• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
4
توسعه کسب و کار:

شغل ویزیتور چیست + مزایا و معایب شغل ویزیتوری

  • کد خبر : 14374
  • ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۴۹
شغل ویزیتور چیست + مزایا و معایب شغل ویزیتوری
شغل ویزیتور مرا به یاد پادشاهانی می‌اندازد که برای شناخته نشدن با لباس‌های فقیرانه به میان مردم می‌روند؛ زیرا یک شغل حرفه‌ای است، اما بسیاری از افراد آن را نمی‌شناسند و تصور می‌کنند کاری پیش پا افتاده است. بسیاری از افراد دقیقا نمی‌دانند ویزیتور چیست و تصور می‌کنند تفاوتی با بازاریاب ندارد.

ادامه حیات بسیاری از کسب و کارها به ویزیتورهایشان بستگی دارد، زیرا بدون آن‌ها، مشتری جدیدی وارد چرخه سازمان نمی‌شود. بدون مشتری هم هیچ پولی وارد کسب و کار نخواهد شد. مخاطب این مقاله دو گروه از افراد هستند. گروه اول افرادی هستند که می‌خواهند برای کسب و کارشان ویزیتور استخدام کنند و باید شرحی شغلی برای این موقعیت بنویسند. گروه دوم هم افرادی هستند که قصد دارند در پوزیشن شغلی ویزیتور مشغول به کار شوند.

ویزیتور چیست؟

برای درک راحت‌تر، بهتر است پاسخ به سوال ویزیتور چیست را به چند بخش تقسیم کنیم. ابتدا بررسی می‌کنیم معنی ویزیتور چیست و سپس به وظایفی که افراد فعال در این موقعیت شغلی برعهده دارند می‌پردازیم.

معنی ویزیتور چیست؟

برخی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند واژه ویزیتوری که به کار می‌بریم، همان «visitor» است که از زبان انگلیسی وارد فارسی شده. حتی تفسیر اشتباهی هم برای این واژه در نظر می‌گیرند و می‌گویند visitor به معنی ملاقات کننده است؛ بنابراین ویزیتورها باید با مشتریان ملاقات کنند.

شغل ویزیتور چیست؟

در علم مدیریت و تجارت بین‌المللی عنوان شغلی به نام ویزیتور وجود ندارد. در کتاب‌ها و مقالات علمی این موقعیت شغلی « Sales Representative» نام دارد و معادل فارسی آن «نماینده فروش» است.

ما در فارسی از اصطلاح نماینده فروش هم استفاده می‌کنیم، اما به نظر می‌رسد تفاوت‌هایی بین ویزیتور و نماینده فروش قائل می‌شویم. برخی از افراد تصور می‌کنند نمایندگان فروش، فروشگاه‌های بزرگ و مغازه‌هایی هستند که محصولات یک برند خاص را می‌فروشند، اما ویزیتور یک نفر است که محصولات یک برند را می‌فروشد و در فروشگاه کار نمی‌کند.

نمی‌توان این مورد را به عنوان تفاوت ویزیتور و نماینده فروش به شمار آورد. بهتر است در پاسخ به ویزیتور چیست بگوییم اصطلاح دیگری است که برای شغل نمایندگی فروش به کار می‌رود.

ویزیتورها افرادی هستند که به صورت مستقیم (حضوری، تلفنی یا آنلاین) با مشتریان صحبت می‌کنند تا آن‌ها را برای خرید متقاعد کنند.

در پاسخ به سوال ویزیتور چیست، باید روش کار این گروه را هم مشخص کرد. در گذشته ویزیتورها افرادی بودند که به صورت حضوری به محل کار مشتریانشان مراجعه می‌کردند و به آن‌ها محصولی می‌فروختند. اما اکنون روش‌‌های دیگری چون ویزیتوری تلفنی یا ویزیتوری با چت یا ایمیل هم ایجاد شده است.

البته ویزیتورهای آنلاین یا تلفنی نمی‌توانند هر زمان که دوست داشتند، پیام‌ها و تماس‌های مشتریان را پاسخ بدهند. آن‌‌ها باید مسئولیت راهنمایی مشتریان احتمالی و خریداران در زمینه فروش محصولات را قبول کنند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات این افراد باشند.

تفاوت کارشناس فروش و مدیر فروش نیز از مواردی است که نیاز است به عنوان مدیر به خوبی بدانید تا بتوانید شرح شغل مناسب هر پوزیشن شغلی را بنویسید و بر اساس آن سییستم کنترلی مناسب را تهیه کنید.

