• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
2

معرفی روش‌های نوین کاریابی و استخدام با استفاده از شبکه‌های اجتماعی

  • کد خبر : 16278
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
معرفی روش‌های نوین کاریابی و استخدام با استفاده از شبکه‌های اجتماعی
استفاده از روش‌ های نوین کاریابی و شبکه‌های اجتماعی برای استخدام بسیار مؤثر است. البته به شرطی که با استراتژی مناسب و به درستی مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال، شما می‌توانید از اکانت خود در لینکدین برای نمایش پروژه‌ها، تجربیات و مهارت‌هایتان استفاده کنید.

اگر به دنبال فعالیت در یک حوزه شغلی خاص هستید، این امکان را دارید که با عضویت در گروه‌های مرتبط با کارفرمایان بالقوه ارتباط برقرار کنید.
شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و… در فرآیند کاریابی کاربرد زیادی دارند. اگر می‌خواهید با یک فعالیت اصولی و حرفه‌ای برند شخصی خود را در شبکه‌های اجتماعی بسازید و فرصت‌های شغلی مناسبی پیش روی خود داشته باشید، در ادامه با ما همراه باشید.
حتی اگر به صورت فعال در رسانه‌های اجتماعی حضور ندارید، بهتر است که هنگام جستجوی شغل، یک یا دو پروفایل در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید. داشتن یک پروفایل یا وب‌سایت حرفه‌ای می‌تواند به کارفرمایان بالقوه نشان دهد که با تکنولوژی‌های جدید آشنا هستید که یکی از نکات مهم در استخدام نیرو است. با این حال، استفاده از شبکه‌های مجازی و روش‌ های نوین کاریابی مزایای دیگری نیز دارد:

  • به شما کمک می‌کند تا برند شخصی خود را بسازید
  • ایجاد فرصت‌های شبکه‌سازی گسترده
  • حتی اگر به دنبال شغلی نباشید، می‌توانید پیشنهاد‌های دعوت به همکاری دریافت کنید
  • به شما فرصتی می‌دهد تا با شرکت‌هایی که می‌خواهید در آن‌ها کار کنید، تعامل داشته باشید

اگر این موارد برای متقاعد کردن شما که باید رسانه‌های اجتماعی را در پروسه کاریابی خود بگنجانید کافی نیست، این نکته را در نظر بگیرید: در سال ۲۰۱۷، ۸۷٪ از کارشناسان استخدام و کاریابی گزارش کردند که از LinkedIn برای یافتن کارجویان استفاده می‌کنند.

پس اگر در رسانه‌های اجتماعی فعالیت ندارید و همچنان از روش‌های قدیمی برای پیدا کردن آگهی استخدام و جذب نیرو استفاده می‌کنید، ممکن است فرصت‌های شغلی زیادی را از دست بدهید. پس از ظهور اینترنت، مدلهای جذب و استخدام و روش‌های جذب نیروی انسانی متحول شده‌اند. در واقع، اینترنت نقش مهمی در فرآیند استخدام موفق در سازمانها ایفا می‌کند.

امروزه، انواع موسسات کاریابی و افرادی که به دنبال کارآفرینی و توسعه کسب و کار خود هستند، برای استخدام نیروی متخصص و روش اجرایی جذب و استخدام به شبکه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند. در ادامه، به بررسی روش‌ های نوین کاریابی آنلاین می‌پردازیم.

نمونه کارهای خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید

یکی از روش‌ های نوین کاریابی و استفاده مؤثر از رسانه‌های اجتماعی در طول فرآیند جستجوی شغل، ایجاد یک وبلاگ، وب‌سایت نمونه کار‌ها یا یک پیج در رسانه‌های اجتماعی مناسب برای نمایش کار شما است.

برای مثال، اگر می‌خواهید روزنامه‌نگار شوید، می‌توانید یک وب‌سایت یا وبلاگ ساده برای نمایش مقالات خود ایجاد کنید. این راه ایده‌آل شما برای کاریابی است. شما می‌توانید به راحتی در کمتر از ۲۰ دقیقه یک وب‌سایت ساده با استفاده از وردپرس یا سایت‌ساز‌ها ایجاد کنید. همچنین می‌توانید با ضبط یک ویدیوی YouTube یا یک اینفوگرافیک آنلاین در مورد تجربه و سابقه کارتان، علاقه خود به شغلتان را به کارفرمایان نشان دهید.

با نمایش پورتفولیو و نمونه کار‌های آنلاین خود در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید به سرعت کارفرمایان بالقوه را با مهارت‌هایتان تحت تأثیر قرار دهید. برای مثال، این امکان را دارید که لینک سایت نمونه کار‌های خود را در پیجتان در شبکه‌های اجتماعی مختلف قرار دهید.

به دنبال فرصتهای شغلی در لینکدین و ایکس باشید

یکی دیگر از روش‌ های نوین کاریابی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی این است که در این رسانه‌ها به دنبال شغل مد نظر خود باشید. اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم عادت کنید که به طور منظم مشاغل مربوط به حیطه کاری خود را در LinkedIn و X و همچنین سایت‌های کاریابی جستجو کنید.

