• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
2

معرفی شغل مدیر تبلیغات {وظایف؛ درآمد؛ مهارت های موردنیاز}

  • کد خبر : 18713
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
معرفی شغل مدیر تبلیغات {وظایف؛ درآمد؛ مهارت های موردنیاز}
تبلیغات به کسب‌وکار شما آسیب می‌رساند و فقط بودجه سازمانتان را هدر می‌دهد؛ البته اگر بدون استراتژی و برنامه‌ریزی و غیرهدفمند باشد. مدیر تبلیغات در سازمان شما کار می‌کند تا تبلیغات موثر و هدفمند انجام شود. این روزها مردم وقتی وارد اولین برنامه در موبایلشان می‌شوند یا وقتی پایشان را از درب منزل بیرون می‌گذارند، با هجومی از داده‌های تبلیغاتی مواجه می‌شوند.

تبلیغات به کسب‌وکار شما آسیب می‌رساند و فقط بودجه سازمانتان را هدر می‌دهد؛ البته اگر بدون استراتژی و و غیرهدفمند باشد. مدیر تبلیغات در سازمان شما کار می‌کند تا تبلیغات موثر و هدفمند انجام شود. این روزها مردم وقتی وارد اولین برنامه در موبایلشان می‌شوند یا وقتی پایشان را از درب منزل بیرون می‌گذارند، با هجومی از داده‌های تبلیغاتی مواجه می‌شوند.

این تبلیغات آنقدر زیاد هستند که بسیاری از مردم به آن‌ها عادت کرده‌اند و دیگر توجهی به هیچکدام نشان نمی‌دهند. مدیر تبلیغات به کمک تیم تبلیغات کاری می‌کند که تبلیغ شما از میان حجم زیاد تبلیغات دیگر دیده شود و تأثیری که باید را روی ذهن مخاطب بگذارد.

مدیر تبلیغات کیست؟

مدیر تبلیغات مسئول مدیریت و هدایت پروژه‌های تبلیغاتی مانند کمپین‌ها و نظارت بر کانال‌هایی است که کسب‌وکار مورد نظر از طریق آن‌ها با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کند. این شخص باید اهداف تبلیغاتی را مشخص کند،‌ بر تولید محتوای مورد نیاز برای تبلیغات نظارت داشته باشد، زمان اجرای کمپین‌ها و انتشار تبلیغات را تعیین کند و بعد از انتشار هم با ارزیابی داده‌های به‌دست‌آمده درباره رفتاره مشتریان بالقوه و بالفعل، میزان موفقیت تبلیغات را بسنجد. فردی که در این پوزیشن شغلی مشغول به کار می‌شود، از تبلیغات برای جلب توجه و جذب مشتریان بالقوه و بالفعل استفاده می‌کند.

مدیر تبلیغات به مهارت‌های سخت و نرم مختلفی نیاز دارد. مدیریت تیم تبلیغات، خلاقیت و ایده‌پردازی، تعامل با سایر تیم‌ها یا مشتریان خارج از سازمان و شناخت و درک مشتریان چند مورد از کارهایی هستند که مدیر تبلیغات انجام می‌دهد.

شرح وظایف مدیر تبلیغات

شرح وظایف مدیر تبلیغات در ارگان‌های مختلف ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. ما با بررسی شرح‌ شغل‌های سازمان‌های گوناگون، لیستی از شرح وظایف مدیر تبلیغات را گردآوری کرده‌ایم. شما می‌توانید با توجه به نیاز سازمان خود بخشی یا تمام موارد این لیست را در شرح شغل مدیر تبلیغات سازمان خود بنویسید. برای نوشتن شرح شغل میتوانید مقاله دیگر ما را مطالعه کنید.

وظایف مدیر تبلیغات

به صورت کلی شرح وظایف مدیر تبلیغات تمام شرکت‌ها در تلاش برای تبلیغات خلاقانه و موثر برای جلب توجه مشتریان و جذب آن‌ها خلاصه می‌شود.

