• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
3

کارفرمایان انجام معاینه اولیه برای نیروهای تازه کار را جدی بگیرند

  • کد خبر : 11778
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۳۵
کارفرمایان انجام معاینه اولیه برای نیروهای تازه کار را جدی بگیرند
مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۹۰ قانون افراد شاغل در کارگاه ها باید قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با شغل خود را داشته باشند گفت:کارفرمایان انجام معاینات اولیه برای نیروهای کار تازه وارد را جدی بگیرند.

به گزارش ایرنا،رسول چراغ سحر روز چهارشنبه گذشته در نشست شورای راهبردی شرکای اجتماعی این سازمان در یاسوج افزود: برخی از کارفرمایان به موضوع معاینات اولیه کارکنان بی توجهی می کنند و این امر باعث آسیب های جسمی و روانی به نیروی کار و تحمیل هزینه های مالی به کارفرما و سازمان تامین اجتماعی می شود.

وی افزود: وظیفه قانونی کارفرما حفظ و صیانت از نیروی کار و به کارگماردن افراد با توجه به استعداد و توانایی انجام کار در شغل واگذار شده است.

وی هدف از انجام این معاینات را حفظ سلامت کارکنان، پیشگیری از انتقال بیماری‌ها، کاهش حوادث شغلی و افزایش بهره وری برشمرد و تاکید کرد: بی توجهی به این موضوع در بسیاری از موارد موجب بروز حوادث یا تشدید بیماری کارگران شده و خسارت های جسمی و روحی به آنان وارد کرده است.

مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در صورتی که پس از استخدام نیروی کار مشخص شود او توان انجام کار واگذار شده را نداشته‌ و کارفرما در معاینه پزشکی کوتاهی کرده در صورتی که بیمه‌شده دچار حادثه یا تشدید بیماری شود سازمان تامین‌اجتماعی تعهدات قانونی را درباره بیمه‌شده اجرا و هزینه‌های مربوط به آن را بر اساس ماده ۵۰قانون تامین اجتماعی از کارفرما مطالبه و وصول خواهد کرد.

وی تصریح کرد:در صورتی که معاینه های اولیه به‌درستی و به‌طور کامل انجام شود، ممکن است در بعضی از موارد منجر به آشکارشدن برخی بیماری‌های نهفته فرد مانند دیابت، کبدچرب یا حتی بعضی از سرطان‌ها شود و شخص بتواند با مشخص‌شدن نتایج معاینات، اقدام به درمان به‌موقع بیماری خود کند.

چراغ سحر اضافه کرد: در صورتی که کارگاه نسبت به تغییر شغل در همان کارگاه یا کارگاه دیگر اقدام کند، باید معاینات پزشکی را به منظور تشخیص توانایی جسمی و روحی انجام شغل جدید انجام دهد.

به گفته وی این معاینات نه تنها بهبود سلامت کارکنان را به همراه دارد، بلکه باعث ارتقای عملکرد و توانمندی آن‌ان در محیط کار می‌شود.

براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیمه نخست امسال ۱۴ هزار و ۸۰۰ مورد معاینه شغلی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده که حدود هفت هزار مورد آن مربوط به معاینات اولیه بوده است.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=11778

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.