وظایف ویزیتور در سازمان

وظایف ویزیتور در سازمان تا حد زیادی به شیوه کار و استراتژی‌های بازاریابی سازمان بستگی دارد. به عنوان مثال ویزیتورهایی که در مجموعه‌های b2b کار می‌کنند باید با مدیران کارخانه‌ها و کسب و کارهای دیگر در ارتباط باشند.

پس لازم است با استراتژی‌های سازمانی و شیوه‌های قیمت گذاری و برنامه‌های شرکتشان هم آشنا شوند تا بتوانند به سوالات تخصصی مشتریان هم پاسخ دهند. در مقابل ویزیتورهایی که با مشتریان معمولی سر و کار دارند و به صورت b2c‌ فعالیت می‌کنند، نیازی به اطلاعات جزئی درباره استراتژی بازاریابی یا تعیین قیمت ندارند.

به طور کلی وظایف ویزیتور فروش محصول و حفظ مشتری است. حیطه وظایف این پوزیشن شغلی به تدوین استراتژی بازاریابی، تعیین قیمت و رو‌ش‌های تبلیغاتی ارتباطی ندارد. در ادامه به چند مورد از کلی‌ترین وظایف ویزیتور در سازمان اشاره کرده‌ایم:

  1. معرفی محصولات و خدمات به مشتریان
  2. متقاعد کردن مشتریان برای خرید و دریافت سفارش از آن‌ها
  3. پیگیری مشتریان و بررسی رضایت آن‌ها
  4. ترغیب مشتریان قبلی برای خرید دوباره
  5. فروش محصولات مطابق با استانداردهای سازمان و برنامه‌هایی که از سوی مدیر بازاریابی ارائه شده است
  6. شبکه سازی و افزایش دایره ارتباط با مشتریان
  7. برگزاری جلسات با مشتریان احتمالی
  8. بازخورد دادن به بخش توسعه محصول و بازاریابی با توجه به نظرات مشتریان

برخی از سازمان‌های بزرگ، ویزیتورهای خود را به دو دسته تقسیم می‌کنند و برای هرکدام شرح شغلی متفاوتی ارائه می‌دهند. گروه اول افرادی هستند که دقیقا می‌دانند ویزیتور چیست و با مهارت‌های مورد نیاز برای این شغل آشنایی کامل دارند.

وظیفه این افراد پیدا کردن مشتریان جدید است. گروه دوم هم افرادی هستند که سابقه کم‌تری در ویزیتوری دارند و هنوز به خوبی نمی‌توانند مشتریان را برای خرید محصول متقاعد کنند. این افراد به عنوان دریافت‌کننده سفارش کار می‌کنند.

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای کار ویزیتور چیست؟

اگر با دیدگاهی کلی به این سوال پاسخ بدهیم، می‌توانیم بگوییم که ویزیتورها با مدارک تحصیلی پایین هم می‌توانند در این شغل مشغول به کار شوند، اما اگر ویزیتوری برای سازمان‌های مختلف را بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که مدرک تحصیلی می‌تواند برای این جایگاه شغلی مناسب باشد.

مدرک تحصیلی به این بستگی دارد که کار ویزیتور چیست و چه محصولی باید بفروشد؛ مثلا کسی که قرار است درباره ماشین‌آلات صنعتی با مشتری صحبت کند، باید اطلاعاتی درباره این ماشین‌ها داشته باشد و فردی که مکانیک خوانده باشد، به خوبی از این ماشین‌ها سر در می‌آورد و می‌داند که چطور می‌تواند آن‌ها را پرزنت کند.

متأسفانه وجود شرکت‌های هرمی یا شرکت‌های بی‌اساس باعث شده‌اند بسیاری از افراد بدون اینکه بدانند کار ویزیتور چیست، آن را به عنوان یک شغل پایین‌رده بشناسند. این در حالی است که ویزیتورها باید دانش بسیاری درباره محصول، رفتار مشتریان، نحوه برقراری ارتباط و مهارت‌های فروش داشته باشند تا بتوانند موفق عمل کنند.

تفاوت بازاریابی با ویزیتوری چیست؟

بسیاری از افراد نمی‌دانند تفاوت دو شغل بازاریابی و ویزیتوری چیست؛ این موضوع حتی در آگهی‌های شغلی هم دیده می‌شود. جایگزین کردن این دو کلمه با یکدیگر، به خصوص در متن آگهی استخدام باعث می‌شود کارفرماها نیروی مورد نظرشان را پیدا نکنند. فعالیت ویزیتور و بازاریاب در جایگاه اشتباه، می‌تواند علت شکست برنامه مارکتینگ یک سازمان باشد.

