• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
2
در اثر فرمان مهاجرتی جو بایدن :

اشتغال مهاجران در بازارکار آمریکاسخت تر می شود

  • کد خبر : 17739
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۶:۵۱
اشتغال مهاجران در بازارکار آمریکاسخت تر می شود
اقتصاددانان و تحلیلگران تجاری می گویند که فرمان اجرایی جدید جو بایدن  رئیس جمهور آمریکا برای تشدید محدودیت های پناهندگی در مرز ایالات متحده و مکزیک می تواند تأثیر اقتصادی دو طرفه ای را در تشدید بازارهای کار داشته باشد و در عین حال تنگناهای زنجیره تامین بین دو کشور را کاهش دهد.

به گزارش پایگا خبری اخبارکار به نقل از CNBC- این اقدام به طور موقت مهاجران غیرقانونی را که در مرز جنوبی وارد ایالات متحده می شوند، از دریافت پناهندگی منع می کند، مگر در موارد خاص، و اخراج سریع این افراد را برای ماموران گشت مرزی ایالات متحده آسان می کند.

بایدن روز سه شنبه در کاخ سفید گفت: «حقیقت ساده این است که یک بحران جهانی مهاجرت وجود دارد. اگر ایالات متحده امنیت مرزهای ما را تامین نکند، محدودیتی برای تعداد افرادی که ممکن است تلاش کنند به اینجا بیایند وجود ندارد.”

روز سه‌شنبه، بایدن در تماسی با رئیس‌جمهور مکزیک، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور تأیید کرد که سه مجوز جدید برای ساخت پروژه‌های پل تاخیری در امتداد مرز تگزاس و مکزیک را تصویب کرده است. این زیرساخت پل جدید می تواند ازدحام کشتیرانی را کاهش دهد و تجارت بین دو کشور را تسریع بخشد.

محدودیت‌های پناهندگی زمانی ایجاد می‌شوند که میانگین روزانه تعداد مهاجران در طول یک هفته از ۲۵۰۰ نفر فراتر رود. این محدودیت‌ها پس از دو هفته پس از اینکه دولت تشخیص داد که میانگین روزانه برخورد با مهاجران به مدت هفت روز متوالی به کمتر از ۱۵۰۰ نفر رسیده است، لغو می‌شوند.

مقامات وزارت امنیت داخلی به NBC News گفتند در حال حاضر تقریبا به طور میانگین ۴۰۰۰ برخورد با مهاجران می شود.

در نتیجه، یک مقام ارشد دولت به خبرنگاران گفت که این ممنوعیت موقت «فوراً اعمال خواهد شد».

با این حال، تعطیلی موقت تجارت یا سفر را مسدود نمی کند. همچنان به مهاجرانی که به طور قانونی وارد ایالات متحده می شوند اجازه می دهد برای درخواست و دریافت پناهندگی اقدام کنند.

بایدن در اظهارات روز سه شنبه خود گفت: برای کسانی که می گویند اقدامات من خیلی سختگیرانه است، به شما می گویم صبور باشید.

اما اقتصاددانان و نمایندگان صنعت می گویند این اقدام تاثیرات بالقوه ای بر بازار کار، تجارت، زنجیره تامین و تورم ایالات متحده دارد.

ارنی تدسکی، مدیر اقتصاد در آزمایشگاه بودجه دانشگاه ییل، گفت: «این یک حرکت ساده است تا جایی که تغییرات مهاجرت رخ می دهد، بنابراین فکر می کنم تنها تأثیر کمی بر رشد شغل و توسعه اقتصادی خواهد داشت. وی قبلاً به عنوان اقتصاددان ارشد در شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید خدمت می کرد.

این دستور همچنین به عنوان پاسخ سیاسی بایدن به خشم عمومی در مورد موجی از مهاجران غیرقانونی طراحی شده است. این ناامیدی در آستانه رقابت  بایدن در ماه نوامبر علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، به یکی از مشکلات رای دهندگان تبدیل شده است.

اما سیاست مرزی همچنین بر شیوه تجارت، استخدام کارگران و قیمت گذاری کالاهای مصرفی – که همه آنها بر سلامت اقتصاد ایالات متحده تأثیر می گذارد – تأثیر می گذارد.

  کارشناسان می گویند این موضوع اثرات کوتاه مدت اقتصادی نسبتا کم خواهد بود. به طور خاص، محدودیت‌های جدید پناهندگی می‌تواند تاثیر ملایمی بر رشد بازار کار ایالات متحده بگذارد. اما آنها همچنین ممکن است به رفع تنگناهای زنجیره تامین در مرز و ساده کردن تجارت با مکزیک کمک کنند.

آیا این موضوع می تواند به اقتصاد آسیب برساند؟

اگر اقدامات مرزی جدید اصلاً اقتصاد را تحت تأثیر قرار دهد، کارشناسان می گویند که نقطه درد احتمالاً خود را در بازار کار نشان خواهد داد.

اگر مرز موقتاً پذیرش پناهجویان جدید را تحت فرمان اجرایی بایدن متوقف کند، کاهش سرعت مهاجرت می‌تواند بازار کار قوی ایالات متحده را که قبلاً نشانه‌هایی از نرم شدن نشان داده است، به طور ملایمی تحت تأثیر قرار دهد.

