به گزارش اخبارکار به نقل از خبرگزاری فارس، ثبتنام آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه جذب مربی امور آموزش معلولین آغاز شده و تا ۳۱ شهریور ادامه دارد.
برای این آزمون حتما باید متقاضیان دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا دکتری گفتاردرمانی یا کاردرمانی باشند.
روز آزمون هم ۲۰ یا ۲۱ مهر امسال(۱۴۰۲) خواهد بود اما منابع این آزمون چیست؟
مواد و منابع حیطه عمومی:
– معارف و اندیشههای اسلامی و انقلابی(طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن(بخش اول: ایمان) نویسنده: سید علی خامنهای، انتشارات: صهبا / همرزمان حسین علیهالسلام، نویسنده: سید علی خامنهای، انتشارات: انقلاب اسلامی).
– تاریخ و فرهنگ تمدن (خدمات متقابل ایران و اسلام نویسنده: شهید مرتضی مطهری انتشارات صدرا/ مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران ) – تعلیم و تربیت اسلامی (مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی- عمومی جمهوری اسلامی (بخش دوم مبانی، قسمتهای: چیستی، چرایی و چگونگی تربیت رسمی- عمومی/ کتاب تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده شهید مرتضی مطهری)
– دانش سیاسی، اجتماعی و حقوق اساسی (قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/ وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی (ره)/ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی/ زن یا نیمی از پیکر اجتماع: نویسنده: آیتالله سیدتقی مصباح یزدی)
– تواناییهای عمومی ذهنی
جدول مواد و منابع حیطه عمومی
شایستگی | محتوای ارزیابی | امتیا ز | سهم از کل آزمون (درصد) |
باور و التزام عملی به ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی و روحیه جهادی | معارف و اندیشههای اسلامی و انقلابی | ۲۰ | ۲.۰۰ |
تاریخ و فرهنگ تمدن | ۲۰ | ۲.۰۰ | |
دانش تعلیم و تربیت اسلامی | تعلیم و تربیت اسلامی | ۲۰ | ۲.۰۰ |
دانش سیاسی، اجتماعی و حقوقی | دانش سیاسی، اجتماعی و حقوق اساسی | ۲۰ | ۲.۰۰ |
تواناییهای عمومی ذهنی | تواناییهای عمومی ذهنی | ۲۰ | ۲.۰۰ |
جمع | ۱۰۰ | ۱۰ |
مواد و منابع حیطه اختصاصی:
۱ – راهنمای تشخیص آماری و اختلالهای روانی: راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (۵DSM)،اختلالات هیجانی و رفتاری(اختلال سلوک، اختلال نافرمانی مقابلهای)، اختلالات اضطرابی، تروما و استرس، اختلالات عصبی ـ رشدی(کمتوان ذهنی، اختلال یادگیری خاص، اختلال نارسایی توجه، بیش فعال، اختلالات ارتباطی، اختلال طیف اتیسم، اختلالات حرکتی )
۲ – سنجش و اندازهگیری پیشرفت تحصیلی(با تأکید بر محور: تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط، سنجش مشاهدهای؛ سنجش عملکردی، سنجش عاطفی؛ سنجش رفتاری، سنجش تکوینی؛ پوشه کار )
۳ – روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی: روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی(با تأکید بر محورهای): طبقهبندی کودکان استثنایی، تفاوتهای فردی ـ کودکان استثنایی و خانواده، حقوق کودکان استثنایی، برنامه آموزش انفرادی، مداخله بهنگام، پیشگیری از معلولیت تشخیص اختلالات ، اختلال یادگیری خاص کمتوان ذهنی، اختلالهای هیجانی و رفتاری، اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی، اختلال طیف اتیسم، آسیبهای بینایی، آسیبهای شنوایی و معلولیتهای جسمی و حرکتی و چند معلولیتی.
۴ – اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش(سیاستهای کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش/ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی – مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی/ آییننامه اجرایی مدارس، مصوب سال ۱۴۰۰ شورای عالی آموزش و پرورش)
جدول مواد و منابع حیطه اختصاصی
شایستگی | محتوای ارزیابی | امتیاز | سهم از کل (درصد) |
تسلط بر دانش یاددهی – یادگیری | راهنمای تشخیص آماری و اختلالهای روانی | ۳۰ | ۳.۰۰ |
تسلط بر دانش یاددهی – یادگیری | سنجش و اندازهگیری پیشرفت تحصیلی | ۲۰ | ۲.۰۰ |
تسلط بر دانش یاددهی – یادگیری | روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی | ۳۰ | ۳.۰۰ |
تسلط بر دانش یاددهی – یادگیری | اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش | ۲۰ | ۲.۰۰ |
جمع | ۱۰۰ | ۱۰ |
جدول مواد و منابع حیطه تخصصی
مواد آزمون | امتیاز | سهم از کل (درصد) | منابع آزمون |
مبانی کاردرمانی ذهنی و جسمی حرکتی | ۳۰ | ۳.۰۰ | کاردرمانی در کودکان کمتوان ذهنی راهنما ی تشخیصی و آماری اختلالهای روانی ۵DSM (بخش دوم: اختلالات عصبی ـ رشدی) کاردرمانی در اختلالات یادگیری مبانی یکپارچگی حسی و کاربرد آن در کودکان Occupational Theraphy for Children 8th Edition – September 26, 2019 راهنمای علامتشناسی اختلالات گفتار و زبان تعریف تا تشخیص اختلالات زبان از کودکی تا نوجوانی: ریاپائول اختلالات تولیدی و واجشناسی در کودکان درمان لکنت برای کودکان مدرسهرو و نوجوانان |
روانشناسی اختلالات عصبی ـ رشدی | ۲۰ | ۲.۰۰ | |
مبانی روانی و حرکتی در کودکان | ۲۰ | ۲.۰۰ | |
مبانی یکپارچگی حسی و کاربرد آن در کودکان | ۳۰ | ۳.۰۰ | |
راهنمای علامتشناسی اختلالات گفتار و زبان تعریف تا تشخیص | ۳۰ | ۳.۰۰ | |
اختلالات زبان از کودکی تا نوجوانی | ۳۰ | ۲.۰۰ | |
درمان لکنت برای کودکان مدرسهرو و نوجوانان | ۲۰ | ۲.۰۰ | |
اختلالات تولیدی و واجشناسی در کودکان | ۲۰ | ۲.۰۰ | |
جمع | ۲۰۰ | ۲۰ |