• امروز : یکشنبه - ۲ دی - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 22 December - 2024
8

اختلاف نظر در رویکرد تامین یا تربیت معلم، علت اصلی ناترازی

  • کد خبر : 10693
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
اختلاف نظر در رویکرد تامین یا تربیت معلم، علت اصلی ناترازی
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه ناترازی ناشی از کم شدن تربیت معلم سال‌های ۹۲ تا ۹۷، منهای ۷۹ هزار معلم شده است، افزود: مشکل دوم، روند جذب‌های آموزش و پرورش در سال ۹۲ تا ۹۹ است که همیشه جذب از بازنشستگی کمتر بوده است؛ در حالی که باید جذب و بازنشستگی‌مان تراز شود و حتی جذب بیشتر هم شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما موضوع صف اول به آموزش و پرورش؛ از اجرای سند تحول تا تقویت مدارس دولتی اختصاص داشت که با حضور آقای صحرایی وزیر آموزش و پرورش بررسی شد.

سوال: می‌خواهیم با بحث تامین معلم آغاز کنیم که امسال به غیر از ۲۵ هزار دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان قرار شد ۵۰ هزار معلم از طریق آزمون استخدامی وارد مدارس شوند، ولی از این تعداد ۳۳ هزار ردیف استخدامی به علل مختلفی خالی مانده و مشکلاتی را برای برخی مدارس ایجاد کرده است.  آقای دکتر به نظر شما همانطور که در گزارش گفته شد کمبود معلم تا پایان آبان ماه برطرف می‌شود؟

صحرایی: الان ما گزارشی از کلاس خالی در کل کشور نداریم از فرصتی که پیش آمده استفاده می‌کنم تا ریشه این بحث را با هم باز کنیم، از سند تحول شروع شد، سند تحول وقتی رونمایی شد بنا براین بود که همه نیاز آموزش و پرورش از خروجی دانشگاه فرهنگیان تامین شود و سال اول تاسیس دانشگاه فرهنگیان ۲۲ هزار دانشجو گرفته شد و بنا براین بود که با خروجی آموزش و پرورش تراز شود یعنی تا ۳۵ هزار نفر بالا برود و رفته رفته ورودی دانشگاه فرهنگیان با خروجی وزارت آموزش و پرورش متناسب شود، ماده ۲۵ اساسنامه آن هم می‌گوید هر جایی که دانشگاه فرهنگیان نتواند، می‌تواند استخدام کنید، خوب این اتفاق نیفتاد و آنچه که باعث تاسف است این است که دانشگاه فرهنگیان وقتی که چهار یا ۵ ساله شد ورودی آن زیر ۴ هزار نفر آمد و نگرانی آن قدر زیاد شد که رهبر معظم انقلاب خودشان دانشگاه فرهنگیان تشریف بردند، چون جایی که یک اختلاف رویکردی وجود داشت برخی به تامین معلم معتقد بودند، ما به تربیت معلم معتقد بودیم و دوگانه تامین یا تربیت از منظر تعلیم و تربیت دوگانه مدیریتی است نه دوگانه مبتنی بر آنچه که تعلیم و تربیت به ما می‌گوید، معلم باید خودش تربیت بشود تا بتواند تربیت کند.

هنوز به نظر بعضی‌ها هر کسی فارغ التحصیل دانشگاه باشد می‌تواند معلم شود در حالی که این طور نیست، چون عالم با معلم خیلی متفاوت است، معلمی سطحش خیلی بالاتر از عالم بودن است این ناترازی ناشی از کم شدن تربیت معلم سال ۹۲ تا ۹۷ مجموعا منهای ۷۹ هزار معلم شده است اگر طبق برنامه پیش می‌رفت، مشکل دوم که پیش آمد این بود که به هر حال روند جذب‌های آموزش و پرورش در سال‌های ۹۲ تا ۱۳۹۹ که اینجا به راحتی قابل مشاهده است ملاحظه بفرمایید خط آبی جذب است و خط قرمز بازنشستگی است تا سال ۱۴۰۰ همیشه جذب ما از بازنشستگی کمتر بوده است در حالی که علی القاعده باید جذب و بازنشستگی ما تراز شود بعد به دلیلی که الان عرض می‌کنم باید بیشتر هم بشود.

آن دلیل این است ملاحظه بفرمایید روند افزایش دانش آموزان کشور از ۹۴ تا ۱۴۰۲ جمعیت دانش آموزی کشور حدود ۳ میلیون نفر اضافه شده است. باید بابت این موضوع خدا را شکر کرد، چون ما از اوج ۱۶ میلیونی دهه ۸۰ در دهه ۹۰ آمدیم روی ۱۱ میلیون و خرده‌ای و بعد دوباره رشد کردیم این هم باز نشان می‌دهد که ما باید معلم تربیت می‌کردیم یا حتی اگر استخدام می‌کردیم حداقل متناسب با مقدار بازنشستگی جذب می‌کردیم، ممکن است مردم سوال بپرسند یک دفعه چطور شد همه با هم خواستند بروند؟ بله قانون رتبه بندی که اجرا شد که بابت اجرای آن باید صمیمانه از دولت تشکر کرد از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرای آن شروع شد و بسیاری از معلم‌ها ماندند تا مشمول رتبه بندی بشوند و دو سال در رتبه بندی بمانند و بعد خارج بشوند، چون قانون می‌گوید حقوق بازنشسته بر مبنای ۲ سال آخرش محاسبه می‌شود در نتیجه اگر نمودار را ملاحظه فرموده باشید اوج بازنشستگی مربوط به سال ۱۴۰۲ است که ۲ سال همکاران ما از مزایا استفاده کردند و بعد خارج شدند.

سوال: شما فرمودید الان مشکل ما حل شده است؟

صحرایی: با شروع اول مهر ما با این مشکل مواجه شدیم که یک دفعه برخی از کلاس‌های ما بی‌معلم ماندند که ناشی از یک مطلب بسیار مهم است، دقت بفرمایید ما ۲۰۲ هزار نفر معلم نیاز داشتیم گفته بودیم ۷۵ هزار معلم استخدام و با دانشگاه فرهنگیان وارد می‌شوند، ۵۰ هزار جذب داشتیم، مابقی معلم‌ها ۱۱ هزار تا از اشتغال معاونین و مدیران مدارس جذب می‌شدند و ۶ هزار سرباز معلم گرفته بودیم و بقیه از اشتغال مثبت معلم‌ها و بازنشستگان به دست می‌آمد، برای این که ما بازنشستگان را به کار بگیریم رفتیم از سران قوا مجوز گرفتیم که بتوانیم آن‌ها را هم ۲۴ ساعته به خدمت بگیریم اتفاقی که افتاد این بود که میزان بازنشستگی ما از میزان پیش بینی ما فراتر رفت و قانون هم اجازه نمی‌داد ما بازنشسته را نگه داریم.

