• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
6

دروس مهارتی برای دانشجویان الزامی شد

  • کد خبر : 3887
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶
دروس مهارتی برای دانشجویان الزامی شد
با تصویب معاونت آموزشی وزارت علوم در جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی، گذراندن بسته دروس مهارتی - اشتغال‌پذیری برای دانشجویان دوره کارشناسی اجباری شد.

به گزارش اخبارکار به نقل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ «رضا نقی‌زاده» درباره زمینه تحول در محتوای رشته‌های تحصیلی و ارتقای توان مهارتی دانشجویان گفت: موضوع مهارت یکی از محورهای برنامه تحولی معاونت آموزشی وزارت علوم در یک‌سال اخیر است.

وی افزود: به منظور ارتقای توان مهارتی دانشجویان، برنامه تحولی ویژه برای رشته‌های کارشناسی پیش‌بینی شده است. معاونت آموزشی با درک این واقعیت که عمده انتقال مهارت به دانشجویان در دوره‌های تحصیلی کاردانی و کارشناسی رخ می‌دهد، این طرح تحولی را آغاز کرده است.

نقی‌زاده تصریح کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم مطابق با مصوبه جلسه ۹۵۴ شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی، برای اولین بار در کشور در دوره کارشناسی در کنار دروس عمومی، علوم پایه، تخصصی و اختیاری، بسته دروس مهارتی-اشتغال‌پذیری را به میزان ۳ تا ۱۵ واحد درسی تعریف کرده است. برای رشته‌های تحصیلی با رویکرد کاربردی این تعداد واحدها به ۱۵ و در رشته‌های نظری به ۷ واحد درسی نزدیک می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم ادامه داد: نکته قابل توجه در تعریف بسته‌های دروس مهارتی-اشتغال‌پذیری قرارگیری آن در مجموع تعداد واحدهای موجود دوره‌های کارشناسی در ۸ نیمسال تحصیلی است و قرار نیست به تعداد واحدها و نیمسال‌های تحصیلی دانشجویان اضافه شود. نکته دیگر الزامی‌بودن این دروس برای دانشجویان است.

دروس مهارتی برای دانشجویان الزامی شد

نقی‌زاده اظهار کرد: این دروس در چهار نوع تعریف شده‌اند که با توجه به نوع رشته تحصیلی و برنامه تدوین شده برای آن، تعدادی از این دروس در برنامه درسی تعریف می‌شود. دروس کاربینی، کارآموزی، کارورزی و مهارت‌های نرم شغلی و کارآفرینی، ۴ نوع درس تعریف شده برای بسته درسی مهارتی- اشتغال‌پذیری هستند که شرایط برگزاری آن‌ها نیز مشخص شده است. در این ۴ نوع درس شیوه‌های جدید آموزشی با توجه به نوع رشته تحصیلی همچون امکان برگزاری به شیوه دو استادی (یک عضو هیئت علمی از دانشگاه و یک مدرس حرفه‌ای از صنعت و جامعه)، برگزاری در محیط کار با همکاری واحدهای دانش بنیان، فناور و صنعتی، بازدید از محیط‌های کاری و گذراندن پودمان‌های مهارتی در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی پیش‌بینی شده است.

۱۵۰۰برنامه درسی بازنگری می‌شود

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم اظهار کرد: هدف از تحول در محتوای رشته‌های تحصیلی، روزآمدسازی دروس مطابق با دانش روز دنیا، کارآمدسازی و تطبیق با نیازهای آمایشی و ماموریتی دانشگاه‌هاست. برای انجام این مهم طرح تدوین و بازنگری ۱۵۰۰ برنامه درسی در دو سال تحصیلی پیش رو در دستور معاونت آموزشی قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود اجرای این طرح ملی به تحول در آموزش عالی در بخش آموزش‌های مهارتی منجر شود.

نقی‌زاده پیرامون اجرای این برنامه‌ها در دانشگاه‌ها بیان کرد: با ابلاغ آیین‌نامه جدید تدوین و بازنگری برنامه‌های درسی، پیش‌بینی این دروس در برنامه درسی تمام رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی الزامی است و پس از ابلاغ آیین‌نامه بازنگری یا تدوین می‌شوند.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=3887

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.