طراحی یا ابداع طرحها برای برآورده کردن نیازهای تجاری یا تبلیغاتی مانند بستهبندیها، نمایشها و آرمها از وظایف و مهارتهای مورد نیاز یک طراح گرافیک است .همچنین این شغل ممکن است شامل استفاده از شیوههای گوناگون برای نیل به مضمونهای هنری یا تزیینی باشد.
عناوین شغلی مشابه و مرتبط
از جمله عناوین شغلی مشابه و مرتبط این حرفه میتوان به هنرمند گرافیک ،کارگران هنری ،ناظر اتاق حروفچینی ،مدیر خلاق و… اشاره کرد.
وظایف
- خلق طرح، مفاهیم، و نمونه طرحها براساس دانش اصول طراحی و مفاهیم طراحی هنری.
- تعیین اندازه و آرایش نمونه و مواد تصویرساز و انتخاب سبک و اندازه نمونه معین شده.
- استفاده از نرمافزار کامپیوتری برای خلق تصاویر جدید.
- اصلاح، چسباندن و مونتاژ طرحهای نهایی برای تهیه طرح کلی برای چاپ.
- ترسیم و چاپ جدول، نمودار، تصاویر و آثار هنری دیگر با کامپیوتر.
- مرور طرح نهایی و پیشنهاد اصلاحات در صورت نیاز.
- مشورت با مشتریان برای بحث و گفت و گو و تعیین نقشه طرح.
- شکل دادن طرحهای گرافیکی و کلی برای خلق تصاویر، آرم شرکت و وب سایت اینترنتی.
- وارد کردن اطلاعات در تجهیزات کامپیوتری برای ایجاد طرحهایی برای مشتریان یا مسوولان.
- تهیه تصاویر یا طرحهای اولیه از مواد و بحث و گفت و گو با مشتریان یا مسوولان درباره آنها و ایجاد تغییرات لازم.
ابزار به کار رفته
کامپیوتر رومیزی، چاپگر لیزری،کامپیوتر نوت بوک ،اسکنرو… از مهمترین ابزار به کار رفته در این حرفه است.
تکنولوژی به کار رفته
نرمافزارهای پایگاه داده،نشر ،گرافیکی یا تصویرسازی و اصلاح صفحات وب و… از جمله مهمترین تکنولوژی به کار رفته در این حرفه است.
دانش
- رسانه و ارتباطات: برخورداری از دانش تولید رسانه، ارتباطات و شیوهها و روشهای انتشار و پخش (این دانش شامل روشهای جایگزین نوشتاری و شفاهی و یا استفاده از رسانههای تصویری برای اطلاعرسانی و سرگرمی است)؛
- کامپیوتر و الکترونیک: برخورداری از دانش بردهای مدار، پردازشگرها، تراشهها، ابزار الکترونیکی، سختافزارها و نرمافزارهای کامپیوتری شامل کاربرد آنها و برنامهنویسی؛
- ارایه خدمات به اشخاص و مشتریان: برخورداری از دانش اصول و مراحل ارایه خدمات به افراد و مشتریان شامل ارزیابی نیازهای مشتری، اعمال استانداردهای کیفیتی برای خدمات و ارزیابی میزان رضایت مشتری؛
- طراحی: برخورداری از دانش تکنیکهای طراحی، ابزار و اصول تولید طرحهای دقیق فنی، طرحهای اولیه، نقشهها و مدلها؛
- زبان فارسی: برخورداری از دانش ساختار و محتوای زبان فارسی شامل دیکته، معنی لغات، دستور زبان و شیوه نگارش؛
- هنرهای زیبا: برخورداری از دانش اصول نظری و فنی لازم برای ساخت، تولید و اجرای موسیقی، رقص، هنرهای تجسمی، نمایش نامه و پیکرتراشی؛
- فروش و بازاریابی: برخورداری از دانش،اصول و روشهای عرضه، ارتقا و فروش محصولات و خدمات شامل راهبرد و تاکیتکهای بازاریابی، معرفی محصول، رویههای فروش و سیستمهای کنترل فروش.
مهارتها
- یادگیری فعال: درک مفاهیم اطلاعات تازه و استفاده از آنها برای رفع مشکلات کنونی و آتی و تصمیمگیری درباره آنها؛
- شنیدن فعالک توجه کامل به سخنان دیگران و درک نکات آنها، پرسیدن سوالهای مناسب در فرصتهای مناسب و قطع نکردن سخنان دیگران؛
- حل مسایل پیچیده: درک مسایل پیچیده و بررسی موقعیت و اطلاعات موجود برای ارزیابی شرایط و ارایه راهحل مناسب؛
- هماهنگی: هماهنگ کردن فعالیت خود با دیگران؛
- تفکر انتقادی: استفاده از دلیل و منطق برای ارایه نقاط قوت و ضعف راهحلهای پیشنهادی، نتایج، مسایل، مشکلات و رویکردهای مختلفشان؛
- قضاوت و تصمیمگیری: در نظر گرفتن هزینهها و مزایای عملکردهای متفاوت و انتخاب بهترین آنها؛
- بررسی و بازبینی: بررسی و ارزیابی عملکرد خود، دیگران و یا سازمان برای پیشرفت یا عملکرد درست؛
- فهم و درک مطلب نوشته شده: درک جملات و پاراگرافهای اسناد مرتبط با کار؛
- صحبت کردن: گفت و گو با دیگران برای تبادل موثر اطلاعات؛
- مدیریت زمان: تنظیم زمان فعالیتهای خود و دیگران.