یعنی طرفینی است بازنشسته بخواهد بماند و دستگاه هم بخواهد آن و بازنشسته هم بخواهد، امکان پذیر می‌شود و یک اتفاقی هم افتاد که این جا ما یک تاخیری در اعلام نتایج آزمون داشتیم آزمون ابتدایی ۸ اردیبهشت برگزار شد به یک شیوه کاملاً متفاوت ۵۳۶ هزار نفر در آن آزمون شرکت کرده بودند و ابتکار اولی بود که امسال به خرج داده شد دامنه افرادی که می‌توانستند معلم ابتدایی بشوند در آزمون استخدامی از ۱۴ رشته گرایش به ۷۰ رشته گرایش افزایش پیدا کرد و امید در دل فارغ التحصیلان گروه‌های مختلف انداخت، آزمون برگزار شد در مرحله اول که ۳۰ شهریور اعلام شد فقط ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر تقریبا قبول شدند بلافاصله تکمیل ظرفیت داده شد تکمیل ظرفیت که داده شد باعث شد ۱۰ هزار نفر دیگر هم اضافه بشوند، همزمان شد با اعلام نتایج کنکور سراسری خوب کنکور سراسری کنکور مهمی است و در زمان کنکور سراسری واقعاً نمی‌شود بار دیگری را بر دوش سازمان سنجش گذاشت ما هم طبق قانون داریم عمل می‌کنیم، چون سهمیه‌ها وقتی استفاده نشوند باید تدبیر کنیم و آن را پر کنیم، آزمون دبیری دیر برگزار شد اینجا یک اشکالی به لحاظ هماهنگی وجود داشت و باید آن را پذیرفت، ما و سازمان اداری استخدامی با هم برنامه‌ریزی کردیم که آزمون سال آینده را از الان برنامه‌ریزی کنیم، در آزمون دبیری هم ۲۲ هزار نفر باید می‌گرفتیم که ۱۵ هزار نفر جذب شدند که ظرفیت باقیمانده را هم خوشبختانه موافقت گرفتیم که تکمیل ظرفیت بگیریم این هم کمی با تاخیر داده شد ۴ هفته کلاس‌های ما معلم واقعی خودشان را نداشتند به این دقت بفرمایید کلاس خالی با کمبود معلم دو حرف است در ادبیات آموزش و پرورش، تمام آموزش و پرورش معلم هستند از وزیر تا دبیر و معلمی می‌رود مدیر می‌شود، معاونی می‌رود معلم می‌شود.

سوال: اگر این گونه حساب کنیم مازاد هم داریم.

صحرایی: در جا‌هایی بله، در شهر‌های ما مازاد داریم، چون سند جامع نیروی انسانی ما باید واقعاً پویا شود در جا‌هایی که معلم نداشتیم کارشناسان ادارات آموزش و پرورش، معاونان مدارس، مدیران کلاس را دنبال می‌کردند تا معلم‌های جدید ملحق شوند، مطابق آمار ما از بعد از اعلام نتایج کلاس خالی در کشور نداریم اگر جایی وجود دارد حتماً پیگیری می‌کنیم.

سوال: الان کلاس خالی از معلم نداریم؟

صحرایی: بله آمار ما این را می‌گوید و این کاملاً روشن است.

سوال: من دو نکته را خدمت شما بگویم گزارشی که پخش شد همکاران فرمودند این گزارش برای هفته پیش است که شما فرمودید قدیمی است این یک نکته و نکته دوم همین الان دوستان می‌گویند خیلی با روابط عمومی سازمان و شبکه خبر تماس گرفتند و خانواده‌ها از این گله‌مند هستند که کلاس بچه‌های ما معلم ندارد.

صحرایی: واقعیت من بالاخره باید به گزارش مدیر کل‌های آموزش و پرورش و روسای آموزش و پرورش اعتماد کنم یا به تلفن‌هایی که می‌شود؟ بعضاً ببینید در کشور ما قریب به ۶۰۰ هزار کلاس درس داریم به فرض اینکه درست بوده باشد که ۲۰ هزار کلاس درس در اول مهر در آن ۴ هفته معلم نداشتند می‌شود چند درصد کل کلاس‌های ما و آن ۲۰ هزار کلاس هم برایشان تامین شد یعنی ۱۵ هزار این طرف و ۲۷ هزار نفر هم این طرفش مجموعا ۴۲ هزار نفر می‌شود کسانی که می‌فرمایند کلاس خالی است حتماً ما پیگیری می‌کنیم.

سوال: پیشنهاد من این است که شما الان یک شماره تلفن اعلام کنید تماس بگیرند که برای شما مسجل بشود.

صحرایی: آموزش و پرورش شهر خودشان که در دسترس مردم هستند، آموزش و پرورش تنها نهادی در کشور است که کاملاً با نهاد خانواده در هم تنیده است.

سوال: کسانی که تماس می‌گیرند و می‌گویند کلاس ما خالی است خلاف واقع می‌گویند؟

صحرایی: این را عرض می‌کنم من کلاس خالی در گزارش مدیران آموزش و پرورش در هیچ جایی از کشور ندارم، جا‌هایی به ما می‌گویند که مثلاً درس فلسفه و منطق ما هنوز معلم ندارد گاهی درس دو واحدی یا چهار واحدی معلم‌های دیگر باید این درس را بدهند، چون ما یک معلم برای درس ۲ واحدی که استخدام نمی‌کنیم یا مواردی پیش می‌آید که معلمی مسئولیتی می‌گیرد یا در جامعه ۹۰۰ و چند هزار معلمی، معلمی از گردونه آموزش به دلایلی خارج می‌شود طبیعی است، ولی ضریب دادن به این که یک کلاس در جایی خالی است به نظر خیلی غیر معقول می‌آید، آنچه که من می‌خواهم بگویم و امروز هم منتظر بودم بعد از اینکه کلاس‌ها درست بشوند بیایم برنامه صف اول، این نکته است آیا این کسری ناگهان ایجاد شده بودند؟ آن یک مسئله است، قطعاً نه ببینید کسری بیش از ۲۰۰ هزار معلم است ما ناگهان که ۳ میلیون دانش آموز به ما اضافه نشده است ناگهان که معلم‌های ما به فرض اینکه کل ۸۴ هزار نفر ما پیش‌بینی کردیم بازنشسته شوند، ولی به جای ۶۴ هزار نفر بازنشسته ۶۷ هزار نفر بروند، کل آن‌ها هم می‌رفتند ما آمادگی داشتیم، مسئله خشکاندن ریشه این کمبود است که مسئله بسیار مهمی برای ما است هر کسی در هر نقطه‌ای از ایران که می‌گوید معلم ندارد بهترین جا و در دسترس‌ترین شماره تلفن، شماره تلفن شما است به ما بدهید و ما خیلی سریع پیگیری می‌کنیم.

سوال: الان که شما می‌فرمایید همکاران ما اینجا یک نمونه می‌گویند که فرزند من دو هفته پیش معلم نداشت بنده خدایی را به عنوان معلم از کرمان آورده بودند که آنجا معلم دو دانش آموز بوده حالا این جامعه محدود فقط در همین برنامه است.

