به گزارش اخبارکار خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم, بررسی بازار کار در سال ۱۴۰۱ نشان می دهد سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰٫۰ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به سال قبل۰٫۳درصد کاهش داشته است.
درسال۱۴۰۱ سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان ۲۶٫۷ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به سال قبل ۰٫۹درصد افزایش داشته است.
محمود کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزارت کار تعداد بیکاران فارغالتحصیل را حدود یک میلیون نفر برشمرد و گفت: فقدان اطلاعات دقیق و تکمیلی از جمله مدرک تحصیلی، رشته، سن، محل زندگی، تراکم جمعیتی استانها و مهارتهای تخصصی مهمترین چالش اساسی رفع این مسأله است.
فقدان مهارت این روزها با افزایش تعداد فارغ التحصیلان بیشتر از گذشته مورد توجه است. شاید در گذشته کمتر فارغ التحصیلی دچاربیکاری می شد اما در حال حاضر با توجه به افزایش تعداد فارغ التصیلان شرط یافتن شغل، «مهارت» است.
غلامحسین حسینینیا، رئیس سازمان فنی و حرفه ای با اشاره به آمار مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۳۳، بیان داشت: تعداد ۸۳میلیون شغل در جهان حذف و ۶۳میلیون شغل تا چهار سال آینده با تأثیر از تورم، کندی رشد و هوش مصنوعی ایجاد خواهد شد.
وی تصریح کرد: برای مشاغل آینده و آینده مشاغل با توجه به تحولات اساسی تکنولوژی در عرصه جهانی مانند تکنولوژی های برافکن، IOT، بیگ دیتا، ربات های خودکار و … باید جوانان را به مهارت مجهز کنیم.
معاون وزیر کار، با بیان اینکه ۱۲۳۴استاندارد دانش بنیان از سوی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تدوین شداه است و این مهم در راستای جدی گرفته شدن مهارتهای دانش بنیان از سوی این این سازمان می باشد، عنوان کرد: عزم سازمان برای راه اندازی هرچه بیشتر مراکز دانش بنیان مهارتی با همکاری پارکهای علم و فناوری در همه استانها جزم است.
وی با اشاره به تبدیل مرکز ملی تربیت مربی به مرکز مهارتی دانش بنیان، تصریح کرد: با همکاری دانشگاه تهران پارک علم و فناوری مهارتی راه اندازی شده است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای از راه اندازی مرکز آموزش فنی و حرفه ای دانش بنیان در هر استان خبر داد و افزود: این سازمان آمادگی همکاری با شرکت های دانش بنیان به صورت مستقیم و چه از طریق پارک های علم و فناوری را دارد و با این شرط که همه پروژه های تعریف شده دارای پیوست مهارتی جهت رشد تولید و افزایش کیفیت و … باشد.
وی طرح های کهاد، نخلستان و محیط کار واقعی را از برنامه های جدید سازمان عنوان کرد و افزود: درطرح کهاد، دوره های آموزشی تلفیقی یا هیبریدی مهارتی همزمان با آموزش های کلاسیک، برای دانشجویان در نظر گرفته می شود که متناسب با رشته تحصیلی و یا علاقمندی آنان ارائه می شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای اظهار داشت: طرح نخلستان نیز برای فارغ التحصیلان دانشگاهی که رشته های تحصیلی آنها در بازار کار، اقبالی ندارد نیز، پیش بینی شده است که در این طرح آموزش مهارتی در حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات و دانش بنیان همراه با تکنولوژی جدید در مراکز دولتی، آموزشگاه های آزاد، جوار و بین کارگاهی و … به فارغ التحصیلان ارائه می شود.