تواناییها
- تعدد نظرها: توانایی ارایه نظرهای متعدد درباره یک موضوع معین (تعداد نظرها اهمیت دارد، نه کیفیت، صحت و یا خلاقیت در آنها)؛
- دقیقبینی: توانایی مشاهده جزییات از فاصلهای نزدیک؛
- درک شفاهی: توانایی گوش دادن و درک مطالب و عقاید دیگران؛
- بیان شفاهی: توانایی برقراری ارتباط شفاهی با دیگران طوری که مخاطب مطالب را درک کند؛
- ابداع: ابداع ایدههای نامتعارف و هوشمندانه برای موضوعها و شرایط موجود و یا ارایه شیوههای نو برای حل مسایل؛
- شیوایی بیان: توانایی بیان روشن و قابل فهم مطالب؛
- بازشناسی گفتارک توانایی شناسایی و بازشناسی گفتار شخص دیگر؛
- تمیز دادن رنگها به کمک قوه بینایی: توانایی تطبیق دادن و یا یافتن تفاوتهای بین رنگها، از جمله سایه رنگها و روشنایی؛
- تجسم: توانایی تجسم ظاهر یک شیء پس از چرخاندن و یا پس از حرکت دادن یا آراستن مجدد اجزای آن؛
- درک مطلب نگاشته شده: توانایی خواندن و درک مطالب نوشتاری.
فعالیتهای کاری
- ارتباط با افراد خارج از سازمان: ارتباط با افراد خارج از سازمان، معرفی سازمان به مشتریان، عموم، دولت و سایر منابع خارجی. این اطلاعات میتوانند به صورت رو در رو، کتباً با تلفن و یا پست الکترونیک تبادل شوند؛
- برقراری ارتباط با روسا، همکاران و زیردستان: فراهم نمودن اطلاعات برای سرپرستان، همکاران و زیردستان با تلفن، نامه، پست الکترونیک و یا رو در رو؛
- برقراری و حفظ ارتباط فردی: ایجاد روابط کاری سازنده و مناسب با دیگر همکاران و حفظ این روابط؛
- کسب اطلاعات: مشاهده، دریافت و یا کسب اطلاعات از کلیه منابع مرتبط؛
- کار با کامپیوتر: استفاده از کامپیوتر و سیستمهای کامپیوتری (سختافزار و نرمافزار) برای برنامهنویسی؛ وارد کردن داده یا پردازش اطلاعات؛
- تفسیر مفهوم اطلاعات برای دیگران: ترجمه یا توضیح مفهوم اطلاعات و نحوه کاربرد آنها؛
- تصمیمگیری و حل مشکلات: تحلیل اطلاعات و ارزیابی نتایج برای انتخاب بهترین راهحل برای حل مشکلات؛
- سازماندهی، برنامهریزی و اولویتبندی کارها: توسعه اهداف و طرح های خاص برای اولویتبندی، سازماندهی و انجام کارها؛
- تفکر خلاق: توسعه، طراحی یا ایجاد کاربردها، افکار و روابط، سیستمها یا رویههای جدید از جمله مشارکت هنری؛
- به روز کردن اطلاعات و استفاده از دانش مرتبط: اطلاع از دانش فنی روز و استفاده از علوم جدید.
شرایط کاری
- ساعتهای کاری در هفته: مقدار ساعتهای معمول کار در یک هفته چقدر است؟
- گفت و گوی رو در رو: در این شغل مباحث و گفت و گوهای رو در رو بین افراد و گروهها چقدر است؟
- فضاهای بسته و محیطهای تحت کنترل: این شغل تا چه میزان نیاز به کار در داخل ساختمان و شرایط کنترل شده دارد؟
- سطح رقابت: این شغل به چه میزان کارکنان را ملزم به رقابت با دیگران و یا آگاهی از سطح رقابتها میکند؟
- انجام حرکات تکراری: این شغل تا چه حد به انجام حرکات تکراری نیاز دارد؟
- کار در حالت نشسته: در این شغل فرد تا چه حد باید به حالت نشسته کار کند؟
- نظامبندی کارها: این حرفه چقدر برای کارکنان آن نظامبندی شده و مشخص است، به طوری که فرد خودش نمیتواند در آن زمینهها تصمیم بگیرد و اولویتها و اهداف را مشخص کند؟
- تلفن: استفاده از مکالمههای تلفنی در این شغل چقدر است؟
- فشار زمانی: این شغل تا چه حد نیاز به تحویل به موقع کار توسط کارکنان دارد؟
- کار گروهی: کار با افراد دیگر، در یک گروه یا تیم، در این حرفه چقدر اهمیت دارد؟
حیطه کاری
- حیطه کاری شماره ۴: نیاز به آمادگی قابل توجهای دارد.
