• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
4

برنامه‌های وزارت علوم برای توسعه علمی کشور

  • کد خبر : 9783
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
برنامه‌های وزارت علوم برای توسعه علمی کشور

به گزارش اخبارکار به نقل از خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر پیمان صالحی با تشریح وضعیت فعلی تولید علم در ایران گفت: رتبه بندی های تولید علم براساس دو پایگاه معتبر علمی اسکوپوس و وب آو ساینس هر سال اعلام می شود، در «پایگاه اسکوپوس» ما رتبه ۱۵ […]

به گزارش اخبارکار به نقل از خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر پیمان صالحی با تشریح وضعیت فعلی تولید علم در ایران گفت: رتبه بندی های تولید علم براساس دو پایگاه معتبر علمی اسکوپوس و وب آو ساینس هر سال اعلام می شود، در «پایگاه اسکوپوس» ما رتبه ۱۵ سال ۲۰۲۱ را حفظ کرده و از عربستان و ترکیه نیز جلوتر هستیم.
وی ادامه داد: در «پایگاه وب آو ساینس» رتبه ما از ۱۵ به ۱۷ رسیده و کشور ترکیه جلوتر از ما قرار گرفته است. به هر حال روند تولیدات علمی در کشور ما رو به رشد است ولی کشورهای دیگر سرمایه گذاری های زیادی در این زمینه انجام داده اند که این روند آنها را تغییر داده است.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات افزود: وزارت علوم طبق دستور مقام معظم رهبری که در برنامه هفتم توسعه عنوان کردند که ما باید شیب تولیدات علمی مان را حفظ کنیم سیاستهای مختلفی را برای حفظ این شیب پیگیری کرده است.
وی با اشاره به راهکارهای ارتقا شیب رشد علمی ادامه داد: آیین نامه اعتبار ویژه اعضای هیات علمی (گرنت) بازبینی شده و در تمام هیات امنای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در حال تصویب است و به زودی اجرایی می شود، طبق آیین نامه جدید، اعتبار ویژه اعضای هیات علمی می تواند دو تا ۳ برابر براساس میزان تعداد دانشجو و عملکرد آنها افزایش یابد که برای بسیاری از اعضای هیات علمی این اتقاق روی می دهد.
دکتر صالحی افزود: ما تعدادی آیین نامه تشویقی نیز تدوین کرده ایم مثل آیین نامه «پایه تشویقی» یا آیین نامه هایی که افراد را ترغیب می کنند در حوزه های مد نظر فعالیت بیشتر داشته باشند این موضوعات در آیین نامه ارتقا هم به طور ویژه دیده شده است.
وی اضافه کرد : از طرفی بحث نمایه سازی مجلات را به جِد پیگیری می کنیم چون می تواند ضریبی باشد و به ما کمک کند که سهم تولیدات علمی ما درسطح بین المل افزایش یابد، بنابراین اتفاقی که افتاده این است که با شیب خوبی نمایه سازی مجلات ما در حال انجام است.
معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: قطعا ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم چون کشورهای دیگر نیز با سرمایه گذاری زیاد دراین زمینه حرکت می کنند لذا ما باید کاری کنیم که بتوانیم اعضای هیات علمی خود را ترغیب کنیم.
وی افزود: کار ویژه دیگری که انجام داده ایم این است که اخیرا یک پژوهانه ویژه به اعضای هیات علمی که در ۵ سال گذشته استخدام شده اند، در جهت جذب و نگه داشت این افراد و حمایت از آنها پرداخت کرده ایم. امسال نیز به غیر از آن یک بودجه تجهیزات ویژه به این افراد خواهیم داد .

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=9783

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.