموزش رزم مقدماتی هستند، در صورت عدم مراجعه برای گذراندن دوره آموزش رزم هر مشکلی در راستای تبدیل وضعیت استخدامی به عهده دانشجو خواهد بود.
تذکرات برای پذیرش دانشگاه تربیت معلم
سال دوران تحصیل به عنوان سنوات خدمت محسوب می شوند.
پذیرفته شدگان دانشگاه شهید رجایی مکلفند در آغاز به تحصیل خود دو برابر مدت تحصیل به آموزش و پرورش تعهد خدمت محضری بدهند.
و پس از پایان دانشگاه به میزان حداقل دو برابر مدت تحصیل خود در مهلت تعیین شده خدمت کنند.
مدت زمان تحصیل دانشجو معلمان جزء سوابق خدمت حداکثر چهار سال دوره کارشناسی آنان محسوب میشود.
حقوق کارآموزی در طول تحصیل برای دانشجویان تحت هر شرایطی صرفاً حداکثر برای چهار سال قابل دریافت است.
عدم ثبتنام قبل از آغاز سال تحصیلی جدید به منزله انصراف از تحصیل تلقی می شود.
تحصیل دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه شهید رجایی به صورت شبانهروزی است.
انتقال دانشجویان بعد از ثبت نام به دیگر دانشگاههای دولتی و غیردولتی و بلعکس ممنوع است.
نکات مهم برای پذیرش دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
پذیرفته شدگان رشته های تحصیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که عنوان رشته آنها دبیری نمی باشد، ملزم به گذراندن دروس تربیتی هستند.
شرایط و ضوابط مغایر با موارد اعلام شده در این دفترچه که در دفترچه شماره (۱) راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون درج شده است، لغو می گردد.
عدم حضور در مراحل انجام مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت های عمومی تحت هر شرایطی به منزله انصراف از رشته های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تلقی خواهد شد.
پذیرش دانشجو معلمان از بین پذیرفته شدگان آزمون سراسری، پس از تأیید صلاحیت عمومی و تخصصی آنان توسط وزارت آموزش و پرورش، صورت می پذیرد. پذیرفته شدگان نهایی با رعایت مقررات مربوط، به عنوان دانشجو معلم متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش پذیرفته می شوند و باید پیش از ثبت نام در محل قبولی، به آموزش و پرورش تعهد محضری بسپارند که پس از دانش آموختگی به میزان دو برابر مدت تحصیل خود، در محل تعیین شده توسط وزارت آموزش و پرورش خدمت نمایند. مدت تحصیل دانشجو معلمان جزء سوابق خدمت (حداکثر چهار سال دوره کارشناسی) آنان محسوب می گردد.
مدرک تحصیلی دانش آموختگان براساس ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر و پس از پایان مدت تعهد تسلیم خواهد شد.
تحصیل دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی به صورت شبانه روزی می باشد.
برنامه ی آموزشی دوره بر اساس مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس رشته های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد. با توجه به اهداف تربیتی دانشگاه فرهنگیان حداقل تعداد ۳۵ واحد درسی در تمام رشته های آن دانشگاه، مشتمل بر دروس معارف دینی و تعلیم و تربیت اسلامی می باشد. ضمنا دانشجویان موظفند طبق برنامه آموزشی حداقل ۸ واحد درسی به عنوان کارآموزی به تدریس بپردازند.
انتقال دانشجو به سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و بالعکس ممنوع می باشد.
تغییر رشته، تغییر اولویت و یا دوره تحصیلی در بدو ورود و یا در طول تحصیل تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نخواهد بود. ضمنا جذب و استخدام دانشجویانی که تحت هر شرایطی در دوره کاردانی متوقف شوند به علت عدم نیاز به خدمات آنان در آموزش و پرورش، امکان پذیر نخواهد بود و صرفا در صورت داشتن شرایط لازم مطابق با ضوابط و آیین نامه آموزشی با مدرک کاردانی اخراج و در خصوص اخذ خسارت و استیفای حقوق دولت، مطابق قانون اقدام خواهد شد.
