برنامه تربیت ۵۰۰ مدیر جوان و کارآمد
دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری
شورای عالی اداری در یکصد و نود و چهارمین جلسه تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۲۲، به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و با توجه به بند (۴) سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری مدظله العالی ناظر بر دانشگرایی و شایسته سالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی در نصب و ارتقای مدیران و توصیه معظم له در اولین دیدار اعضای محترم هیئت دولت چهاردهم در تاریخ ۱۴۰۳/۰۶/۰۶ و در اجرای بند دوم برنامه دوم از محور دوم برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم تصویب نامه شماره ۹۸۸۴۴ تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۲۶ شورای عالی (اداری) و به استناد بند (۱۱) ماده (۱۱۵) قانون مدیریت خدمات کشوری با هدف شناسایی و پرورش استعدادهای مدیریتی خاص و قرار دادن آنها در فرایند برنامههای آموزشی تربیتی و توسعه ای به منظور تأمین مدیران آینده کشور برای حوزههای کلیدی و راهبردی دستگاههای اجرایی، «برنامه تربیت ۵۰۰ مدیر جوان و کارآمد» را به شرح زیر ممهور به مهر دبیرخانه شورای عالی اداری تصویب کرد.
الف- تعاریف و اختصارات
ماده ۱- در این تصویب نامه عبارات و اختصارات در معانی مشروح زیر به کار رفته است.
– سازمان: سازمان اداری و استخدامی کشور
– دستگاه اجرایی: دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری؛
– برنامه: سند مرتبط با فرایند توسعه شایستگیهای تعیینشده در این تصویبنامه به منظور آموزش، تربیت و توسعه ۵۰۰ مدیر جوان و کارآمد در حوزههای کلیدی و راهبردی دستگاههای اجرایی؛
– شایستگی: به مجموعهای از دانش، نگرش، ویژگی و مهارتهای تعیین شده در این تصویبنامه اطلاق میشود که به یک فرد امکان میدهد تا بتواند وظایف مدیریتی را پس از احراز پست مدیریت و یا ارتقاء به سطوح بالاتر، به طور موفقیت آمیز انجام دهد؛
– نیمرخ شایستگی: سندی که براساس سنجش و ارزیابی شایستگیهای عمومی و اختصاصی افراد و کارنامه توسعهای و عملکردی آنان طی برنامه تهیه میشود.
ب- گروه هدف برنامه
ماده ۲- گروه هدف این برنامه شامل نیروهای مستعد و توانمند شاغل در بخش دولتی یا غیردولتی است که به منظور کسب آمادگی برای راهبری حوزههای کلیدی و راهبردی دستگاههای اجرایی با در نظر گرفتن معیارهای جدول شماره یک در هر یک از حیطههای عنوان شده در جدول شماره دو در برنامه شرکت میکنند.


ج- شرایط انتخاب و ورود به برنامه
ماده ۳- شرایط عمومی داوطلبان برای شرکت در این برنامه شامل موارد زیر است و داوطلبان میتوانند با در نظر گرفتن شرایط مذکور اقدام نمایند.
الف- داشتن شرایط احراز مشاغل مورد نظر در هر یک از حوزه های کلیدی و راهبردی پیشنهادی از سوی دستگاههای اجرایی؛
ب- داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری و یا مدارک همتراز؛
ج- داشتن حداقل (۴) سال تجربه کاری مرتبط که حداقل (۲) سال از آن در سمتهای مدیریتی در بخش دولتی یا غیر دولتی باشد؛
د- داشتن حداکثر (۴۰) سال سن برای دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و حداکثر (۴۵) سال برای دارندگان مدرک تحصیلی دکتری
ماده ۵- داوطبان واجد شرایط عمومی باید حائز شایستگیهای عمومی و اختصاصی مندرج در جدول شماره سه با رعایت مواد (۸) و (۹) باشند.

تبصره- هزینه آزمون سنجش تناسب شغل و شخصیت و ارزیابی شایستگیهای عمومی و اختصاصی موضوع این ماده، حسب مورد توسط داوطلبان پرداخت میشود
د- فرایند اجرا
ماده ۵- سازمان موظف است ظرف مدت یکماه شیوهنامه اجرایی این تصویبنامه مشتمل بر مواردی نظیر نحوه سنجش شایستگیها، نحوه تعیین سهمیه هر یک از دستگاههای اجرایی در برنامه چگونگی مأموریت شرکتکنندگان در برنامه به سازمانهای مذکور در جدول شماره چهار، نحوه بهکارگیری افرادی که کارمند دستگاههای اجرایی نیستند و سازوکار ورود و طی دوره توسط شرکت کنندگان سازوکار خروج از دوره نحوه توزیع افراد پس از اتمام برنامه در دستگاههای اجرایی و سایر موضوعات مرتبط را در چارچوب قوانین و مقررات همراه با چگونگی اجرای برنامهها ابلاغ کند.
ماده ۶- دستگاههای اجرایی موظفند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ شیوهنامه موضوع ماده (۵) مشاغل قابل تخصیص در حوزههای کلیدی و راهبردی خود را با در نظر گرفتن معیارهای مندرج در جدول شماره یک به سازمان اعلام کند.
ماده ۷- فرایند سنجش داوطلبان این برنامه، شامل سه مرحله زیر است.
مرحله اول: سنجش تناسب شغل و شخصیت؛
مرحله دوم: سنجش شایستگیهای عمومی؛
مرحله سوم: سنجش شایستگیهای اختصاصی.
