به گزارش اخبارکار به نقل از سایت تیتر کوتاه ، جذب معلمان جدید برای هر سیستم آموزشی بسیار مهم است. معلمان جدید میتوانند با تجربیات و دانش خود به بهبود کیفیت آموزش و پرورش کمک کنند. همچنین، جذب معلمان جدید میتواند به افزایش تعداد معلمان و بهبود نسبی نسبت به نیروی انسانی موجود در سیستم آموزشی کمک کند. از طرفی، جذب معلمان جدید میتواند به ایجاد رقابت سالم بین معلمان و بهبود کیفیت آموزش و پرورش منجر شود. به طور کلی، جذب معلمان جدید برای بهبود کیفیت آموزش و پرورش و توسعه سیستم آموزشی بسیار حائز اهمیت است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی برنامه توسعه هفتم تصویب کردند که به کارگیری هرگونه نیروی جدید از طریق خرید خدمات آموزشی، حقالتدریس آزاد و آموزشیار نهضت سوادآموزی در مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی دولتی را ممنوع کردند.
همچنین نمایندگان مجلس با بند (ث) ماده ۸۸ این لایحه را تصویب کردند و ماده ۳۵ هم به پیشنهاد نمایندگان حذف شد. بر این اساس صلاحیتهای عمومی، حرفهای و تخصصی معلمان علاوه بر گزینش در بدو خدمت، در سنوات خدمت نیز احراز میشود.
بند (ث) ماده ۸۸ بدین شرح است: صلاحیتهای عمومی، حرفهای و تخصصی معلمان علاوه بر گزینش بدو خدمت، در طول سنوات خدمتی در قالب اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه معلمی و نظام ارزیابی مشارکتی و براساس نظام رتبه بندی معلمان و آییننامه انضباطی خاص معلمان که به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش تهیه میشود و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی میرسد، احراز میشود. با اجرای این بند، معلمان مشمول آییننامه مصوب یادشده میشوند.
در ادامه رسیدگی جزییات لایحه برنامه هفتم، وزارت آموزش و پرورش مکلف شد، دست کم معادل تعداد معلمانی که به طرق مختلف (بازنشستگی، بازخریدی، استعفا، اخراج) و سایر موارد از خدمت در آموزش و پرورش خارج میشوند، صرفاً از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی استخدام کند.