به استناد تبصره ۳ ماده ۲۰ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر، در صورت داشتن حداقل ۳ سال سابقه خدمت در وزارت آموزش و پرورش می توانند در آزمون مربوط در رشته های مرتبط و مورد نیاز شرکت نمایند.
چنانچه صلاحیت های عمومی و تخصصی داوطلبی بعد از اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری محرز گردد حقی برای داوطلب ایجاد نمی کند. در عین حال در صورت وجود ظرفیت پذیرش در کدرشته مربوط و در مهلت مقرر قانونی آزمون حداکثر تا قبل از شروع نیمسال دوم سال تحصیلی امکان اقدام از طریق سازمان سنجش آموزش کشور وجود خواهد داشت.
نام استان محل خدمت داوطلبان در ستون ملاحظات جدول رشته های تحصیلی مورد نیاز بصورت استان بومی قید شده است. داوطلبان باید دقت نمایند که بومی همان استان باشند.
چنانچه فردی با ارائه اطلاعات نادرست پذیرفته شود و فاقد شرایط عمومی و اختصاصی مربوط باشد، قبولی وی در هر مرحله از تحصیل و یا پس از فراغت از تحصیل لغو و از انجام مراحل بعدی محروم می شود در صورت صدور حکم استخدامی، حکم مذکور لغو و بلااثر می گردد. حسب مورد مکلف به پرداخت خسارت های ناشی از آن خواهد بود. ۱۱) مسؤولیت عدم رعایت ضوابط عمومی و اختصاصی مندرج در این دفترچه و اطلاعیه های بعدی به عهده داوطلب بوده و هیچگونه حقی برای آن ایجاد نمی کند.
عدم اشتغال به تحصیل همزمان در هر یک از دوره های تحصیلی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی در زمان ثبت نام، شروع به تحصیل و حین تحصیل.
از متقاضیان رشته های تحصیلی مورد نیاز آموزش و پرورش که جزو معرفی شدگان چند برابر قرار بگیرند، در صورتی مصاحبه بعمل خواهد آمد که دارای شرایط و ضوابط مندرج در این دفترچه بوده و ویژگی های جسمانی آنان نیز توسط پزشک متعمد آموزش و پرورش صرفا در مهلت مقرر در زمان انجام مصاحبه مورد تأیید قرار بگیرد.
مصاحبه جزیی از مراحل آزمون سراسری برای پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی می باشد. انجام مصاحبه تخصصی صرفا در مهلت مقرر مندرج در اطلاعیه های اعلام شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور امکان پذیر می باشد. انجام مصاحبه مجدد و یا تمدید مهلت اعلام شده به هیچ عنوان امکان پذیر نخواهد بود.
محل تحصیل پذیرفته شدگان پس از ثبت نام قطعی، توسط پردیس ها در واحدهای تابعه (سطح استان) تعیین خواهد شد.
دیوان عدالت اداری نسبت به دو موضوع سن پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان و برگزاری آزمون ورودی در مدارس استعدادهای درخشان ورود کرده که با واکنش نظام تعلیم و تربیت مواجه شده است.
در روزهای اخیر دو موضوع پای دیوان عدالت اداری را به حوزه نظام تعلیم و تربیت باز کرده است و هر روز بسیاری از مردم در میان خبرها منتظر رأی دیوان عدالت اداری هستند.
دیوان عدالت اداری در هفتههای اخیر نسبت به دو موضوع سن پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان و برگزاری آزمون ورودی میان پایهای در مدارس استعدادهای درخشان ورود کرده است.
جالب اینکه هر دو رأی دیوان عدالت اداری با واکنش یا مخالفت نهاد مربوطه در نظام تعلیم و تربیت مواجه شده است.