بازاریاب‌ها افرادی هستند که استراتژی بازاریابی تدوین می‌کنند. آن‌ها در فرایند تعیین قیمت و حتی بسته‌بندی محصول حضور دارند و سعی می‌کنند محصول به گونه‌ای طراحی و قیمت گذاری شود که هم با نیاز مشتری تناسب داشته باشد و هم برای سازمان سودآور باشد.

از دیگر وظایف بازاریابان برنامه‌ریزی برای تبلیغات و چیدن کمپین‌‌های تبلیغاتی یا معرفی محصول و… است. البته همه این مسئولیت‌ها به یک نفر واگذار نمی‌شود و بین دیجیتال مارکتر، مدیر بازاریابی، مدیر محصول و… تقسیم می‌شود.

ویزیتورها کسانی هستند که استراتژی‌‌های تدوین شده توسط بازاریابان را اجرا می‌کنند. آن‌ها در فرایند طراحی محصول یا تعیین قیمت نقشی ندارند و نمی‌توانند شرایط فروش یا قیمتی را تغییر دهند.

ویزیتورها باید به گونه‌ای فعالیت کنند که هم مطابق با قواعد فروش سازمان باشد و هم مشتری را برای خرید متقاعد کند. آن‌ها از آپشن‌هایی چون تخفیف یا فروش اقساطی (اگر در برنامه فروش وجود نداشته باشد) برخوردار نیستند. اکنون می‌دانید تفاوت میان بازاریاب و ویزیتور چیست و هرکدام چه وظایفی دارند.

جایگاه بازاریاب در سازمان لزوما از ویزیتور بالاتر نیست؛ هر کدام از آن‌ها در سازمان وظایف خاصی دارند و باید مهارت‌های منحصر به فردی داشته باشند.

ویژگی‌های ویزیتور حرفه‌ای چیست؟

احتمالا تجربه مواجه شدن با ویزیتورهای غیر حرفه‌ای را دارید، افرادی که زیاد حرف می‌زنند، فقط می‌خواهند چیزی به شما بفروشند و حوصله‌تان را سر می‌برند و کلافه‌تان می‌کنند. این افراد وزیتور حرفه‌ای نیستند و به طور کلی شغل ویزیتوری را هم زیر سوال برده‌اند.

بهترین راه برای تبدیل شدن به یک وزیتور خوب یا استخدام چنین فردی، شناختن ویژگی‌هایی است که یک فرد حرفه‌ای در این زمینه باید داشته باشد.

  1. دروغ نمی‌گوید. این فرد درباره چیزی که محصول واقعا هست، صحبت می‌کند و در صحبت‌هایش اغراق و دروغ شنیده نمی‌شود.
  2. به دنبال خیر رساندن به دیگران است. ویزیتورهای حرفه‌ای، علاوه بر اینکه به دنبال فروش و منافع خودشان هستند، به منافع مخاطب هم توجه می‌کنند. برخی از افراد می‌گویند ویزیتور واقعی کسی است که در بیابان به افراد ریگ بفروشد، نه آب! اما آیا فردی که در بیابان است به ریگ نیاز دارد؟ خیر، پس ویزیتور حرفه‌ای کسی است که در موقعیت درست نیاز مشتری را شناسایی کند و به او محصول مورد نیازش را بفروشد؛ یعنی فروش آب در بیابان.
  3. ویزیتورها خوش‌پوش هستند؛ آن‌ها لزوما برند نمی‌پوشند، اما از محصولات فیک هم استفاده نمی‌کنند. اصالت در پوشش و رفتار آن‌ها دیده می‌شود.
  4. اعتماد به نفس دارند و این ویژگی در زبان بدن، بیان و تن صدایشان هم مشخص است.
  5. آن‌ها محصول مورد نظرشان در موقعیت مناسب پرزنت می‌کنند و در زمان مناسب سفارش می‌گیرند؛ مثلا زمانی که فروشنده‌ای در فروشگاه مشغول صحبت با مشتری است، منتظر می‌مانند تا صحبتش به پایان برسد.
  6. با محصول و خدماتی که ارائه می‌دهند به خوبی آشنا هستند و با تسلط کامل پاسخگوی تمام سوالات مشتریان هستند.

