با اینکه همه میگویند پیدا کردن شغل کاری چالشبرانگیز و بعضا سخت است، اما روشهایی وجود دارد که با دنبال کردن آنها میتوانید این روند را آسانتر و سادهتر کنید و یک قدم به شغل رویایی خود نزدیکتر شوید.
پیدا کردن شغل دیگر مانند گذشته نیست. روزهایی که رزومه خود را در دست میگرفتید و از این شرکت به شرکتی دیگر سر میزدید و یا آن را پست میکردید و منتظر تماس شرکتها میماندید، دیگر گذشته است. اکنون، تقریبا تمام کارهای مربوط به کاریابی به صورت آنلاین انجام میشود.
در این مقاله، به شما راههایی را خواهیم گفت که با کمک هر کدام از آنها میتوانید کاریابی خود را حرفهای و آسان انجام دهید. با دنبال کردن هر کدام از این روشها، میتوانید جستجوی شغلی خود را حرفهایتر پیش ببرید.
بررسی سایتهای کاریابی
اگر میخواهید خیلی سریع تمام آگهیهای استخدامی را بررسی کنید و حتی برای تعداد زیادی از این آگهیها درخواست دهید، به شما مراجعه به وبسایتهای کاریابی را پیشنهاد میدهیم.
اکثر سایتهای کاریابی ، به شما این امکان را میدهند جستجوی شغلی خود را بر اساس مکان، سمت شغلی، مدرک تحصیلی، مدلِ همکاری و غیره، انجام دهید. علاوه بر این، این فرصت برای کارجویان فراهم است تا در برخی از این وبسایتها رزومه خود را بهصورت آنلاین بسازند و در کنار آن، رزومه و پورتفولیوی خود را نیز قرار دهند.
جستجو در وبسایتهای کاریابی کار شما را در جستجوی شغلی راحت و حتی به شما در صرفهجویی در زمان نیز کمک میکند. در این وبسایتها، میتوانید نتایج را با کمک فیلتر محدود به نیازمندیهای خود کنید و تنها گزینههایی را مشاهده کنید که مطابق با رزومه شما هستند. علاوه بر این، در سایتهای کاریابی میتوانید به پروفایل شرکتهای مورد علاقه خود سر بزنید و آگهیهای استخدامی آنها را مشاهده و برای آنها رزومه ارسال کنید.
ساخت حساب کاربری در لینکدین
لینکدین با بیش از ۸۳۰ میلیون عضو و بیش از ۵۸ میلیون شرکت در لیست شرکتها، بزرگترین شبکه اجتماعیِ حرفهای در جهان بهشمار میآید. از زمان تأسیس آن در سال ۲۰۰۲، این رسانه به یک شبکه اجتماعی مهم در امر کاریابی تبدیل شده و بسیاری آن را وبسایتی مناسب برای پرسونال برندینگ میدانند. علاوه بر این، این شبکه اجتماعی به بستری مناسب برای کاریابی تبدیل شده و این را میتوان از میزان ارسال درخواستهای شغلی در این شبکه متوجه شد. در هر ثانیه ۹۵ درخواست شغلی در این پلتفرم ارسال میشود و شش نفر در هر دقیقه در لینکدین استخدام میشوند.
از این رو، میتوان گفت که پروفایل شما در لینکدین میتواند به عنوان رزومه شما تلقی شود. بنابراین، بهروز کردن این پروفایل را در اولویت قرار دهید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. پروفایل شما باید شامل تجربه کاری و سوابق تحصیلی شما باشد و علاوه بر این، باید مهارتهای خود را نیز در این پروفایل لیست کنید. حتما دقت کنید که عنوان خود در پروفایل لینکدین را مختصر و کامل در نظر بگیرید. استفاده از تصویری باکیفیت و البته حرفهای را نیز توصیه میکنیم، زیرا این کار به استخدامکنندگان کمک میکند که شما را بیشتر بشناسند و با شما بیشتر ارتباط برقرار کنند.
لینکدین این اجازه را به شما میدهد تا بتوانید با افراد همصنف خود تعامل داشته باشید. با فعالیت در این شبکه و انتشار پست و مقاله، سعی کنید تعامل خود با سایر کاربران را حفظ کنید و با پیوستن به گروههایی که با علایق حرفهای شما همسو هستند، حضور خود در این شبکه بهبود دهید.
شرکت در نمایشگاههای کار
نمایشگاههای کار، رویدادهای ویژهای هستند که هدف آنها جمع کردن شرکتها و کارجویان برای شبکهسازی و ردوبدل کردن اطلاعات است. این رویدادها در ایران معمولا توسط شرکتهای کاریابی و بسیاری از دانشگاههای ایران برگزار میشوند و در آنها میتوان، شرکتها و سازمانهای بزرگ و معتبری را پیدا کرد که به دنبال استخدام افراد متخصص و تازه فارغالتحصیلان هستند.