رأی اول؛ ابطال شرط سنی پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان
در موضوع دانشگاه فرهنگیان طرف شاکی که یکی از متقاضیان معلمی بود؛ ابطال شرط سنی استخدام رسمی آزمایشی در وزارت آموزش و پرورش را خواسته بود زیرا دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از بدو ورود به استخدام رسمی آموزش و پرورش در میآیند و اینکه آموزش و پرورش برای پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان شرط سنی قرار دهد خلاف قوانین کشوری به منظور استخدام است.
این موضوع در دیوان عدالت اداری بررسی شد و در نهایت رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بر این قرار گرفت که به دلیل اینکه دانشجویان متعهد خدمت موضوع قانون مذکور؛ از آغاز تحصیل خود استخدام میگردند؛ بر همین اساس رعایت مقررات عمومی پیروزی استخدام از جمله حداکثر سن استخدام در خصوص آنها الزامی است.
بر اساس رأی دیوان، تعیین سن ۲۴ سال مغایر با سن مقرر در بند قانونی بوده و این تعیین سن باعث محروم شدن بسیاری از افرادی که حائز شرایط عمومی استخدام هستند میگردد.
با وجود اینکه دیوان عدالت اداری شرط سنی استخدام رسمی آزمایشی وزارت آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان را ابطال کرد؛ با این وجود وزارت آموزش و پرورش همچنان در تلاش است تا نظر خود را مبنی بر تعیین سن خاص برای ورود به دانشگاه فرهنگیان لحاظ کند.
وزارت آموزش و پرورش معتقد است برای ورود به عرصه معلمی نباید سن بیش از ۲۴ سال داشت و اساساً معلمی با سی سال کار وقتی به سن ۵۰ سالگی میرسد توانایی لازم برای معلمی را ندارد.
علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری خود در خصوص سن پذیرفته شدگان در دانشگاه فرهنگیان گفت: ملاک، سنی است که در دفترچه پذیرفته شدگان آمده است در دفترچه هم فعلاً سن ۲۴ سال قید شده است. این را در نظر بگیرید که جوانی که در سن ۲۴ سالگی وارد دانشگاه میشود حداقل تا ۲۶ سالگی در حال تحصیل است این فرد با ۳۰ سال فعالیت، تا سن ۵۶ سالگی باید تدریس کند. قطعاً اگر سن معلمی از ۶۰ سال بیشتر شود برای معلمی سخت و غیر قابل تحمل است.
وقتی یک رأی صادر شود و در روزنامه رسمی چاپ گردد مراجع مورد شکایت، مکلف هستند مفاد رأی را به طور کامل اجرا نمایند و در صورتی که رأی دیوان را اجرا نکنند مرجع مورد شکایت مسئول جبران خسارت از افراد ذینفع خواهد بود
فرهادی در آن نشست خبری مدعی شده بود که رأی دیوان عالی شکسته شده است و گفت دیوان عالی با توجه به رأی شرط استخدام این مسئله را اضافه کرده بود در حالی که در اینجا موضوع استخدام نبوده و موضوع پذیرش در دانشگاه است. فعلاً ملاک سن ۲۴ سال است مگر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم دیگری بگیرد.
در حقیقت فرهادی تصمیم گیر نهایی در این زمینه را شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد.
با استعلامی که از دیوان عدالت اداری داشتیم؛ دیوان هر گونه تغییر در رأی پیشین خود را رد کرد.
دیوان عدالت اداری در واکنش به سخنان سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: گفتههای سخنگوی این وزارت خانه برای ما مسئولیتی ایجاد نمیکند. رأی دیوان هیچ تغییری نکرده و رأیی که هیأت عمومی صادر کرده به قوت خود باقی است.
دیوان عدالت اداری اعلام کرد: اینکه چرا وزارت آموزش و پرورش رأی دیوان را هنوز اجرایی نکرده است؛ باید از آموزش و پرورش پرسید.
بنا بر این، تعیین شرط سنی ۲۴ سال در دفترچه آزمون سراسری برای متقاضیان همچنان خلاف نظر دیوان عدالت اداری است.
