• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
13
آشنایی با :

نحوه نگارش رزومه کاری به زبان انگلیسی

  • کد خبر : 977
  • ۰۶ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸
نحوه نگارش رزومه کاری به زبان انگلیسی
رزومه کاری به زبان انگلیسی یا Resume، نوشته‌ای است شامل خلاصه‌ای از سوابق شغلی، تجارب حرفه‌ای، مدارک تحصیلی، مهارت‌ها، استعدادها، مدارک حرفه‌ای و دستاوردهای شخصی که برای ارائه به کارفرمایان شرکت ها و سازمان های متقاضی مورد استفاده قرار می گیرد.

رزومه چیست؟

رزومه کاری به زبان انگلیسی یا Resume، نوشته‌ای است شامل خلاصه‌ای از سوابق شغلی، تجارب حرفه‌ای، مدارک تحصیلی، مهارت‌ها، استعدادها، مدارک حرفه‌ای و دستاوردهای شخصی که برای ارائه به کارفرمایان شرکت ها و سازمان های متقاضی مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت رزومه کاری به زبان انگلیسی از ما یک تصویر ذهنی‌ به خواننده می‌دهد.

نیاز به رزومه انگلیسی برای مهاجرت و یا اشتغال امری متداول است و این در کنار مدرک آیلتس مکمل مدارک شما خواهد بود. معمولا قبل از انجام مصاحبه حضوری، کارفرمایان ابتدا با مطالعه رزومه‌ها افراد مرتبط و مناسب برای شغل موردنظر را گزینش یا به اصطلاح غربال می کنند. از آنجایی که ارسال رزومه راهی است برای معرفی شما به عنوان شخص لایق، آن هم در زمانی بسیار کوتاه، (معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه) پس ضرورت هوشمندانه نوشتن آن را دست کم نگیرید.

چرا به رزومه احتیاج داریم؟

اگر تصمیم به شروع فعالیت در اجتماع و محیط‌های کاری را، به عنوان یک فرد حرفه‌ای دارید باید به حداقل بایدها و نبایدهای آن را رعایت کنید. شک نداشته باشید که داشتن یک رزومه کاری به زبان انگلیسی شفاف و روان الزامی است. باید رزومه ای بنویسید که گویای این باشد که چرا شما بهترین کاندیدا برای شغل مورد نظر هستید! رزومه تاثیر گذاری که کارفرما را به بیشتر دانستن ترغیب کند.

شاید در نگاه اول نوشتن رزومه کاری به زبان انگلیسی به نظر آسان بیاید ولی این طور نیست! اگر اصول و قوانین نگارش، ترتیب، خوانا و قابل فهم بودن رزومه رعایت نشود، ممکن است رزومه شما فارغ از قوی یا ضعیف بودن آن از جلوی چشمان کارفرما حذف شود! مطمئن باشید همیشه رزومه‌های غیرحرفه‌ای زیادی به دست مدیران میرسد پس شما می‌توانید با ایجاد تمایز به وسیله یک رزومه کاری به زبان انگلیسی تاثیرگذار از رقبای سهل انگار خود پیشی بگیرید.

تفاوت Resume با CV

CV مخفف کلمه Curriculum Vitae به معنی خلاصه ای از زندگی می‌باشد. در CV به طور مفصل باید از تمام جزئیات سوابق شغلی و حرفه ای خود بنویسید. تعداد صفحه CV مهم نیست و شما می توانید تمام نشریات و مقالات خود را به طور کامل و با ذکر جزئیات البته با پرهیز از زیاده گویی درج نمایید. ولی یک رزومه استاندارد نباید بیشتر از دو صفحه باشد و ممکن است شما مجبور به حذف برخی از مدارک و سوابق خود باشید. تفاوت دیگر این دو در ثابت و یا قابل تغییر بودن آنهاست! سی وی شرح کامل تمام سوابق شماست و بسته به درخواست کننده تغییری نباید درآن ایجاد شود. ولی شما در رزومه خود می توانید با هدف تاثیرگذاری، به تجارب و مهارتهای مرتبط خود بیشتر تاکید کنید و برای خلاصه شدن آن تجارب غیر مرتبط را حذف کنید. اگر فکر کار برای شرکت های خارجی در داخل یا خارج از ایران را در سر دارید، بد نیست بدانید که در کشورهای مختلف برای استخدام در برخی از کشورها CV و برخی از Resume استفاده می‌کنند. برای مثال در آمریکا و کانادا رزومه و در اروپا CV متداول‌تر است و به طور عمومی می توان گفت که بهتر است برای پذیرش در دانشگاه ها از CV  و برای استخدام از رزومه کاری به زبان انگلیسی استفاده کنید. به زودی در نوشته های بعدی برای شما نحوه نگارش یک CV حرفه‌ای مناسب برای تحصیلات بین‌المللی را ارائه خواهیم کرد.