صحرایی: معلم‌ها معلم هستند، دو دانش آموز یا ۲۰ دانش آموز، جایی رفته بودم گفتند تراکم کلاس ما بالا رفته است گفتم تراکم کلاس خوب است که بالا نباشد، در کل کشور ما ۶۰۰ هزار کلاس داریم ۱۷ هزار کلاس تراکمش بالای ۴۰ نفر است مطلوب ما کلاس در حد ۲۵ نفر است و ما به دنبال چنین تراکمی هستیم، ولی آن کلاس ۴۰ نفره ضریب دیده شدنش بیشتر از ۶۸۰ کلاس دیگری است که زیر ۳۰ نفر هستند، یک واقعیت است نمی‌دانم چرا این دیده نمی‌شود، ولی بحث در این است معلمی منتقل شده که یکی از راه‌های تامین کسری ما، انتقال است، ما در تهران مشکل شدید معلم داریم من سوالی از شما بپرسم در شهر تهران فقط تهران ما ۶ هزار و ۵۰۰ معلم جدید استخدام کردیم اگر این کسری سنواتی نبود واقعاً برویم گذشته را نگاه کنیم کدام سال ما ۶ هزار و ۵۰۰ معلم در یک سال استخدام کرده‌ایم؟ ۶۵۰۰ معلم یعنی بسیاری از وزارتخانه‌های ما این قدر نیرو ندارند مشهد با ۴۷ منطقه، ۷ هزار معلم جدید به آن داده‌ایم من دیروز تبریز بودم فقط تبریز ۲۶۰۰ معلم جدید و ۱۲۰۰ معلم از دانشگاه فرهنگیان یعنی ۳۸۰۰ معلم، پس این کسری سنواتی و انباشته را ما سعی کردیم در سریع‌ترین زمان حل کنیم.

سوال: پس شما فرمودید الان مدارس ما مشکل معلم ندارند، اگر در شهرستان یا استانی یا جایی است می‌گویید که به ادارات آموزش و پرورش مراجعه کنند.

صحرایی: ما ۷۳۲ منطقه آموزشی داریم، ما امسال در ۶ ماه نخست ۴۳ هزار معلم وارد کردیم اگر تکمیل ظرفیت دبیری را هم بگوییم همان ۵۰ هزار معلم می‌شود هیچ گاه در تاریخ آموزش و پرورش در ۶ ماه آن قدر معلم جدید استخدام نکردیم و ۲۵ هزار نفر هم از دانشگاه فرهنگیان آوردیم ۷۵ هزار معلم می‌شود هیچ وزارتخانه‌ای ۷۵ هزار نیرو ندارد غیر از وزارت بهداشت این یعنی این که این دولت تامین معلم با کیفیت را که امانت مردم را خوب نگهداری کند و تربیت کند اولویت اول خودش می‌داند. نکته دوم دانشگاه فرهنگیان این حق مردم به گردن دولت است که به فرزندانشان معلمانی داده شود که خودشان پیش از این که به امر تربیت کودکان ما مشغول شوند، تربیت شده باشند. دانشگاه فرهنگیان واقعاً صدا و سیما خودش، چون صدا و سیما می‌تواند جریان سازی و کمک کند، صدا و سیما برگردد عملکرد خودش را در فاصله سال‌های ۹۱ تا ۹۶ ببیند وقتی این دانشگاه که سرمایه ملت است گوهر ملت باید در آنجا تربیت شود آن کار را کرد، چقدر نقدش کردیم که این کار را داری می‌کنی آینده کشور خراب می‌شود. در آموزش و پرورش هیچ چیز برای الان نیست هر کار من الان می‌کنم ۱۰ سال بعد اثرش معلوم می‌شود.

سوال: طبق سند تحول باید کسانی که استخدام می‌شوند یک دوره یک ساله را باید در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند کسانی که جدید آمده‌اند دوره‌شان کی برگزار می‌شود؟

صحرایی: کسانی که دوره جدید آمده‌اند ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اجازه جذب دانشجو خارج از دانشگاه فرهنگیان را در قالب آزمون استخدامی می‌دهد باید به اندازه یک سال حالا ۶۰۰ و خورده‌ای ساعت آموزش است که لزوماً به معنی یک سال تحصیلی نیست دوره‌های آموزشی ببیند خوب متاسفانه در همه سال‌های گذشته من وقتی رئیس دانشگاه فرهنگیان بودم ۴ -۵ سال عقب‌تر را دیده بودم، دو سال هم که اخیراً ملاحظه کردم هیچ گاه روند اعطای مجوز‌های استخدامی به گونه‌ای نبوده که ما امسال برای سال بعد تربیت کنیم و این افراد پیش از این که سر کلاس بروند تربیت بشوند، چون این پیش‌بینی می‌شد امسال نظام جذب معلم‌ها نظام کاملاً منحصر به فردی بود نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش کشور بود که ما کانون‌های ارزیابی تشکیل دادیم، بیش از ۷۰۰ کانون ارزیابی همزمان در سراسر کشور فرد را ارزیابی می‌کردند قابلیت‌های او را می‌دیدند و بعد اجازه رفتن به کلاس را به او می‌دادند، الان همزمان با تدریس دارند دوره‌ها را می‌بینند شنبه تا چهارشنبه سر کلاس هستند و پنجشنبه و جمعه

سوال: پس کسانی که جدید استخدام شده‌اند الان دوره‌هایشان دارد برگزار می‌شود؟

صحرایی: بله این قانون است اگر این کار را انجام ندهند مجوز استخدامشان بعد از یک سال ابطال می‌شود.

سوال: ظرفیت دانشگاه فرهنگیان بناست که افزایش پیدا کند؟ چون بخشی از کمبود‌ها برای آنجاست، درست است؟

صحرایی: بله عرض می‌کنم این چیزی است که اگر دانشگاه فرهنگیان در روز تاسیس طبق برنامه، فضایش توسعه پیدا می‌کرد امروز باید سالی ۴۰ هزار معلم ورودی می‌داشت و ۴۰ هزار خروجی می‌داشت اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد، اما چه اتفاقی افتاد؟ ما در برنامه پنجم توسعه بخش قابل توجهی از فضا‌های آموزشی را به وزارت دیگر واگذار کردیم یعنی این پیش‌بینی نشدن و پیش‌بینی نکردن و البته رویکرد است، رویکرد تربیت مدارس غیر دولتی به جای مدارس دولتی ما را به این وضع رساند که دانشگاه فرهنگیان وقتی بنده رئیس آن شدم سال گذشته ۲۰ اردیبهشت ۵۰ هزار دانشجوی خارج از خوابگاه داشت در حالی که طبق اساسنامه این دانشگاه باید دانشجو در مکان دانشگاه باشد تا هویت معلمی اش شکل بگیرد، خوب در طول این دو سال ۷۰۰ هزار متر مربع به فضای دانشگاه فرهنگیان اضافه شد الان هم اهتمام دولت و مجلس در این است که چنان فضای دانشگاه را بالا ببرد که بتواند نیاز اصلی آموزش و پرورش را تامین کند، بخشی از نیاز حتماً از طریق دانشگاه تامین می‌شود.

