• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
8
در گفت و گو با فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست؛

وضعیت کاری و شرایط استخدام محیط بانان اعلام شد

  • کد خبر : 8375
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
وضعیت کاری و شرایط استخدام محیط بانان اعلام شد
فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با توضیحاتی درباره جذب نیروی محیط‌بان و قاچاق حیات وحش از کشف ۵۴۰۰ سلاح جنگی و شکاری در عرصه محیط زیست در سال گذشته خبر داد.

به گزارش اخبارکار به نقل از خبرگزاری مهر سرهنگ جمشید محبت خانی طی گفت و گویی اعلام داشت : در حال حاضر حدود ۳۸۰۰ محیط بان داریم که ۵۰ درصد نسبت به چارت سازمانی تأمین اجتماعی است . متأسفانه ۱۵۰ محیط‌بان در ۴۰ سال گذشته برای پایداری و حفاظت از محیط زیست و حفظ حیات وحش شهید و ۳۰۰ نفر جانباز شده‌اند. همچنین درباره آمار محیط بانان در واقع ۵۰ درصد کارکنان محیط زیست محیط بان و ۵۰ درصد در حوزه ستادی فعالیت دارند.

وی به کمبود محیط بان اشاره کرد و گفت : ما پست خالی داریم با مجوز سازمان اداری استخدامی می‌توان این مشکل را حل کرد و برنامه بودجه هم بودجه لازم را تامین کند.

سرهنگ محبت خانی به وجود ۶۳۰ پاسگاه محیط بانی در سراسر کشور اشاره کرد و گفت:در کل بیشترین محیط بان در مازندران، فارس، خراسان رضوی، سمنان خدمت می کنند. بر اساس استاندارهای جهانی هر هزار هکتار یک محیط‌بان نیاز دارد. و با توجه به کمبود نیرو حتماً نیاز به جذب است. به دنبال افزایش سهمیه و شیفت بندی ۱۲، ۲۴ و ۲۴، ۴۸ هستیم تا با انگیزه بهتر کار کنند و به موضوع خانواده بیشتر بپردازند.

وی افزود :سه سال پیش به ما مجوز دادند که به مدت ۱۰ سال سالیانه ۲۵۰ محیط بان جذب کنیم که مجموعاً ۲۵۰۰ محیط بان خواهد بود ولی پارسال در سازمان اداری استخدامی و برنامه بودجه این اقدام انجام نشد و مجوز ندادند و با امسال ۳۸۰ سهمیه داریم و منتظریم در آزمون استخدامی بعدی با سایر دستگاه‌های دولتی بتوانیم جذب نیرو داشته باشیم. البته پس از آن مصاحبه و موضوع تحقیق محلی را خواهیم داشت.

سرهنگ محبت خانی به شرایط استخدام محیط بان اشاره کرد و گفت : تلاش می شود محیط بانان از افراد بومی استخدام شوند و باید ۱۵ شرط داشته باشند که ازجمله آنها می توان به مواردی مانند قد، وزن و سن مناسب برای محیط بانی، دارا بودن گواهینامه خودرو، گواهینامه موتور اشاره کرد .

وی افزود :حقوق محیط‌بانان میانگین ۱۴ میلیون تومان است و اقداماتی را برنامه ریزی کرده‌ایم تا حقوق این عزیزان افرایش یابد.برای محیط‌بانان موضوع فوق العاده تخصص برای حقوق آنها از ۳ سال پیش انجام شده و هزینه غذا هم در زمان پست و مأموریت برای آنها در نظر گرفته شده و البته تلاش داریم آن را افزایش دهیم تا حمایت بیشتر مالی صورت گیرد.

محبت خانی گفت : تلاش کرده‌ایم ۵۰ درصد محیط بان نسبت به چارت سازمانی در نظر گرفته شود تا مساوات صورت گیرد برخی استان‌ها چارت آن بالا است مثلاً در مازندران ۵۰۰ نفر است و ۲۵۰ نفر محیط بان دارد ولی قم چارت آن ۵۰ نفر و ۱۵ تا ۲۰ محیط بان دارد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست به شیوه آموزش محیط بانان اشاره کرد و گفت : یک مرکز آموزش محیط بانی در کرج برای کشور داشتیم که تبدیل به دانشگاه محیط زیست شد. که چند سالی این دانشگاه تعطیل و دوباره تبدیل به مرکز آموزش محیط بانی کشور شد و چه محیط بان بدو استخدام چه محیط بان حین خدمت اینجا آموزش داده می‌شوند و گاهی چندین دوره آموزش می‌بینند و برنامه تداوم دارد و هر محیط بانی برای اخذ رتبه باید دوره عرضی سپری کند و اطلاعات آن بروز رسانی شود.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=8375

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.