• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1
رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان یزد:

مهاجرت دانش آموختگان فناوری اطلاعات بلای جان این صنعت شده است.

  • کد خبر : 5571
  • ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
مهاجرت دانش آموختگان فناوری اطلاعات بلای جان این صنعت شده است.
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان یزد گفت: این استان از لحاظ تعداد شرکت‌های فناوری اطلاعات دارای مجوز فعالیت پس از تهران، اصفهان، مشهد و شیراز در رتبه پنجم کشور قرار دارد.

حمید صالحی فیروزآبادی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سابقه تشکیل و فعالیت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در یزد را ۲۰ سال عنوان کرد و افزود: هم اکنون حدود ۱۸۰ شرکت عضو این سازمان هستند که ۴۷ شرکت از این مجموعه فناور و دانش بنیان می باشند.

پرداخت ۱۴۰ میلیارد تسهیلات به شرکت های حوزه فناوری اطلاعات

رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان یزد با اینکه سازمان دارای یک عینک با ۲ لنز است گفت: یک لنز آن، نگاهش به جامعه ذینفعان خودش است و سازمان در راستای جایگاهش بعنوان پارلمان بخش خصوصی فناوری اطلاعات استان، بدنبال توسعه بازار، تسهیل کنندگی و رفع موانع آنهاست که در این خصوص تلاش زیادی انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال قبل ۱۴۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸ از منابع وزارت ارتباطات با همکاری اداره کل فناوری اطلاعات استان به بیش از ۷۰ شرکت حوزه فاوای استان پرداخت شد که نزدیک به نیمی از کل اعتبارات تبصره ۱۸ جذب شده در بخش فناوری استان بود که عدد قابل توجهی است و در سالجاری نیز قرار است با همراهی این اداره کل تسهیلات تبصره ۱۸ به مابقی شرکت‌ها پرداخت می شود.

اسیر سامانه‌زدگی شدیم

صالحی فیروزآبادی با بیان اینکه فناوری اطلاعات به عنوان محور توسعه به دلیل شفافیتی که ایجاد می‌کند، ضمن افزایش بهره وری، می‌تواند راهگشای عقب ماندگی و چالش‌های امروز کشور باشد، تصریح کرد: با وجود آنکه در همه بخش های مختلف از آی تی صحبت می شود اما آنطور که باید و شاید به آن پرداخته نمی شود و به جای استفاده اصولی مبتنی بر مدیریت استراتژیک در این حوزه، دچار سامانه زدگی شدیم و در بخش های مختلف شغل جدیدی بنام مسئول سامانه ها تعریف شده که این خود یکی از علل استفاده غیرهوشمندانه از این فناوری است.

وی اضافه کرد: سامانه ها نتوانستند آن نقشی را که در زمینه رشد حاکمیت خوب باید ایجاد کنند، ایفا نمایند به نحوی که این سامانه زدگی اکنون به یک معضل تبدیل شده است.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان یزد با نقد رویکرد حاکم بر آی تی گفت: این حوزه چهار پایه انسان، سازو کار، ساختار و ابزار را دارد که اگر به هر کدام از آنها به درستی پرداخته نشود از مزیت های آن به طور کامل بهره مند نمی شویم و هم اکنون بیشتر نگاه ابزاری بر این حوزه حاکم است و از آی تی تنها نرم افزار، سخت افزار و شبکه آن شناخته شده و تاحدودی توسعه یافته است اما در بعد ساز و کارها شامل قوانین و مقررات و سرمایه گذاری و نیز ساختار مدیریتی و نیروی انسانی آن برنامه اصولی وجود ندارد.

تمرکزگرایی چالش بخش آی تی

وی تمرکزگرایی را از دیگر چالش های بخش آی تی دانست و افزود: بیشتر برنامه ریزی ها به دلیل ساختار موجود در پایتخت انجام می شود و این در حالیست که سطح کاربری و فرهنگی مناطق مختلف در حوزه ای تی و میزان پذیرش آن متفاوت است ولی بدلیل این تمرکز، استان‌ها نمی توانند به درستی از آن استفاده کنند و سامانه های مستقل مبتنی بر نیاز خود را داشته باشند.

