مجری: اقدامات سوادآموزی نشان میدهد که توانسته بخش زیادی از مردم مناطق محروم و دورافتاده را باسواد بکند. در مورد عملکرد در نهضت سوادآموزی بگویید.
معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در برنامه فرامتن شبکه افق گفت گفت: نهضت در سال ۱۳۵۸ به فرمان امام (ره) تاسیس میشود سال ۱۳۶۳ اساسنامه نهضت طراحی میشود. سال ۱۳۶۶ آیین نامه اتفاق میافتد و تا امروز که نهضت دوره اول آموزش بزرگسالان را در کشور پرچم داری کرده است، اتفاقا نهضت یکی از الگوهای بسیار قوی از دو جهت در دنیا است، اولا شتاب بسیار بالایی داشته تا تقریبا سال ۲۰۲۰، ۱۸ درصد رشد در امر باسوادسازی داشته است، کار دومی هم که نهضت کرده این است که بسیاری از کشورها که در حوزه سوادآموزی یا در آموزش پایه بزرگسالان کار میکنند. حدود ۵۰ نفر مدرک پزشکی گرفتند که از نهضت وارد شدند رفتند پزشک شدند.
مجری: چرا اسم آموزشیار به آموزش دهنده تغییر کرده است؟
عبدی: با اجرای شش سه سه آن آموزشیارهایی که در نهضت بودند جذب آموزش و پرورش میشوند، که نهضت میشود گفت که تعدادی از نیروهای کاری خودش را از دست میدهد. دست بوس همه معلمانیم، ولی اینها آن قدر مشغله دارند که بعدازظهر شاید نتوانند به این کار سنگین بزرگسالان برسند نکتهای را بگویم شاید این نکته میشود گفت که یکی از ابتداییترین مباحث آینده نهضت باشد آن هم این است که نهضت خدمت اجتماعی نیست نهضت حل مساله اجتماعی است در مدرسه خدمت اجتماعی میگویید مدرسه را دایر کردید دانش آموز آمده نشسته و معلم خدمتی را ارایه میدهد، اما در نهضت قبل از این که خدمت اجتماعی ارایه شود باید مساله اجتماعی اش حل شود این درس نخوانده چرا نخوانده اگر قرار بود که بخواهند خوانده بود، قبل از این که یک فردی باشد که دارد کار معلمی میکند یک مددکار اجتماعی است. آن وقت اسمش برون سپاری کارهای نهضت بود از این به بعد از اسم آموزش دهنده به اسم آموزشیار تغییر کرد.
مجری: آموزش دهندهای که امنیت شغلی ندارد میرود به سراغ این که من یک مددکار اجتماعی باشم که بروم چند نفری را پیدا کنم که بیایید بنشینید بهتان آموزش بدهم؟
عبدی: برای این که آموزش دهندههای نهضت هم بتوانند به آن اهدافی که دارند برسند حتما باید مسیر درست و قانونیش را بروند این که الان بعضی از آموزش دهندهها میگویند که طبق قانون ما باید استخدام میشدیم این قانون سال ۱۳۶۳ بوده اساس نامه نهضت سال ۱۳۶۳ این بوده که کسی اگر ۶۰ ماه کاری کار بکند که ۵ سال البته این در هفت هشت سال اتفاق میافتد باید استخدام آموزش و پرورش بشود این قانون بعدا ملغی میشود فکر کنم سال ۱۳۷۸ کلا این قانون ساقط میشود دولت اصلا خارج میکند این دیگه اتفاق نمیافتد
مجری: دوستان الان میگویند یک آزمون داخلی مثل حق التدریسیها برایمان برگزار کنید و یک سال هم دوره آموزشی برایمان بگذارید بیاییم استخدام شویم تا این که آزمون کلی را بخواهند شرکت کنند.
عبدی: در بعضیها که میگویند نهضتیهایی که وارد آموزش و پرورش میشوند آدمهای ضعیفی هستند برای این که نشان دهیم این حرف حرف درستی نیست یک پژوهش انجام دادیم اتفاقا این پژوهش را نهضت انجام نداد نه استاد نه محل اجرایش از نهضت نبود که شائبهای نباشد علاوه بر این که آموزش دهندههای نهضت و ورودی دانشگاه فرهنگیان و ورودیهای تربیت معلم سال گذشته هیچ اختلافی معناداری در توانمندی اینها نبود در دو تا درس ریاضی و علوم در بعضی از نهضتیها توانمندی بیشتر هم بود همین جا به هر عزیزی که تا الان این شائبه را در ذهنش داشته و بر مبنای این شائبه دارد تصمیم میگیرد میگویم که این حرف در مورد نهضتیها صحیح نیست.
