جابویژن در نشست خبری از برگزاری ششمین دوره نمایشگاه کار ایران امسال از ۲۵ تا ۲۷ بهمنماه در محل سالنهای نمایشگاهی برج میلاد تهران و با حضور بیش از ۶۰ سازمان معتبر کشور خبر داد. این نمایشگاه توسط شرکت باما کار شریف و جابویژن و با حمایت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران برگزار میشود.
در دورههای گذشته نمایشگاه کار بیش از ۳۸۰۰ نفر از کارجویان به طور مستقیم، از طریق این رویداد در موقعیت شغلی مورد نظر خود استخدام شدهاند. پیش از این ۱۳ دوره از نمایشگاه کار در دانشگاه شریف و دو بار در شهر اصفهان برگزار شده و پنج بار نیز در شهر تهران با عنوان نمایشگاه کار ایران، جاب ویژن اقدام به برگزاری این نمایشگاه کرده است.
«محمد شریفخانی»، معاون مالی و اداری دانشگاه شریف، درباره استقبال شرکتها از این نمایشگاه گفت: «درست است که خاستگاه اصلی این نمایشگاه دانشگاه شریف است اما در حال حاضر در نمایشگاه کار ایران، محدودیتی برای افراد ندارد. بنا بر تقاضای زیادی که بود ما تصمیم به توسعه نمایشگاه کار شریف گرفتیم.»
نمایشگاه کار ایران به عنوان بزرگترین رویداد شغلی کشور، هر ساله میزبان بیش از ۱۵ هزار کارجو است و در آخرین دوره از این نمایشگاه که در بهمنماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد، بیش از ۵۰ هزار رزومه ظرف مدت سه روز توسط کارجویان حاضر در نمایشگاه برای بیش از ۱۱۰۰ موقعیت شغلی ارسال شده است.
ویژگیهای کارجویان شرکتکننده در نمایشگاه
«مقداد ولایی»، مدیر عامل جاب ویژن، در پاسخ به این سوال که کارجویان برای شرکت در نمایشگاه کار باید چه شرایطی داشته باشند، گفت: «بیشتر کارجویان شرکتکننده در نمایشگاه کار در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند و میانگین بین دو تا سه سال سابقه کاری دارند. از این نظر نمایشگاه کار ایران با نمایشگاهی که با محوریت دانشگاه شریف برگزار میشود متفاوت است؛ در نمایشگاه کار دانشگاه افراد بااستعدادی جذب سازمانها میشوند که ممکن است سابقه کاری نداشته باشند اما در نمایشگاه کار ایران، تجربه یک شرط به حساب میآید.»
ولایی همچنین درباره حضور و جذب افراد رده بالا در نمایشگاه کار گفت: «همانطور که درصد کمی از هر اکوسیستمی را افراد ردهبالا تشکیل میدهند به میزان کمیت این درصد، حضور این افراد در نمایشگاه هم کمتر است اما این به معنای عدم حضور آنها نیست. تنها به دلیل کم بودن آنها از نظر آماری، این افراد در نمایشگاه کار هم در اقلیت هستند.»
نمایشگاه کار ایران؛ امسال متنوعتر از همیشه
بنابر اعلام جابویژن نمایشگاه کار امسال بسیار متنوع است و صنایع و مشاغل با تنوع زیادی در این نمایشگاه حاضر هستند. «پویان دلاوری»، دبیر اجرایی نمایشگاه کار ایران، در این راستا گفت: « در نمایشگاه ایران تنوع صنایع را شاهد هستیم. امسال از خدمات بانکداری تا مواد غذایی و دارویی در نمایشگاه حاضر هستند که این تنوع قطعاً گروه شغلیهای متنوعی را هم میسازد.»
به اعلام جابویژن، حدود ۶۰ سازمان برتر از جمله ایرانسل، همراه اول، همکاران سیستم، مپنا، نستله، نیلپر، گلدیران و بسیاری از سازمانهای معتبر فعال در صنعت های IT و خدمات آنلاین، کالاهای مصرفی و تند گردش، خودرویی، دارویی، تولیدی، تلکام و پتروشیمی در نمایشگاه کار ایران به عنوان غرفهدار حضور خواهند داشت.
