• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
7
نگاهی به :

نکات کلیدی رزومه نویسی

  • کد خبر : 4978
  • ۰۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
نکات کلیدی رزومه نویسی
بسیاری از کارجویان هنگامی که برای فرصت های شغلی متعدد درخواست خود را همراه رزومه شان ارسال می کنند و پاسخی دریافت نمی کنند ناامید می شوند ، چرا؟

کارفرمایان ، برای هرموقعیت شغلی که آگهی می کنند با انبوهی از متقاضیان کار روبرو می شوند  و  به سادگی نمی توانند هر کارجویی را استخدام کنند .آنها معیارهای متعددی را برای انتخاب های خود درنظر می گیرند و براساس این معیارها رزومه های دریافتی را  بررسی می کنند .هرچه رزومه هوشمندانه تر نوشته شود امکان اینکه صاحب آن دربین افراد برگزیده کارفرما قرارگیرد بیشتر می شود . بنا براین کارجویان باید مطمئن گردند رزومه ارسالی شان بی عیب و نقص است .

درفرآیند استخدام هنگامی که کارفرمایان در حال بررسی رزومه ها  هستند، اولین رزومه‌هایی که رد می‌شوند، آنهایی هستند که اشتباهات آشکار و قابل اجتناب دارند. برای اطمینان از اینکه یک رزومه  دارای چنین اشتباهاتی نباشد،  باید در شناسایی و حذف همه این اشتباهات با سخت گیری عمل نمود .

با  به کارگیری نکات ذیل، می‌توان تمام این اشتباهات را  در رزومه  یافته و آن‌ها را اصلاح کرد تا شانس کارجو در رقابت با سایر متقاضیان یک شغل  برای کسب امتیاز لازم در مراحل بررسی رزومه و مصاحبه افزایش یابد.

اشتباهات نگارشی

شاید ذکر این موضوع خیلی بدیهی به نظر برسد، اما حتی در عصر استفاده روز افزون از واژه پردازها ، کسانی هستند که  رزومه هایی با اشتباهات فاحش املایی و انشایی برای استخدام دریک شرکت ارسال می کنند.

 تعداد زیادی از کارفرمایان، هنگام مشاهده یک اشتباه املایی در رزومه دریافتی ، سخت گیرانه عمل کرده و متقاضی شغل را رد صلاحیت می کنند، آنها املای نادرست را نمی توانند بپذیرند مثلا کارجویی که “فار غ التحصیل” را اشتباها ” فارق التحصیل ” می نویسد ، درچشم یک کارفرما  خوارشده و بی سواد جلوه می کند .

چرا باید چنین اشتباهاتی وجود داشته باشد ؟ گاه کسی که رزومه خود را می نویسد نا خودآگاه اشتباهی را مرتکب می شود  که در شرایط عادی انتظار آن را ندارد . با علم به اینکه برای هرموقعیت شغلی که اعلام می شود ، داوطلبان زیادی وجود دارند و رقابت زیادی خواهد بود نباید به خاطر چنین اشتباهات کوچکی فرصت تصدی یک شغل خود از بین برود، برای همین اکثرا پیشنهاد می شود که باید قبل از ارسال رزومه از عدم وجود اشتباه در آن اطمینان حاصل شود ،  بنا براین چه اشکالی دارد که یک متن نوشته شده توسط فردی دیگر بازبینی شود تا متن رزومه عاری از اشتباه گردد ، کارجویان می توانند پس از نوشتن رزومه آن را به فردی که می شناسند بدهد تا با نگاهی دیگر اگر   اشتباهاتی وجود دارد اصلاح شود .

رزومه ارسالی برای هرشغل باید متناسب با آن شغل نوشته شود

  رزومه باید منطبق با شرایط شغل اعلام شده تهیه و ارسا ل گردد. چیزی به نام  “رزومه  کامل ” که برای همه کارفرمایان و همه مشاغل  قابل استفاده باشد وجود ندارد، برخی کارجویان این اشتباه را می کنند که یک رزومه واحد را برای هرموقعیت شغلی ارسال می کنند .

نوشتن رزومه متناسب با یک فرصت شغلی هنگامی موثر است که کارجو آن را براساس واژه های کلیدی مورد استفاده در آگهی یا فراخوان استخدامی بنویسد . کارفرمایان در آگهی های خود برای استخدام یک نیرو ،  عبارات مهم و اصطلاحات کلیدی به کار می برند ،  وقتی یک آگهی استخدامی  مورد توجه قرار می گیرد باید به محتوی آن دقت نمود . متقاضی شغل باید رزومه خود را با شرایط خاص مربوط به شغل و  مهارت‌های مرتبط با آن تهیه کند تا شانسی بیشتر از سایر متقاضیان آن شغل داشته باشد .