مجری: یک معلم محترم نهضتی چقدر متوسط دریافتیش است؟
عبدی: یک معلم آموزش دهنده نهضتی اگر در بهترین حالت کار بکند با کسورات بیمه اش در عرض چهار ماه تا مثلا حدود شش، شش و پانصد میتواند بگیرد.
مجری: در عرض چهار ماه شش و نیم میگیرد یعنی ماهی یک و نیم میگیرد میدانید همین هم نیست بعضی هاشون هم. حق بیمههایی که برای عزیزان واریز شده را از ۱۳۹۶ مثلا ۱۳۰ روز, ۱۴۰۱ مثلا ۸۰ روز بیمه رد شده است.
عبدی: امسال مقام معظم رهبری در روز معلم که خدمت حضرت آقا بودیم یک بحث خیلی دقیقی را در مورد برون سپاری آموزش انجام دادند برون سپاری آموزش کار درستی نیست آفتهای مختلفی دارد یکی از آفت هایش همین است ببینید اصلا اگر بگویم که در برون سپاری فاصلهای را داریم تا کسی که دارد کار انجام میدهد من سیاست گذار با مجریم فاصله دارم فاصله ام یک شرکتی است که در وادی این کار نیست مبتلاییم امیدواریم که من خودم امیدارم که این اتفاق بیفتد این طرحی که در کمیسیون اجتماعی دارند پیگیری میکنند به سامان برسد حداقل این فاصله کم شود بیشتر در خدمت عزیزان باشیم.
مجری: این قانونی که صحبتش است که اگر ۶۰ ماه خدمت داشته باشند استخدام میشوند ملغی شده در سال ۱۳۷۸، ولی تا ۹۲ یادم است که استخدام میشدند.
عبدی: ملغی شده است خیلی وقت است. الان هم این روال این جوری است دیگه مثلا سال ۹۹ و ۱۴۰۰ هم استخدام نهضتیها را داشتیم، ولی آزمون بوده مجلس میآید یک مصوبهای میگذراند میگوید که مثلا تعیین تکلیف آموزش دهنده نهضت آموزشیاران نهضت آزمونی بگیرید یا هر تصمیمی که مجلس میگیرد این اتفاق بیفتد تحت چه شرایطی و آنهایی که در آزمون نمره میآورند استخدام میشوند.
مجری: بعد از این که شما گفتید مثلا در طول یک سال ممکن است پنج شش تومان یک نفر جمع حقوقش بشود از هر یک میلیون چقدر بیمه میپردازد چقدر آن شرکت برمی دارد.
عبدی: شرکتهایی که با ما کار میکنند عددهایشان بین ۸ تا ۱۳ درصد است یعنی عددهایشان خیلی آن عددهایی که برای بقیه است نیست، ولی رقم آموزش دهنده مان رقمی نیست که چیزی از آن کنده شود. واقعیت سال ۹۲ نمیدانم حالا با چه اندیشهای بعضی از آقایان و بعضی از دولتهای کارهایی را انجام دادند سال ۹۲ این برون سپاری اتفاق میافتد بعد یک عدد بسیار کمی را پایه میگذارند این عدد هر سال بر مبنای افزایشی که در بودجه پیش بینی میشود افزایش پیدا میکند، ولی واقعیت این است تورم موجود که بر آن مبنا اتفاق نمیافتد اصلا آن تورم را کنار بگذارید افزایش حقوق کارمندان که یک اتفاقهایی میافتد گاهی وسط سال افزایش پیدا میکند آن هم با این یکی نیست ببینید ما الان همین را اگر درنظر بگیریم باید نزدیک ۳ و ۲۰۰ شود برای هر بی سواد.
مجری: یعنی آموزش دادن هر بی سواد چقدر زمان میگیرد؟
عبدی: دوره سوادآموزی ۴۰۰ تا ۴۵۰ ساعت.
