به گزارش اخبارکار به نقل از ایسنا علی رهبری در این نامه که آن را خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته و آن را در اختیار خبرنگار ایسنا قرار داده، نوشته است:
«با احترام، همانطور که احتمالا اطلاع دارید بنده ۶ بار در کشورهای مختلف دنیا مدیر هنری بودهام و با بیش از ۱۲۰ ارکستر در تمام قارههای جهان کار کردهام. بویژه حدود ۳۰ سال با ۶ ارکستر از ۲۲ ارکستر دولتی کشور همسایهمان ترکیه مشغول به کار بودهام.
این امر را بدین جهت خدمتتان عرض کردم تا نشان دهم که بنده عمری را در تمام جهان به این حرفه مشغول بودهام و از تمام قوانین و زیر و بمهای این شغل آگاهی کامل دارم.
همانطور که در اکثر مشاغل، قوانین و اصولی برای استخدام و اخراج کارمندان و شاغلین وجود دارد، در تمام ارکسترهای جهان نیز بدون استثناء قوانین و روالی نوشته شده و غیر مکتوب وجود دارد که اگر رعایت نشود، بسیار بسیار مضر و مخرب خواهد بود؛ هم برای خود ارکستر و هم برای معیشت و زندگی نوازندگان ارکسترها.
مهمترین روال کاری معمول این است که موزیسینی که بعد از امتحان ورودی وارد ارکستر میشود طبق قرار یک سال و حداکثر دو سال به عنوان دوره آزمایشی کار کند که بعد از اتمام این دوره اگر شایستگیاش مورد قبول مدیر هنری ارکستر و نمایندگان ارکستر قرار گیرد، میتواند مانند تمام کارمندان و شاغلین جهان تا وقتی که اقدامی خلاف قوانین جاری کشور انجام ندهد، در شغل خود باقی بماند و نمیتوان او را اخراج کرد.
جناب وزیر! دستور بفرمایید که این ۴۰ نفر به محل کارشان برگردند تا همراه با دیگر نوازندههایی که هم اکنون دوره آزمایشی خود را میگذرانند، یک ارکستر سمفونیک متوسط ۸۰ نفره داشته باشیم، گرچه اکثر ارکسترهای سمفونیک شهرهای بزرگ جهان بیش از یکصد نفر نوازنده دارنداین امر، در جهت تأمین امنیت شغلی و زندگی شهروندان و آسایش فکری آنان وضع شده تا فرد شاغل با خیال راحت و اطمینان به حرفهاش بپردازد. اما آنچه این روزها به صورت زشت و زنندهای در ارکستر سمفونیک تهران رخ میدهد کاملاً خلاف آن چیزی است که در جهان میگذرد و برخلاف قوانین جاری ایران هم هست.
جناب آقای وزیر، به عقیده بنده از نظر حرفهای، مشکلات اساسی هنری دو ارکستر دولتی ما به هیچ وجه ناشی از نوازندگان نیست. به دلیل اینکه اگر از سالها پیش آزمون و امتحان ورودی، برای رهبران این ارکستر در نظر گرفته شده بود و سختگیری بیشتری به عمل آمده بود، قطعا ما هم مانند اکثر ارکسترهای جهان این گرفتاریها را نداشتیم.
به هر حال این نوازندگانی که اکنون مورد بیمهری قرار گرفتهاند، اکثرشان با بودجه و هزینه وزارت فرهنگ و ارشاد تحصیل کردهاند و چندین بار امتحان ورودی دادهاند. حتی ۱۰ سال پیش نزد بنده و یک استاد و رهبر مشهور اروپایی امتحان دادهاند و سالهای سال است که کارشان را به خوبی انجام میدهند.
به این ترتیب نه تنها هیچ لزومی برای امتحان مجدد وجود ندارد، بلکه هیچ دلیل حرفهای و از آن بالاتر انسانی موجهی هم برای این کار نمیتوان یافت. لذا، از جنابعالی خواهشمندم دستور بفرمایید که این ۴۰ نفر به محل کارشان برگردند تا همراه با دیگر نوازندههایی که هم اکنون دوره آزمایشی خود را میگذرانند، یک ارکستر سمفونیک متوسط ۸۰ نفره داشته باشیم، گرچه اکثر ارکسترهای سمفونیک شهرهای بزرگ جهان بیش از یکصد نفر نوازنده دارند.
با تشکر، علی رهبری»
به گزارش ایسنا، چندی پیش بود که نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران اعلام کردند، ۴۰ نفر از آنها به خاطر مشکلاتی که با منوچهر صهبایی (رهبر مهمان ارکستر) داشتند و البته به علت شرکت نکردن در آزمون نوازندگی ارکستر اخراج شدهاند. پس از آن بود که مهدی سالم در گفتوگویی با ایسنا، اخراج این نوازندگان را نادرست خواند و علت خروج این تعداد از نوازندگان از ارکستر سمفونیک تهران را شرکت نکردن در آزمون نوازندگی عنوان کرد. اما با ادامهدار شدن حواشی، بنیاد رودکی این بار طی بیانیهای اعلام کرده که هیچ نوازندهای اخراج نشده است. این بنیاد میگوید این افراد در آزمون شرکت نکردهاند و حضور در ارکستر حق پذیرفتهشدگان آزمون نوازندگی است.
هرچند نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران نیز در گفتوگوهایی که داشتند، معتقدند نوازندگان جدید تجربه همنوازی در ارکستر را ندارند و اگر بنا بر فعالیت آنها در ارکستر باشد، باید نواختن در ارکستر از ابتدا به آنها آموزش داده شود.
علی رهبری نیز که اکنون چنین واکنشی نشان داده دست، در حال حاضر رهبر اپرای مارینسکی سنت پترزبورگ است. او فارغالتحصیل هنرستان عالی موسیقی ملی و آکادمی موسیقی و هنرهای زیبای شهر وین است. این هنرمند به مدت سه سال رییس هنرستان عالی موسیقی ملی و کنسرواتوار تهران در سن ۲۵ سالگی بوده است. رهبری برنده مدال طلا در مسابقات جهانی رهبری ارکستر در فرانسه، برنده مدال نقره برای ایران در مسابقات جهانی رهبری ارکستر در سوییس، دعوت شده از طرف بیش از ۱۲۰ ارکستر سمفونیک جهان از جمله وین، زالسبورگ، برلین، لندن، آمستردام، بروکسل، تورنتو، توکیو، مکزیک و … بوده است.
او همچنین رهبر میهمان ارکسترهای فیلارمونیک چک، بلگراد و بروکسل و رهبر دائم و مدیر هنری ارکسترهای سمفونیک در شهرهای بروکسل، پراگ، زاگرب، مالاگا و تهران بوده است.