• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
7

محیط کار مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • کد خبر : 5490
  • ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۱۹
محیط کار مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟
دراین مقاله به موضوع محیط کار و آنچه باعث می شود دریک محیط کاری با داشتن یک فرهنگ مناسب فعالیت ها درجهت توسعه قرار بگیرند پرداخته می شود.

در ابتدا باید بدانید که محیط کار مطلوب و مناسب سبب افزایش کارایی افراد در آن مجموعه می شود و به همین دلیل مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته و این تحقیقات نشان می دهد افرادی که در محیط های کاری خسته کننده، افسرده و پر استرس کار می کنند، احتمال مبتلا شدن آن ها به بیماری های مختلف ۳۵ درصد بیشتر از یک محیط کاری معمولی است.

افرادی که در محیط های کاری خسته کننده، افسرده و پر استرس کار می کنند، احتمال مبتلا شدن آن ها به بیماری های مختلف ۳۵ درصد بیشتر از یک محیط کاری معمولی است.

اما در محیط های کاری کم استرس، شاد و با نشاط، افراد با انگیزه کار خود را انجام می دهند و این روند سبب علاقه مندی مشتریان به آن مجموعه می شود و مجدداً این روند باعث بهبود عملکرد بهره وری و سرانجام سبب کارایی بهتر می شود. لازم به ذکر است که اگر یک مجموعه دارای ویژگی های گفته شده باشد، مشتریان با اطمینان کامل و داشتن آرامش و رضایت از آن مجموعه، کار خود را انجام می دهند. بنابراین داشتن چنین ویژگی هایی بسیار اهمیت دارد و به آن محیط شغلی مناسب می گویند.

محیط کار مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

ارزش های مثبت: در ابتدا باید بدانید که در محل کار جدید و مجموعه جدید کاری با چه هدفی وارد می شوید؟ زیرا باید بدانید که هدف شما باید برای ارتقا ارزش های مثبت باشد و از روی احساسات برای کار و شغل جدید تصمیم نگیرید. اگر مدیریت آن مجموعه کاری بر طبق دستورالعمل های درست و ارزش ها روند کار را پیش ببرد باعث ایجاد انگیزه و روحیه در کارکنان آن مجموعه می شود.

در پایان، مجموعه کاری به موفقیت می رسد که کیفیت کار و شیوه های اخلاقی و صادقانه را در کسب و کار رعایت کند که این موفقیت در ایجاد یک محیط پر انرژی و سالم برای کارکنان تاثیر گذار است.

باز بودن خطوط ارتباطی: نداشتن ارتباط بین کارمندان یک مجموعه یا بسته بودن فضای کاری ممکن است باعث نا امیدی شود و در محیط کاری تاثیر گذار باشد. داشتن و حفظ خطوط ارتباطی، هم برای کارمندان و هم برای کارفرمایان در محیط کاری بسیار اهمیت دارد.

فضای کاری مناسب و کار آمد: اگر فضای کاری افراد ضعیف باشد (کثیف، نامرتب، نداشتن تجهیزات کافی)، هیچکدام از کارکنان و کارمندان آن مجموعه کاری با اشتیاق و علاقه وظیفه خود را انجام نمی دهند. کارکنان و کارمندان میل به یک فضای کاری دوستانه دارند که همه افراد با هم دوست باشند بنابراین اگر مشکلی اتفاق بیفتد آن را به صورت غیر مستقیم مطرح می کنند. یک محیط کاری بسته علاوه بر موارد گفته شده، موجب استرس، ترس و نگرانی در محل کار می شود. یک محیط کار مناسب و پر انرژی و سالم مکانی است که افراد به خلاقیت و بهره وری تشویق شوند.

تمرکز بر آموزش در محیط کاری پر انرژی و مثبت: مجموعه کاری که نیروی کاری خود را به صورت مداوم بر اساس تغییرات، به روزرسانی و مجهز می کند، به صورت معمول بازدهی بیشتری نسبت به باقی شرکت ها و مجموعه ها دارد. به صورت کلی بهترین شرکت ها و مجموعه ها از بهترین محیط برخوردارند که در آن آموزش به کارکنان و کارمندان اهمیت زیادی دارد و به روز کردن تجهیزات و سیستم های قدیمی را در اولویت کار خود قرار می ‌دهند تا کارکنان و کارمندان آن مجموعه همیشه از نظر بازه زمانی نسبت به دیگر مجموعه ها جلوتر باشند. این عملکرد سبب وارد شدن شرکت های داخلی به بازار جهانی می شود که رضایت مشتریان و بازدهی کارکنان بیشتر می شود و این روند باعث ایجاد یک محیط شغلی پر انرژی و سالم می شود. که این گونه محیط ها را به عنوان یک محیط شغلی مناسب ارزیابی می کنند.