ماده ۸- مرکز آموزش مدیریت دولتی موظف است براساس شرایط مندرج در این تصویبنامه و سهمیه اختصاص یافته به دستگاه های اجرایی و مشاغل عنوان شده توسط آنها نسبت به انجام فراخوان و سنجش «تناسب شغل و شخصیت» و «شایستگیهای عمومی» داوطلبان، با همکاری «کانونهای ارزیابی شایستگیهای عمومی» مورد تایید سازمان اقدام کند.
برای ورود به مرحله سنجش شایستگی های عمومی (موضوع بند اول جدول شماره سه)، موفقیت در آزمون تناسب شغل و شخصیت توسط داوطلبان، الزامی است.
ماده ۹- افراد پس از کسب حد نصاب (حداقل ۷۰ درصد امتیاز کل آزمون) مرحله دوم (شایستگیهای عمومی)، برای سنجش شایستگیهای اختصاصی (موضوع بند دوم جدول شماره سه) به دستگاه اجرایی معرفی میشوند. دستگاه اجرایی مکلف است نسبت به سنجش شایستگیهای اختصاصی اقدام و نتیجه را به سازمان اعلام کنند.
تبصره- حد نصاب آزمون سنجش شایستگیهای اختصاصی حداقل (۶۰) درصد امتیاز کل آزمون این مرحله است.
ماده ۱۰- سازمان مکلف است پس از طی مراحل قبل، بر اساس نمرات فضلی مکتسبه داوطلبان و با اعمال ضریب وزنی (۶۰) درصد برای شایستگیهای عمومی (موضوع بند اول جدول شماره سه) و (۴۰) درصد برای شایستگی های اختصاصی (موضوع بند دوم جدول شماره سه) و با در نظر گرفتن سهمیه اعلامی دستگاههای اجرایی در هر یک از حوزههای عنوان شده در فراخوان، نسبت به معرفی آنان برای شرکت در برنامه اقدام کند.
ماده ۱۱- سازمان با همکاری دستگاههای اجرایی نسبت به اجرای برنامه (براساس چارچوب مندرج در جدول شماره پنج – پیوست) برای شرکتکنندگان اقدام میکند. رویکرد غالب در این برنامه مبتنی بر روشهایی نظیر یادگیری در عمل، مربیگری (کوچینگ)، راهنمایی (منتورینگ)، روش کارگاهی، مطالعات موردی مبتنی بر واقعیت، دستیاری، پروژه تیمی، تورهای دانشی و بازدیدهای علمی است.
ماده ۱۲- در حین اجرای برنامه ارزیابی مستمر شرکت کنندگان در دورههای مذکور انجام میشود. همچنین در پایان هر دوره نسبت به سنجش و ارزیابی جامع شرکتکنندگان اقدام خواهد شد. شرکت کنندگان باید حداقل (۷۵) درصد امتیاز کل دوره را کسب کنند.
ماده ۱۳- چنانچه هر یک از شرکت کنندگان در ارزیابی موضوع ماده (۱۲)، حد نصاب امتیاز مذکور را کسب نکند مجددا برای طی همان دوره معرفی خواهد شد. تجدید دوره حداکثر یک نوبت بوده و در صورت عدم کسب حد نصاب امتیازات از ادامه فرایند حذف میشود.
ماده ۱۴- ارزشیابی عملکرد شرکت کنندگان در دوره بر اساس قوانین و مقررات مربوطه انجام میشود.
ماده ۱۵- افراد شرکت کننده در برنامه، در طول اجرای برنامه، طبق جدول شماره چهار، در سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان و سازمانهای مدیریت و برنامهریزی استانها مستقر خواهند شد.
تبصره ۱- شرکتکنندگان در طول اجرای برنامه و همچنین پس از پایان برنامه تا زمان انتصاب در حوزههای کلیدی و راهبردی در شغل مدیریار راهبردی فعالیت خواهند داشت. مشخصات شغل «مدیریار راهبردی» و همترازی آن با سطوح مدیریتی با پیشنهاد سازمان به تصویب شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی خواهد رسید.
تبصره ۲- حداقل (۳۰) درصد از سهمیههای تخصیصی به دستگاههای اجرایی به بانوان اختصاص مییابد.
ماده ۱۶- سازمان موظف است نسبت به ثبت اطلاعات استعدادهای مدیریتی و نیمرخ شایستگی منتخبین برنامه در سامانه انتخاب، انتصاب و ارتقاء مدیران حرفهای (موضوع ماده (۸) تصویبنامه شماره ۳۴۶۹ تاریخ ۱۳۰۴/۰۱/۲۳ شورای عالی اداری) اقدام کند.
ماده ۱۷- دستگاههای اجرایی موظفند در انتخاب و انتصاب مدیران در حوزههای کلیدی و راهبردی نیروهای موجود در مخزن استعدادهای مدیریتی موضوع ماده (۱۶) این تصویب نامه را (با رعایت سایر ضوابط) در اولویت قرار دهند.
ماده ۱۸- سازمان مجاز است بر اساس تحلیل و برآورد نیاز دستگاههای اجرایی به مدیران جوان و کارآمد نسبت به اجرای دورهای این برنامه اقدام کند.
ماده ۱۹- سازمان برنامه و بودجه موظف است با رعایت قوانین و مقررات محل تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این برنامه را مشخص و اعلام کند
ماده ۲۰- مسئولیت حسن اجرای این تصویبنامه در دستگاه اجرایی بر عهده بالاترین مقام دستگاه بوده و مسئولیت برنامهریزی و نظارت بر اجرای آن بر عهده سازمان است. سازمان مکلف است گزارش عملکرد این برنامه را به صورت ادواری به شورای عالی اداری ارائه کنند.
محمدرضا عارف- معاون اول رئیسجمهور