 

مزایای کار ویزیتور چیست؟

کار ویزیتور هم مانند هر شغلی مزیت‌ها و محدودیت‌هایی دارد. افرادی که قصد دارند وارد این حیطه کاری شوند، باید ابتدا این مزیت‌ها و معایب را بررسی کنند تا متوجه شوند آیا این شغل با ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها متناسب است یا خیر.

شرکت های تولید کننده محصولات دارویی و بهداشتی به کمک ویزیتورهایشان می توانند فروش بسیار خوبی داشته باشند

در ادامه به مهم‌ترین مزیت‌‌های کار ویزیتور اشاره می‌کنیم.

  1. درآمد بالا: این افراد معمولا سود همکاری در فروش می‌گیرند و در ازای فروش هر محصول، درصدی از سود آن را دریافت می‌کنند. اگر عملکرد خوبی داشته باشند، می‌توانند درآمد مطلوبی به دست آورند.
  2. تقویت مهارت‌های اجتماعی: ویزیتورها با افراد گوناگونی ملاقات می‌کنند، در نتیجه مهارت‌های اجتماعی قدرتمندی دارند و تجربه زیادی در ارتباطات کسب می‌کنند.
  3. ارتباطات مفید: ملاقات ویزیتورها با افراد مختلف، منجر به ایجاد ارتباطات سازنده‌ای می‌شود که می‌تواند ابعاد مختلف زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.
  4. شغل ایده آل برای افراد برونگرا: افراد برونگرا از صحبت کردن با دیگران لذت می‌برند، اما توسعه تکنولوژی و شیوع ویروس کرونا باعث دوری آن‌ها از ارتباطات شده است. کار ویزیتوری می‌تواند فرصتی برای افراد برونگرا فراهم کند تا به زندگی شلوغ و پر ارتباط مورد علاقه‌شان برگردند.

زمانی که بدانید ویزیتور چیست و به صورت عملی با این شغل آشنا شوید، متوجه مزیت‌هایی خواهید شد که شاید دیگران به آن توجه نکنند، اما برای شما بسیار مهم است.

معایب شغل ویزیتوری چیست؟

اکثر نقاط ضعف شغل ویزیتوری به دلیل باورهای غلطی است که در جامعه در رابطه با این شغل وجود دارد. کسانی که باورهای سنتی دارند، تصور می‌‌کنند ویزیتوری شغلی شبیه به تراکت پخش کردن در خیابان است و تنها افرادی به سراغ این کار می‌روند که نتوانسته‌اند شغل بهتری پیدا کنند!

این باورهای اشتباه گاهی در میان خانواده ویزیتورها هم وجود دارد و آن‌ها را آزار می‌دهد. البته مردم کم‌کم متوجه شده‌اند که مفهوم ویزیتور چیست و در حال حاضر این باورهای غلط درباره شغل ویزیتوری کم‌تر دیده می‌شود.

برخی از دیگر معایب شغل ویزیتوری را در ادامه بیان می‌کنیم.

  • مقاومت مشتریان برای صحبت با ویزیتورها

در سال‌های گذشته کسب و کارها به دو دسته تقسیم می‌شدند. دسته اول برندهای معتبری بودند که مشتریان خودشان را داشتند و با تبلیغات عمومی و عرضه محصولات باکیفیت سهم خودشان را از بازار به دست آورده بودند. دسته دوم کسب و کارهایی بودند که محصولات باکیفیتی تولید نمی‌کردند و برای اینکه بتوانند آن‌ها را بفروشند، ویزیتور استخدام می‌کردند. این موضوع باعث شد مردم نسبت به ویزیتورها بی‌اعتماد شوند و تصور کنند آن‌ها تنها برای سود خودشان می‌خواهند محصول بفروشند.
ویزیتورهای کنونی بستری برد-برد برای مشتریانشان فراهم می‌کنند؛ یعنی مشتریان با خرید محصولی باکیفیت می‌توانند نیازشان را برآورده کنند و ویزیتور هم با فروش این محصول سود به دست می‌آورد. بنابراین اگر یک ویزیتور بتواند مقاومت مشتریان را از بین ببرد و آن‌‌ها را برای گوش کردن مجاب کند، با ارائه پیشنهادات مناسب در جلب اعتماد آن‌ها را موفق خواهد بود.

  • نه شنیدن!