نمایشگاه های کار طی سالهای گذشته در دانشگاه صنعتی شریف ، دانشگاه تهران ، دانشگاه خوارزمی و درمحل نمایشگاه های بین الملی تهران (نمایشگاه کار ایران ) برگزار شده اند ، این نمایشگاه ها فرصتی عالی برای شبکهسازی و ردوبدل کردن رزومه بین کارجویان و کارفرمایان است. اگر تصمیم به شرکت در یک نمایشگاه کار دارید، باید به چند نکته توجه کنید:
- قبل از نمایشگاه، حتما در مورد شرکتهای حاضر تحقیق کنید تا به دانش خوبی از آنها دست پیدا کنید و در زمان صحبت با استخدامکنندگان، بتوانید از این دانش بهره ببرید.
- حتما، همراه خود کارت ویزیت و چند رزومه چاپشده داشته باشید.
- بسته به نوع شغل خود، میتوانید نمونه کار و پورتفولیو نیز همراه داشته باشید تا بتوانید در نمایشگاه در مورد مهارتهای خود نیز صحبت کنید.
از آنجایی که نمایشگاه کار، اولین برخورد شما با کارفرمایان و کارشناسان استخدام است، سعی کنید که آراسته باشید و همچنین تاثیر خوبی روی این افراد بگذارید. علاوه بر این، خوب است که از قبل سراغ لیستی از سوالاتی که ممکن است استخدام کنندگان از شما بپرسند بروید و آنها را مرور کنید. اگر واقعا به استخدام در شرکتی علاقه داشته باشید، میتوانید این علاقه خود را در نمایشگاه نشان دهید و شانس خود برای استخدام را افزایش دهید. توجه داشته باشید که در زمان صحبت با کارفرمایان و کارشناسان استخدام اعتماد به نفس داشته باشید، ارتباط چشمی خود را حفظ کنید و در نهایت، لحن مودبانه و البته صمیمی داشته باشید.
یک هفته پس از اتمام نمایشگاه، با شرکتها تماس برقرار کنید. در صورتی که دیدید شرکتی برای کار مناسب نیست و علاقهای که به کار در آن شرکت ندارید، این موضوع را مودبانه مطرح کنید و آن فرد استخدامکننده را به دایره افراد اطراف خود اضافه کنید. شک نکنید که این فرد در زمانی دیگر میتواند به شما در یافتن شغل کمک کند.
بررسی صفحههای استخدامی شرکتها
امروزه تمام شرکتها دارای وبسایت هستند و این کار شما را در جستجوی شغلی آسانتر کرده است. بنابراین، اگر به دنبال شغل هستید و از قبل شرکتی را برای کار در نظر گرفتهاید، میتوانید مستقیما سراغ صفحه فرصتهای شغلی آن شرکت بروید و در آنجا درخواست خود را ثبت کنید.
اگر شرکتی که به آن علاقه دارید هیچ موقعیت شغلیِ بازی در حوزه کاری شما ندارد، از طریق ایمیل یا تلفن با آنها تماس برقرار کنید تا ببینید آیا به دنبال استخدام فردی با شرایط و تجربه شما هستند یا خیر. اگر باز هم هیچ شرکتی برای حیطه کاری شما استخدام نداشت، این فرصت وجود دارد که رزومه شما را در بانک رزومه خود نگه دارند و در صورت نیاز، به شما مراجعه کنند.
فرآیند استخدام هزینه قابل توجهی دارد؛ بنابراین اگر یک شرکت رشد سریعی را تجربه میکند، ممکن است به دنبال افرادی متخصص و حرفهای برود و حتی برای استخدام آنها آگهی نیز منتشر نکند. این امر در مورد شرکتهای نوپا که هنوز به درک کاملی از نیازمندیهای خود در مورد کارکنان نرسیدند، صدق میکند.
لیستی از شرکتهای مورد علاقه خود برای کار آماده کنید و در کنار نام آنها، راه تماس با آنها را نیز یادداشت کنید. پس از این کار، به دنبال فرصتهای شغلی این شرکتها بروید. در نهایت میتوانید رزومه خود را برای فرصتهای شغلی آنها ارسال کنید. این نکته را در مورد درخواست در نظر داشته باشید که، حتما یک نامه پوششی رسمی بنویسید و در آن کامل توضیح دهید چرا فرد ایدهآل برای موقعیت شغلی آنها هستید.
سخن پایانی
پیدا کردن شغلی که مناسب شما باشد و شما نیز آن را دوست داشته باشید، ممکن است خیلی آسان نباشد و نیاز به صبر داشته باشد. شک نکنید که در این مسیر ممکن است از شرکتهای مختلف جواب رد بشنوید و رزومهتان قبول نشود. بسیار مهم است که در این موقعیتها احساسات خود را کنترل کنید و به خود مسلط باشید، چرا که هنوز هم فرصت برای ارسال رزومه برای فرصتهای شغلی و شرکتهای دیگر را دارید نباید از کاریابی دست بکشید.