به گزارش پایگاه خبری اخبارکار به نقل از شناسنامه قانون، علاءالدین رفیع زاده، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با حضور در برنامه «صف اول» به پرسش ها درباره اقدامات و برنامه های سازمان اداری و استخدامی کشور پاسخ داد.
در روزهای گذشته خبری در موورد حضور معاون رئیس جمهور درپایگاه خبری اخبارکار منتشر شد .بخشی از این گفتگو بحث راجع به نحوه برگزاری آزمون های استخدامی ۱۴۰۴ و تبدیل وضعیتها بود که به دلیل اهمیت آن تصمیم گرفته شد باردیگر به صورت مستقل انتشار یابد..
سوال: نکته سند جامع نیروی انسانی که اشاره کرده بودید در صحبتهای اخیرتان در رسانهها، مربوط به همین موضوع است؟
رفیع زاده: بله، یکی از برنامههایی که مورد تاکید ما است و در قانون هم به آن تاکید شده بحث سرمایه انسانی است، این که ما فرایند مجوز استخدامی که به دستگاههای اجرایی میدهیم چگونه باید باشد، رویکرد مان چیست و نگاه مان در دولت چیست، ما گفتیم که هر کدام از دستگاههای اجرایی، این از قبل هم بود و بحث جدیدی نیست یک زمانی جدی گرفته نمیشد، ما گفتیم که هر دستگاه اجرایی کمبود نیرو دارد، با توجه به این که دستگاههای اجرایی یک بخشی از نیروهایشان سالیانه بازنشسته میشود یک جاهایی قوانین و مقررات تکالیف جدیدی بر عهده آن دستگاه میگذارد، مستلزم این است که ما این سند جامع نیروی انسانی که نشان دهنده این است که الان وضع موجودش چیست و چند تا نیرو دارد، نوع رابطه استخدامی این نیروها با دستگاه چند نوع است، ۵ سال آینده چند نفر بازنشست خواهند شد سالیانه، چه تکالیف و وظایف جدیدی قانون به آن دستگاه اضافه کرده است. با توجه به حالا توسعه فناوری برعکس است یعنی میخواهم بگویم که توسعه فناوریها که به درستی شما اشاره کردید چه تاثیری روی این میگذارد که ما دیگر کمتر به نیروی انسانی نیاز داریم، همه این عوامل را در نظر بگیرد مثلا در مورد آموزش و پرورش بعنوان مثال بگویم یک مقداری عمیقتر در ذهن ما جا بگیرد، مثلا روند ورودی دانش آموزان چگونه است یعنی ما الان ابتدایی به راهنمایی ورودی اش چقدر است یعنی افزایش پیدا میکند؟ کاهش پیدا میکند؟ ۵ سال آینده تعداد دانش آموزان ما چگونه خواهد بود؟ همه این عوامل را در نظر میگیریم یک سند جامع نیروی انسانی در میآید که وضع ما این است، سال بعد اینقدر نیاز داریم، سال بعد از آن اینقدر و از سال بعد با توجه به تکنولوژی کاهش پیدا میکند سال بعد مثلا به دلیل این وظیفهای که اضافه شده اضافه میشود و این سند را برای ما بیاورند وقتی که این سند را دریافت کردیم دیگر راحتتر میشود تصمیم گرفت که این دستگاه به چه تعداد نیروی انسانی نیاز دارد، اما دو تا نکته هم عرض کنم، تاکید ما این است که ما در دولت و سازمان اداری و استخدامی کشور دنبال این هستیم که من بعد مجوزهای استخدامی را ببریم روی واحدهای عملیاتی.
