• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
9
گفت و گو با محیط بان نمونه؛

محیط ‌بانی؛ حرفه‌ای با گستره منحصر به فرد

  • کد خبر : 1336
  • ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
محیط ‌بانی؛ حرفه‌ای با گستره منحصر به فرد
محیط‌بانان را می‌توان سربازان گمنامی دانست که بدون هیچ ادعایی، وظیفه حفظ و حراست از عرصه‌های زیست محیطی را بر عهده دارند،

غلامرضا یعقوبی سلامی که یکی از محیط بانان فعال خواف است و اوایل هفته جاری به عنوان محیط بان نمونه کشوری انتخاب شد، می‌گوید: هر محیط‌بان علاقه وافری به حیوانات دارد، من هم همه جانوران وحشی را دوست دارم و به آنها علاقمندم، اما دو گونه هوبره و آهو را به دلیل مظلومیت آنها بیشتر دوست دارم.

محیط‌بانان را می‌توان سربازان گمنامی دانست که بدون هیچ ادعایی، وظیفه حفظ و حراست از عرصه‌های زیست محیطی را بر عهده دارند، اگر آنها نبودند، طبیعتی هم نبود و گونه‌های حیوانی با ارزش منقرض می‌شدند، صندلی محیط بان، سنگریزه‌های بیابان و ریزش صخره‌های کوه بوده که هر روز با آنها در جدال است.
«غلامرضا یعقوبی سلامی» یکی از محیط بانان فعال خواف است که اوایل هفته جاری به عنوان محیط بان نمونه کشوری انتخاب شد، او طی مراسمی که به صورت ویدیو کنفرانس با حضور تعدادی از مسؤولان کشور، خراسان رضوی و خواف برگزار شد، این عنوان را کسب کرد.
این محیط بان در گفت‌وگویی که با فارس انجام داد، می‌گوید: هر محیط‌بان علاقه وافری به حیوانات دارد، من هم همه جانوران وحشی را دوست دارم و به آنها علاقمندم، اما دو گونه هوبره و آهو را به دلیل مظلومیت آنها بیشتر دوست دارم، مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

فارس: کمی از خودتان بگویید و بفرمایید چطور شد که محیط بان شدید؟
غلامرضا یعقوبی سلامی، ۴۳ ساله و اهل شهر سلامی از توابع خواف هستم، با توجه به ایجاد سایت تحقیقات گونه نادر جبیر در اراضی سلامی در حدود ۱۳ سال قبل و رفت و آمدهایی که در پروژه مزبور برای اینجانب ایجاد شد، جذب محیط زیست و حیات وحش شدم و از این طریق درخواست استخدام خودم را تقدیم مسؤول وقت کردم، در ابتدا به صورت روزمزد و به مرور تبدیل وضعیت شدم، با خواست خدا، همدلی موجود بین همکاران و تلاش انجام شده به کار خودم به عنوان محیط بان ادامه دادم.

 فارس: یک محیط بان خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
محیط بان در ابتدا باید عاشق کار خودش باشد و از سختی‌ها و مرارت‌های موجود هراسی نداشته باشد، از کمبودهایی که وجود دارد با سعه صدر عبور کند، یک محیط بان باید نگاه تیز و نافذی به محیط خود داشته باشد و در راستای رفع آلودگی‌ها، حفظ تنوع زیستی و آموزش‌های زیست محیطی جوامع محلی کوشا باشد.

فارس: شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطره‌تان از محیط بانی چیست؟
هر لحظه کار ما توام با خاطرات تلخ و شیرین بوده، اما جالب‌ترین خاطره من مربوط به رسیدگی تعدادی قوچ و میش وحشی است که پس از مهیا شدن شرایط رهاسازی و انتقال گونه‌ها برای رهاسازی در داخل تنگل سلامی، وقتی باکس قوچ و میش‌ها را باز کردیم، حدود ۱۰۰ متر رفتند، ولی چند لحظه ایستادند و به سمت ما نگاه کردند، به نوعی بابت رهاسازی در طبیعت از ما سپاسگزاری کردند، این نشان می‌دهد که حیوانات هم دارای احساس هستند.
 در خصوص خاطره تلخ هم برای ما محیط بانان هر وقت همکاری از ما در راه حفاظت به شهادت می‌رسد یا شکارچی غیرمجاز بدون توجه به زمان و مکان اقدام به حذف یک گونه جانوری می‌کند جزو تلخ‌ترین روزهای کاری ما است.

فارس: از حیوانات خوشتان می‌آید؟ چه حیوانی را دوست دارید؟
بله، قطعا حیوانات و شناخت گونه‌های جانوری الفبای محیط بانی محسوب می‌شوند و هر محیط بان علاقه وافری به این مواهب الهی دارد، من هم همه جانوران وحشی را دوست دارم و به آنها علاقمندم، اما دو گونه هوبره و آهو را به دلیل مظلومیت این دو گونه قدری بیشتری دوست دارم.

فارس: در جنگل‌ها و طبیعت خواف چه حیواناتی زندگی می‌کنند و کدام یک در خطر انقراض یا کمبود نسل هستند؟
در عرصه‌های طبیعی خواف بیش از ۳۰۰ گونه جانوری زیست می‌کنند که مهم‌ترین گونه‌های جانوری خواف پلنگ، هوبره، زاغ بور، آهو، قوچ و میش وحشی، کل و بز وحشی، گربه شنی، گربه پالاس و گربه جنگلی  محسوب می‌شوند که پرنده هوبره در حال انقراض است.

فارس: خانواده‌تان با شغل شما مشکلی ندارند؟، چند فرزند دارید و آیا دوست دارند محیط بان شوند؟
من سه فرزند دارم و قطعا خانواده محیط بانان چالش‌هایی با این شغل داشته و دارند، اما به مرور به زندگی با یک محیط بان عادت کردند و پسر بزرگم امیرحسین علاقه زیادی به محیط بانی دارد، او دوست دارد در آینده همین راه را ادامه دهد.

فارس: عمده مشکلاتی که محیط بانان با آن روبه‌رو هستند، چیست؟
کارمحیط بانی مشکلات خاص خود را مانند هرگونه فعالیت میدانی دیگری دارد، این تفاوت که معمولا سایر فعالیت‌های میدانی دستگاه‌های اجرایی حیطه خاص دارد، اما محیط بانی مخلوطی از همه آنها است، یک محیط بان به همان اندازه که باید کوهنورد خوبی باشد باید کویر نورد قابلی باشد، او باید بتواند در شرایط دمای بسیار پایین و بالا و در فصول مختلف سال مقاوم بوده، در شرایط جوی متفاوت طاقت لازم داشته و باید شجاعت مواجهه با هر پیشامدی را داشته باشد.

فارس: اگر دوباره بخواهید شغلی انتخاب کنید، محیط بان می‌شوید؟
قطعا باز هم محیط بان می‌شوم.

فارس: چه آرزویی برای محیط بانان دارید؟
آرزوی سلامت و سعادت برای همه همکاران عزیزم و خانواده محترم‌شان دارم، امیدوارم هرگز شاهد درگیری محیط بان و شکارچی نباشیم، مشکلات فرآروی محیط بانان حل شود، آرزومندم در پرتو الطاف الهی همواره موفق و پیروز با عرصه‌هایی پر از گونه‌های جانوری و خالی از شکارچی غیرمجاز باشند.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=1336

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.