شرکت در نمایشگاه کاملا رایگان است و طبق اعلام مدیرعامل جاب ویژن: «پیش از شروع نمایشگاه، از شرکتها میخواهیم که شغل و شرایط احرازشغل را در سایت جابویژن بگذارند که افراد کارجو بتوانند این شرایط را ببینند و بعد از ورود به نمایشگاه بتوانند مستقیم به غرفه موردنظرمراجعه کنند.»
ولایی همچنین از توسعه نمایشگاه ایران گفت و افزود: «الان نمایشگاه کار ایران در بین کسبوکارها کاملا جا افتاده است و کمتر شرکت خوشنامی وجود دارد که حتی یک دوره در این نمایشگاه شرکت نکرده باشد. ما الان حتی به جایگاه انتخاب در میان شرکت کنندهها نیز رسیدهایم.»
نمایشگاه کار؛ موقعیتی سودآور برای کارفرما و کارجو
مدیرعامل جابویژن، درباره مزیت کاریابی در نمایشگاه از سمت کارفرما و کارجو گفت و در این رابطه فواید مختلفی برای هر کدام برشمرد:
«امکان دیدار چهرهبهچهره و گفتوگو با مدیران و کارشناسان منابع انسانی سازمانهای برتر کشور، در کنار برگزاری رویدادهای جانبی مثل کارگاههای آموزشی، شبیهسازی مصاحبه شغلی و امکان گفتگو با منتورهای شغلی از جمله فرصتهایی است که کارجویان میتوانند در نمایشگاه کار ایران از آن برای بهبود مسیر شغلی خود استفاده کنند.»
به گفته او کارجویان در این نمایشگاه به صورت بیواسطه با کارفرمایان روبرو میشوند، میتوانند مستقیماً با افراد و فرهنگ سازمانها آشنایی پیدا کنند و از این طریق شانس استخدام بالاتری در این سازمانها داشته باشند:
«از سوی مقابل اگر نگاه کنیم، نمایشگاه کار ایران فرآیند جذب را برای سازمانها سریعتر میکند. سازمانهای مختلف با شرکت در نمایشگاه کار ایران از این فرصت برای استخدام استعدادهای مورد نظر در کوتاهترین زمان ممکن استفاده میکنند زیرا ناخودآگاه دو فرآیند دریافت رزومه و دیدار حضوری در نمایشگاه طی میشود.»
او در ادامه از دیگر مزیت نمایشگاه برای کارفرمایان گفت: «از طرفی حضور سازمانها در نمایشگاه کار قدمی مهم در راستای ارتقای برند کارفرمایی سازمانها نزد کارجویان است و به سازمانها امکان ارائه فرهنگ سازمانیشان را میدهد.»
«پویان دلاوری»، دبیر اجرایی نمایشگاه کار ایران در راستای فلسفه نمایشگاه کار و مزیت آن به نسب پیدا کردن شغل موردنظر از سایت جابویژن گفت: «در حال حاضر ۴۵ هزار موقعیت شغلی در سایت ما در حال جذب نیرو هستند اما این رویداد مهم است زیرا فضایی فراهم کرده تا کارجو برای انتخاب برای کارجو بیواسطه با کارفرما و فرهنگ سازمانی آن آشنا میشود و سیاستهای سازمانی را کاملا میشناسد مثلا اسنپ یک بار در نمایشگاه کار، یک روز کاری کارمندان خود را به کارجویان نمایش داد.»
از نظر او این دیدار رودررو شانس استخدام برای کارجویان را نیز بالا می برد. او در این رابطه افزود: « این رودررویی امکان و شانس استخدام را در صورتی که فرد در ارائه مهارتهایش توانا باشد بالا میبرد. مضاف بر اینکه برگزاری کارگاهها، منتورینگ شغلی و شبیه سازی مصاحبههای شغلی که امسال به برنامه ما اضافه شدند به بالا رفتن مهارتهای نرم کارجویان کنم کرده و به آنها شناخت درستی از انتظارات کارفرمایان میدهد.»