• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
3

هوش مصنوعی به استخدام‌کردن نیروی کار انسانی روی آورده است!

  • کد خبر : 18609
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۵
هوش مصنوعی به استخدام‌کردن نیروی کار انسانی روی آورده است!
هوش مصنوعی در حال دگرگونی دنیای استخدام است! این فناوری نوظهور مزایای متعددی مانند افزایش سرعت و دقت فرآیند استخدام را به ارمغان می‌آورد، اما چالش‌هایی را نیز ایجاد می‌کند. در این مقاله، به بررسی نقش هوش مصنوعی در استخدام، مزایا و معایب آن و همچنین تأثیر آن بر آینده این حوزه می‌پردازیم.

نقش هوش مصنوعی در فرآیند استخدام

اکنون با کمک هوش مصنوعی (AI)، هم کارفرمایان و هم کارجویان می‌توانند شیوه‌های استخدام و استخدام شدن خود را بهبود بخشند. هوش مصنوعی به این صورت تعریف می‌شود: «ایجاد رفتاری هوشمندانه در ماشین، شبیه به رفتار یک انسان باهوش».اگرچه اصطلاح هوش مصنوعی در دهه ۱۹۵۰ مطرح شد، اما تنها در سال‌های اخیر است که اجرای آن سرعت گرفته است.
لطفاً به عواملی مانند سیستم‌های رایانه‌ای ارزان‌قیمت و با کارایی بالا و در دسترس بودن حجم عظیمی از داده‌ها توجه کنید، هوش مصنوعی در همه‌جا، از خودروهای بدون راننده تا دستیارهای مجازی کنترل‌شده با صدا، به کار گرفته می‌شود. این پیشرفت سریع، صنعت استخدام را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

هوش مصنوعی و استخدام

کارجویان می‌توانند از هوش مصنوعی تولیدکننده برای نوشتن نامه‌های درخواست کار، بهبود گرامر و وضوح متن خود و تقویت پاسخ‌هایشان به معیارهای کلیدی انتخاب با مثال‌های بهتر (و شاید هم ساختگی) استفاده کنند. اما کارفرمایان چه طور؟ در اینجا چند نمونه از شیوه‌های رایج هوش مصنوعی در استخدام آورده شده است:

شرح وظایف شغلی:

کارفرمایان می‌توانند با تایپ کردن درخواست‌ها در مدل‌های زبان بزرگ (مانند ChatGPT)، شرح وظایف شغلی را تنها در چند ثانیه به طور خودکار تولید کنند. برای شرح وظایف، هوش مصنوعی همچنین می‌تواند زبان گویشی را شناسایی کرده و برای جذب طیف وسیع‌تری از متقاضیان، پیشنهاداتی برای بهبود ارائه دهد.

غربالگری و فهرست اولیه:

در مرحله اولیه فرآیند گزینش پرسنل، چت‌بات‌ها می‌توانند برای پرسیدن سوال در مورد مهارت‌های نرم و سخت از کارجویان استفاده شوند. ابزارهای غربالگری مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند از جملات زبان طبیعی استنتاج کنند، پاسخ‌های کارجویان را نمره دهند و به طور خودکار فهرستی اولیه تهیه کنند.

آزمون:

برای ارزیابی توانایی‌های کارجویان، مانند انطباق با رویدادهای پیش‌بینی‌نشده، تحلیل شرایط و تصمیم‌گیری سریع و درست، می‌توان از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای شبیه به بازی استفاده کرد. در این تنظیمات، هوش مصنوعی برای تنظیم سختی بازی با سطح مهارت کارجو به کار گرفته می‌شود.