انواع رزومه

  • ترتیبی (Chronological):

رزومه های ترتیبی رایج ترین نوع رزومه هستند. در این نوع، شما سوابق شغلی خود را از آخر به اول، به ترتیب تاریخ وارد می کنید. اکثر کارفرمایان این رزومه ترتیبی را ترجیح می‌دهند، چون با نگاه اول به تاریخچه شغلی شما پی‌می‌برند. اگر سوابق شغلی شما مرتبط با شغل موردنظر کارفرماست و بین سوابق کاری خود وقفه ندارید، بهترین نوع رزومه برای شما رزومه ترتیبی می‌باشد.

  • رزومه مهارت‌ محور (Functional):

برخلاف رزومه ترتیبی در این نوع رزومه شما روی مهارت‌ها و تجارب حرفه ای خود تمرکز می‌کنید و تاریخ آن را در اولویت های بعدی و بعد از توضیح هر مهارت قرار می‌دهید. سوابق شغلی را نیز بدون ذکر توضیحات بعد از مهارت ها قرار می‌‌دهید. اگر اخیراً فارغ‌التحصیل شده‌اید و سوابق شغلی زیادی ندارید یا بین سوابق قبلی وقفه‌های زیادی دارید، نگارش این نوع رزومه را به شما پیشنهاد می کنیم.

  • رزومه ترکیبی (Combination):

در این نوع رزومه کاری به زبان انگلیسی شما در کنار سوابق شغلی که به ترتیب ذکر می‌شوند، مهارت‌ها و تجاربی را که در شغل مربوطه، کسب کرده اید را عنوان می‌کنید. این نوع رزومه که ساختار آن نیز منعطف تر است، از گذشته شما دیدی داستان مانند به خواننده می‌دهد.

  • رزومه هدفمند (Targeted):

در رزومه هدف دار شما می‌توانید سوابق خود را مناسب با موقعیت شغلی ایجاد شده معرفی نمایید. یعنی سوابق و حتی مدارک تحصیلی بی ارتباط با موقعیت شغلی را حذف کنید و از سوابق حرفه‌ای، مهارتها و تجاربی که در شغل درخواستی کارایی دارند و خواننده به دنبال آن است، سخن بگویید. البته تا جای ممکن بهتر است از کلمات کلیدی عینا مطابق با آگهی استخدام استفاده نکنید. در این نوع نگارش باید توجه داشته باشید که خودتان باشید. شما قادر به تغییر گذشته خود نیستید و کوچکترین بزرگنمایی و دروغ حتی درباره علائق شما می‌تواند به اخراج شما منجر شود.

ساختار رزومه

بدیهی است قبل از شروع به هر کاری ابتدا باید اندیشید! لذا باید قبل از شروع به تایپ رزومه کاری به زبان انگلیسی، تصویر  ذهنی کامل و البته مثبتی از مهارت‌ها، تجارب، استعدادها و علاقه‌مندی‌های خود را آماده کنید و سپس اطلاعات خود را به ترتیب نوع رزومه‌ای که انتخاب کرده‌اید، وارد کنید. در زیر نمونه‌ای از یک رزومه کاری به زبان انگلیسی استاندارد را مشاهده می‌کنید. حتما قبل از دست به کار شدن، با قرار دادن موس بر روی نشانگرهای موجود بر روی تصویر رزومه، توضیحات و نکات هر بخش را به دقت مطالعه بفرمایید.

مشخصات فردی

برای آشنایی با ساختار رزومه ، در ذیل این بخش روزمه فرضی شخصی به نام ایمان نوری درج شده است . همانگونه که مشاهده می فرمایید در ابتدا مشخصات فردی وی قید شده است .
دربخش مشخصات فردی پس از ذکر نام و نام خانوادگی ٍ ، محدوده سکونت ، شنماره تلفن منزل و شماره همراه و آدرس ایمیل خودرا قید نمایید . برای تایپ نام و نام خانودگی از فونت های بولد و با اندازه ۱۴ یا شانزده استفاده نمایید.
از درج ایمیل های نامتعارف خودداری فرمایید ، ایمیل های نامتعارف ذهنیت بدی از شما درخواننده رزومه ایجاد می کند . درج وضعیت تاهل اختیاری است .