سوال: یکی از مطالباتی که رهبر معظم انقلاب مطرح کرده بودند حذف محتوا‌های غیر نافع از کتب درسی است الان این چقدر اتفاق افتاده است؟

صحرایی: این از مطالبات باقی مردم هم است، یک چیز جالب به شما بگویم من خیلی در فرمایشات حضرت آقا تعمق کردم ایشان در ۱۲ اردیبهشت هر سال یا همان حوالی مطالب مهمی را می‌فرمایند و ما آن‌ها را بررسی و رصد کردیم و آن طرف مطالبات مردم را هم دیدیم، آنچه که ایشان از ما می‌خواهند دقیقاً چیز‌هایی است که مردم از ما می‌خواهند.
موضوع چاپ کتاب درسی و تغییر محتوای کتاب درسی یک فرایند زمان بر است، الان که بنده در خدمت شما هستم چاپ کتاب‌های درسی سال ۱۴۰۳ حدوداً دو ماه پیش آغاز شده است یعنی یک ماه پیش از آغاز سال تحصیلی جدید کتاب‌های سال بعد چاپشان آغاز می‌شود و ۱۳ ماه حداقل فرایندشان طول می‌کشد، چون ما خودمان کتاب‌ها را چاپ می‌کنیم به جهت این که راحت و با قیمت خیلی پایین به دست مردم برسد، ما ۱۵۳ میلیون جلد کتاب چاپ کردیم تقریباً ۷۰ درصد کاغذ ایران را آموزش و پرورش برای مردم با یارانه بالای ۸۰ درصد به مردم می‌رسانیم، موضوع حذف مطالب زائد مسئله‌ای است که یک مقدمه مهم‌تر دارد، آن مقدمه مهم‌تر تدوین چارچوب کتاب‌های درسی جدید است که باید چارچوب تدوین شود، چارچوب می‌گوید من در پایه مثلاً کلاس اول ابتدایی دانش آموزم باید به چه مهارت‌هایی دست پیدا کند، این هدف پایانی را باید در بیاوریم و بر مبنای آن هدف پایانی، اصلاح را شروع کنیم.
خوشبختانه بعد از ۱۱ سال از تدوین سند تحول بنیادین، چارچوب در مرحله اعتبار یابی نهایی است این چارچوب که در بیاید، تالیف و تدوین کتاب‌های جدید با سرعت انشاالله آغاز خواهد شد.

سوال: این ۵۴ عنوانی که در آن تغییر و تحول دادید در همین راستا است؟

صحرایی: بله هر مقدار از آن چارچوب در هر پایه‌ای که ما به آن رسیدیم سعی کردیم تغییر کوتاه مدت در کتاب‌ها ایجاد کنیم، ۵۴ کتاب ما امسال تغییر داشت مقداری به آن اضافه شد و مقداری کم شد، ولی آن تغییر سراسری که در حقیقت برنامه ملی ما را تغییر می‌دهد با یک فرایند بسیار منظم و منسجم به مرحله پایانی خودش رسیده است، ایستگاه پایانی کجا است؟ ایستگاه اعتبار یابی است، متاسفم این را عرض می‌کنم کتاب‌هایی که نوشته شده بود پیش از تدوین چارچوب نهایی کتاب را نوشتیم در نتیجه تحول ما، تحول در کتاب شد به جای این که تحول در برنامه بشود، کتاب محصول برنامه است در نتیجه برنامه مقدم بر کتاب است باید برنامه آموزشی به تعبیر متخصصین نوشته شود و بعد کتاب تولید شود، اول کتاب تولید شد این دوره گذشته، الان برنامه ملی آماده است چارچوب شایستگی‌های پایه و عمومی در همه سطوح آماده است اینکه در پایان هر مقطع ۳ ساله دانش آموزان باید به چه برسند و چه شایستگی‌هایی کسب کنند در سطوح مختلف آماده است و از این به بعد انشالله تدوین کتاب‌های جدید با رویکرد علم نافع بنیه آینده.

سوال: و چقدر مهارت آموزی، حالا مهارت آموزی برمی‌گردد به مهارت‌های فردی، اجتماعی یا مهارت‌های زندگی کردن این‌ها چقدر در کتاب‌ها مورد اهتمام است؟

صحرایی: به طور طبیعی مهارت‌ها اعم از مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت در کتاب‌های درسی مورد توجه خواهند بود، چون سوال پرسیدید قسمتی دارم نشان بدهم، این رشد مدارس فنی و حرفه‌ای کشور را نشان می‌دهد امسال ۱۰۰ هزار دانش آموز به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای ما اضافه شدند یعنی جلوی بیکاری ۱۰۰ هزار آدم در سال‌های آینده گرفته شد، چون ضریب اشتغال فارغ التحصیلان مرکز فنی حرفه‌ای ما بسیار بالا است در بعضی شهر‌ها صد درصد است و در بعضی جا‌ها دوست دارد ادامه بدهد مسیر ادامه تحصیل هم دارد بچه‌ها مسیر ادامه تحصیل خاص خودشان را دارند بنابراین مهارت آموزی برای همه دانش آموزان مد نظر ما است، ما در برنامه توسعه هفتم پیش‌بینی کرده بودیم که ۴۵ تا ۵۰ درصد همه دانش‌آموزان متوسطه به سمت هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای بروند خوشبختانه با این اتفاق که امسال افتاد ما شاهد آن خواهیم بود که سهم ۴۰ درصد همین امسال محقق شده است این نکته مهمی است، ولی مهارت‌های دیگر بسیار مهم هستند، مهارت نرم است مهارت نرم اجتماعی، شناختی، عاطفی هر ۳ سال تحصیلی که یک دوره آموزشی حساب می‌شود ما برایش در آورده‌ایم که بچه‌ها باید چه مهارت‌هایی کسب کنند، در برنامه هفتم توسعه تصویب کردیم که پایان هر سه سال یک آزمون پایشی ملی می‌گیریم تاثیری در رفتن به پایه بعدی ندارد فقط می‌خواهیم بفهمیم که نظام آموزش کشور چه کرده است و آن را نشان بدهیم، اتفاق بزرگی که در اجرای مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در مورد کنکور داشتیم ما امروز داده‌ای از وضعیت آموزشی کشور در پایه دوازدهم داریم که هیچ گاه در آموزش و پرورش نداشتیم، یک داده ملی که به ما می‌گوید چه شهری در چه نقطه‌ای از ایران در چه درسی معلمش چه وضعیتی دارند که باعث می‌شود معلمان ما بدانند در مقایسه با معلم‌های دیگر کشور در درس خودشان چه کار کردند این اتفاق انشاالله خواهد افتاد.
مهارت پیدا کردن بچه‌ها به عنوان یک کار مهم پیشینی برای آماده شدنشان برای نقش آفرینی در آینده انشالله در دستور کار ماست.