مجری: با این رقمی که شما میگویید ۴۰۰ ساعت یک میلیون تومان میشود ساعتی دو هزار و ۵۰۰ تومان یعنی من همین طور بایستم دو هزار و ۵۰۰ تومان را به نظرم میتوانم بیشتر به دست بیارم قبول دارید اینها را چه کسی تصویب کرده سازمان برنامه و بودجه سازمان امور اداری و استخدامی مجلس خود وزارت خانه شورای عالی آموزش و پرورش بگویید چه کسی تصویب کرده است؟
عبدی: هر سال برنامه مان را به سازمان برنامه ارایه میدهیم این عدد و رقم را باید با آنها به یک تفاهم برسانیم که معمولا مشکل داریم امیدوارم که دوستان در این موضوع کمک کنند.
مجری: چقدر بابتش بیمه کسر میشود. هر یک میلیون تومان چقدر بیمه کم میکنند؟
عبدی: هر یک میلیون و ۶۰۰ تقریبا ۶۰۰ کم میکنند.
مجری: یعنی نصفش کم میشود؟
عبدی: تقریبا دو هفته پیش دوستان مان جلسه داشتند میگویند بر مبنای قانون کار کار میکنیم و قانون کار یک سقفی را مشخص کرده آن سقف باید پرداخته شود ببینید این جا کسی که متضرر است آموزش دهنده است اگر وارد این بیمه نشود این بیمه را نخواهد به مشکل برمی خورد اگر این بیمه را بخواهد
مجری: معلمهای رسمی آموزش و پرورش به شما برنخورد دارم فقط مقایسه میکنیم سه ماه تابستان تعطیلند ۱۵ روز نوروز تعطیلند برفی بارشی اتفاق میافتد تعطیلند این بندگان خدا کامل دارند بیمه شان را میگیرند رفت و آمد به مناطق صعب العبور ندارند رواست بگوییم اینها نمیگوییم آن طوری باشند؟
عبدی: قاعده معلمی یک قاعدهای است که صرف آن ساعت حضور ببینید برای آموزش دهنده نهضت همین است دفاع میکنم از هر کسی که معلم است قاعده حضور در مدرسه صرفا حضور معلم نیست معلم احتمال دارد ۲۴ ساعت در مدرسه باشد، ولی این معلم به خاطر این که این ۲۴ ساعت را بتواند معلم قوی باشد باید ۲۰ ساعت هم کار کند خب این ۲۰ ساعت ساعت تعطیلش را کار میکند جمعه اش را کار میکند عیدش را کار میکند تابستانش را کار میکند الان شما معلم باشی شما یک کارمند ساده راحت میتواند ماهی سه چهار روز مرخصی برود، ولی اگر معلم بشوی در طول سال نمیتوانی مرخصی بگیری یعنی کلاست دچار بحران میشود اینها جمع میشود کنار هم این را نمیپذیرم، ولی این ورش را خیلی بهش اعتقاد دارم کاری باید بکنیم که آموزش دهنده هایمان اگر قرار است برون سپاری بشوند برون سپاری درست و درمان اتفاق بیفتد.
مجری: واقعا قصدم این نیست که، چون معلمان آن طوریند برویم از حق آن معلمان کم کنیم میخواهم بگویم همچنین شرایط و فضایی وقتی وجود دارد نهضتیهای عزیز هم باید بتوانند از آن برخودار شوند. بعضی وقتها بابت سه چهار نفر دو ماه بیشتر وقت میگذارم خودتان اولش گفتید عزیزی که پنجاه شصت سالش است به هر دلیلی تحصیلی نکرده فقط متقاعدکردنش انگیزه دادن به آن هر روز صبح ساعت ۹ بیا یک جایی تدریس کنم خودش یک پروسه بزرگی است ظاهرا این عزیزان باید سوادآموزان شان را کدملی شان را در سامانهای ثبت کنند اگر این اتفاق نیفتد کلا جزو نهضتیها حساب نمیشوند یعنی؟
عبدی: طبیعی است شما وقتی بخواهید بفهمید وضعیت سواد کشور چه جوری است باید هر کسی که وارد چرخه سواد میشود آن را بتوانید شناسایی کنید وگرنه ما نمیتوانیم آمار بدهیم خب دنیا دارد از ما مطالبه میکند که شما در جریان باسوادی کجایید چه جوری دارید حرکت میکنید چند نفر را باسواد کردید خب اگر این اتفاق نیفتد احتمال دارد که یک باسواد را ۱۰ بار هم بهش درس بدهیم.
