• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
6

کمبود نیروی کار در آلمان و کار بازنشستگان

  • کد خبر : 11340
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
کمبود نیروی کار در آلمان و کار بازنشستگان
کمبود نیروی کار در آلمان، بازنشستگان این کشور را به کار پس از سن بازنشستگی مجبور می‌کند و دولت آلمان را به تغییر در سیاست‌های مهاجرت برای جذب نیروی کار ماهر از خارج از حوزه اتحادیه اروپا سوق داده است.

   به گزارش اخبارکار به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ شبکه تلویزیونی سی جی تی ان چین به بررسی مشکل کمبود نیروی کار حرفه‌ای در آلمان پرداخت. بررسی‌ها نشان می‌دهد آلمان در زمینه نیروی کار ماهر و حرفه ای، دو میلیون نفر کمبود دارد و همین امر باعث شده است شماری از بازنشستگان آلمانی حتی پس از بازنشستگی نیز به کار مشغول باشند.
اودو کلینگست ۷۰ ساله از سال ۱۹۷۵ در ایالت کوچک سارلند Saarland در غرب آلمان با کامیون مشغول رانندگی بوده است. وقتی سن بازنشستگی اش فرارسید، اودو کلینگست مدتی را در خانه ماند تا به همسر بیمارش کمک کند، اما وقتی حال همسرش بهتر شد تصمیم گرفت مستقیم به سر کار بازگردد.

اودو کلینگست: من دو سال پیش دوباره شروع به رانندگی کردم. همسرم الان در خانه به من نیازی ندارد و من واقعاً خوشحالم که دارم رانندگی می‌کنم. تصور نمی‌کردم بعد از بازنشستگی هم باز بتوانم رانندگی کنم. همه عمرم را در جاده بوده ام.

اودو مقداری پول پس انداز کرده است تا خانه‌اش را تعمیر کند. او با مستمری بازنشستگی در آلمان نمی‌تواند این کار را انجام دهد. بازگشت اودو به سر کار، خبر خوبی برای رئیس اوست که برای یافتن رانندگان جدید برای کارگاه تولید مصالح ساختمانی تلاش می‌کند.

مایکل کوپر. مدیر کارگاه تولید مصالح ساختمانی: در صنعت ما باید فرد بتواند آلمانی صحبت کند، زیرا باید بتواند ارزیابی‌ها را انجام دهد، چون ما در کارگاه‌های ساختمانی کار می‌کنیم. افراد ناگزیر هستند که گواهینامه رانندگی داشته باشند. درعین حال، برای اینکه فرد بتواند به صورت حرفه‌ای، شغلش رانندگی باشد باید آموزش رانندگی حرفه‌ای را نیز ببیند. همه این کار‌ها شش ماه طول می‌کشد و بسیار پرهزینه است. به علاوه، شغل رانندگی برای جوانان، دیگر جذاب نیست.

در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از نیروی کار شرکت مایکل کوپر، بالای ۶۰ سال سن دارند. البته فناوری‌ها سبب شده است رانندگی آسان‌تر شود. با این اوصاف، کوپر در تلاش است زنان و افراد دارای معلولیت را برای کار رانندگی جذب کند. کوپر تنها کارفرمایی نیست که این مشکل را دارد. شرکت لوفتهانزا تکنیک که برای شرکت هواپیمایی ملی آلمان، هواپیما می‌سازد و این هواپیما‌ها را تعمیر می‌کند، بازنشستگان ماهر را مجدداً استخدام می‌کند تا مشکل کمبود نیروی حرفه‌ای خود را حل کند. براساس آمار رسمی، کمبود تقریباً ۲ میلیون نیروی کار ماهر در آلمان مشهود است. تلاش‌ها برای یافتن نیروی کار ماهر فقط به ایالت‌های کوچک آلمان محدود نمی‌شود، بلکه در اینجا یعنی در ایالت باواریا که بزرگترین ایالت آلمان است نیز همین مشکل وجود دارد. محققان دانشگاه فنی مونیخ در ایالت باواریا، راه‌های خلاقانه‌ای برای مقابله با کمبود نیروی حرفه‌ای آموزش‌دیده در بخش مراقبت‌های بهداشتی ارائه کرده‌اند. آن‌ها یک ربات به نام گارمی ساخته اند. این ربات ساخته شده است تا یک روز بتوان از آن به منظور مقابله با کمبود نیرو در بخش درمان و بهداشت استفاده کرد. برآورد‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۳۵، بیش از یکصد و سی و سه هزار پرستار ماهر تمام وقت در آلمان به ویژه در حوزه مراقبت از سالمندان، موردنیاز خواهد بود.

دکتر عبدالجلیل ناصری: ما در تلاش هستیم تا کیفیت زندگی ذینفعان خود یعنی پزشکان و کادر درمان را بهبود بخشیم و باید این کار را انجام دهیم. آمار‌ها نشان دهنده آن است که مسائل مربوط به سالمندی و همچنین کمبود نیروی کار، واقعاً نگران کننده است.

دکتر گوتنر اشتاین باخ: برای من یک رویا است که بتوانم کار پزشکی و تشخیص و درمان بیماران را از راه دور انجام دهم. من می‌توانم با بیماران صحبت کنم و ما همدیگر را می‌بینیم. ما می‌تواینم با هم صحبت کنیم.

دولت آلمان در تلاش است نیرو‌های مستعد را از خارج از کشور جذب کند و این کار را با کاهش دادن موانع مهاجرت نیرو‌های کار ماهر از کشور‌های خارج از حوزه اتحادیه اروپا انجام می‌دهد. هفته گذشته نخستین تغییر در قانون جذب نیروی کار ماهر اعمال شد. قرار است تا تابستان سال آینده، تغییرات بیشتری در این زمینه اعمال شود.

فیلم خبر را درگالری تماشا کنید

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=11340

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.