برمبنای کلمات کلیدی در آگهی استخدام ، سوابق شغلی و مهارت‌ها باید به گونه‌ای نشان داده شوند که  ارتباط بین آنها  توسط بررسی کننده رزومه به خوبی درک شود . اگر تجربه کاری به وضوح ارتباطی با شغل مورد نظر ندارد باید رزومه مشخص کند تجارب قبلی کارجو باعث شده وی برای شغل مورد نظر کفایت لازم را کسب کرده و آمادگی لازم را دارد . نمی‌توان  رزومه‌ای برای تقاضای فرصت شغلی “متخصص منابع انسانی”  فرستاد درحالیکه صاحب رزومه  درآن بیشتر یک  «مدیر پروژه» معرفی شده باشد و کارفرما برای انتخاب او به عنوان متخصص منابع انسانی توجیه نگردد. نویسنده رزومه می تواند نشان دهد که مهارت کسب کرده در  کارقبلی ، او را برای تصدی شغل دیگر آمده کرده است بنا براین رزومه باید مشترکات موجود در شغل ها را برجسته کند و نشان دهد که با تکیه برتجارب گذشته می تواند در شغل جدید نیز موفق باشد .

دستاوردهای شغلی از مسئولیت شغلی بیشتر اهمیت دارد

زمانی که تجربه کاری توصیف می شود ، تنها ارائه یک لیست خسته کننده از نام کارفرما ها و مشاغل قبلی کافی نیست. اگر رزومه کلمه به کلمه از یک آگهی شغلی کپی شده باشد، کارفرما  تحت تأثیر قرار نمی گیرد. رزومه باید دستاوردها را نشان دهد ، نمی توان از کارفرما انتظار داشت که از روی فهرست مشاغل  درک کند آیا کارجو در مشاغل قبلی موفق بوده است یا خیر؟  رزومه باید به نحوی باشد که کارفرما  در نگاه اول دستاوورد کارجو را در سایرمشاغل ببیند (مثلاً فروش دوبرابر، افزایش دسترسی مخاطبان به میزان ۳۰ درصد، بزرگترین معامله شرکت مذاکره شده است. و غیره) .

از این شاخه به آن شاخه پریدن!

درگذشته ای نه چندان دور ،  درکشور ما به مدیریت ژاپنی ها به چشمی ایده آل نگریسته می شد و ارتباط طولانی مدت کارمند و کارفرما و کار مادام العمر کارمند در نزد یک کارفرما امتیاز شمرده می شد . اما اکنون دوره ماندن طولانی در نزد یک کارفرما  برای آنها که دربخش خصوصی فعالیت می کنند گذشته و امتیاز محسوب نمی شود.

در حالی که در دهه های گذشته ،  دوره اشتغال دو ساله در یک شرکت ممکن بود خیلی کوتاه به نظر برسد، در بازار کار امروز دو سال ماندن دریک شرکت  زمان معقولی است. اما به رغم این این تغییر،  کارکنانی که مدام تغییر شغل داده و از شغلی به شغل دیگر می پرند درچشم کارفرمایان به نحوی دیگر جلوه کرده و ناپایدار  به نظر می رسند . کارفرما  به دنبال سرمایه گذاری روی نیروی انسانی  است و در ازای این سرمایه گذاری منافع دراز مدت خود را می طلبد بنابراین از به کارگیری نیرویی که درماندن او امیدی نیست اجتناب می کند .از این رو کارفرمایان نیز  نسبت به کارجویان با چنین سوابقی محتاط هستند و اگر به نظر برسد که  به ماندن در یک موقعیت شغلی به صورت درازمدت علاقه ندارند از استخدام وی خودداری می کنند . در رزومه نویسی باید دقت شود که شخصیت کارجو شخصیتی با ثبات جلو نماید و کارفرما درمورد ضرورت هایی که نسبت به جابه جایی وجود داشته توجیه گردد.

شکاف در دوره های اشتغال

دوره های طولانی بیکاری و وجود فاصله طولانی در اشتغال کارجو ، برای کارفرمایان جذابیتی ندارند .برخی از شکاف ها اجتناب ناپذیر هستند، اما اگر رزومه کارجو دوری وی از محیط کار را دوره های طولانی نشان دهد علت آن باید مشخص  وشفاف شود . مرخصی گرفتن برای ادامه تحصیل ممکن است برای یک کارفرما توجیه پذیر باشد،  وجود  مشکلات جسمی یا  دوره های درمانی یا مشکلات خانوادگی نیز می تواند  از نظر کارفرما قابل توجیه به نظر برسند ، با این حال  اگر کارفرما توجیه نشود این شکاف از نظر وی قابل گذشت نخواهد بود .

دروغ نباید گفت!

فقط با یک دروغ در مراحل ابتدایی مراحل استخدام ،  بررسی رزومه می تواند  پایان یابد . دروغ حتی اگر کوچک باشد و در رزومه توسط کارفرما مشاهده شود باعث بی اعتمادی وی می شود. مچ افراد دروغگو  باوجود فناوری های اطلاع رسانی روز و شبکه های اجتماعی ،  به آسانی می تواند باز شود .