به عنوان مثال، بخش شغلی لینکدین پر از فرصت‌های عالی و ویژگی‌های مفید است. برخی از مشاغل در این سایت «Easy Apply» هستند. به این معنی که تنها کاری که باید برای درخواست انجام دهید، ارسال CV است.

در شبکه اجتماعی ایکس یا همان توییتر سابق، می‌توانید هشتگ‌های خاصی مانند #nowhiring و #graduatejobs را جستجو کنید تا پست‌هایی را ببینید که مستقیماً به آگهی‌های شغلی لینک داده شده‌اند. همچنین می‌توانید هشتگ‌هایی را که مرتبط با شغل مد نظر شما هستند، جستجو کنید.

در رسانههای اجتماعی حضور فعالی داشته باشید

دنبال کردن و لایک کردن پست‌های شرکت‌ها، کارشناسان جذب و استخدام و به طور کلی افرادی که می‌خواهید با آن‌ها شبکه‌سازی کنید، از روش‌ های نوین کاریابی در دنیای امروزی است. اما این کار به ندرت باعث می‌شود که شغلی مستقیماً به شما پیشنهاد شود (اگرچه گاهی اوقات این اتفاق می‌افتد).

همواره بحث‌های جالب زیادی در رسانه‌های اجتماعی در مورد هر صنعتی در جریان است. با تنظیم هشدار‌های گوگل برای یافتن موضوعات کلیدی، جستجوی هشتگ‌های مرتبط و پیدا کردن گروه‌های مرتبط با شغل خود در فیس‌بوک و لینکدین، می‌توانید در این بحث‌ها شرکت کرده و به عنوان یک فرد حرفه‌ای در حوزه کاری خود شناخته شوید.

درگیر شدن در این بحث‌ها و انجام تحقیقات برای اطمینان از صحت اظهار نظر‌هایتان، راهی مناسب برای تحت تأثیر قرار دادن کارفرمایان و افراد متخصص در حوزه شغلی‌تان است. اطمینان حاصل کنید که نظرات شما واضح، سنجیده و باملاحظه باشند و همچنین ایرادات نگارشی و املایی نداشته باشید. همواره به این نکته توجه کنید که روش‌ های نوین کاریابی و جستجوی کار در اینترنت مانند تیغ دولبه هستند که اگر به درستی از آن‌ها استفاده نکنید، می‌توانند اعتبار شما را خدشه‌دار کنند.

به اشتراک‌گذاری مقالات مرتبطی که به نظر شما جالب می‌آیند و مربوط به پیشرفت‌ها و چالش‌ها در زمینه شغلی‌تان هستند، اعتبارتان را افزایش خواهد داد و یک برند شخصی برای شما می‌سازد. داشتن یک برند شخصی اصولی از روش ‌های نوین استخدام و پیشرفت در مسیر شغلی محسوب می‌شود.

رویکردی حرفهای برای یافتن شغل داشته باشید

اگرچه استفاده از روش‌ های نوین کاریابی و شبکه‌های اجتماعی برای یافتن شغل هدف شما است، اما نباید در این چرخه گیر بیفتید و خود را ناامید نشان دهید. اگر به صورت مداوم پست‌هایی در مورد اینکه «مرا استخدام کنید» به اشتراک بگذارید، نه‌تنها به پروسه کاریابی خود کمکی نمی‌کنید، بلکه این کار تأثیر هرگونه بحث هوشمندانه‌ای که قبلاً داشته‌اید را از بین خواهد برد.

نکته کلیدی این است که خود را به عنوان یک فرد فعال و آگاه معرفی کنید، فرصت‌ها را زیر نظر داشته باشید و در طول مسیر کاریابی خود مستقیماً با افراد مرتبط درگیر شوید. اگر می‌خواهید درخواست استخدام به شرکتی ارسال کنید، سعی کنید خلاقیت به خرج دهید. از یک ایده یا پروژه استفاده کنید که نشان دهد شما فرد مناسبی برای سازمان مورد نظرتان هستید.

با مخاطبین آنلاین خود ملاقات کنید

اگرچه بیشتر مسیر شبکه‌سازی و روش‌ های نوین کاریابی به صورت آنلاین و از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود، اما تأثیر تعاملات چهره به چهره را نباید نادیده بگیرید. اگر با کسی به صورت آنلاین شبکه‌سازی کردید، برای ایجاد تأثیر ماندگارتر می‌توانید با او به صورت حضوری ملاقات کنید.

امروزه رسانه‌های اجتماعی سرعت زیادی دارند و به راحتی می‌توان کسی که شما را تحت تأثیر قرار داده را فراموش کرد. دعوت طرف مقابل برای گفتگو درباره برخی از ایده‌ها همیشه راه خوبی است.