- تجربه کلی: برای این مشاغل به حداقل ۲ تا ۴ سال مهارت، دانش یا تجربه شغلی قبلی نیاز است. برای مثال، یک حسابدار برای واجدشرایط بودن بایستی ۴ سال تحصیلات دانشگاهی را کامل کرده و چندین سال تجربه حسابداری داشته باشد.
- کارآموزی: براین مشاغل معمولاً به چندین سال تجربه مرتبط با کار، تجربه حین کار و یا کارآموزی فنی و حرفهای نیاز است.
- مثالهایی از این حیطه کاری: بسیاری از این مشاغل با هماهنگی، سرپرستی، مدیریت یا آموزش دیگران سر و کار دارند. مانند، حسابداران، مدیران منابع انسانی، برنامهنویسهای کامپیوتر، معلمین،شیمیدانها و کارآگاهان پلیس.
- میزان آمادگی خاص شغلی: بین ۷ تا ۸ (مدت زمان یادگیری نحوه انجام کار بین ۴ تا بیش از ۱۰ سال)
- تحصیلات: بیشتر مشاغل در این حیطه نیاز به مدرک کارشناسی دارند اما برخی از آنها نیاز ندارند.
علایق
- هنری: مشاغل هنری غالباً درگیر با کار کردن با فرمها، طرحها و نمونهها هستند. آنها غالباً نیاز به خود ابزاری داشته بدون آنکه از اصول و قواعد خاصی پیروی کنند؛
- متهورانه: مشاغل متهورانه غالباً درگیر با راهاندازی و انجام پروژههای مختلف هستند. این مشاغل میتوانند با رهبری و هدایت افراد و اتخاذ تصمیمات متعدد همراه باشند. این مشاغل گاهی نیاز به خطرپذیری داشته و غالباً با کسب و کار سر و کار دارند؛
- واقع گرایانه: مشاغل واقعگرایانه غالباً درگیر با فعالیتهای کاری هستند که شامل ارایه راهحلها و حل عملی مسایل میشوند. این فعالیتها معمولاً با گیاهان، جانوران، مواد و ابزار حقیقی مانند چوب، ابزار و ماشینآلات سر و کار دارند. بسیاری از مشاغل نیازمند کار در فضای باز بوده و سر و کار چندانی با کاغذ و ارتباط نزدیک با دیگران ندارند.
ارزشهای کاری
- پیشرفت: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند دارای اهداف جهتدار بوده و به کارمندان اجازه استفاده از قویترین تواناییها و احساس موفقیت را میدهند. نیازهای متقابل شامل به کارگیری توانایی و موفق شدن است.
- استقلال: مشاغلی که برآورده کننده این ارزش کاری هستند به کارمندان اجازهی کار و تصمیمگیری مستقلانه را میدهند. نیازهای متقابل شامل مسوولیتپذیری و استقلال است.
- شخصیت: مشاغلی که برآوردهکننده این ارزش کاری هستند ارایه دهنده ارتقای شغلی و قابلیت بالقوه برای مدیر شدن هستند. این مشاغل غالباً دارای وجهه اجتماعی خوبی بوده و نیازهای متقابل آنها شامل پیشرفتگرایی، اقتدار، تصدیق و منزلت اجتماعی میباشند.
شیوههای کاری
- پیشرفتگرایی: ایجاد و حفظ روشهایی برای دستیابی به اهداف چالشانگیز شخصی و تلاش برای کسب مهارت در وظایف؛
- سازگاری/ انعطافپذیری: قابلیت تطابق با شرایط مختلف کاری؛
- تفکر تحصیلی: تحلیل اطلاعات و به کارگیری منطق در برخورد با مسایل و موضوعات کاری؛
- توجه به جزییات: دقت و توجه به جزییات و دقیق بودن در حین کار؛
- قابل اعتماد بودن: قابل اعتماد بودن، مسوولیتپذیری و پیروی از دستورها؛
- نوآوری: ابتکار و تفکر خلاق برای گسترش نظرات جدید و پاسخگویی به مسایل و مشکلات مربوط به کار؛
- درستکاری: درستی و صداقت؛
- تحمل فشار روحی: انتقادپذیری و تحمل شرایط دشوار؛