به گزارش اخبارکار به نقل از خبرگزاری دانشجو، علی باقر طاهرنیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و دبیر کنگره آموزش هدفمند مهارتی و نیاز محور در نشست خبری این کنگره که امروز برگزار شد، گفت: دانشگاه ها وظیفه تولید و ترویج علم و تبدیل دانش و فناوری را برعهده دارند و بازیگر اصلی صحنه دانش و فناوری هستند و مسئول و تضمین کننده شغل دانشجویان نیستند اما مسئول تربیت دانش آموختگان هستند.
وی افزود: دانشگاه مسئول تولید علم نافع و مورد نیاز جامعه برای حل مسائل اساسی جامعه و همچنین تربیت نیروی انسانی ماهر است.
طاهری نیا گفت: وزیر علوم در نشست با نمایندگان مجلس اعلام کردند که تقویت آموزش مهارتی برای تربیت نیروی کار مورد نیاز است.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: آموزش مهارتی در اسناد بالا دستی در آموزش محدود شده که شامل دانشگاه مهارتی، دوره مهارتی و درس مهارتی است که دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی کاربردی دو دانشگاه مهارتی است و سهم مهارتی شدن در این دو دانشگاه طی ۵ سال به ۳۰ درصد برسد. امروز سهم دانشگاه فنی و حرفه ای ۶ درصد و سهم علمی و کاربردی ۷ درصد است.
طاهری نیا گفت: اگر آموزش مهارتی را در قالب دانشگاه های مهارتی حساب کنیم ۱۳ درصد است و با محاسبه رشته های فنی و مهندسی سایر دانشگاه ها سهم مهارتی بودن ۲۳ درصد است که در حال حاضر ۲۰۰ هزار دانشجوی مهارتی داریم.
وی یاد آور شد: سهم مهارتی بودن باید در آموزش عالی با محاسبه تمامی دانشگاه ها باشد. اما باید به دانشگاه های مهارتی توجه داشته باشیم.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی یادآور شد: سهم مقاطع کاردانی از دو دانشگاه مهارتی سهم بالایی نیست و سهم زیادی از سهم کاردانی در دانشگاه علمی کاربردی به علوم انسانی اختصاص داده شده اما در فنی و حرفه ای این سهم کمتر است. سهم دوره کاردانی ۵۵ درصد و فنی و حرفه ای ۷۱ درصد است
وی در خصوص وضعیت اشتغال دانش آموختگان طی ۵ سال گذشته گفت: میانگین اشتغال دوره ۵ ساله بیشترین سهم مربوط به علوم پزشکی و بعد علوم انسانی رتبه دوم و رتبه سوم دانشجویان فنی مهندسی و بعد علوم پایه، کشاورزی و در نهایت هنر است. که در علوم پزشکی بیش از ۶۸ درصد است و علوم انسانی بیش از ۵۱ درصد، فنی و مهندسی ۴۹، علوم پایه ۴۵ درصد و هنر ۳۶ درصد است. آمار اشتغال ، آمار یقینی و حداقلی است.
وی اظهار داشت: سهم اشتغال برای مقطع دکتری بیشتر است، ارشد رتبه دوم و کارشناسی رتبه سوم است و کاردانی رتبه چهارم را دارد.
طاهری نیا اظهار داشت: برای کمک به حل بیکاری جوانان باید نگاه خانواده ها را تغییر داد. خانواده ها باید باور کنند یک تکنسین زودتر به شغل دسترسی پیدا می کند.
وی افزود: کنگره آموزش هدفمند مهارتی و نیاز محور۵ تیرماه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با حضور وزیر علوم، تعاون و وزیر صنعت و روسای دانشگاه ها برگزار خواهد شد.