جدیدترین اخبار در حوزه شغلی خود را دنبال کنید

همانطور که کارفرمایان می‌توانند اطلاعاتی درباره شما در شبکه‌های اجتماعی پیدا کنند، شما هم می‌توانید به فعالیت‌ها و پروژه‌های آن‌ها توجه داشته باشید. در واقع، این یکی از روش‌ های نوین کاریابی است که شما را با شرکت‌های بزرگ و مطرح در زمینه کاری خود آشنا می‌کند.

درباره این موارد تحقیق کنید که سازمان مورد نظرتان به طور خاص در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کند، اخیراً چه پروژه‌هایی داشته یا هر اطلاعات دیگری که می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی به دست ‌آورید. تحقیقات آنلاین در مصاحبه‌های شغلی معجزه می‌کنند.

مطمئن شوید که در تحقیقات رسانه‌های اجتماعی زیاده‌روی نکنید. برای مثال، پرسیدن سؤالاتی از مصاحبه‌کننده در مورد شرکتی که قبلاً برای آن کار می‌کردند، وجهه حرفه‌ای از شما نمی‌سازد.

شبکههای اجتماعی خود را بهروز نگه دارید

برای استفاده حداکثری از رسانه‌های اجتماعی و روش‌ های نوین کاریابی، به‌روز نگه داشتن هر یک از پروفایل‌های خود بسیار مهم است. بررسی کنید که اطلاعات تماس و توضیحات شما دقیق باشند و همه پست‌های عمومی (از جمله پست‌های چند سال قبل) منعکس‌کننده شخصیت فعلی و حرفه‌ای شما هستند.

پروفایلهای آنلاین خلاقانهای بسازید

شبکه‌های اجتماعی تنها به instrgram و linkedin و X محدود نمی‌شوند. انتخاب چند ابزار مختلف و استفاده مناسب از آن‌ها می‌تواند شما را متمایز کند و یکی از بهترین روش ‌های کاریابی است. برای مثال، می‌توانید نمونه کار‌های خود را در پینترست با دیگران به اشتراک بگذارید.

نکاتی برای فعالیت حرفهای در لینکدین

در ماه ‌آوریل تعداد کاربران لینکدین به ۵۰۰ میلیون نفر رسید و می‌توان گفت که این وبسایت یکی از برترین شبکه‌های اجتماعی در سراسر دنیا و یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای افراد حرفه‌ای است. بسیاری از کارفرمایان، انتشار موقعیت‌های شغلی در لینکدین را بهترین روش درج آگهی استخدام می‌دانند.

اما آیا شما تا به حال توانسته‌اید که از روش‌ های نوین کاریابی در لینکدین به درستی استفاده کنید؟ برای حرفه‌ای‌تر فعالیت کردن در این وب‌سایت، نکات زیر را رعایت کنید:

انتخاب عکس پس‌زمینه مناسب

لینکدین در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت که به کاربران خود اجازه دهد به پروفایل‌هایشان عکس پس‌زمینه اضافه کنند. شما با اضافه کردن یک عکس پس‌زمینه مناسب می‌توانید به فضای صفحه حرفه‌ای خود هویت دهید. فراموش نکنید که در یک شبکه اجتماعی حرفه‌ای فعالیت می‌کنید. پس تصویر پس‌زمینه خود را متناسب با این فضا انتخاب کنید.

بهینه‌سازی پروفایل برای جست و جو

اصول SEO تنها برای تولید محتوا و نوشتن وبلاگ کاربرد ندارند. اگر می‌خواهید با کلمات کلیدی مد نظر خود در نتایج جستجوی افراد ظاهر شوید، باید اصول خاصی را رعایت کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید از کلمات کلیدی مربوط به حوزه کاری خود در بخش‌های مختلف پروفایلتان مانند عنوان شغلی و تجارت کاری‌تان استفاده کنید.

کاریابی با جستجوی شغل پیشرفته در لینکدین

پس از بهینه‌سازی پروفایل خود در لینکدین، می‌توانید از آن برای روش‌ های نوین کاریابی استفاده کنید. استفاده از ویژگی جستجوی پیشرفته در این وب‌سایت به شما کمک می‌کند تا بر اساس صنعت، کلمات کلیدی، میزان سابقه کار و… به دنبال کار بگردید. علاوه بر این، لینکدین می‌تواند بر اساس تاریخچه جستجو‌های شما، فرصت‌های شغلی را بسته به نوع صنعت و شرکت مورد علاقه‌تان برای شما ارسال کند.

جمع‌بندی

راه‌های مختلفی برای استفاده از روش‌ های نوین کاریابی وجود دارد که در این مقاله به بررسی برخی از آن‌ها پرداختیم. امروزه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در دنیا حرف اول را می‌زنند و اگر می‌خواهید از این قافله عقب نمانید، باید بتوانید به خوبی برند شخصی خود را در این فضا بسازید. در این صورت، کارفرمایان بالقوه شما را پیدا می‌کنند و فرآیند کاریابی بسیار آسان‌تری خواهید داشت.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=16278

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.