نه شنیدن در تمام موقعیت‌های شغلی وجود دارد؛ اما توصیه می‌کنم در برابر هیچ ویزیتوری درباره اینکه زیاد نه می‌شنوید، گله نکنید! تعداد شکست‌‌ها در شغل ویزیتوری نسبت به تعداد موفقیت‌‌ها خیلی بیشتر است و هر چقدر محصول ارائه شده گران‌تر باشد، تعداد شکست‌ها هم بیشتر می‌شود.

نه شنیدن در شغل ویزیتوری

ویزیتورها نه شنوهای حرفه ای هستند !
(افرادی که نه می شنوند و بازهم می توانند مذاکره را ادامه دهند)

زمانی که من به عنوان ویزیتور فعالیت می‌کردم، همکاری داشتم که از یک قانون نانوشته می‌گفت! او می‌گفت قانون نانوشته‌ای وجود دارد که می‌گوید از هر ده نفری که به آن‌‌ها پیشنهاد می‌دهی، حداقل یک نفر پیشنهادت را می‌پذیرید. همین موضوع ما را تشویق می‌کرد تا با صد نفر مذاکره کنیم تا به ده جواب مثبت برسیم. البته این قانون همیشه کار نمی‌کرد و گاهی مجبور می‌شدیم خیلی بیشتر از صد بار مذاکره کنیم تا به ده جواب مثبت برسیم!

ویزیتورها باید افرادی با روحیه قدرتمند باشند و از نه شنیدن و رد شدن نترسند.

  • بی‌پایانی فرایند ویزیتوری

زمانی که افراد برای اولین بار متوجه می‌شوند ویزیتور چیست و مشغول به کار می‌شوند، تصور می‌کنند سخت‌ترین مرحله گرفتن پاسخ «مثبت» از مشتریان و فروش محصول به آ‌ن‌هاست. اما یکی از معایب شغل ویزیتوری این است که پاسخ مثبت مشتریان را نمی‌توان به منزله موفقیت حساب کرد! ویزیتورها بعد از آن باید مشتریان را پیگیری کنند، رضایت مشتریان را بسنجند و مزیت‌های بیشتری به آن‌ها پیشنهاد دهند تا بتوانند این افراد را به مشترکان راضی خود تبدیل کنند.

  • دیدگاه نامناسب جامعه به شغل ویزیتوری

همانطور که پیش از این گفتیم، بسیاری از افراد جامعه ایرانی دیدگاه خوبی نسبت به شغل ویزیتوری ندارند. این موضوع علت‌های مختلفی دارد. یکی از علت‌ها نکته‌ای بود که به عنوان معایب شغل ویزیتوری مطرح کردیم. علت‌های دیگری مثل نداشتن مهارت فروش، اتلاف وقت مخاطب بدون رضایت شخص او، توضیحات بیش از حد و فروش به مشتریانی که نیازی به محصول ندارند هم باعث بیزاری مردم از صحبت با ویزیتورها می‌شود.
این مشکلات، در برخی موارد برای ویزیتورهای حرفه‌ای هم چالش ایجاد می‌کند و باید زمان زیادی برای اثبات فعالیت حرفه‌ایشان به مخاطبان صرف کنند.

مهارت‌های مهم برای شغل ویزیتور چیست؟

زمانی که ویزیتور بودم، افراد بسیاری درباره مهارت‌های مورد نیاز برای شغل ویزیتور از من می‌پرسیدند و من جواب می‌دادم: برای این کار فقط به دو خصلت نیاز داری؛ صبر ایوب و عزم راسخ! مابقی مهارت‌ها را می‌توانی یاد بگیری. زمانی که وارد علم مدیریت شدم، توانستم توانمندی‌ها و مهارت‌های مختلف را تفکیک کنم و متوجه شوم مهارت‌های مورد نیاز برای شغل ویزیتور چیست.

  • مهارت ارتباط سازی

یکی از علت‌‌های مقاومت مشتریان برای ملاقات با ویزیتورها، عدم ارتباط سازی صحیح است. ویزیتورهای بسیاری را دیده‌ام که صحبت خود را با این جمله آغاز می‌کنند: سلام! می‌تونم چند دقیقه وقتتون رو بگیرم؟ اکثر مشتریان هم جوابی تک کلمه‌ای دارند: نه!

بسیاری از ویزیتورها می توانند ارتباط دوستانه ای با مشتریانشان برقرار کنند و خارج از شغلشان هم با آن ها در ارتباط باشند.

