• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
7

تبعیض علیه پناهجویان در روند استخدام در ایکس

  • کد خبر : 9263
  • ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶
تبعیض علیه پناهجویان در روند استخدام در ایکس
رسانه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) متهم به تبعیض علیه پناهندگان و پناهجویان در روند استخدام شد.

به گزارش اخبارکار به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، براساس بررسی‌های انجام شده، مقام‌های بلندپایه و مسئولان بخش استخدام «ایکس» اقدام‌هایی را انجام دادند که به‌صورت فعالانه پناهندگان و پناهجویان را از جست‌وجوی فرصت کاری در این شرکت منصرف کرد.

این گزارش‌ها نشان می‌دهند که «ایکس» دست‌کم از سپتامبر ۲۰۱۸ تا مه ۲۰۲۲ درخواست استخدام پناهجویان و پناهندگان را رد کرده یا از بررسی درخواست استخدام آنها به دلیل وضعیت اقامتشان خودداری کرده است.

براساس این گزارش‌ها، شماری از پناهجویان و پناهندگان در حال کار در «ایکس»، نیز اخراج شدند؛ شمار زنان پناهجو یا پناهنده اخراج شده از «ایکس» به‌مراتب بیشتر از مردان پناهجو یا پناهنده شاغل در این شرکت بوده است.

کارشناسان می‌گویند که این امر نشان‌دهنده تبعیض جنسیتی است که «ایلان ماسک» بار‌ها به دلیل رفتار در آن چارچوب متهم شده است.

«ماسک» پس از آن‌که به تبعیض علیه پناهجویان در روند استخدام این شرکت متهم شد، ادعا کرد که این اقدام براساس قوانین آمریکا صورت گرفته که استخدام افراد فاقد وضعیت اقامت را ممنوع کرده است؛ وی همچنین مدعی شد که این شکایت مورد دیگری از سلاح‌سازی وزارت دادگستری برای اهداف سیاسی علیه ایکس است.

وزارت دادگستری در واکنش به این ادعای «ماسک» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «ایکس» به اشتباه ادعا کرده است که این شرکت به دلیل قوانین کنترل صادرات، فقط می‌تواند شهروندان آمریکایی و افراد دارای وضعیت اقامت دائمی را استخدام کند و پناهجویان و پناهندگان را از روند استخدام در این شرکت حذف کرده است.

براساس اعلام وزارت دادگستری آمریکا قانون مذکور شرکت‌های مختلف از جمله «ایکس» را ملزم به رعایت محدودیت‌های قانونی برای ارسال کالا‌ها و فناوری‌های خاص به خارج از کشور می‌کند؛ این قانون، رفتار متفاوت با پناهجویان و پناهندگان برای استخدام را در نظر نگرفته و لازم‌الاجرا نکرده است.

در عین حال، این وزارت‌خانه از دادگاه‌های آمریکا خواست تا مجازات‌های مدنی را برای «ایکس» به دلیل اجرای رویه‌ها و رفتار تبعیض‌آمیز علیه پناهجویان و پناهندگان اعمال کنند.

تبعیض سنی از سوی ایکس
در شکایت دسته‌جمعی دیگری که به‌تازگی علیه «ایکس» ثبت شده، این شرکت به اخراج نامتناسب کارگران مسن در زمان ریاست «ماسک» بر این شرکت در سال گذشته اشاره دارد.

این شکایت دسته‌جمعی دست‌کم ۵۰۰ میلیون دلار غرامت را برای کارکنان مسن اخراج‌شده درخواست کرده است.

براساس بررسی انجام شده، «ایکس» در تبعیض سنی آشکار در نوامبر سال گذشته عمدا کارکنان مسن را هدف قرار داده و آنها را اخراج کرده است.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=9263

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.