صالحی فیروزآبادی ادامه داد: منظور توسعه سیستم های جزیره ای و منطقه ای، افزونگی و ناسازگاری اطلاعاتی ناشی از آن نیست بلکه اصولا راهکار یکپارچه سازی در کشور معماری داده است و نه طراحی یکسان سیستم ها و یا اجرای نرم افزار های کشوری ضمن اینکه تحول بنیادی در قانون نویسی کشور باید اتفاق بیفتد، زیرا قانون نویسی که مبتنی بر راهکارهای سنتی است اکنون خمیرمایه طراحی سیستم‌های نرم افزار کشور شده در حالیکه آن قوانین حجیم و پر از تبصره در وحدت رویه کشوری کاربردی ندارد و سیستم های نرم افزاری ناشی از آن نمی توانند از حجم بروکراسی قانونی کم و به اجرای آن کمک کنند.

صالحی فیروزآبادی با بیان ارتباط فناوری اطلاعات با عناوین و شعارهای انتخاب شده برای سال‌های اخیر تصریح کرد: فناوری اطلاعات محور اقتصاد دانش بنیان است و بدون آن دانش بنیانی مفهومی ندارد، بنابراین در این سال‌ها اگر هدف پرداختن به شعارهای سال مثل مهار تورم، دانش بنیان، اصلاح الگوی مصرف، کار مضاعف و غیره بوده است باید کشور از نظر فناوری اطلاعات غنی تر می شد.

صالحی با بیان اینکه رویکرد سایر کشورها در خصوص بهره برداری از فناوری اطلاعات و شرح موضوعاتی چون متاورس، بلاک چین و غیره گفت: در کشور ما بجای استفاده از ای تی در زمینه گسترش عدالت، فقرزدایی، مبارزه با رانت و غیره، برخی حرکت‌های انقباضی باعث نوعی دلسردی در دلسوزان جامعه شده است.

وی اضافه کرد: اصولا کشورداری چیزی جز برقراری جریان صحیح داده ای در ارکان حاکمیتی نیست و ابزار این جریان فناوری اطلاعات است هرچقدر این جریان بهینه تر مدیریت شود، حکمرانی بهتری اتفاق می افتد، در حوزه آی تی اگر ما در روایتگری دچار ضعف هستیم باید آنرا حل کنیم تا فرداروزی بتوانیم از این ابزار برای گسترش آرمان‌هایمان به دنیای بیرون استفاده کنیم.

مهاجرت فیزیکی دانش آموختگان حوزه آی تی

رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان یزد با بیان اینکه در زمینه پرورش و تربیت نیروی انسانی ماهر و با تجربه در حوزه آی تی کشور و استان با مشکل روبرو هستیم، گفت: مهاجرت فیزیکی و مجازی دانش آموختگان حوزه آی تی بیش از آنکه موجب انتقال دانش به کشور شود، بلای جان این صنعت شده است.

صالحی فیروزآبادی افزود: با پیشرفت علم و برقراری ارتباطات جهانی، نیروی انسانی کارآمد نه تنها در یزد بلکه در پایتخت وارد بازار کار نمی شوند و اگر حتی مهاجرت فیزیکی نکنند که البته در حجم وسیعی در حال انجام است به اصطلاح مهاجرت مجازی و یا به تعبیری دورکاری می کنند و تعداد زیادی از نیروهای انسانی این بخش با شرکت های اروپایی ، آمریکایی و غیره همکاری و حقوق های دلاری کسب می کنند که در استان و کشور امکان پرداخت چنین دستمزدهایی با وضعیت فعلی وجود ندارد.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان یزد ادامه داد: البته که برخی از نیروهای آی تی استان اگر نتوانند با شرکت های خارج از کشور ارتباط برقرار کنند با شرکت های تهران وارد بازار کسب و کار می شوند که یکی از علل آن عدم اجرای طرح های بزرگ فاوا در استان‌ها است که بخشی از آن به تمرکز گرایی برمی گردد، به همین علت سرمایه انسانی حوزه آی تی از استان مهاجرت می کنند و اگر زمانی طرحی بزرگ به استان واگذار شود نیز نیروی انسانی کارآمد در استان وجود ندارد و بنابراین در یک حلقه از مشکلات در این بخش گرفتار هستیم که بنظرم راه برون رفت از این حلقه، تربیت نیروی انسانی با کیفیت در حجم زیاد است.