مزایا

هنگامی که از هوش مصنوعی برای استخدام استفاده شود، می‌تواند عینیت را افزایش دهد، در زمان صرفه‌جویی کند و هزینه‌ها را کاهش دهد. کاملاً ثابت شده است که تعصبات انسانی بر تصمیمات استخدامی تأثیر می‌گذارد.برای مثال، نشانه‌هایی در مورد سن، قومیت و معلولیت متقاضیان شغل می‌تواند بر دعوت یا عدم دعوت آن‌ها به مصاحبه شغلی تأثیر بگذارد.
ابزارهای غربالگری مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند تعصبات انسانی را کاهش دهند و با اطمینان از حذف نشدن نامزدهای واجد شرایط به دلایل ذهنی، تنوع را افزایش دهند.هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های متقاضیان را در کسری از زمانی که یک استخدام‌کننده صرف می‌کند، اسکن و تجزیه و تحلیل کند. هوش مصنوعی با خودکار کردن کارهایی که در غیر این صورت توسط استخدام‌کنندگان انجام می‌شد، می‌تواند سرمایه انسانی را حفظ کرده و هزینه‌های مربوط به استخدام را کاهش دهد.

با احتیاط پیش بروید

اگرچه به حداقل رساندن تبعیض و آسان‌تر کردن حجم کاری استخدام‌کنندگان نتایج مثبتی به شمار می‌آیند، اما اجرای هوش مصنوعی در گزینش پرسنل بدون چالش‌های اخلاقی نیست.یکی از معضلات اخلاقی که اغلب در ادبیات علمی برجسته می‌شود، سوگیری الگوریتمی است.
از آنجایی که الگوریتم‌های به کار رفته در ابزارهای استخدام مجهز به هوش مصنوعی تنها به اندازه داده‌هایی که روی آن‌ها آموزش دیده‌اند، کارآمد هستند، خطر تقویت شدن تعصبات موجود وجود دارد.شاید مشهورترین نمونه از این مورد، ابزار استخدام آمازون باشد که به طور سیستماتیک علیه زنان تبعیض قائل می‌شد. این به این دلیل بود که هوش مصنوعی برای یافتن الگوهایی در رزومه‌های ارائه‌شده به آمازون در گذشته آموزش دیده بود. از آنجایی که اکثر این رزومه‌ها از مردان بود، هوش مصنوعی سعی کرد ویژگی‌های نیروی کار موجود را بازتولید کند.

اعتماد، کلید ماجراست

در حالی که به نظر می‌رسد هوش مصنوعی در حال ورود به دنیای استخدام است، اما سپردن تصمیمات مهم به آن، به ویژه هنگامی که این تصمیمات بر سرنوشت ما تأثیر می‌گذارد، باعث تردید بسیاری از افراد می‌شود.ما انسان‌ها ترجیح می‌دهیم توسط انسان‌های دیگر قضاوت شویم. شاید یکی از دلایل این امر آن باشد که برقراری ارتباط و درک یک ارزیاب انسانی (با تمام تعصبات انسانی) برای ما آسان‌تر از درک یک الگوریتم است.
حتی در تعاملات بدون انسان، تمایل داریم به ماشین‌ها شخصیت انسانی بخشیده و ویژگی‌های انسانی در آن‌ها پیدا کنیم. با وجود عادت کردن به پیشرفت‌های تکنولوژی از جمله هوش مصنوعی، انسان‌ها همچنان به توانایی تکامل‌یافته خود برای تشخیص صمیمیت و صلاحیت، حتی در تعاملات غیرانسانی، تکیه می‌کنند.

توازن میان هوش مصنوعی و انسان

سازمان‌ها با به‌کارگیری ابزارهای استخدام مجهز به هوش مصنوعی، به طور قابل توجهی زمان استخدام را کاهش داده و ساعت‌های کاری زیادی را برای استخدام‌کنندگان صرفه‌جویی کرده‌اند. با این حال، با توجه به اهمیت اعتماد داوطلبان، سازمان‌ها باید نحوه اجرای هوش مصنوعی در فرآیند استخدام را در نظر بگیرند.نظارت انسانی همچنان برای جلوگیری از نقض اخلاقی و افزایش اعتماد داوطلبان ضروری است. اگر اعتماد از بین برود، داوطلبان استعدادهای خود را به جای دیگری خواهند برد.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=18609

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.