سوال: یعنی چه؟
رفیع زاده: یعنی اینکه ما مجوزهای استخدامی را تمرکزمان را ببریم از نگاهی که نسبت به جذب آنها در ستاد داشتیم سابقا، ببریم روی واحدهای عملیاتی، مثلا بگوییم در شهرستانها مجوز به شهرستانها بدهیم یعنی واحدهای شهرستانی که دستگاههای اجرایی واحد ذیربط شان آنجا هست، چون آنجا مردم درگیر نحوه دریافت خدمات شان هستند، آنها را تقویت بکنیم، واحدهای عملیاتی را تقویت بکنیم، اگر آنجاها کمبود نیروی انسانی داریم به آنها توجه بیشتری کنیم و مجوزهایی که میدهیم افرادی که استخدام میکنیم بروند آنجا مستقیم به مردم خدمات بدهند به ستاد نیایند تجمع کنند یا تجمیع بشود و نکته دوم این است که نگاه مان را به سمت عدالت استخدامی ببریم، عدالت استخدامی وقتی میگوییم که در برنامه هم به آن اشاره شده و سیاستهای کلی هم به آن تاکید شده، این است که برای ما فرقی نداشته باشد کسی که در آزمون شرکت میکند در کدام دانشگاه درس خوانده، در کدام منطقه جغرافیایی ساکن است، در کدام روستا همه اینها را یک شرایط برابر برایشان فراهم بکنیم بیایند در آزمون شرکت بکنند هر کسی پذیرفته شد میرود جذب میشود بعنوان کارمند دولت ادامه خدمت به مردم را دارد.
سوال: این داخل پرانتز یک مقدار شبهه ایجاد میکند، فرمودید که اصلا مهم نباشد کسی که مثلا در دانشگاه تهران درس خوانده یا دانشگاه آزاد مثلا یکی از شهرستانها.
رفیع زاده: بله، برای ما فرقی ندارد.
سوال: قاعدتا آن تلاشی که آن فرد انجام داده برای تحصیل در دانشگاه بهتر.
رفیع زاده: هر دانشگاهی که مورد تایید وزارت علوم است یعنی دانشگاه رسمی کشور است و ما فارغ التحصیل آنها بر ما تفاوتی ندارد، میآییم آزمون برگزار میکنیم ممکن است همان کسی که در دانشگاه آزاد خوانده تسلط بیشتری به آن تخصصی که ما نیاز داریم داشته باشد برود در آزمون قبول بشود این جا برتری را میگذاریم فقط در آن آزمونی که شرکت میکند.
سوال: در عمل چه اتفاقی میافتد؟
رفیع زاده: مثلا یک اتفاقی هم که ما از آزمونهای آتی به آن پایبند خواهیم بود وزن آزمونها را بالا میبریم یعنی چه؟ مستحضرید افرادی که میخواهند در دولت و دستگاههای اجرایی جذب بشوند بعنوان کارمند دولت، یک مرحله آزمون کتبی میدهند یک مرحله هم مصاحبه و ارزیابیهای تکمیلی دارند، در برخی از آزمونها یا در آزمونهای گذشته ترکیب این نسبت امتیازی ۴۰ به ۶۰ بود یعنی ۴۰ درصد آزمون کتبی بود، ۶۰ درصد در برخی از آزمونهای ما میرفت روی ارزیابیهای تکمیلی که در برگیرنده مصاحبه و اینها بود، در آزمونهای آتی ما ۷۰ به ۳۰ میکنیم یعنی ۷۰ درصد امتیاز افراد از آزمون کتبی میگیرند و ۳۰ درصد به مصاحبهها میرود، چون معتقدیم که وقتی هر چقدر وزن بیشتری بدهیم به مصاحبه و ارزیابیهای تکمیلی که افراد دارند ارزیابی میکنند انتخابهای سلیقهای افزایش پیدا میکند اگر اهمیت بدهیم به مصاحبه و اینها، بنابراین ما ضریب نمره مصاحبه را ۳۰ در نظر میگیریم ۷۰ درصد را میگذاریم روی آزمون کتبی.