تدسکی گفت: «من انتظار دارم اعداد [شغل] کمی سرد شود. من همچنین انتظار اثرات غیرقابل اندازه گیری زیادی را دارم: مثلاً، کسب و کاری که پیدا کردن کارگرانی که برای باز کردن یک مکان جدید نیاز دارند کمی سخت تر می شود.

بر اساس تحلیل آوریل توسط Tedeschi، از سال ۲۰۱۹، مهاجرت ۲ میلیون کارگر به نیروی کار ایالات متحده اضافه کرده است. بدون مهاجران، تدسکی تخمین زد که حجم نیروی کار ایالات متحده در آن دوره ۱٫۲ میلیون نفر کاهش می یابد.

تارا واتسون، اقتصاددان موسسه بروکینگز، گفت: هجوم پیوسته مهاجران برای اطمینان از ادامه رشد نیروی کار ایالات متحده بسیار مهم است.

مهاجران همچنین به بهبود وضعیت اقتصادی کشور پس از همه گیری کرونا کمک کردند  و آمریکا با وجود مشکلات فراوان، از کشورهای توسعه یافته در سراسر جهان پیشی گرفته است.

تدسکی تخمین زد که مهاجران یک پنجم رشد همه گیر در تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را تشکیل می دهند.

آیا کالاها گران می شوند؟

پاسخ کوتاه این است که احتمالاً این دستور اجرایی باعث افزایش تورم نخواهد شد.تدسکی توضیح داد: «مهاجرت تأثیر مبهمی بر تورم دارد زیرا مهاجران عرضه را افزایش می‌دهند، اما همچنین تقاضای بیشتری را نیز به همراه دارند.

برخی کارشناسان می گویند این فرمان اجرایی می تواند هزینه ها را با هموارسازی زنجیره تامین ایالات متحده و مکزیک کاهش دهد.حمل و نقل در مرز گاهی اوقات مسدود می شود زیرا ماموران گمرک و حفاظت مرزی یا CBP در تلاش برای پردازش تعداد زیادی از مهاجران درگیر می شوند.

جری پاچکو، رئیس انجمن صنعتی مرزی، می‌گوید: «وقتی زنجیره لجستیک را کاهش می‌دهید، برای همه هزینه دارد.این افزایش هزینه های تولید کننده می تواند در کل اقتصاد موج بزند.

پاچکو گفت: “این مانند یک سیب زمینی داغ است. از شرکت های لجستیک به تولید کنندگان و تولیدکنندگان آن را به ما، مصرف کنندگان منتقل می کنند. این تاثیر منفی عمیقی بر اقتصاد ما دارد.”

دستور اجرایی بایدن می تواند به رفع برخی از این تنگناهای زنجیره تامین کمک کند. با ایجاد محدودیت در تعداد گذرگاه های مهاجر، نمایندگان CBP (سازمان مرز و محافظت گمرک  )زمان بیشتری برای تسهیل حمل و نقل سریعتر با مکزیک خواهند داشت.

پاچکو گفت: «این احتمالاً باید یک سال پیش، دو سال پیش انجام می شد.

پاچکو گفت: علیرغم برخی از موانع اقتصادی بالقوه سیاست مرزی بایدن، پاچکو گفت که بهترین سیاست مرزی برای اقتصاد و نیروی کار، سیاستی است که راه حلی بلندمدت برای “سیستم خراب مهاجرت و ویزا” ایجاد کند.

واتسون از بروکینگز موافقت کرد. او گفت: “راه بهتر برای مدیریت وضعیت مرزی ایجاد مسیرهای قانونی منظم تر است.”

مقایسه سیاست های بایدن و ترامپ

در این میان، انتظار می‌رود فرمان اجرایی جدید بایدن اثرات اقتصادی و انسانی خفیف‌تری نسبت به راهبردهای بستن مرزها و اخراج که ترامپ و برخی جمهوری‌خواهان پیشنهاد می‌کنند، داشته باشد.

کارشناسان می‌گویند سیاست‌های شدید مهاجرتی می‌تواند تورمی را که دولت بایدن برای از بین بردن آن تلاش کرده است، تحریک کند.

پاچکو با اشاره به وعده ترامپ مبنی بر بستن مرزها به کنایه گفت: «من همیشه وقتی ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا این حرف را می زد، می خندیدم.

منظورم این است که این کار مانند برداشتن یک تفنگ ساچمه ای است، نه تپانچه، و شلیک به کاسه زانو خودمان.»

در پاسخ به درخواست CNBC در مورد اینکه چگونه پیشنهادهای مهاجرتی ترامپ بر تورم و قیمت کالاها تأثیر می گذارد، کمپین ترامپ به بیانیه خود در مورد حمله کلی به سیاست مرزی بایدن اشاره کرد.

در این بیانیه آمده است: «تهاجم به مرز و جنایت مهاجران تا زمانی که جو بایدن حقه باز از کاخ سفید اخراج نشود متوقف نخواهد شد».

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=17739

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.