مدیریت در یک محیط کار مناسب

در ابتدا باید نقش مدیریت یک مجموعه را در کار گروهی بدانید.کار گروهی باعث ایجاد یک محیط شغلی شاد و پر انرژی می شود زیرا کار کردن افراد در کنار یکدیگر سبب به وجود آمدن احساس خوشایندی افراد می شود و در کار گروهی همه از نقش خود اطلاع دارند بنابراین به هدف کلی خود نزدیک تر می شوند. در اینگونه کار های گروهی، کارمندان توسط مدیر حمایت می شوند و همه برای رسیدن به آن هدف تلاش و کوشش می کنند.  نقش مدیر و رهبر آن مجموعه بسیار اهمیت دارد زیرا یک رهبر خوب سعی در ایجاد یک محیط آرام و سالم دارد، رهبران خطوط ارتباطی خود را افزایش می دهند تا مطمئن شوند که همه پروژه به درستی پیش می رود و در نهایت پیشرفت حاصل می شود.

یک رهبر خوب سعی در ایجاد یک محیط آرام و سالم دارد

 همچنین لازم به ذکر است یک رهبر و مدیر خوب باید مشورت را یکی از اصول کاری خود بداند. در محیط کار مناسب و موفق همه کارکنان و کارمندان در همه بخش های آن مجموعه انتقادات و پیشنهادات و نظرات خود را بیان می کنند. این موضوع سبب افزایش انگیزه بین اعضای آن مجموع می شود و علاوه بر این مورد بیان کردن انتقادات و پیشنهادات کارکنان ممکن است تاکنون به ذهن هیئت مدیره نرسیده باشد و این نظر باعث پیشرفت آن مجموعه شود. اهمیت مشورت در زمانی مشخص می ‌شود که در قرآن هم به آن اشاره شده است ( آیه ۳۸ سوره شوری). 

یکی از مهم ترین وظایف مدیران در هر مجموعه و شرکتی دانستن نقاط ضعف و قدرت کارکنان خود است زیرا افراد مختلف استعدادهای مختلفی دارند به عنوان مثال اگر کسی در کار رانندگی وظیفه خود را انجام می دهد نباید در شغل جدیدش محافظ مجموعه و شرکت باشد. داشتن قدرت تشخیص و ارزیابی این نقاط قوت و جای گذاری این افراد در مکان هایی که استعداد آن کار را دارند، وظیفه مدیر آن مجموعه است. اگر مدیری این قدرت را داشته باشد سبب افزایش بازدهی و تقویت مهارت های کارکنان می شود. لازم به ذکر است بدانید اگر افراد به شغل خود علاقه نداشته باشند و تمایلی برای کسب مهارت در شغل خود نشان ندهند، محل کار برای این افراد مکانی خسته کننده خواهد بود که در نتیجه کارکنان آن مجموعه روحیه همفکری و مشارکت نخواهند داشت. در این گونه موارد افراد فقط منتظر پایان روز کاری خود هستند و به کار خود اصلاً اهمیت نمی دهند.

فضای محیط کار مناسب چگونه است؟

در متن بالا به پر انرژی بودن محیط کار اشاره کردیم زیرا افراد چندین ساعت در طول روز در محل کار خود حاضر می شوند بنابراین باید محل کار افراد با توجه به خواسته آن ها فراهم شده باشد زیرا این روند باعث پر انرژی شدن و سالم بودن محیط کاری می شود.

اگر مشغله کاری افراد بیش از حد باشد آن زمان فرد دچار پیچیدگی کار و در نهایت عصبانی شدن می شود

لازم است که بدانید محیط کار با اخلاق و رفتار ما رابطه مستقیمی دارند زیرا اگر مشغله کاری افراد بیش از حد باشد آن زمان فرد دچار پیچیدگی کار و در نهایت عصبانی شدن می شود و این روی رفتار و عملکرد فرد تاثیر گذار است. پس در یک محیط کار مناسب کارفرما باید وظیفه کارمند را به صورت دوره ای به او یادآوری کند و زندگی شخصی کارمندان هم لحاظ کند تا کارمند کار خود را نه کمتر و نه بیشتر انجام دهد. همچنین این روند باعث استحکام دوستی افراد با کارفرمای خود می شود و این امر پر انرژی و با نشاط شدن محل کار افراد را نتیجه می دهد.

همچنین اگر به گل و گیاه طبیعی علاقه مند هستید می توانید یکی از آن ها را برای محل کار خود تهیه کنید. این کار موجب تقویت روحیه و شادابی لازم برای کار می شود. سعی کنید محیط کار خود را تا حد ممکن تمیز و فاقد ازدحام نگه دارید. کثیف و شلوغ بودن محل کار باعث کاهش بازدهی و ناراحتی اعصاب می شود. بنابراین شما می ‌توانید هر روز قبل از ترک محل کار خود آن جا را مرتب کنید.