سوال: یکی از مطالبات رهبری درباره تقویت مدارس دولتی است که معلم خوب و فضای آموزشی خوب داشته باشند. گزارش مرتبط با اجرای سند تحول از مدارس شروع شد پیش از آن، چون بحث تقویت مدارس دولتی را پرسیدم، بفرمابید که برای تقویت آن‌ها چه اتفاقی افتاده است؟

صحرایی: تاکید رهبر معظم انقلاب بر تقویت مدارس دولتی نشانه‌ای از قبل را به ما می‌گوید که مدارس دولتی ضعیف شده بودند، چطور شد که مدارس دولتی ضعیف شدند؟ چه چیزی مدرسه را قوی می‌کند؟ مدرسه مجموعه‌ای از مولفه‌ها است، معلم، فضا، تجهیزات همه این‌ها با هم اتفاق می‌افتد، جذب این ۷۵ هزار معلم امسال تماما برای مدرسه دولتی بوده یکی از راهکار‌های تقویت مدرسه، معلم قوی است که این دانش آموز هم اشاره کرد که معلم‌های ما به روز بودند و حرف همدیگر را خوب می‌فهمیدیم، یک مولفه دیگر کار پرورشی در مدرسه است، یک طرح فراگیر در مدارس شروع شده با سه ضلعی امید، ایمان، خودباوری که اگر دانش آموزان ما پدران، مادران عزیز امید و ایمان و خودباوری شان بالا برود شما خودتان در آینده آسایش بیشتری خواهید داشت، بچه باورمند باشد و اعتماد به نفس داشته باشد و متکی به خودش باشد، از چه طریقی؟ مسیر ما هم نشاط و هویت است، من چند نمونه از کار‌هایی که داریم در مدارس دولتی انجام می‌دهیم عرض کنم مثلا اردو‌ها که امسال ما در برنامه گذاشتیم بچه‌ها حداقل سالی یک اردو باید بروند اگر بشود دو اردو، این در برنامه هفتم این جوری آمده است، ۱۳ میلیون و ۵۴۶ هزار نفر روز اردو برای بچه‌ها برگزار کردیم یا پویش‌ها که در سراسر کشور ۵۰ پویش برگزار شد یا مسابقات فرهنگی هنری که فوق العاده بچه‌ها در آن درخشان نشان می‌دهند من چند روز پیش رفته بودم اختتامیه جشنواره فردا که ۴ میلیون دانش آموز هنر‌های تجسمی، شعر، سرود و کار‌های پژوهشی را می‌فرستادند من در مرحله کشوری اش رفته بودم آن جا دخترخانم‌هایی که آمده بودند هفتصد و چندنفر از سراسر کشور، گفتم بیایید ایران را ببینید ایران همین جا است و بچه‌هایی که در مدارس ما تقویت شدندو بار آمدند، کار دیگر که بسیار مهم است اوقات فراغت، امسال تعداد پایگاه‌های اوقات فراغت ما نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده است یعنی ۴۶ هزار و ۳۵۰ پایگاه برای اوقات فراغت دانش آموزان داشتیم، رویکرد تقریبا و تحقیقا روی مدارس دولتی است، چون مدارس غیردولتی بچه‌ها را صدا می‌زنند و خانواده‌ها هم مشارکت می‌کنند و هزینه‌هایی را پرداخت می‌کنند، طرح نماد اجرا شد یعنی نظام مقابله با آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان در سراسر کشور دانش آموزان در یک فرآیند غربالگری قرار گرفتند البته دانش آموزان متوسطه اول و دوم با تاکید بر بچه‌های متوسطه اول، تعداد مراکز مشاوره ما ۳۲ تا بود شد ۶۶۸ مرکز مشاوره دانش آموزی، یک خط تلفن هم برای آن‌ها هم دایر کردیم که داریم تقویتش هم می‌کنیم، جشنواره نوجوان سالم، یک موضوع بسیار مهم و بسیار جدی اردوگاه‌ها است، ما در کشور ۷۲ میلیون و ۴۰ هزار متر مربع اردوگاه داریم متاسفانه داخل آن‌ها می‌روید غم وجودت را می‌گیرد، اردوگاه سرمایه ملی است بچه‌های ما باید آن جا تربیت شوند رها شده بودند شروع کردیم به بازسازی اردوگاه ها، امکان خواب در آن‌ها باشد، چون تربیت فرآیندی است که چندین روز بچه‌ها باید در خدمت مربی‌ها باشند که به آن‌ها کمک کنند، طرح شهید سلیمانی که فوق العاده طرح مهمی بود، ما یکی از جا‌هایی که مدرسه دولتی را تقویت می کنیم، تربیت بدنی است متاسفانه مربی ورزشی هم مثل مربی پرورشی کم داریم این که امسال قرار است حدود ۲۰ هزار نفر جذب کنیم البته ترکیبی از مربی پرورشی و مربی تربیت بدنی، یک مربی چند مهارتی باید جذب کنیم موضوعی است که آن را در دستور کار داریم، اما طرح شهید سلیمانی را اجرا کردیم در این طرح حدود ۲۲۰۰ فضای ورزشی در مدارس دولتی با اولویت مناطق محروم تاسیس کردیم تعداد فضا‌های ورزشی داخل مدارس نسبت به گذشته رشد چشمگیری پیدا کرد یا طرح پاک را در کشور اجرا کردیم یعنی پایش آمادگی کودکان به لحاظ آمادگی جسمی با وزارت بهداشت طرحی را برای غربالگری جسمانی بچه‌ها شروع کردیم.

سوال: این طرح‌ها که فرمودید آن‌قدر جذاب است که من به عنوان کسی که می‌خواهم بچه‌ام را در مدرسه ثبت نام کنم واقعاً بین مدرسه غیرانتفاعی و دولتی مردد بشوم که کدام یک را بنویسم.