مجری: گفتند به آموزش دهنده گفتند که امسال اگر موفق نشوید سوادآموزی را ثبت کنید حالا بحث همان کدملی و اینها هرچقدر هم سابقه همکاری داشته باشید آنها دیگر درنظر گرفته نخواهد شد این طوری است؟
عبدی: نه، بحث این نیست ببینید یکی از وظایفی که داریم به عنوان یک شخصی که نسبت به این دوستان احساس تعهد میکنم از روزی که آمدم دارد تلاش میکنم که یکی یکی این بحرانها حل شود یکی از بحرانها این بود که متاسفانه در دولت قبلی یک باری از بدهیها بود همه اینها سرجای خودش یک نکته را بگویم ببینید یک تکلیفی دارم که از اینها دفاع کنم کاری کنم ضربه نبینند آن کاری که کمیسیون اجتماعی دارد انجام میدهد این است که میگوید شما زمانی میتوانید تبدیل وضعیت بشوید که شاغل به لحاظ قانونی شاغل در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ باشید شاغل ۴۰۱ آموزشی میشود مهر تا شهریور، شاغل ۴۰۲ آموزشی باز میشود مهر ۴۰۲ تا شهریور ۴۰۳ یعنی ما داریم از این دوستان حفاظت میکنیم.
مجری: یک نفر هفت هشت سال کار کرده امسال موفق نشده به هر دلیلی اصلا در منطقه اش سوادآموز نیست تکلیف چیست؟
عبدی: قانونی که نوشته شده این است که فردی تبدیل وضعیت خواهد شد که ۴۰۱ و ۴۰۲ باشد من میگویم که بچهها مواظب خودتان باشید.
مجری: به هر ضرب و زوری، ظاهرا این کارت ملی یک جاهایی دردسرساز شده این بندههای خدا حتی یک کارت شناسایی ندارند بگویند من از نهضت سوادآموزیم کارت ملی شماره ملیت را بده وارد سامانه کنم ظاهرا دو سه جا هم کار به شکایت و شکایت کشی کشیده که آقا شما سجلی من را برای چه میخواهید.
عبدی: این طوری نیست یک چیزی نیست که تکثر زیاد داشته باشد. به همه اینها در استان از مسیر موسسهای که مشغولند که ایشان دارد کار سوادآموزی انجام میدهد.
مجری: این حرفی که الان است در مورد برنامه هفتم چیست حرف از ادغام نهضت سوادآموزی در معاونت آموزش ابتدایی وزارتخانه است؟
عبدی: بنویسید انحلال اون بندی که نوشته شده این است که نهضت سوادآموزی باید در معاونت ابتدایی ادغام شود، اما معاونت ابتدایی توسعه پیدا نکند نمیدانم این سازمان به این عریض و طویلی با این همه ماموریت که یک رئیس جمهور ماموریت جدیدی را برایش دارد تعیین میکند جهادی شود کار فلان و فلان و فلان در یک معاونت دیگر چطور ادغام میشود و آن بزرگ نمیشود. این یعنی انحلال.
مجری: همکاران تان راضی هستند میگویند انحلال شود و در مقطع آموزش ابتدایی ادغام شویم.
عبدی:، چون بعضی از کسانی که دارند این طرح را دنبال میکنند گفتند که نهضت را ادغام یا انحلال میشود تا بر مبنای یک رویهای که سالها بوده هر مجموعهای منحل شود باید نیروهایش تعیین تکلیف شود شما هم تعیین تکلیف کنید این روش شایستهای نیست.
مجری: شما که میگویید از آنها دفاع میکنید چکار میخواهید بکنید؟ آزمون داخلی مثل حق التدریسیها بدهند؟
عبدی: از نمایندگان این خواهش را دارم که اول اساس نامه نهضت جهادی شود ماموریتش توسعه پیدا کند اینها سر جای خودش یک جریان آموزش غیررسمی را حذف نمیکنند این یک آسیب بزرگ است برای آموزش دهنده هایمان هم تقاضایم این است در برنامه هفتم ظرفیت را ببینند که اینها یا در خدمت آموزش بزرگسالان باشند یا با یک آزمون وارد چرخه آموزش و پرورش بشوند.