• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
6

اما و اگرهای استخدام «غیربومی‌ها» در فولاد قاینات

  • کد خبر : 16885
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷
اما و اگرهای استخدام «غیربومی‌ها» در فولاد قاینات
نیروهای بیکار شده فولاد قاینات (شهر نیمبلوک) طی دو روز گذشته با تجمع مقابل این صنعت بزرگ خراسان جنوبی نسبت به استخدام غیربومی ها در این کارخانه گلایه و اعتراض کردند.

اخبارکار -گلایه ساکنان این نقطه از خراسان جنوبی از همان زمانی که قرار شد کارخانه فولاد قاینات در شهر نیمبلوک این شهرستان پا بگیرد پابرجاست چرا که استمرار قهر طبیعت و نیاز آبی بالای کارخانه فولاد سبب می شد تا این منطقه ای که اقتصادی آن برپایه کشاورزی و دامداری استوار است دچار چالش شود.
در کنار آن شرکت های سهامی و زراعی هم هستند که مصرفی آب آن ها چندان کم نیست.اما گلایه اکنون ساکنان این دیار از جنس آب نیست چرا که قرار است آب این کارخانه از پساب فاضلاب شهر قاین و در ابر پروژه انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی تامین شود گلایه حال حاضر جوانان این منطقه از بیکاری کارگران کارخانه فولاد و به کارگیری نیروهای غیر بومی در کارخانه است.
دو روزی هم است که جوانان و خانواده معترض در مقابل این واحد بزرک صنعتی تجمع کرده اند خواستار رسیدگی به این تعبیض استخدامی هستند.گلایه و اعتراض جوانان این منطقه از زیر قول زدن کارخانه فولاد است چرا که قول استخدام نیروهای بومی را به آن ها داده بود.
گلایه و اعتراضشان از این است که وقتی قرار است بیشترین آسیب را از وجود چنین صنعت پر آب بری را ببینند چرا از مزیت های آن منتفع نشوند.
به گفته آن ها به کارگیری نیروهای بومی کمترین حق مردم این منطقه است چرا زندگی در کنار صنایع آلاینده بیشترین آسیب را به آن ها وارد می کند.بعلاوه پاسخ گوی ۲۰۰ نیروی بیکار و باتجربه ای که از سال های ابتدای عملیات اجرایی پروژه همراه با آن بوده اند چه کسی ست؟

وعده های بر زمین مانده مسوولان

جعفر زاده، رئیس شورای شهر نیمبلوک هم به گلایه‌مندی مردم این منطقه بابت تبعیض‌هایی که در استخدام اخیر کارخانه فولاد صورت گرفته اشاره کرد و گفت: مردم نیمبلوک ۶۰۳ هکتار از اراضی خود را برای احداث کارخانه فولاد سال‌های گذشته در اختیار سرمایه‌گذار گذاشته‌اند تا به گفته فرماندار و نماینده وقت هیچ بیکاری در منطقه باقی نماند و از هر خانواده یک نفر در آنجا مشغول بکار شود و مردم هم از لحاظ مالی بی‌نیاز شوند.
وی با انتقاد از وعده‌های بر زمین مانده مسوولان و اجحافی که در حق مردم شهر نیمبلوک شده است افزود با وجود اینکه نیروی متخصص در شهر نیمبلوک وجود دارد، از بقیه نقاط کشور و استان نیرو جذب کرده‌اند.
وی ادامه داد: در عمل مردم منطقه انتفاع چندانی از استخدام اخیر این مجموعه صنعتی نداشته‌اند. به گفته وی از ۵۵۰ نیروی تازه استخدام فولاد قاین ۳۵ نفر فقط بومی نیمبلوک هستند و تا ۴۸ نفر که عنوان شده از این شهر جذب شده‌اند افراد غیربومی هستند که به اسم نیمبلوک در استخدام شرکت کرده‌اند.
وی از ادامه اعتراض مردم به این تبعیض در دو روز گذشته خبر داد و خواستار رسیدگی مسوولان به این تبعیض و اجحاف به بومیان منطقه شد.

۸۳ درصد نیروهای جذب شده بومی هستند

محمد محمدی، فرماندار قاین هم در پاسخ به این اعتراض مردمی به خبرنگاران گفت: از ۵۰۰ نفر پذیرفته شده در آزمون استخدام فولاد ۴۰۶ نفر بومی از اهالی شهرستان‌های قاینات و زیرکوه بوده اند و بقیه از سایر نقاط استان و کشورهستند.
محمدی افزود: اهالی نیمبلوک اعتراض دارند که باید اکثر افراد از این منطقه انتخاب می شدند در‌حالی‌که ۴۸ نفر بومی بخش نیمبلوک شهرستان هستند.
وی اظهارکرد: مجتمع فولاد قاینات برای فعالیت در برخی بخش‌ها نیازمند نیروهای تخصصی است که ما در شهرستان و استان نداریم لذا مجبور است از سایر نقاط کشور جذب کند.
وی ادامه داد: این در حالی است که برخی افراد بومی در نیمبلوک مطالبه دارند در همه تخصص‌ها باید از نیروهای بومی استفاده شود که درخواست آنان پیگیری می‌شود.
فرماندار قاینات گفت: ۸۳ درصد نیروهای جذب شده در مجتمع فولاد قاینات از نیروهای بومی شهرستان‌های قاینات و زیرکوه هستند.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=16885

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.