مهارتهای نرم به شما کمک میکنند تا با همکاران خود به راحتی ارتباط برقرار کنید، مشکلات خود را حل کنید، نقش خود را در تیم درک کنید، بهموقع تصمیم و مسوولیت تصمیم خود را بر عهده بگیرید. کارفرمایان معتقدند مهارتهای نرم بسیار مهم هستند و بر نحوه ارتباط شما با همکاران و مشتریان تاثیر میگذارند و با عملکرد و موفقیت شغلی رابطه مستقیمی دارند. لیست مهارتهای نرم که باید در خود تقویت کنید:
۱- مهارتهای نرم پایه که شامل مجموعهای از ویژگیهای زیر است:
منظم باشید و بهموقع به محل کارتان برسید.
قابل اعتماد باشید.
نسبت به کارتان نگرش مثبتی داشته باشید.
تلاش و پشتکار داشته باشید.
وظایف خود را به موقع و با دقت انجام دهید.
به دنبال بهبود و پیشرفت در مهارتهای فعلی خود باشید.
انعطافپذیر و سازگار باشید.
تمام کارها و وظایف تعریف شده مربوط به خود را انجام دهید؛ حتی اگر برایتان ناخوشایند باشند.
۲- مهارتهای بین فردی و ارتباطی
مودب باشید و با همکاران خود دوستانه برخورد کنید.
به سرپرستان و همکاران خود احترام بگذارید.
به درخواستهای مشتریان به موقع و درست پاسخ دهید.
از همکاران و مدیران خود بازخورد بخواهید.
انتقادات سازنده داشته باشید.
درگیریها را با آرامش و نگرش مثبت حل کنید.
مطالب مکتوب را بخوانید و به درستی درک کنید.
فعالانه گوش کنید، درک کنید و سوال کنید.
دستورالعملها را دنبال کنید.
هنگام گفتن یا مستندسازی ایدهها، آنها را به وضوح بیان کنید.
فناوریهای مورد نیاز خود را یاد بگیرید و به درستی از آنها استفاده کنید.
۳- مهارت حل مساله
تغییرات را بپذیرید.
مایل به شروع، توقف و تغییر روند کارها باشید.
با آرامش در محیطها و شرایط شلوغ کار کنید.
برای پیشرفت سریعتر کارها سوال کنید.
کارها را بدون اتلاف وقت شروع کنید.
۴- مهارتهای کار گروهی
با افرادی که در حوزههای متفاوتی کار میکنند، به راحتی کار کنید.
به نیازهای دیگران حساس باشید.
مسوولیتپذیر باشید و مسوولیت کارهای خود را به عهده بگیرید.
به تیم برای رسیدن به اهدافش کمک کنید.
مسوولیت تصمیمات و اقدامات خود را به عهده بگیرید.
قوانین و رویههای شرکت را بشناسید و آنها را دنبال کنید.
صادق و قابل اعتماد باشید.
حرفهای رفتار کنید.
مهارتهای نرم حرفهای
برای اینکه بتوانید در شغل خود پیشرفت و مشاغل سطح بالاتری را اتخاذ کنید، باید مهارتهای حرفهای زیر را هم داشته باشید:
۱- توسعه شغلی
بهطور مرتب مهارتهای جدید بیاموزید و پروژههای مختلفی را بر عهده بگیرید.
ابتکار عمل داشته باشید.
صنعت و حوزه فعالیتی سازمان خود را درک کنید و شیوههای معمول آن را یاد بگیرید.
اهداف کارهای خود را با ماموریت و چشمانداز سازمان هماهنگ کنید.
نقشهای مختلف همکاران خود را درک کنید.
۲- مهارتهای رهبری سازمانی
توانایی مربیگری دیگران را داشته باشید.
برای ریسک کردن آماده باشید.
قادر به مذاکره باشید.
هنگام کار به افراد انگیزه بدهید و آنها را هدایت کنید.
بهرهور باشید و قادر به نشان دادن آن باشید.
به دنبال سادهسازی فرآیندها باشید.
با تجزیه و تحلیل نیازهای شغلی، در وقت و هزینه سازمان صرفهجویی کنید.
با همکاران و اعضای تیم مشارکت کنید.
اینها مهارتهایی هستند که برای استخدام شدن در یک شغل به آنها نیاز دارید. حال به عنوان یک کارجو یک خودکار بردارید و چکلیست بالا را تیک بزنید، چند مهارت از مهارتهای بالا را در خود میبینید؟ در کدامیک مشکل دارید؟ آیا برنامهای برای تقویت این مهارتها در خود تدارک دیدهاید؟