کارفرمایان می توانند در  رسانه های اجتماعی رزومه کارجو  را با اطلاعات موجود مطابقت دهند یا با ارتباط با کارفرمایان  قبلی آن را بررسی کنند یا درمرحله مصاحبه آن را حقیقت سنجی کنند  . در هر مرحله اگر ثابت شود کارجو اطلاعات اشتباه و دروغی ارائه کرده است کارفرما به راحتی قید به کارگیری وی را خواهد زد . دروغگویی ممکن است  هزینه های بعدی نیز داشته باشد بنابراین باید به  خاطر داشت که : صداقت بهترین سیاست است.

استفاده از آدرس ایمیل غیرحرفه ای

آدرس ایمیلی که با آن درخواست شغل ارسال شده یا به عنوان خط تماس بین کارجو و کارفرما معرفی می شود باید حرفه ای انتخاب گردد ، استفاده کردن از آدرس ایمیل های فانتزی با اسامی خاص و مسخره  ،کاری احمقانه است بنابراین آدرس ایمیل باید حرفه ای انتخاب شود تا کارجو در چشم کارفرما یا سایرافراد شخصیتی موجه جلوه نماید ، برخی از جویندگان کار متاسفانه به این نکته کوچک توجه ندارد .

استفاده از نام واقعی به عنوان آدرس ایمیل ، مشخص می کند این آدرس  به چه کسی تعلق دارد و به خاطر سپردن آن آسان می شود . استفاده از هر چیز دیگری گیج کننده است و احتمالا جذاب هم نخواهد بود .

قالب بندی بد متن یا بی نظمی

رزومه  درنگاه اول باید تاثیر خوبی روی کسی که آن را بررسی می کند داشته باشد ،  اولین چیزی که یک استخدام کننده می بیند کل صفحه رزومه است، نه مندرجات و جزییات آن . استخدام‌کنندگان تجربه کاری را خط به خط بررسی نمی‌کنند، آن‌ها مندرجات رزومه را  با حداکثر سرعت تندخوانی می کنند تا ببینند آیا کارجو ویژگی های لازم را دارد یا خیر ؟اگر رزومه ای قالب مناسب را نداشته و جذاب نباشد ،  باعث خواهد شد حتی زمانی که تجربه کارجو عالی است، کارفرما متوجه برجستگی های وی نشود.   تندخوانی  رزومه باید  یک نمای کلی قابل درک   از مسیر شغلی کارجو و تجربیاتی که به دست آورده  ارائه دهد.

در هر سابقه کاری، وظایف و دستاوردهای باید کاملاً واضح باشند. استفاده از قالب بندی ها و فهرست بندی مناسب سوابق باعث می شود بررسی اسکن مانند کارفرما  آسان گردد و وی آنچه را  لازم دارد  به جای اینکه در قالب یک پاراگراف طولانی بخواند ،  به صورت فهرست بندی  دریافت کند. امروزه استفاده از شیوه های فهرست بندی که در نزم افزارهایی مثل word   وجود دارد و جداسازی موارد توسط نقاط گلوله مانند یا علائم دیگر به روش مناسب  کاربرد زیادی در نوشتن رزومه یافته اند ،  نکات دیگر عبارتند از: استفاده از فونت‌های قابل خواندن ثابت و مناسب ، فاصله گذاری مناسب یین قسمت های مختلف رزومه مثل مشخصات فردی ، سوابق تحصیلی و …قراردادن جزییات مهم تر دربخش های بالایی رزومه .

رزومه خیلی طولانی

زمانی که برای خواند یک رزومه توسط کارفرما صرف می گردد ، زیاد نیست دو یا سه دقیقه ! آنها  وقت (یا تمایلی) برای خواندن شرح مفصلی از کل سابقه کاری ندارند. رزومه باید بخش‌های مرتبط از تجربه و مجموعه مهارت‌های  را به‌طور مؤثر نشان دهد تا خواننده آن بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن همه اطلاعات مهم را دریافت کند. اگر جزئیات مهم در یک لیست بسیار طولانی مدفون شوند یا به صفحه سوم یا چهارم رزومه  منتقل شوند دیده نخواهند شد، رزومه  بیش از دو صفحه  لازم نیست.

 هرچه رزومه طولانی تر باشد امکان اینکه کارفرما بخش های مهمی از آن را نبیند بیشتر می شود . رزومه باید به دقت تنظیم شود، هم در چه قسمت هایی از سابقه کاری و هم در نحوه ارائه آنها. در رزومه باید بر جزئیات جدید و مرتبط متمرکز شد  و اطلاعات کلیدی   تا حد امکان به طور موثر درآن بیان شود و اطلاعات غیر ضروری در آن ارائه نگردد.

سخن آخر

رزومه نویسی به رغم سادگی از اهمیت زیادی برخوردار است .بکوشیم رزومه هایی با  توجه و دقت زیاد تهیه کنیم!

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=4978

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.