لیست شرح وظایف مدیر تبلیغات عبارت است از:

  • نظارت بر طراحی و تولید محتوای تبلیغاتی
  • اطمینان از تناسب محتوای تبلیغات با نیازهای مخاطبان هدف (نیازها و سلیقه مخاطب هدف طی تحقیقات بازار و با توجه به داده‌هایی که در این فرایند به دست می‌آید، شناخته می‌شود)
  • تعیین اهداف پروژه‌های تبلیغاتی (مدیر تبلیغات برای انجام این وظیفه به مشورت مدیرعامل، مدیر فروش و مدیر بازاریابی هم نیاز دارد)
  • برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی برای دستیابی به اهداف تبلیغاتی
  • انجام یا نظارت بر فرایند تحقیقات بازار برای شناخت مخاطبان هدف و به دست آوردن داده‌های مورد نیاز برای کمپین‌های تبلیغاتی موثر
  • مذاکره و عقد قراردادهای مرتبط با تبلیغات (مثلل بستن قرارداد با رسانه‌هایی که قرار است تبلیغ را منتشر کنند)
  • مدیریت بودجه و تلاش برای افزایش نرخ بازگشت سرمایه
  • برنامه‌ریزی و تنظیم کمپین‌های تبلیغاتی
  • نظارت بر اجرای کمپین
  • تجزیه و تحلیل نتایج به‌دست‌آمده از هر کمپین و بررسی میزان موفقیت آن
  • سنجش نقاط ضعف و قوت‌های کمپین‌های تبلیغاتی برای حفظ قوت‌ها و بهبود ضعف‌ها برای کمپین‌های بعدی
  • برگزاری و مدیریت جلسات طوفان فکری برای ایده‌پردازی کمپین‌ای تبلیغاتی یا تولید محتوا برای تبلیغات
  • برون‌سپاری پروژه‌های مرتبط با تبلیغات در صورت نیاز و انجام هماهنگی‌های لازم با فریلنسرها
  • استخدام کارکنان بخش تبلیغات یا انتخاب تیم‌های فریلنسری که قرار است بخشی از پروژه‌ها به آن‌ها سپرده شود
  • بروزرسانی منظم دانش فردی درباره شیوه‌های جدید تبلیغات، اطلاع داشتن از ترندهای تبلیغاتی و استفاده از تکنیک‌های تازه برای جلب توجه مخاطبان

مهارت های یک مدیر تبلیغات چیست؟

مدیر تبلیغات که یکی از انواع مدیریت می باشد، باید فردی انعطاف‌پذیر و سازگار با تغییرات باشد. چنین فردی ممکن است در پروژه‌های گوناگون به یادگیری مهارت‌های جدید نیاز داشته باشد. مهارت‌های مورد نیاز برای این پوزیشن شغلی ترکیبی از مهارت‌های نرم مدیریتی ، مهارت‌های ارتباطی مدیریتی ، خلاقیت و مهارت‌های فنی برای تبلیغات هستند. در ادامه توانمندی‌های مورد نیاز برای این شغل را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم.

  • مهارت برقراری ارتباط به صورت رودررو و تلفنی
  • مهارت نامه‌نگاری و برقراری ارتباط به‌صورت نوشتاری
  • توانایی انجام چند کار به صورت همزمان
  • مهارت مدیریت زمان و برنامه‌ریزی
  • توانایی کار تیمی
  • مهارت رهبری
  • توانایی انگیزه‌بخشی به اعضای تیم
  • توانایی تعیین اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت برای تیم
  • قدرت تفکر انتقادی
  • مهارت مدیریت پروژه
  • مهارت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها
  • توانایی توجه به جزئیات
  • مهارت تصمیم‌گیری
  • توانایی بهینه‌سازی فرایندها و دریافت بیشترین بازدهی با صرف کم‌ترین هزینه
  • استفاده از نرم‌افزارهای مختلف برای ردیابی