صحرایی: نقطه مطلوب ما این است که به همین برسیم، ولی مدارس دولتی ما یک ساله ضعیف نشدند که یک ساله درست کنیم، ولی این اطمینان را داریم الان هر کس به قضاوت عمومی بگذارید می‌گوید مدرسه دولتی در مسیر بهتر شدن هستند، مثلاً همین طرح پاک را عرض کنم یعنی پایش آمادگی جسمانی کودکان ما در سطح مدارس داریم این را دنبال می‌کنیم یا صد درصد که هفته پیش به اتفاق آقای مهندس هاشمی به دیدن یکی از مدارس رفتم و در سراسر کشور همزمان ایجاد شد، از یک آبان تا ۲۹ اسفند یعنی تا آخرین روز تحصیلی سال ۱۴۰۲، ۱۰۰ رویداد ورزشی در ۱۰۰ مدرسه شروع شد. مهم این مسئله است که ما تمرکز کردیم روی مدارس دولتی، اتفاق مهم دیگری هم افتاد که این‌ها همه غفلت‌هایی است که ما از سند تحول کردیم آن اتفاق هم اجرای مدرسه تحولی بود ما گفتیم سند تحولی می‌خواهد برود کف مدرسه، خوب چگونه باید برود کف مدرسه؟ آن قدر که درباره سند حرف زده بودیم و کار کرده بودیم و وقت گذاشته بودیم برای اجرای سند حرف نزدیم بنده از روز اول که در این جا به عنوان سرپرست خدمت شما رسیدم عرض کردم محل تحول اتاق وزیر نیست، اتاق مدیر مدرسه است، کلاس است، نقطه جوشش تحول و ساختن آینده کلاس همان جایی است که نیمکت‌ها قرار گرفته‌اند و تخته و معلم و دانش آموزان شروع کردیم به آموزش معلمان، معلم‌های ما ۹۰۰ و چند هزار نفر هستند وقتی ۱۰۰ هزار نفر آموزش بدهید تازه می‌شود ۱۰ درصد، ببینید این عدد بزرگ است مدرسه تحولی و نگاشت مدرسه تحولی تصویب شد، ابلاغ شده در رفت و برگشت به مدرسه و آموزش و پرورش و ما دارد پیش می‌آید، اهتمام جدی ما این است که از مدرسه بالا بیاید تا اینکه از بالا به طرف مدرسه برود، چون آنجا واقع بینانه‌تر است، ۵ هزار مدرسه تحولی هم شناسایی شدند که این الگو در آن‌ها شروع بشود یک هسته سخت تحولی شکل بگیرد بعد این تکثیر شود خوب این در مدارس دولتی عادی ما اتفاق افتاده است، تمام این جذب‌ها برای مدارس دولتی بود تمام این طرح‌ها برای مدارس دولتی بود البته مدارس غیر دولتی هم در جا‌هایی که برخوردار هستند که هستند، جا‌هایی که نیستند ما خودمان به آن‌ها مدیر می‌دهیم در مواردی ما خودمان به آن‌ها معلم می‌دهیم، این کار‌ها را برایشان انجام دادیم، به صدر آمدن مدرسه دولتی شده هدف جدی ما، در داخل مدارس دولتی ما باید تنوع کم بشود، عمیقاً معتقد هستم باید مدارس ما تا جایی که ممکن است تنوعشان از بین برود، مدارس یکسره دولتی باشد و غیر دولتی و البته سمپاد، سمپاد که جای خودش را دارد، سمپاد در دولت یازدهم کلاً از بین رفت اساسنامه اش برچیده شد و اتفاق بدی برایش افتاد، در دولت دوازدهم برگشت در این دولت ساختار سازمانی اش مستحکم شد یک اقدام دولت که گفت اگر دانش آموزان من دهک‌های ۱، ۲ و ۳ و ۴ در سمپاد قبول بشوند دولت هزینه آن‌ها را می‌دهد، این هدیه ویژه آقای رئیس جمهور بود که باید واقعاً از ایشان تشکر کرد، خوب در بودجه نیست، همین عدد‌ها رقم کوچکی نیستند وقتی ملی می‌شوند، ما این کار را شروع کردیم ۴۵ درصد تعداد دانش آموزان مناطق محروم دهک‌های ۱ و ۲ و ۳ و ۴ امسال به سمپاد اضافه شدند این یعنی تقویت مدرسه دولتی.

سوال: شما سمپاد را فرمودید، الان آزمونی که از پایه دهم به بعد باید شرکت کنند برگزار می‌شود یا خیر؟

صحرایی: من تقاضا می‌کنم رسانه هم به کمک ما بیاید یک اختلاف نظری گاهی بین دوایر مختلف ایجاد می‌شود که توقع ما این است که به دستگاه تعلیم و تربیت اعتماد کند بگذارند ما کار خودمان را بر مبنای نگاه تعلیم و تربیتی درست انجام بدهیم، در آیین نامه سمپاد که مصوبه هیئت امنای سمپاد هم است و در حکم قانون برای خود سمپاد است می‌گوید دانش آموزان پایه ششم در آزمون سراسری سمپاد شرکت می‌کنند و اگر پذیرفته شوند دیگر تا پایان دوازدهم به شروطی که در آیین نامه آمده می‌توانند ادامه بدهند خوب دانش آموزان سمپاد از یک درصد تا ۳ درصد دانش آموزان تیزهوش کشور هستند شرایط آنجا اصلاً متفاوت است نوع نیازشان و تقاضایشان برای یادگیری و حجم اشتهای یادگیری آن‌ها متفاوت است در رایی که صادر شده به ما می‌گوید شما سمپاد را سر سال سوم تخلیه کنید یعنی همه را بریز بیرون و دوباره از نو امتحان بگیر، خوب این برنامه تربیتی ۶ ساله ما را واقعاً به هم می‌زند ما در پایان سال سوم متوسط اول یعنی کلاس نهم یک تکمیل ظرفیت می‌گیریم که افرادی بتوانند وارد شوند فردی هم که طبق آیین نامه نتواند در سمپاد ادامه دهد به طور طبیعی خارج می‌شود واقعاً توقع و خواسته من از رئیس فرهیخته و همیشه یاری گر قوه قضاییه این است که خود ایشان به این مسئله ورود کند، خانواده‌ها از ما توقع دارند رای را دوباره بررسی کنند.

سوال: امکان آن وجود دارد.

صحرایی: اگر رئیس قوه قضاییه بخواهد البته اگر در چارچوب قانون باشد، چون ایشان به طور جدی روی قانون تاکید دارند.

سوال:، چون ببینید، چون بحث قانون است الان تقریباً ۳ سند بالادستی بالای این قضیه است یعنی هم مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و هم مصوبه اساسنامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم آئین نامه هیئت امنا که شما رئیس آن هستید و دستورالعمل، الان آنچه که ظاهرا دیوان روی آن رای داده آن آئین نامه است، سوال این است که شما الان به عنوان وزیر آموزش و پرورش برای صیانت از اسناد بالادستی که طبق قانون باید آن که قبول شده مثلا معدل بالای ۱۸ باید ادامه دهد و نباید دوباره آزمون انجام دهد، شما برای صیانت از آن اسناد شما چه اقدامی انجام دادید؟

صحرایی: من به طور طبیعی باید از آئین نامه‌های مصوب دفاع کنم همین کار را هم کردم از رئیس دیوان عدالت اداری صمیمانه تشکر می‌کنم من تقاضای اعمال ماده ۹۱ کردم ایشان هم با مناعت طبع پذیرفت و داد در مسیر دیوان قرار بگیرد، رفت دیوان دوباره اعضای دیوان رای قبلی خودشان را رویش تاکید کردند خیلی هم رفتیم استدلال کردیم، آن‌ها هم نگرانی دارند نگرانی شان مبتنی بر برخی از اصول قانون اساسی است، دوباره تقاضا کردم والدین عزیز هم گاهی تجمعاتی انجام می‌دهند به غایت مودب و محترم و با شخصیت می‌گویند از بچه‌های ما حمایت کنید این‌ها سرمایه‌های کشور هستند، بیرون رفتن آن‌ها و بازگشتشان ممکن است آسیب به سلامت روانشان بزند، در نتیجه وظیفه من این است که پیگیری کنم و کنارشان باشم اگرچه بقیه هم دانش آموز من هستند برای ما که تفاوتی نمی‌کند، ولی فرآیند شش ساله تربیتی به هم می‌خورد، از این جهت من تقاضایم از رئیس محترم قوه قضائیه این است که چنان چه در چارچوب‌های باقی مانده فرصتی است، فرصت دیگری به ما بدهند تا برویم و بیشتر استدلال کنیم که مسئله حل شود البته خود رئیس دیوان راهنمایی کردند که راهنمایی را داریم دنبال می‌کنیم، بحث شخصی نیست اصلا.

