به گزارش اخبارکار ، غلامحسین محمدی صبح چهارشنبه در جلسه کارگروه توسعه مهارت استان زنجان گفت: در حوزه آموزشهای مهارتی با بحران نزدیک روبهرو هستیم و آموزشهای مهارتی یک ضرورت در دنیای امروز است.
وی یادآور شد: ۱۰ سال قبل پیشبینی میشد که با بحران انرژی روبهرو شویم اما اقدامات اساسی به ویژه در حوزه مصرف انجام ندادیم.
معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای با اشاره به اینکه تولیدِ بیشتر، یک ضلع حل ناترازی است، خاطرنشان کرد: بخش دیگر بهینهسازی و بهبود رفتار مصرف است و اگر روی ابزار بهینهسازی مصرف انرژی، تغییر رفتار مردم و تغییر رفتار مصرف کار کنیم به طور قابل ملاحظهای ناترازی حل میشود.
وی ادامه داد: ۲۵ میلیون کولر آبی داریم که اگر از موتورهای پیشرفته استفاده میکرد یک پنجم مصرف آب داشت و در واقع در همه حوزههای صنعت این مسئله وجود دارد و بهرهوری نهادهای تولید و مصرف را بخشی از تولید ناخالص داخلی میدانیم که بخشی از کار به فعالیتهای ترویجی مربوط است.
کمبود نیروی کار ماهر جزو ۵ اولویت اقتصادی فعالان اقتصادی بوده است
محمدی با تاکید بر سرمایهگذاری روی آموزشهای مهارتی برای خلق ثروت تصریح کرد: کمبود نیروی کار ماهر جزو ۵ اولویت اقتصادی فعالان اقتصادی بوده و از هر دو نفر کارجو یک نفر فقر یا شکاف مهارتی دارد.
وی یادآور شد: فقر مهارتی به معنای کمبود یا فقدان مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار و داشتن یک شغل پایدار و با درآمد مناسب است که به دلایلی چون تحصیلات ناکافی، عدم دسترسی به آموزش، تغییرات سریع در بازار کار و عدم تطابق مهارتهای موجود با نیازهای بازار ایجاد میشود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای عنوان کرد: پیشبینی میشود تا ۵ سال آینده ۱۷۰ میلیون شغل ایجاد شود و ۹۲ میلیون شغل از بین بردن تغییرات ایجاب میکند و نیروی کار باید علاوه بر مهارتهای تخصصی، مهارتهایی چون تفکر تحلیلی، خلاقیت و دانش فناوریهای نو را نیز فراگیرد.
وی با اشاره به اینکه از هر ۱۰ کارگر ۶ نفر نیاز به ارتقای مهارت دارد، تصریح کرد: تغییرات سریع در بازار کار، بهویژه تحت تأثیر فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی باعث شده تا بیش از ۸۵ میلیون شغل در دنیا دستخوش تحول شوند و ۴۰ درصد از مهارتهای کلیدی تغییر میکند و افراد باید آنها را بهروز رسانی کنند.
محمدی آموزش مهارتی را عامل افزایش ۱۰ درصدی دستمزد و ۳.۳ درصد افزایش بهرهوری دانست و گفت: تأثیر مهارتهای متنوعتر بر عملکرد شغلی افراد مشهود است.
وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد کارفرمایان جهانی عنوان کردند که به دلیل کمبود مهارت قادر به جذب نیروی کار نیستند، اظهار کرد: در کشورهای با آموزشهای فنی و حرفهای توسعه یافته نرخ بیکاری جوانان ۴۰ درصد کمتر از کشورهای فاقد آن است
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای با اشاره به اینکه ایران در میان ۱۴۰ کشور، از نظر مدتزمان تحصیل در رتبه ۶۱ اما در مجموعه مهارتهای فارغالتحصیلان در جایگاه ۱۳۶ قرار دارد، خاطرنشان کرد: در کشورهای ما زیاد درس میخوانند اما بیکیفیت است و متأسفانه تنها ۲۸ درصد آموزشهای عالی و فنیوحرفهای ما با نیاز بازار کار همراستا هستند.
سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارجو و حدود یک میلیون فرصت شغلی در کشور داریم
وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارجو و حدود یک میلیون فرصت شغلی در کشور داریم، عنوان کرد: کمتر از نصف افراد کارجو آموزش باکیفیت دیدند و میتوانند صاحب شغل شوند.
محمدی ادامه داد: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد تا سال ۲۰۲۷ حدود ۶۰ درصد نیروی کار به آموزش نیاز خواهند داشت اما در حال حاضر تنها نیمی از آنها به این فرصت دسترسی دارند در حالی که باید بازار کار باید تقاضای کار را فراهم و بازارهای آموزش آمایش این کار را انجام دهند.
وی سهم کارهای مهارتی در دنیا را ۸۰ درصد خواند و گفت: هنوز نرخ ورود ما به آموزشهای هنرستانی کمتر از ۵۰ درصد و در دنیا ۷۰ درصد است و طبق برنامه هفتم توسعه به ۵۰۰ هزار نفر نیروی ماهر در اقتصاد دیجیتال نیاز داریم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای یادآور شد: هیچ خاصگرایی در فنی و حرفهای وجود ندارد و دیوارها را برداشتیم تا همه اقشار بتوانند از امکانات آن استفاده کنند.