به گزارش اخبارکار افراد می توانند با ارائه مدارک و مستندات از قبیل: «حکم استخدامی»، «فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی»، «کارت افتتاح حساب بانکی»، «کارتهای حضور و غیاب»، «کارت بهداشت»، «دفاتر قانونی شرکتها» و … به شعبه آخرین محل بیمهپردازی یا شعبه واقع در حوزه عملکرد کارگاه قبلی مراجعه و با تکمیل فرم مخصوص (ادعای سابقه بیمهشدگان) ادعای خود را مطرح و پیگیری نمایید.
کارگری سوال کرد: من چندسال در یک شرکتی کار میکردم و کارفرما مرا بیمه نکرده بود. با توجه به اینکه بعداً این شرکت منحل شده است، آیا میتوانم سوابق بیمه ای قبلی خود را اثبات کرده تا به سابقه فعلی تأمین اجتماعی من افزوده شود؟
کانال اطلاع رسانی تامین اجتماعی در پاسخ به این سوال گفت: بله؛ شما میتوانید با ارائه مدارک و مستندات از قبیل: «حکم استخدامی»، «فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی»، «کارت افتتاح حساب بانکی»، «کارتهای حضور و غیاب»، «کارت بهداشت»، «دفاتر قانونی شرکتها» و … به شعبه آخرین محل بیمهپردازی یا شعبه واقع در حوزه عملکرد کارگاه قبلی مراجعه و با تکمیل فرم مخصوص (ادعای سابقه بیمهشدگان) ادعای خود را مطرح و پیگیری نمایید.
افرادی که نسبت به فقدان یا نبود یا مخدوش بودن سوابق بیمه خود اعتراض دارند، باید مستندات مربوط به دوره اشتغال خود را بیاورند.
یکی از موارد شکایات و سوالات بخش معدودی از بیمهشدگان در صندوقهای بازنشستگی مختلف از جمله سازمان تامین اجتماعی و سایر صندوقها مشکلات مربوط به اشتباهات و خطاها در زمینه درج سوابق شغلی و بیمهای خویش است. البته با افزایش بستر الکترونیکی شدن سوابق و پروندهها، تا حد بسیار زیادی این موارد مراجعه کاهش یافته است، اما همچنان تعداد محدودی از کارگران و کارمندان بازنشسته (یا در آستانه بازنشستگی) هنوز نسبت به موارد خاص که در زمینه گم شدن یا نقص در پروندههای شغلی و بیمهای است، سوالات و شکایاتی مطرح میکنند و در زمینه رسیدگی به کار خود ممکن است دچار سردرگمی شوند.
طی سالهای گذشته از کارکنان سابق ذیل قانون کار (صندوق تامین اجتماعی) و ذیل قانون امور اداری و استخدامی (صندوق کشوری) نسبت به اینکه بخشی از سوابق خود اشتباه درج شده یا بخشی از این سوابق گم شده است، شکایتهایی صورت گرفته و هنوز هم هستند افرادی که سوالاتی در زمینه سوابق بیمهای خود دارند که هنوز پاسخی برای آنها نیافتهاند.
عباس اورنگ (کارشناس امور تامین اجتماعی و بیمهای) در این زمینه توضیح داد: موارد خطا در هر سازمان و نهادی بطور طبیعی ممکن است پیش بیاید ولی از نظر کیفیت رسیدگی به پروندههای بیمهشدگان، سازمان تامین اجتماعی یکی از دقیقترین سیستمهای اتوماسیونی در زمینه بیمهای را داراست. تعداد افرادی که ممکن است چنین اتفاقی برایشان رخ داده باشد، بسیار اندک و موارد آن بسیار نادر است.
وی افزود: در گذشته (یعنی قبل از سال ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱) لیستهای بیمهای افراد به صورت دستی وارد میشد. در آن مقطع زمانی لیستهای ارایه شده توسط کارفرمایان و مدیران ممکن بود به دلیل نبود شماره ملی یا به دلیل اشتباهاتی در درج اسامی برخی افراد، دچار خدشه شده و درنهایت در سوابق بیمهای افراد نیز اشتباهاتی صورت گیرد اما از زمانی که اسامی افراد با کد ملی و با سیستم اتوماسیونی وارد میشود، ضریب خطا بسیار ناچیز شده است.
این کارشناس سازمان تامین اجتماعی با بیان این مطلب که پس از سالهای ۸۰ و ۸۱ به مرور مدتی کارفرمایان به صورت سی-دی سوابق را درج میکردند، گفت: در ادامه سیستم سازمان به صورت سامانه اینترنتی و اتوماسیونی لیستهای بیمه را از مدیران شرکتها و کارفرمایان دریافت میکند. اما اینکه در زمان انتقال سوابق بیمهای از حالت دستی به اتوماسیونی نیز اختلالی به وجود آمده باشد، بسیار بعید است چون این انتقال با نظارت بسیار زیادی صورت گرفته است. البته هنوز احتمال اینکه یک کارمند در زمان وارد کردن سوابق بیمهای بجای ۳۰ رکورد، ۲۹ رکورد را وارد کند، وجود دارد اما به هرحال پیدا کردن و تشخیص خطا و رفع آن بسیار آسان است و جای نگرانی نیست.
اورنگ در زمینه رسیدگی به شکایات در این زمینه گفت: افراد با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی و ارایه مستندات فعالیت در کارخانه یا شماره کارگزینی یا اخذ نسخه لیست بیمهای از کارفرما (یا در صورتعدم وجود لیست نزد کارفرما رجوع به بایگانی راکد که سوابق دستی موجود است) میتوانند سوابق خود را پیدا کنند. اگر ادعای فرد مستند و درست باشد، تامین اجتماعی فورا رسیدگی میکند، هرچند درصد آن بسیار کم است. زیرا در دوره ساماندهی هر پروندهی بیمهای چندبار توسط چندین کارمند بازبینی شده است.
وی با بیان اینکه «عموم افرادی که در دوران ساماندهی بررسی شدند، اکنون بازنشست شدند و قبلا به اکثر شکایات رسیدگی شده است» اظهار کرد: در گذشته به خاطر مسئله جنگ تحمیلی و مناطق نظامی خطاهای لیستی و گم شدن مستندات مشاهده میشد، اما امروزه دیگر این خطاها بسیار نادر است.