نیاز به یکهزار نیروی شغلی در حوزه آی تی

صالحی فیروزآبادی ضمن براورد نیاز شغلی استان به یکهزار نیروی متخصص در صنعت IT گفت: در این زمینه سعی شده است طرح های مختلفی انجام شود مثلا امسال به ابتکار بنیاد نخبگان یزد طرح بورسیه شغلی ایجاد شد که صنعت فناوری اطلاعات استان از آن استقبال کرد و بیش از ۱۱۰ نفر با استقبال شرکت‌های فاوای استان در زمان تحصیل بورسیه شغلی می شوند که معادل حدود ۶ درصد از کل ظرفیت بورسیه شغلی کشور، پس از تحصیل جذب شرکت‌های فاوا خواهند شد که البته اثرات این طرح را در ۲ سال آینده شاهد خواهیم بود و می تواند در آینده راهگشای نیروی انسانی در این بخش باشد.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با گلایه از بعضی از سازمان‌های استان از جمله شهرداری یزد خاطرنشان کرد: انتظار این است که شاهد تحولات بزرگی در حوزه آی تی در مدیریت شهری باشیم ، مدیران شهری در دوره جدید اعتقاد عملی به آی تی ندارند و به نوعی دچار رکود در طرح های قبلی که در این زمینه وجود داشت، شده ایم و طرح های جدید نیز در این زمینه تعریف نشده است.

وی گفت: برای برون رفت از بسیاری مشکلات شهری باید به حوزه آی تی توجه کرد زیرا یک شهر حدود ۶۰۰ هزار نفری را نمی توان با راهکارهای سنتی مدیریت کرد، سیستم های فعلی در شهرداری باید توسعه داده شود و مبتنی بر آینده نگری باشد و سازمان نظام صنفی رایانه در این زمینه باید مطالبه گری کند.

صالحی فیروزآبادی با تشریح تعاملات سازمان نظام صنفی رایانه ای با نهادهای زیست بوم فناوری استان افزود: استاندار یزد نگاه خوبی به اقتصاد دانش بنیان دارد و اقداماتی خوبی در این زمینه انجام داده است که امیدواریم استمرار داشته باشد.

وی در خصوص شعار سالجاری اظهار داشت: مهار تورم بر اساس متغیرهای کلان اقتصادی است که خارج از حیطه استان‌هاست و در استان‌ها کمک به اقتصاد دانش بنیان است که می تواند منجر به رشد تولید و تأثیر در جی دی پی استان و کشور شود .

صالحی فیروزآبادی تصریح کرد: راهبران اکوسسیتم فناوری در دنیا شرکت های فناور هستند و پارک علم و فناوری، صندوق پژوهش و فناوری استان، دانشگاه ها، استانداری و دیگر ادارات پشتیبانان این بخش هستند و نه راهبران آن که اگر از راهبران اصلی اکوسیستم درست حمایت نکنند یا بجای نقش پشتیبانی در جایگاه راهبری ایفای نقش نمایند به زیست بوم صدمه خواهند زد و زیست بوم از مسیرش منحرف می شود.

وی اضافه کرد: سازمان صنفی رایانه ای از ابتدای تشکیل با پشتیبابان اکوسیستم تعامل خوبی برقرار کرده است که امیدواریم این ارتباط ادامه داشته باشد، آنچه مهم است داشتن امید به آینده است که وجود چنین امیدی موتور محرک کشور به سوی آینده ای درخشان خواهد بود و باید تلاش کنیم امید به آینده بهتر در جامعه نخبگان در تمامی حوزه ها از جمله فناوری اطلاعات تقویت شود.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان یزد از برگزاری انتخابات دوره هفتم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان در مهرماه امسال خبرداد و اظهار کرد: در این دوره اکثریت اعضای هیات مدیره سازمان به علت اینکه ۲ دوره متولی در هیات مدیره حضور داشتند طبق قانون نمی‌توانند نامزد انتخابات شوند بنابراین در این دوره قریب به اتفاق اعضای هیأت مدیره تغییر می کنند که این فرصت مناسبی است برای نیروهای تازه نفس تا با حضور در سازمان به ایفای نقش بپردازند و چرخش نخبگان اتفاق بیفتد.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=5571

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.