• امروز : شنبه - ۱ دی - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 21 December - 2024
4

اهمیت مهارت‌های نرم در موفقیت شغلی

  • کد خبر : 9684
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
اهمیت مهارت‌های نرم در موفقیت شغلی
اگر بخواهیم مهارت‌های لازم یک فرد حرفه‌ای را به ۲ نوع اصلی تقسیم‌بندی کنیم، می‌توانیم از مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم نام ببریم. مهارت‌های نرم رمز موفقیت در محل کار هستند و به مجموعه مهارت‌ها و رفتارهایی گفته می‌شود که در هر شغلی به آنها نیاز خواهید داشت.

مهارت‌های نرم به شما کمک می‌کنند تا با همکاران خود به راحتی ارتباط برقرار کنید، مشکلات خود را حل کنید، نقش خود را در تیم درک کنید، به‌موقع تصمیم و مسوولیت تصمیم خود را بر عهده بگیرید. کارفرمایان معتقدند مهارت‌های نرم بسیار مهم هستند و بر نحوه‌ ارتباط شما با همکاران و مشتریان تاثیر می‌گذارند و با عملکرد و موفقیت شغلی رابطه‌ مستقیمی دارند. لیست مهارت‌های نرم که باید در خود تقویت کنید:

۱- مهارت‌های نرم پایه که شامل مجموعه‌ای از ویژگی‌های زیر است:

  منظم باشید و به‌موقع به محل کارتان برسید.

  قابل اعتماد باشید.

  نسبت به کارتان نگرش مثبتی داشته باشید.

تلاش و پشتکار داشته باشید.

  وظایف خود را به موقع و با دقت انجام دهید.

به دنبال بهبود و پیشرفت در مهارت‌های فعلی خود باشید.

  انعطاف‌پذیر و سازگار باشید.

  تمام کارها و وظایف تعریف شده مربوط به خود را انجام دهید؛ حتی اگر برایتان ناخوشایند باشند.

۲- مهارت‌های بین فردی و ارتباطی

  مودب باشید و با همکاران خود دوستانه برخورد کنید.

  به سرپرستان و همکاران خود احترام بگذارید.

  به درخواست‌های مشتریان به موقع و درست پاسخ دهید.

  از همکاران و مدیران خود بازخورد بخواهید.

  انتقادات سازنده داشته باشید.

  درگیری‌ها را با آرامش و نگرش مثبت حل کنید.

  مطالب مکتوب را بخوانید و به درستی درک کنید.

  فعالانه گوش کنید، درک کنید و سوال کنید.

  دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.

  هنگام گفتن یا مستندسازی ایده‌ها، آنها را به وضوح بیان کنید.

  فناوری‌های مورد نیاز خود را یاد بگیرید و به درستی از آنها استفاده کنید.

۳- مهارت حل مساله

  تغییرات را بپذیرید.

  مایل به شروع، توقف و تغییر روند کارها باشید.

  با آرامش در محیط‌ها و شرایط شلوغ کار کنید.

  برای پیشرفت سریع‌تر کارها سوال کنید.

  کارها را بدون اتلاف وقت شروع کنید.

۴- مهارت‌های کار گروهی

  با افرادی که در حوزه‌های متفاوتی کار می‌کنند، به راحتی کار کنید.

  به نیازهای دیگران حساس باشید.

  مسوولیت‌پذیر باشید و مسوولیت کارهای خود را به عهده بگیرید.

  به تیم برای رسیدن به اهدافش کمک کنید.

  مسوولیت تصمیمات و اقدامات خود را به عهده بگیرید.

  قوانین و رویه‌های شرکت را بشناسید و آنها را دنبال کنید.

  صادق و قابل اعتماد باشید.

  حرفه‌ای رفتار کنید.

مهارت‌های نرم حرفه‌ای

برای اینکه بتوانید در شغل خود پیشرفت و مشاغل سطح بالاتری را اتخاذ کنید، باید مهارت‌های حرفه‌ای زیر را هم داشته باشید:

۱-  توسعه شغلی

  به‌طور مرتب مهارت‌های جدید بیاموزید و پروژه‌های مختلفی را بر عهده بگیرید.

  ابتکار عمل داشته باشید.

  صنعت و حوزه‌ فعالیتی سازمان خود را درک کنید و شیوه‌های معمول آن را یاد بگیرید.

  اهداف کارهای خود را با ماموریت و چشم‌انداز سازمان هماهنگ کنید.

  نقش‌های مختلف همکاران خود را درک کنید.

۲- مهارت‌های رهبری سازمانی

  توانایی مربیگری دیگران را داشته باشید.

  برای ریسک کردن آماده باشید.

  قادر به مذاکره باشید.

  هنگام کار به افراد انگیزه بدهید و آنها را هدایت کنید.

  بهره‌ور باشید و قادر به نشان دادن آن باشید.

  به دنبال ساده‌سازی فرآیندها باشید.

  با تجزیه و تحلیل نیازهای شغلی، در وقت و هزینه سازمان صرفه‌جویی کنید.

  با همکاران و اعضای تیم مشارکت کنید.

اینها مهارت‌هایی هستند که برای استخدام شدن در یک شغل به آنها نیاز دارید. حال به عنوان یک کارجو یک خودکار ‌بردارید و چک‌لیست بالا را تیک بزنید، چند مهارت از مهارت‌های بالا را در خود می‌بینید؟ در کدام‌یک مشکل دارید؟ آیا برنامه‌ای برای تقویت این مهارت‌ها در خود تدارک دیده‌اید؟

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=9684

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.