تصور کنید همین ویزیتور پیش از مراجعه به مخاطب، تحقیقات لازم را درباره او انجام داده باشد و به یک یا چند مورد از نیازها یا علاقمندی‌هایش پی برده باشد و با پرسونایی که تا حد امکان دقیق است، به سراغ مشتری برود. در این صورت می‌تواند صحبت خود را این‌گونه آغاز کند: سلام! من آمده‌ام تا چند دقیقه درباره دغدغه شما گپ بزنیم. مشتری هم کنجکاو می‌شود و دیگر در برابر صحبت‌های ویزیتور مقاومت نخواهد داشت.

ویزیتورهای حرفه‌ای در ارتباط‌سازی احساسات طرف مقابلشان را درگیر می‌‌کنند و از این طریق مقاومت آن‌ها را از بین می‌برند.

  • مهارت مذاکره

مهارت مذاکره یکی از مهم‌ترین مواردی است که یک ویزیتور برای متقاعد کردن مخاطب خود به آن نیاز دارد. یک مذاکره کننده حرفه‌ای بستری دو سر برد برای خود و مخاطبش فراهم می‌کند و گفتگو را به سمتی پیش می‌برد که فکر خودش را از زبان مشتری بشنود! در این صورت هر دو طرف معامله راضی خواهند بود. برای آشنایی با این مهارت می توانید به مقاله بهترین کتاب های مذاکره مراجعه نمایید.

  • فن بیان

بیان شما در مذاکره با مشتری اهمیت بسیاری دارد. احتمالا برایتان پیش آمده است که بخاطر لحن صحبت یک نفر از پشت تلفن درباره او قضاوت کرده‌اید. مثلا بخاطر لحن آرام و صدای گرفته فرد از پشت تلفن تصور کرده‌اید از چیزی ناراحت است یا کسالت دارد، اما وقتی از او می‌‌پرسید، متوجه می‌شوید در کتابخانه است و به همین خاطر آرام صحبت می‌کند! همین مسئله می‌تواند روی قضاوت مخاطب در مذاکره حضوری هم تأثیر داشته باشد؛ پس باید به لحن صحبت، بیان و کلماتی که انتخاب می‌‌کنید، نظارت داشته باشید.

فن بیان و زبان بدن در مذاکره برای فروش نقش مهمی ایفا می‌کنند.

  • توانایی تصمیم‌گیری

ویزیتورها همیشه پیشنهاددهنده نیستند؛ گاهی اوقات مشتریان به آن‌ها پیشنهاد می‌‌دهند یا سوالی می‌پرسند. یک ویزیتور حرفه‌ای باید بتواند در چند لحظه ذهنش را منسجم کند و با پردازش سریع اطلاعات، پاسخی را پیدا کند که به احتمال بیشتری او را به هدفش می‌رساند.

بهتر است پیش از گفتگو با مشتری، درباره آنچه می‌خواهید بگویید و جواب‌های احتمالی مخاطبتان برنامه‌ریزی کنید و در ذهن خود فضاسازی انجام دهید. اما هنگام مذاکره به یاد داشته باشید که قرار نیست همه چیز مطابق با برنامه ریزی شما پیش برود و ‌احتمالا برخی از پاسخ‌های طرف مقابل با آنچه شما در ذهنتان برنامه‌ریزی کرده بودید، متفاوت خواهد بود.

  • خلاقیت

یک ویزیتور برای فروش محصول، با افراد متفاوتی روبرو می‌شود که قرار نیست همه آن‌ها به یک شیوه متقاعد شوند. شما به عنوان یک ویزیتور باید فرد خلاقی باشید تا بتوانید روشی منحصر به هر مشتری برای ارائه محصول پیدا کنید. شغل ویزیتور برای افرادی که اهل چالش‌های روزمره نیستند و به زندگی روتین و بدون دغدغه علاقه دارند، مناسب نیست.

  • اعتماد به نفس

دلیل اهمیت اعتماد به نفس برای یک ویزیتور چیست؟ در وهله اول یک ویزیتور زمانی می‌تواند توجه و اعتماد مشتری را جلب کند که به خودش و محصولی که می‌فروشد، اعتماد کامل داشته باشد. ویزیتوری که بخاطر استرس لکنت زبان می‌گیرد، نمی‌تواند مخاطب خود را برای خرید محصول متقاعد کند.

اعتماد به نفس برای یک ویزیتور

ویزیتورها حتی زمانی که پاسخ منفی می‌شنوند هم باید اعتماد به نفسشان را حفظ کنند، ناراحت نشوند و با برخوردی مناسب با مشتری خداحافظی کنند. به یاد داشته باشید که خداحافظی حرفه‌ای، می‌تواند مقدمه‌ای برای سلام دوباره باشد و فرصت دیگری برای مذاکره در اختیارتان قرار دهد.