سوابق تحصیلی و شغلی مورد نیاز مدیر تبلیغات چیست؟

تبلیغات هنوز در دانشگاه‌های ایران، رشته مستقلی نیست و تنها چند واحد درسی مرتبط در برخی از رشته‌ها دارد. مدیران تبلیغات به حداقل مدرک لیسانس نیاز دارند. رشته‌های تحصیلی که در ادامه نام می‌بریم، با فعالیت در این پوزیشن شغلی بیشترین تناسب را دارند:

  • مدیریت بازرگانی
  • روزنامه‌نگاری
  • ارتباطات
  • رشته‌های مرتبط با بازاریابی
  • رسانه
  • عکاسی
  • گرافیک

تحصیلات دانشگاهی برای این موقعیت شغلی کفایت نمی‌کند و دوره‌های آموزشی و تجربه‌های شغلی نیز اهمیت بسیاری دارد. دوره‌های کاربردی برای مدیران تبلیغات عبارتند از:

  • بازاریابی
  • روانشناسی رفتار مصرف‌کننده
  • تحقیقات بازار
  • دوره‌های فروش حضوری و آنلاین
  • ارتباطات
  • کپی‌رایتینگ

یک مدیر تبلیغات هیچوقت کارش را با فعالیت در این پوزیشن شروع نمی‌کند. مدیران تبلیغات معمولا در ابتدا یکی از اعضای تیم تبلیغات هستند که بعد از فارغ‌التحصیلی جذب بازار کار می‌شوند. آن‌ها در سال‌های ابتدای کاری و دوره کارآموزی خود، مواردی مثل نحوه تنظیم کمپین تبلیغاتی، روش‌های ارزیابی نتایج و نظارت بر اعضای تیم را یاد می‌گیرند. آن‌ها بعد از چند سال تجربه کاری و نشان دادن پتانسیل‌های خود برای مدیریت،‌ به سِمَت‌های بالاتر می‌رسند. در اغلب سازمان‌ها، مدیران تبلیغات بیشتر از ۵ سال سابقه کاری دارند.

محیط و ساعات کاری مدیر تبلیغات

مدیر تبلیغات به دو صورت کار می‌کند. در بعضی از سازمان‌ها تیم تبلیغات و بازاریابی داخل سازمان مستقر می‌شود و فعالیت‌های مربوط به همان سازمان را انجام می‌دهد. در چنین سازمان‌هایی مدیر تبلیغات در سازمان مستقر است و تنها روی امور مرتبط با همان سازمان نظارت دارد. بعضی از سازمان‌ها امور تبلیغاتی خود را به شرکت‌های تبلیغاتی برون‌سپاری می‌کنند. در چنین شرایطی مدیر تبلیغات بیرون سازمان مستقر است و اطلاعات مورد نیاز برای تبلیغات را از کارفرما دریافت می‌کند. این افراد همچنین ممکن است در یک زمان با بیشتر از یک سازمان کار کنند و فعالیت‌های تبلیغاتیشان را پیش ببرند.

مدیر تبلیغات معمولا در ساعت‌های اداری کار می‌کند؛ اما در موقعیت‌های خاص مثل زمان اجرای کمپین‌، برگزاری نمایشگاه یا رویدادهای خاص ممکن است نیاز به اضافه‌کاری یا حضور در رویدادها داشته باشند. تعداد مأموریت‌های خارج‌از شهر و سفرهای کاری این شغل معمولا محدود است.

مدیر تبلیغات با چه گروه‌ها و افرادی ارتباط دارد؟

مدیر تبلیغات با گروه‌ها و افراد مختلفی در سازمان تعامل دارد. گاهی اوقات مدیریت تیم‌های تبلیغات و بازاریابی برعهده یک نفر قرار می‌گیرد و این فرد به عنوان مدیر بازاریابی و تبلیغات شناخته می‌شود. در سازمان‌های بزرگ این دو پوزیشن از هم جدا هستند، اما تعامل زیادی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال تحقیقات بازار و نیازسنجی بازار هدف، فرایندی است که معمولا مدیر بازاریابی و مدیر تبلیغات با همکاری یکدیگر انجام می‌دهند.