سوال: الان به نوعی عطف به ما سبق شده، یعنی خانواده‌ها می‌گویند ما که قبلا آزمون دادیم با آن شرایط آمدیم دیگر برای ما نباید بگذارید برای جدیدی‌ها بگذارید.

صحرایی: من به امور حقوقی این را سپرده ام که آیا این رای اشاره به قبل هم دارد یا نه، ظاهرا کمی ساکت است و در نتیجه می‌شود تامل کرد و این را به این صورت تفسیر کرد که کسی که جدید می‌خواهد بیاید برایش باشد، این بحث حقوقی است که پیش می‌رود، اما آنچه که مهم است این است که واقعا در این فرآیند ما نفع عمومی کشور را در نظر بگیریم، یعنی این دانش آموز سمپادی که در آن جا وارد شده فرآیند تربیت شش ساله خودش را ادامه دهد، ببینید در سمپاد شعاری دارند می‌گویند هر سمپادی آماده تاثیرگذاری برای یک مسئله کشور، واقعا ما حدود ۱۳۰ هزار دانش آموز در سمپاد داریم واقعا ما در این فرآیند چهل ساله طوری تربیتشان می‌کنیم که آماده حل یک مسئله شوند، من می‌گویم ده درصد از این‌ها مسئله حل کنند یعنی ۱۳ هزار مسئله کشور را این‌ها حل می‌کنند، این بچه‌ها سرمایه‌های ملی ما هستند گوهر این کشور هستند در نتیجه باید سعی کنیم که فارغ از مسائلی که ممکن است آسیب به این‌ها بزند.

سوال: به نظر این گله مندی جایی اش که حق است می‌گویند ما اگر می‌دانستیم برای پایه بعد آزمون مجدد گرفته می شود ما قبلش نمی‌دادیم و از پایه دهم تلاش می‌کردیم که بچه سمپاد بیاید چرا دو بار مثلا در بحران آزمون قرار بگیرند.

صحرایی: بله به من هم می‌گویند این‌ها انشاالله قابل حل است یعنی هرگاه ما به دیوان رفتیم و مسائل را گفتیم، آن‌ها هم به دنبال حق عامه هستند، این جا بحث شخصی و بحث دستگاهی نیست، بحث برداشتی است که از حق در دیوان می‌شود و ما هم احترام می‌گذاریم، بنده مجری قانون هستم اگر به من ابلاغ شود حتما قانون را اجرا می‌کنم، اما تقاضا کردم که کمک کنند.

سوال: پس جمع بندی این است که آقای وزیر در کنار خانواده‌ها هستند و منتظر باشند شاید اتفاقی بیفتد.

صحرایی: به طور طبیعی، من گمانم این است با توجه به پیگیری‌هایی که والدین می‌کنند و بزرگان کشور می‌کنند این مسئله انشاالله حل می‌شود.

سوال: راجع به مدارس دولتی نکته‌ای داشتید بفرمایید.

صحرایی: واقعا خوشحالم یعنی صدا و سیما این را دست بگیرد که اگر از همان سالی که وزیر اسبق آموزش و پرورش فرموده بودند که مدارس دولتی را تقویت کنیم، اگر این را تقویت می‌کردیم و این شتابی که در تقویت مدارس دولتی این دو سال دیده می‌شود اگر از ده سال پیش شروع می‌شد الان ما بسیاری از مسائل را نداشتیم، مدارس غیردولتی تقریبا در مجموع دو میلیون و ۳۰۰-۴۰۰ هزار نفر از دانش آموزان ما را پوشش می‌دهد، قانون هم دارد در سند تحول بنیادین هم به غیردولتی‌ها اشاره شده و قانون هم بر مبنای آن نوشته شده است لذا مطابق قانون پیش رفته است در بعضی از مناطق برخوردارتر هستند این را دنبال کردند در برخی مناطق هم نه، مثل منطقه ۳ تهران یکی از مناطقی است که بیشترین تعداد مدارس غیردولتی آن جا وجود دارد نسبت به بقیه، مهم این نکته است که خوددولت به دنبال چه باشد، شما دو دولت را با هم مقایسه کنید دولتی که می‌گوید هزینه تحصیل دانش آموزان و تربیت آن‌ها در مدارس دولتی ۴ میلیون تومان است، در مدرسه غیردولتی یک میلیون تومان است پس ما باید مدارس دولتی را تقویت کنیم، نسبت به دولت دیگری که می‌گوید نه ما هرچه می‌توانیم باید مدارس دولتی را تقویت کنیم و مدارس غیردولتی هم قانون است کسی مجوز خواست و امکانات داشت ما باید به او بدهیم این دو نگاه است، گفت هر آنچه در جستن آنی، آنی، این دولت که دنبال تقویت مدارس دولتی است تکلیفش هم کاملا روشن است و رفتار و منش و کنشش نشان می‌دهد چقدر به دنبال مدرسه دولتی است، اولین اقدامی که برای تقویت مدرسه دولتی اتفاق افتاد مصوبه ضریب تاثیر قطعی امتحانات نهایی داوطبان بود، شما دیدید نتایج هم معلوم است که چقدر از بچه‌ها در مدارس دولتی که یعنی در آن سصحی دارند رقابت می‌کنند که برای همه برابر است، کتاب، معلم و مدرسه در همه برابر است، بعد از آن امکانات دیگری است که ممکن است در غیردولتی‌ها و مناطق برخوردارتر باشد که در جای دیگری نباشد، ولی بقیه این را دارند این که کیفیت معلم دولتی در یک منطقه ممکن است بهتر از کیفیت معلم دیگری در منطقه دیگری باشد آن یک چیز نسبی است
ولی تعداد دانش آموزان غیردولتی که در بین نفرات برتر کنکور بودند مطابق اطلاعات ما، بیشتر از سهم کلی آن‌ها از دانش آموزان کشور نیست یعنی تفاوت معنادار نیست اگر این جا ۱۴ درصد کل مدارس ما، وقتی ۱۴ درصد کل دانش آموزان ما در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند از رتبه‌های برتر هم همان حول و حوش ۱۴، ۱۵، ۱۶ درصد سهم بردند بنابراین این جا یک اتفاق مهم افتاده و آن هم این که سهم بچه‌های دولتی از صندلی‌های دانشگاه‌ها به ویژه در آن صندلی‌های برتر چندان متفاوت نیست، نکته دوم اهمیت ساختن مدرسه است، ما مدرسه با چه کسانی می‌سازیم؟