سوال: با این روش سلیقهای کمتر خواهد شد؟
رفیع زاده: بله، یعنی اگر ۷۰ درصد امتیاز کسب شده توسط آزمون کتبی سنجیده بشود بنابراین به عدالت نزدیکتر میشود و افراد قوی تری هست و در کنار آن علاوه بر این که نظارت بر آزمونها را هم خواهیم داشت آن ۳۰ درصدی که میگوییم بر اساس مصاحبه و ارزیابی تکمیلی آن هم یک دستورالعمل مشخصی داشته باشد یعنی بعنوان یکی از اقدامهای اصلی ما این است که آن ۳۰ درصد هم از حالت سلیقهای تا جایی که میتوانیم خارج کنیم، یک دستورالعملی را داریم آماده میکنیم که دقیقا مشخص باشد که مثلا کسی مورد سوال واقع میشود در مصاحبه، چه آیتمهایی داشته باشد.
سوال: بخواهید در یک جمله رویکرد دولت چهاردهم در حوزه استخدام و منابع انسانی را به آن اشاره کنید، آن تعریف را برای ما، اصلا ما بدانیم رویکرد دولت چهاردهم در قبال استخدام نیرو و منابع انسانی مان اصل واحد و مهم آن چیست؟
رفیع زاده: دو اصل وجود دارد، ما با در نظر گرفتن آن دو اصل مجوز استخدامی به دستگاههای اجرایی میدهیم، یک این که رویکردمان این است که مجوز استخدامی را به واحدهایی بدهیم که مستقیم با مردم در ارتباط است و خدمات بهتری به مردم ارائه خواهد شد، از قبل این مجوزهایی که میدهیم به دستگاه ها، دوم این که ما نحوه جذب و استخدام این افراد را تا جایی که ممکن است سلیقه افراد را در آن کاهش بدهیم و عدالت محور عمل کنیم، هر کسی دارای توان بیشتر، هر کسی دارای تخصص بیشتر و توان خدمتگزاری بیشتری به مردم دارد آنها را جذب کنیم.
سوال: یعنی هموطنان مان اگر در حوزهای استخدام بخواهند برنامه ریزی بکنند این دو تا اصل را مدنظر قرار بدهند.
رفیع زاده: بله.
سوال: یک مقدار برویم روی مسائل روز اگر حضرتعالی موافقید، فکر میکنم با حضرتعالی خیلی تماس گرفتند و پیامک دادند هم قبل از برنامه خیلی با ما تماس گرفتند در بحث آموزش و پرورش معلمهای خرید خدماتی، حق التدریسی، همین قبل از برنامه تماس گرفته بودند که ۲۶ هزار معلم خرید خدمات داریم اینها هنوز حقوق شان و بیمه شان و مسائلی از این دست بلاتکلیف است و نکته قابل توجه آن این است که آموزش و پرورش دارد نیروهای جدید جذب میکند، اما هنوز نیروهای خرید خدمات و حق التدریس تعیین تکلیف نشدند، التماس دعا دارند میخواهند تعیین تکلیف شوند، شما بفرمایید چه برنامهای دولت چهاردهم برای این مهم دارد؟
رفیع زاده: همین پیامکهایی که شما فرمودید برای من هم میآید، برخی را میتوانیم پاسخ بدهیم، چون واقعا حجم این قدر زیاد است همین امروز بعد از ظهر تا الان که چک میکردم حدود ۱۳۰۰ پیام برای من آمده، یک بخشی آموزش و پرورش است یک بخشی شرکتیها است و حوزههای مختلف هم هست که عرض میکنم، در مورد آموزش و پرورش ما یک اتفاق خوبی که در دو سه هفته گذشته افتاد و ما بردیم شورای حقوق و دستمزد مصوب کردیم، حقوق و مزایای حق التدریسیهای آزاد که آموزش و پرورش یک بخشی از نیازهای معلمین را از این طریق تامین میکرد، اینها حقوق شان خیلی پایینتر بود چیزی حدود ۴ و ۲۰۰-۳۰۰ با کسورات میشد ما این را بردیم روی حدود ده میلیون تومان، این طور بگویم حقوق اینها دیگر شد حداقل حقوق یعنی مانند یک معلم تازه استخدام شده شد، این اتفاق خوبی بود که افتاد و مصوب شد که امیدوارم هر چند زحمات این عزیزان واقعا بالاتر از این حرفها است ولی یک قدم رو به جلو است که میتواند مثبت باشد.