مدیر تبلیغات با تیم دیجیتال مارکتینگ و مدیر مارکتینگ نیز تعامل گسترده‌ای دارد. کانال‌های دیجیتال یکی از مهم‌ترین کانال‌های تبلیغاتی برای برندهای مختلف هستند. بنابراین مدیران تبلیغات با اعضای مختلف این تیم در تعامل هستند.
کپی‌رایترها و گرافیست‌ها پوزیشن‌های شغلی دیگری هستند که تعامل بسیاری با تبلیغات دارد. تقریبا هیچ تبلیغی وجود ندارد که بدون اسلوگان، پیام

تبلیغاتی، تصویر یا طرح گرافیکی منتشر شود. مدیر بخش تبلیغات باید به کم این افراد محتوای کمپین‌های تبلیغاتی را تولید کند. سومین گروهی که مدیر تبلیغات با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند، میزبان‌های تبلیغات هستند. مدیران رسانه‌هایی که قرار است تبلیغ‌ها را منتشر کنند یا چاپخانه‌هایی که قرار است پوسترهای تبلیغاتی را چاپ کنند، با مدیر تبلیغات صحبت می‌کنند.

مدیر تبلیغات همچنین ممکن است با بخش‌های دیگری چون پشتیبانی یا توسعه محصول تعامل داشته باشد تا اطلاعات بیشتری درباره محصولات، انتظارات مشتریان و مزیت‌های رقابتی به دست آورد و در کمپین‌های تبلیغاتی از این داده‌ها استفاده کند.

مدیران تبلیغات فریلنسر به صورت مجزا با کارفرمای هر پروژه نیز تعامل دارند و انتظارات و دیدگاه‌های هر کارفرما را در پروژه‌های تبلیغاتی مربوط به کسب‌وکار خودش،‌ اجرا می‌کنند.

درآمد مدیر تبلیغات

درآمد مدیر تبلیغات به سازمانی که در آن کار می‌کند، وظایف و عملکردی که دارد و حتی شهر محل کارش وابسته است. معمولا درآمدها در تهران بیشتر از شهرهای بزرگ و در شهرهای بزرگ بیشتر از شهرستان‌های کوچک است. بنابراین برای تعیین حقوق باید به شرایط مختلف توجه داشته باشید.

وب‌سایت ایران سلری مرجع دستمزدهای ایران است و آمارها را براساس خوداظهاری کارمندان و آمار ناشناسی که توسط کارفرماها ارائه می‌شود، ارائه می‌دهد. مدیر تبلیغات در این وب‌سایت در گروه کارشناس ارشد و مدیر روابط عمومی و ارتباطات قرار می‌گیرد. حداقل حقوق مدیران تبلیغاتی که جزو مدیران میانی و کارشناس‌های ارشد سازمان محسوب می‌شوند در سال ۱۴۰۲، ۷ میلیون تومان و حداکثر حقوق آن‌ها ۳۷ میلیون تومان بوده است. مدیران ارتباطات نیز بین ۱۰ تا ۷۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرند.

به صورت میانگین حقوق کارشناسان ارشد ارتباطات ۱۷.۴ میلیون تومان و حقوق مدیران ارتباطات ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

چه کسب‌وکارهایی به مدیر تبلیغات نیاز دارند؟

کسب‌وکارهایی که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند،‌ به مدیر تبلیغات نیاز دارند. این دسته از کسب‌وکارها استراتژی‌ و برنامه‌های منظمی برای تبلیغات خود می‌چینند، کارشناسان مورد نیاز برای تشکیل تیم بازاریابی و تبلیغات را استخدام می‌کنند و در بازه‌های زمانی منظم کمپین‌های تبلیغاتی مختلفی دارند.