یک مقام آگاه در دیوان عدالت اداری در پی استعلام درخصوص آرای صادر شده گفت: رأی دیوان عدالت اداری در ۲۰ تیر سال جاری صادر شده و در روزنامه رسمی هم به چاپ رسیده است. بر اساس ماده ۹۲ دیوان عدالت اداری، وقتی یک رأی صادر شود و در روزنامه رسمی چاپ گردد مراجع مورد شکایت، مکلف هستند مفاد رأی را به طور کامل اجرا نمایند و در صورتی که رأی دیوان را اجرا نکنند مرجع مورد شکایت مسئول جبران خسارت از افراد ذینفع خواهد بود و مشمول ماده ۱۱۲ قانون دیوان که همان استنکاف است رأی دیوان است؛ قرار میگیرد.
رأی دوم؛ برگزاری آزمون ورودی برای دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان
مدرسههای سمپاد در دو دوره متوسطه اول و متوسطه دوم دانش آموز میپذیرند و بر اساس آزمونهای ورودی خود دانش آموز انتخاب میکنند. تاکنون دانش آموزانی که در دوره متوسطه اول وارد این مدارس میشدند دیگر برای دوره متوسطه دوم آزمون نمیدادند.
دیوان عدالت اداری این رویه را خلاف دانست و با صدور یک رأی از سازمان مدارس سمپاد خواست آزمون ورودی را برای دانش آموزان خود هم برگزار کند.
بر اساس این رأی دیوان عدالت اداری حکم داد برای گذر از دوره اول به دوره دوم دانش آموزان باید مجدداً آزمون دهند.
الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول در هفته گذشته مدعی شد؛ برخی از دانش آموزان نگران این بودند که فرصتهای آمادگی برای آزمون را از دست دادند و از اختلال در روند آموزشی خود نگران بودند.
یاوری از همکاری دیوان عدالت اداری خبر داد و گفت: خوشبختانه با همکاری قضات محترم دیوان عدالت اداری حکم نهایی این شد که دانش آموزانی که فعلاً دانش آموز سمپاد هستند (یعنی دانش آموزان هفتم، هشتم و نهم فعلی) از شمول این آزمون استثنا شوند.
یاوری با اشاره به طراحی یک دوره علمی ۶ ساله برای دانش آموزان سمپاد گفت: ما فکر میکنیم که این حکم دیوان عدالت اداری برنامههای ما را برای طراحی یک دوره ۶ ساله تربیتی مختل کرده است؛ تغییر دانشآموزان در میانه راه برنامههای تربیتی دانش آموزان را مختل میکند. البته حکم دیوان محترم است و ما باید آن را اجرا کنیم.
یاوری از اختلال در برنامههای تربیتی مدرسههای سمپادی گفت و ابراز امیدواری کرد بتواند نظر دیوان را برگرداند.
دیوان عدالت اداری هم با اشاره به صدور اصلاحیه خود اعلام کرد: این رأی عطف ما سبق نمیشود و برای والدینی که نگران بودند شامل حال فرزندانشان که دانش اموز فعلی مدارس استعدادهای درخشان هستند؛ نمیشود. اما حکم دیوان همچنان پابرجاست.یک مقام آگاه در دیوان عدالت اداری تاکید کرد: معمولاً محاکم قضایی حکمی را که صادر میکنند با نظر تغییر نمیکند. این یک دادنامه است که صادر شده است و اگر هم بخواهد تغییر کند باید از مجاری قانونی اقدام شود. اینکه مقام مسوولی صرفاً رسانهای بخواهد صحبت کند؛ حرفهای صحبت نشده است.
این فرد مدعی شد: ایشان هم باید از طریق مجاری قانونی نظر خود را منعکس کنند. اینکه اعلام کنند بر اساس چه مادهای به دادنامه اعتراض دارند. اعلام نارضایتی بدون جزییات و بیان نکردن از طریق مجاری قانونی مقداری رسانهای و تبلیغاتی است. رأی دیوان همچنان پابرجا و قطعی است و البته عطف ماسبق نمیشود. اما اگر هم اعتراضی وجود دارد طرف مقابل میتواند از طریق مجاری قانونی اقدام کند.