همین طور کوچک یا بزرگ بودن میز کاری بسیار اهمیت دارد زیرا بر روی میز کاری، مانیتور یا لپ تاپ یا وسیله های الکترونیکی قرار می گیرد، بنابراین باید اندازه میز کاریتان به میزانی باشد که برای شما مناسب باشد.

پاداش و تشویق

یکی از مهم ترین روش هایی که موجب انگیزه کارمندان در محیط کار می شود داشتن پاداش و تشویق است. البته این مورد برای همه افراد و کارکنان نیست بلکه برای کارکنانی است که وظیفه خود را به درستی انجام داده اند. این امر باعث می شود تا افراد به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام دهند و احساس مسئولیت کنند تا بتوانند حقوق بیشتری دریافت کنند. همچنین در نظر گرفتن جریمه برای مسائل و مشکلات کوچک و جزئی در حدی که فراتر از انتظار باشد سبب دلسردی و کم انگیزه شدن افراد آن مجموعه می شود که این امر سبب بی روح و انگیزه شدن محل کار نیز می شود.

فرهنگ در محیط کار

در ابتدا باید بدانید که تجهیزات و تکنولوژی هایی که در محل کار وجود دارند مهم ترین اجزا در یک محیط کاری نیستند بلکه انسان هایی که در آن مجموعه فعالیت می کنند  مهم ترین اجزای آن مجموعه به شمار می آیند. در واقع فرهنگ محیط کار مناسب مجموعه ای از تفکرات، باورها و رفتارهایی است که سبب منظم شدن محیط کار می شود. فرهنگ محیط کار باعث مشخص شدن سازگاری فرد در شغل جدید می شود.

توانایی های افراد در ایجاد روابط دوستانه و حرفه ای با همکاران خود بسیار حائز اهمیت است. فراهم کردن روابط دوستانه میان کارکنان و کارمندان آن مجموعه تا حدودی به عهده ی مدیر آن مجموعه است اما خود افراد هم در برقراری این ارتباط نقش مهمی دارند. آن ها باید نسبت به هم به گونه‌ ای برخورد کنند تا در محیط کار یک فضای دوستانه و مثبت شکل بگیرد و بتوانند با تمرکز کار خود را انجام دهند. در مطالب بالا اشاره کردیم که افراد باید خطوط ارتباطی بسیار گسترده ای داشته باشند. برای این کار باید فرهنگ و آداب آن محیط کاری را به خوبی یاد گرفته باشند به عنوان مثال نوع برخورد کارکنان و کارمندان در یک شرکت باید بسیار سنجیده شده باشد و با طرف مقابل به گونه ای رفتار شود که رضایت شخص مقابل را جلب کند.

در جمع بندی این موضوع برای ارتباط بهتر و بهبود فرهنگ محیط کاری باید نکاتی را رعایت کرد که در ادامه پنج مورد از آن ها ذکر شده است:

  • ارتباط خوب
  • فرصت های رشد
  • فرهنگ همکاری
  • سیستم های پاداش 
  • هدف قوی و ارزش های اصلی

ارتباط خوب، سیستم های پاداش و فرهنگ همکاری را در مطالب بالا توضیح دادیم، فرصت رشد همان گونه که از اسم آن مشخص است مدیران مجموعه ها و شرکت ها نباید از نیروهای تازه استخدام شده انتظاراتی فراتر از سطح آن ها داشته باشند و باید به آن ها فرصت سازگاری و پیشرفت در کار بدهند.

مطلب بعدی هدف قوی و ارزش های اصلی است، در پایان اگر چهار مورد گفته شده را رعایت کردید باید به هدف قوی و ارزش های اصلی خود دست پیدا کنید این هدف ها و ارزش ها را باید از ابتدای کارتان برای خود تعیین کنید. لازم به ذکر است که بدانید این فرآیند ممکن است کمی طولانی باشد اما زمانی که شما به این هدف ها و ارزش ها دست پیدا کنید می توان گفت در آن زمان شما به موفقیت لازمه دست پیدا کرده اید.

سخن آخر

ما در این مقاله به بررسی محیط کار مناسب پرداختیم و درباره فضای کاری  مناسب و نحوه ی عملکرد مدیر در هر مجموعه یا شرکتی نکاتی را بیان کردیم همچنین راجع به فرهنگ در محیط کاری صحبت کردیم.

در نتیجه یک محیط کار مناسب باید دارای فضای کاری مثبت باشد که فراهم کردن این گونه مسائل تا بخشی به عهده مدیر آن مجموعه است. داشتن روابط اجتماعی در محیط کار یکی از مهم ترین ویژگی های افراد در محیط کاری به شمار می آید. همچنین داشتن یک دفتر کاری مناسب برای خود سبب افزایش بازدهی می شود. در پایان امید است که شما را در انتخاب یک محیط مناسب برای شغل خود یاری کرده باشیم.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=5490

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.