معرفی مختصر

اگر می توانید به صورت خلاصه خود را به نحوی معرفی کنید که درذهن خواننده اثر مثبت بگذارید اینکار را درابتدا و بعد ازذکر مشخصات فردی بسیار کوتاه طی یک پارگراف انجام دهید (به رزومه ذیل دقت کنید )

سوابق حرفه ای Professional Experience

در ذکر سوابق حرفه ای به نکات ذیل توجه کنید :
الف – سمت شغلی ، محل کار ، آدرس و مدت فعالیت (سال و ماه شروع ، سال و ماه پایان ) را قید نمایید وبه دستاوردهایی که در آن شغل داشته اید اشاره کنید .
ب- بهتراست درج مشاغل را از آخرین شغل خود شروع کنید .
ج- از بزرگ نمایی در سمت خود بپرهیزید.
د – از درج مشاغل متفرقه و خردی که به شغل فعلی هم ربط ندارد بپرهیزید .اگر مایل بودید به این مشاغل اشاره کنید حتما همراه با ذکر دستاوردها ونتایج حاصلی باشد که آن شغل برای شما به همراه داشته است.
ه- ذکر حقوقی که گرفته اید درمشاغل مختلف ضرورتی ندارد مگر اینکه از شما خواسته باشند .
ه- درصورتیکه در رزومه تان وقفه کاری باشد به دوره های آموزشی یا کسب مهارت دراین وقفه ها اشاره کنید.

سوابق تحصیلی Education

در قسمتی که سوابق تحصیلی خود را درج می کنید باید از بالاترین مقطع شروع کنید ، ابتدا عنوان مقطع ، رشته تحصیلی ، نام دانشگاه ، سال شروع تحصیل و سال پایانی را قید نمایید.لازم است به موارد ذیل دقت کنید :
الف- ذکر معدل ضروری نیست مگر اینکه از شما بخواهند یا اینکه دوره تحصیلی را با معدل بالا طی کرده باشید.
ب- اگر هنوز دانشجو هستید مشخص کنید که چه زمانی تحصیل شما در آن مقطع به پایان می رسد.
ج- در صورتیکه پایان نامه یا تز شما مرتبط با شغل درخواستی بوده است حتما این نکته را درج کنید .
د- فقط نام دانشگاهی را که در آن تحصیل کرده اید بنویسید و از ذکر دانشگاه هایی که در آن میهمان بوده اید بپرهیزید.

مهارت ها Skills

کلیه دوره های آموزشی مهارتی از مهارت های فنی ، کامپیوتری ومهارت های اجتماعی را ذکر کنید واگر دراین موارد مدارکی اخذ کرده اید ، عنوان گواهینامه ای هایی را که در ارتباط با شغل تان است یا می تواند در آن موثر باشد و سال اخذ آن را با ذکر نمره قید نمایید.

علاقه مندی ها Intersts

ذکر علاقه مندی ها می تواند شناخت بیشتری از شما به خواننده رزومه بدهد بنابراین می توانید کلیه علاقه مدی های خودرا بنویسید ، تنها مواظب باشید علاقه مندی هایی را که ربطی به شغل شما ندارد یا می تواند برای کارفرما یاخواننده رزومه جنبه فانتزی داشته باشد را قید نکنید .مثلا اگر برای فرصت شغلی مهندس پتروشیمی داوطلب شده اید هیچ لزومی ندارد که دررزومه از علاقه خود به آشپزی سخن بگویید.

نکات مهم دیگر

۱- اشتباهات املایی وگرامری تاثیر بسیاربدی خواهد گذاشت و می تواند موقعیت نویسنده رزومه را از بین ببرد پیشنهاد می شود حتما رزومه را به فرد دیگری که او هم مسلط به زبان و گرامر آن است بدهید تا مطالعه کند ویا ازیک کارشناس حرفه ای زبان کمک بگیرید تا رزومه ای بدون مشکل به کارفرما ارائه شود.
۲- این روزها که همه از کامپیوتر استفاده می کنند دیگر لزومی ندارد که تاکید شود حتما رزومه تایپی تهیه شود قطعا اینکار را انجام خواهید داد.
۳- درانتخاب کاغذ و تمیزی آن دقت کنید واز فونت های مناسب و غیر فانتزی استفاده کنید .

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=977

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.