  • مهارت گوش دادن فعال

گوش دادن فعال به شما کمک می‌‌کند علاقمند‌ی‌ها و دغدغه‌های مخاطبتان را پیدا کنید. نیازی نیست لزوما درباره محصول با مشتری صحبت کنید، می‌توانید درباره موضوعات مختلفی گپ بزنید و اجازه بدهید مخاطب بیشتر از شما صحبت کند. در این صورت می‌توانید اطلاعاتی به دست آورید که برای پیدا کردن روش مناسب متقاعد کردن او کاربرد دارد.

گوش دادن فعال اولین گام برای ارتباط‌سازی با مخاطب است.

روش ورود به شغل ویزیتور چیست؟

تا این بخش از مقاله دانستید شغل ویزیتور چیست و چه کارهایی باید انجام بدهد. در این بخش فرایند ورود به این شغل را بررسی می‌کنیم و این مطلب را به گونه‌ای ارائه می‌دهیم که هم برای کارفرماهایی که به ویزیتور نیاز دارند مناسب باشد و هم برای افرادی که قصد دارند در این شغل فعالیت داشته باشند.

روش ورود به شغل ویزیتور

مدیرانی که قصد استخدام ویزیتور دارند، باید این افراد را با توجه به رزومه به دو دسته تقسیم کنند. گروه اول افرادی هستند که سابقه کار ویزیتوری دارند و با مهارت‌های فروش آشنا هستند. این افراد بعد از آشنایی با محصول، می‌توانند وارد بازار شوند و با مشتریان مذاکره کنند. گروه دوم افرادی هستند که سابقه تجربی ندارند. این افراد باید مدتی در کنار افراد حرفه‌ای بمانند تا با چند و چون کار به صورت عملی آشنا شوند؛ بنابراین به دوره کارآموزی نیاز دارند. در ادامه بررسی می‌کنیم ۴ مرحله ورود به شغل ویزیتور چیست و چطور می‌توان فعالیت در این زمینه را آغاز کرد.

معمولا شرکت ها همیشه در حال جذب و گسترش تیم فروش هستند.

مرحله اول: آموزش و یادگیری

برخی از سازمان‌ها آموزش‌های لازم را از پایه ارائه می‌دهند و برخی هم ترجیح می‌دهند افرادی را به کار بگیرند که دانش اولیه در زمینه شغل ویزیتوری دارند. البته فرایند آموزش در شغل ویزیتوری هیچوقت متوقف نمی‌شود و این افراد همیشه باید در حال یادگیری باشند.

مرحله دوم: کارآموزی

در این مرحله، افراد یاد می‌گیرند چطور باید دانش تئوریشان را در عمل اجرا کنند. کارآموزی هم به نوعی جزء فرایند آموزش و یادگیری است، اما به صورت عملی انجام می‌شود. کارآموزان وزیتور زیر نظر افراد حرفه‌ای با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند تا ضعف‌ها و قوت‌هایشان را بشناسند و مهارت‌های مورد نیاز برای این شغل را بهتر یاد بگیرند.

مرحله سوم: ویزیتوری در سطوح پایین

بعد از پایان دوره کارآموزی، ویزیتورها آماده ورود به بازار کار هستند، اما از آنجایی که هنوز تجربه کافی ندارند، نمی‌توانند با مشتریان حرفه‌ای مذاکره کنند. سازمان‌ها افراد تازه وارد را در موقعیت‌های فروش سطح پایین به کار می‌گیرند. مدت زمانی که یک فرد در این سطوح باقی می‌ماند، به خودش بستگی دارد. ویزیتورها با نشان دادن عملکرد خوب به مدیران سازمان می‌توانند ترفیع بگیرند و کم‌کم مسئولیت فروش محصولات مهم سازمان را برعهده بگیرند.

ویزیتوری در سطوح پایین

مرحله چهارم: فعالیت به عنوان ویزیتور حرفه‌ای

افرادی که به این مرحله می‌رسند، همان افرادی هستند که بسیاری از سازمان‌ها به آن‌ها نیاز دارند. در حال حاضر تعداد نیروهای فروش حرفه‌ای در ایران بسیار محدود است و کم‌تر کسی به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کند. بنابراین افرادی که به این سطح از دانش و مهارت در ویزیتوری می‌رسند، می‌توانند جایگاه خوبی در سازمان‌ها به دست آورند و پورسانت خوبی بگیرند.