دولتی می‌سازیم، ما ۵ هزار و ۵۰۶ مدرسه در دو سال ساختیم متوسط روزی ۸ مدرسه در کل کشور ساخته شده است این افتخار جمهوری اسلامی ایران است در تاریخ بی سابقه است، دو چیز را نشان می‌دهد یکی این که دولت مردمی سیزدهم برای مردم دارد به آب و آتش می‌زند که جبران کند. یکی دیگر این که اگر ما همین طوری سالی ۵۸۰۰، ۶ هزار تا می‌ساختیم واقعا الان کلاس ۴۰ نفره داشتیم؟ نکته سوم کلاس‌های بالای ۴۰ نفر کشور طبق آخرین اطلاعات بنده ۱۷ هزار و ۶۰۰ تا است، از ۶۰۰ هزار کلاس درس می‌شود چند تا؟ ما نزدیک به ۲۵ هزار کلاس درس در کشور داریم که بین ۵ تا ۱۰ نفر هستند، ما در کشورمان مدرسه یک نفره داریم، ۵۰۵ تا، نزدیک به ده هزار مدرسه داریم که تعداد دانش آموزان زیر ۵ تا است. کشور بزرگ کلش را ببینیم حالا آن جا که تراکم ما ۴۰ نفر است اتفاقا مدرسه غیردولتی کمک ما است، چون اگر مدارسه غیردولتی نباشد دانش آموزان مدارس غیردولتی هم روی این دانش آموزان سرریز می‌شوند.

بنابراین بحث تقویت مدارس دولتی اولویت قبل از یک ما است، بحث نظارت بر کیفیت مدارس غیردولتی هم اولویت مهم ما است، در این دولت تعداد مدرسه‌های غیردولتی را که مجوز گرفتند  مقایسه کنید با دولت‌های قبل، غیرقابل مقایسه است، هیچ اشتهایی به دادن مجوز مدرسه غیردولتی نداریم اگرچه جا‌هایی واقعا لازم است و برای ما هم سودمند است، ولی اول استاندارد‌ها را احراز می‌کنیم بعد مجوز می‌دهیم، دوم در برخورد با تخلف به طور قاطع نشان دادیم که مسامحه نمی‌کنیم، بیش از هزار مدرسه در همین دو سال که تخلف داشتند از تعلیق و تعطیل تا عزل مدیر و سایر مسائل انضباطی در موردشان اعمال شده است، نکته سوم که بسیار مهم است این است که مدارس غیردولتی یک مقتضیاتی هستند که بعضی از والدین مدرسه دولتی با کیفیت هم کنارشان است ترجیح می‌دهند بچه شان آن طرف برود در شهر‌های بزرگ، آن‌ها چه است؟ مدارس غیردولتی می‌توانند بچه را تا ساعت ۴ نگهداری کنند، پدر و مادر هر دو کارمند هستند ترجیح می‌دهند آن جا بگذارند، چون مدرسه دولتی خصوصا وقتی دو شیفت است تا ساعت ۱۲ و نیم بیشتر بچه‌ها را نگهداری نمی‌کند، امکانات بیشتری خانواده‌ها توقع دارند در مدرسه غیردولتی آن امکانات فراهم می‌شود و آن‌ها هم هزینه را پرداخت می‌کنند.

بنده شخصا به عنوان خادم معلمان و دانش آموزان و کشور در حوزه تعلیم و تربیت معتقد هستم که ما باید ظرفیت مدرسه دولتی را به حدی بالا ببریم که واقعا دوگانه امسال فرزندم را در کدام مدرسه ثبت نام کنم به دغدغه والدین تبدیل نشود، اما در شهر‌های بزرگ ما بهترین مدرسه هم کنار خانواده شان بگذاریم، ترجیح می‌دهند که بچه را ببرند در محل کارشان و آن جا در مدرسه دیگری او را آن جا ثبت نام کنند و توانایی دیگری پیدا کند، لذا مقتضیات خانواده‌ها هم در این مسئله بسیار بسیار موضوع مهمی است، نکته دیگری هم ما داریم امسال انجام می‌دهیم و آن هم ایجاد رابطه بین مدارس غیردولتی و مدارس دولتی است، مدرسه غیردولتی تحول در آن‌ها سریع‌تر انجام می‌شود به دلیل امکاناتی که به کمک خانواده‌ها آن‌ها به دست آوردند و این رابطه پیوند مدرسه غیردولتی یا مدرسه برخوردار ما با مدارس دولتی و مدرسه کمتر برخوردار دار به یک روند و یک شبکه می‌شود که انشاالله همه با هم بالا کشیده شوند.

سوال: رتبه بندی معلم‌ها به کجا رسید؟

صحرایی: رتبه بندی من خواهش می‌کنم می‌خواهم به معلم‌های عزیزم، همکاران جهادگرم به تعبیر حضرت آقا می‌فرمایند معلمان گمنام در کشور دارند کار می‌کنند و آنچه که کشور دارد برای معلم‌ها است، من می‌خواهم در مورد معلم‌ها صحبت کنم که مسئولین عزیز کشور، مجلسیان، دولتی‌ها همه، هرچه ما داریم از معلمان داریم، امروز اگر تحولی در کشور است، اگر شکست ناپذیریم از زمین، فضا، هوا و دریا برای معلم‌ها است معلم‌هایی که این افراد را تربیت کردند، هر کاری هم بکنیم کم کردیم، رتبه بندی یک مطالبه بیش از یک دهه بر زمین مانده بود که این دولت علیرغم تنگنا‌های زمان شروع، آن را اجرا کرد. در اجرا این قدر این کار سنگین بود که برخی جرات نمی‌کردند به آن نزدیک شوند ما اجرایش کردیم، در اجرا اشکالاتی از نظر معلم‌ها وجود داشت آئین نامه‌ای که اجرا شد به رتبه‌هایی که همکاران می‌خواستند برسند اعتراض کردند با آغوش باز اعتراضاتشان را بررسی کردیم.

آنچه که وارد بود اعمال کردیم رتبه هایشان را اصلاح کردیم، ما در پایان انشاالله آبان ماه وارد فاز جدید رتبه بندی یعنی مرحله ارتقا خواهیم شد آئین نامه آن با همکاری معلم‌ها دارد اصلاح می‌شود، آئین نامه جدیدی که می‌آید مقتضیات جامعه معلمی را بیشتر می‌بیند بالاخره برخی از ویژگی‌های این آئین نامه قبلی که من مکلف هستم اعتراضات را هم طبق آن بررسی کنم واقعا متناسب با شرایط معلم‌ها دیده نشده بود، من بار قبل هم در اردیبهشت ماه این جا عرض کردم معلمی که با ایل کوچ می‌کند این معلم را باید در آن بافت تحلیل کرد، معلمی که ۵ پایه، ۶ پایه درس می‌دهد در این بافت باید او را تحلیل کرد، تمام اعتراضات بررسی شده آن‌هایی که وارد بوده اصلاح احکام شده و آن‌هایی که وارد نبوده به آن‌ها اعلام شده و آئین نامه مرحله جدید رتبه بندی در حال آماده سازی است.
من خواهش می‌کنم قوی کردن مدرسه را که مقدمه قوی شدن ایران است صدا و سیما نگذارد از تب و تاب بیفتد، دائم باید مثل سیمای مدرسه قدیم، باید تمام شبکه‌ها دائم در مورد مدرسه صحبت کنند.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=10693

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.