درآمد مدیر تبلیغات

کسب‌وکارهای کوچک‌ و متوسط شاید در ابتدای فعالیت، توانایی برآورد هزینه تبلیغات حرفه‌ای را نداشته باشند و نتوانند مدیر تبلیغات استخدام کنند. در چنین شرکت‌هایی احتمالا مسئولیت‌های مدیر بازاریابی، دیجیتال‌مارکتینگ و تبلیغات به یک نفر واگذار می‌شود. البته در این دسته از سازمان‌ها، وظایف مدیر تبلیغات به اندازه چیزی که در قسمت‌های قبل توضیح دادیم، گسترده نیست. به‌مرور زمان و با افزایش سطح فروش و موفقیت در بازاریابی،‌ سازمان‌های کوچک به سازمان‌های بزرگ تبدیل می‌شوند و تیم تبلیغات و مارکتینگ آن‌ها نیز توسعه پیدا می‌کند. بعد از توسعه، به استخدام یک مدیر تبلیغات حرفه‌ای نیاز خواهند داشت.

چطور مدیر تبلیغات شویم؟

در قسمت‌های قبل درباره رشته‌های تحصیلی و دوره‌های آموزشی مناسب برای این پوزیشن شغلی صحبت کردیم. برای شروع فرایند تبدیل شدن به یک مدیر تبلیغات موفق، کارتان را با تحصیلات مرتبط شروع کنید. مدرک دانشگاهی معتبر در رشته‌های مرتبط با بازاریابی و تبلیغات، زمینه برای ورود به بازار تبلیغات و مارکتینگ را برای شما هموار می‌کند.

بعد از فارغ‌التحصیلی کارتان را به عنوان یک کارآموز شروع کنید. در دوره‌ کارآموزی، روش کار کمپین‌های تبلیغاتی را با تمام جزئیات یاد بگیرید؛ از شکل‌گیری ایده اولیه گرفته تا نحوه ثبت سفارش و مذاکره با رسانه منتشرکننده. با کسب و تجربه و ادامه یادگیری می‌توانید از فرصت‌های ارتقای سازمان استفاده کنید و کم‌کم به مدیر تبلیغات تبدیل خواهید شد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که مسیر تبلیغاتی هیچ دو کسب‌وکاری شبیه به یکدیگر نیست. بنابراین کسب تجربه و دانش به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد؛ شما در هر پروژه باید از ابتدا داده‌های جدیدی به دست آورید، بر اساس آن‌ها ایده‌پردازی کنید و راهکار تبلیغاتی نوینی برای مخاطبان ارائه دهید.

یک مدیر تبلیغاتی کم‌تجربه اما با اشتیاق و خلاق نسبت به مدیر تبلیغات باتجربه‌ای که همیشه مطابق با یک فرمول خاص استراتژی تبلیغاتی می‌چیند، عملکرد بهتری دارد.

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم مدیر تبلیغات کیست و چه وظایفی در سازمان دارد. تبلیغات برای سازمان‌ها منجر به جمع‌آوری سرنخ و افزایش تعداد مشتریان بالقوه می‌شود. بسیاری از این لیدها به مشتری سازمان تبدیل می‌شوند و فروش افزایش پیدا می‌کند. هرچقدر تبلیغات هوشمندانه‌تر، خلاقانه‌تر، حرفه‌ای‌تر و هدفمندتر باشد، میزان تبدیل لید به مشتری بیشتر خواهد بود. با استخدام یک مدیر تبلیغات حرفه‌ای و همکاری با او در اجرای ایده‌ها و طرح‌هایی که دارد، نرخ تبدیل لید به مشتری در سازمان شما افزایش پیدا می‌کند. این مهم‌ترین علت اهمیت استخدام مدیر تبلیغات برای سازمان شماست.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=18713

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.