درآمد شغل ویزیتوری

برخی از سازمان‌ها به صورت ثابت به ویزیتورهایشان حقوق می‌دهند، برخی دیگر در ازای هر فروش درصدی پورسانت پرداخت می‌کنند و برخی دیگر از ترکیبی از دو روش استفاده می‌‌کنند؛ یعنی هم حقوق ثابت می‌دهند و هم درصدی از هر فروش را به عنوان پاداش به آن‌ها پرداخت خواهند کرد.

برخلاف تصور اشتباه جامعه ، ویزیتوری یک شغل پایین رده نیست .افرادی که دراین شغل حرفه ای هستند ، درآمد زیادی از این راه به دست می آورند.

درآمد شغل ویزیتوری برای هر شخص و در هر محیط کاری متفاوت است، به همین دلیل نمی‌توانیم بازه مشخصی برای درآمد این شغل تعیین کنیم. در ادامه به فاکتورهایی که روی میزان پورسانت پرداختی به ویزیتورها تأثیر دارد، اشاره خواهیم کرد.

• هرچقدر مقدار حقوق ثابت کم‌تر باشد، درصدی که به عنوان پورسانت پرداخت می‌شود، بیشتر خواهد بود.

• ویزیتورهایی که سابقه طولانی‌تر و رزومه پربارتری دارند، معمولا پورسانت بیشتری نسبت به کارآموزان و افراد تازه‌‌کار می‌گیرند.

• افرادی که کارهایی اضافه بر ویزیتوری، مثل پیگیری پرداخت، ارتباط با مشتری، بازخورد دادن به تیم‌های مختلف برای بهینه‌سازی خدمات و محصولات و … انجام دهند، می‌توانند پاداش گرفته و دستمزد خود را افزایش دهند.

• ویزیتورهایی که برای پرزنت محصول سفر می‌کنند و به شهرها و کشورهای دیگر می‌روند، پورسانت بیشتری دریافت می‌کنند. بعضی از سازمان‌ها هزینه سفر این افراد را می‌پردازند و برخی دیگر این کار را انجام نمی‌دهند.

• شهر محل فعالیت ویزیتور نیز روی درآمد او تأثیر دارد؛ درآمد این شغل در شهرهای بزرگ بیشتر است.

• نوع و اندازه سازمان به صورت مستقیم با درصد پورسانتی که به ویزیتورها ارائه می‌شود، تأثیر دارد.

• نوع محصول نیز روی درصد پورسانت ویزیتور تأثیر دارد؛ مثلا اگر ویزیتور در زمینه فروش املاک یا ماشین فعالیت کند، در یک فروش هم سود خوبی به دست می‌آورد، اما ویزیتورهایی که محصولات خرد می‌فروشند، باید حجم فروش بالایی داشته باشند تا به سود بالا برسند.

• میزان حقوق ویزیتور سیاست‌های یک شرکت و بودجه‌ای که به بخش بازاریابی و فروش اختصاص داده نیز بستگی دارد.

کلام آخر؛ ویزیتور حرفه‌ای یعنی بهره‌مندی از مهارت‌های نرم

کم‌تر مهارت نرمی را می‌توان پیدا کرد که در ویزیتوری کاربردی نداشته باشد. فردی را دیدم که حتی روشن کردن کامپیوتر را بلد نبود، اما زمانی که با یک نفر صحبت می‌کرد، ظرف چند دقیقه می‌توانست او را برای کاری که می‌خواهد متقاعد کند یا محصولی به او بفروشد، زیرا مهارت‌های نرم مورد نیاز برای این کار را داشت.

سرمایه اولیه مورد نیاز برای شغل ویزیتوری خود شما هستید! با پرورش مهارت‌های نرم و ذهنیت خود می‌توانید به یک ویزیتور حرفه‌ای تبدیل شوید و به درآمدهای بالا برسید. ما در مرکز مدیریت کاربردی ایران به صورت تخصصی روی آموزش مهارت‌های نرم برای مشاغل مختلف از جمله مدیریت کار می‌‌کنیم. دوره‌های این مرکز بر اساس دانش روز بین‌المللی و تجربه چندین ساله کار در ایران تدوین شده‌اند. ترکیب میان دانش و تجربه بهترین شیوه‌ای است که برای آموزش وجود دارد.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=14374

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.