در این ارتباط ببینید: مصوبه افزایش نرخ حق التدریس نیروهای آزاد وزارت آموزش و پروش به ۱۰ میلیون تومان
ما دو دستگاه توجه ویژهای به آن داریم، این که میگویم توجه ویژه از این جهت است که دامنه فعالیت و خدمات این دو دستگاه بسیار گسترده است، یکی آموزش و پرورش است، یکی وزارت بهداشت و درمان است، سه چهار جلسه با وزیر آموزش و پرورش گذاشتیم، یکی دو جلسه هم با وزیر محترم بهداشت داشتیم و مجوزهای خوبی هم به این دو تا وزارتخانه دادیم یعنی البته به وزارت بهداشت را حدود سرجمع نزدیک ۲۷ هزار مجوز استخدام دادیم که احتمالا حدود خردادماه آزمون آن برگزار خواهد شد، وزارت آموزش و پرورش هم هفته گذشته با وزیر محترم و مدیران شان جلسهای داشتیم احتمالا قبل از عید هم تکلیف تعداد مجوزهای استخدامی که وزارت آموزش و پرورش خواهیم داد مشخص میکنیم، تلاش مان این است که این عزیزان را هم آزمون شان را در همان آزمون خردادماه برگزار کنیم و معلمینی که در این دوره میخواهند جذب شوند که برای اول مهر برسانیم و اینها بروند مشغول کار شوند.
سوال: یعنی برای ۲۶ هزار نیروی خریدخدماتی مان هم در خرداد ماه آزمونی برگزار میشود؟
رفیع زاده: اینها میتوانند، با توجه به نکته قبلی که عرض کردم عدالت در استخدام، هر کدام از عزیزی نه وزارت آموزش و پرورش در همه دستگاههای اجرایی بخواهند استخدام رسمی و پیمانی دستگاههای اجرایی شوند، مطابق ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری بایستی در آزمون شرکت کنند این را قانون گفته ما نمیگوییم قانون به ما تکلیف کرده که باید بروند در آزمون شرکت کنند.
سوال: نیروهای خرید خدمات بر اساس نیاز آن دستگاهها آمدند به کار گرفته شدند ولی آزمون ندادند.
رفیع زاده: اینها الان میتوانند در آزمون شرکت کنند اگر قبول شدند تبدیل وضعیت میشوند ما هم در تلاش هستیم روی این ها، چون بالاخره این عزیزان هم تجربه کسب کردند و اینها به نحوی بایستی در اولویت قرار بگیرد اینها را هم یک فکرهایی داریم میکنیم.
سوال: جلسات با وزارت آموزش و پرورش برقرار بشود بزودی میتواند یک تعیین تکلیفی شود؟
رفیع زاده: یک بخشی از آن هم تامین مالی است که همکاران عزیز ما در سازمان برنامه و بودجه هم داریم نشستهایی برگزار میکنیم که اگر به نتیجه برسیم آنها هم یک فکرهایی برایشان داریم منتها میتوانند در این آزمون شرکت کنند و محدودیتی ندارد.
سؤال: معلمهای خرید خدماتی که خیلی با ما تماس گرفتند میتوانند در آزمون خرداد شرکت کنند اگر پذیرفته شدند میتوانند روند استخدامی آنها طی شود و علاوه بر آن هم آقای رفیع زاده پیگیر هستند از وزارت آموزش و پرورش به نتیجه برسیم؟
رفیع زاده: بله.