به گزارش اخبارکار به نقل از ایرنا ، رئیس دیوان عدالت اداری در نامهای به همه مدیران دستگاههای اجرایی با اشاره به قانون جدید تشکیلات و آییندادرسی دیوان عدالت اداری درباره شرایط ثبت شکایت، گفت: اشخاص قبل از طرح شکایت در دیوان باید خواسته خود را به دستگاه مربوطه ارائه دهند.
براساس این گزارش حکمت علی مظفری با ارسال نامه به دستگاههای اجرایی، لزوم اجرای تبصره ۴ ماده ۱۵ قانون جدید تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری را اعلام کرد.
در تبصره یادشده مقرر شده است: «در مواردی که اشخاص ذینفع تقاضای انجام امر اداری را از دستگاه های مذکور دارند، ابتدا باید تقاضای خود را به دستگاه مربوطه ارائه دهند و آن دستگاه مکلف است ضمن ثبت درخواست و ارائه رسید، حداکثر ظرف سه ماه به صورت کتبی پاسخ قطعی را (نفیا یا اثباتا) به ذینفع ابلاغ نماید. عدم پاسخگویی و استنکاف از ثبت درخواست و ارائه رسید به اشخاص متقاضی، تخلف اداری محسوب می شود.»
تصویب این قانون، دستگاههای اجرایی را موظف کرده است به منظور پاسداری از حاکمیت قانون و حفظ حقوق شهروندان، چنانچه اشخاص حقیقی و حقوقی درخواستی از دستگاههای اجرایی در باب حقوق خود دارند باید در ابتدا به دستگاه اجرایی مربوطه مراجعه کرده و متعاقب آن و بعد از گذشت بازه زمانی یادشده به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند همچنین قانونگذار ضمانت اجرایی قانونی را هم در صورت عدم ارائه پاسخ برای ماموران مستنکف پیشبینی کرده است.
براساس این گزارش، قانون جدید تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری از ۲۲ خرداد سال جاری اجرا میشود و چنانچه دعوایی بدون رعایت تشریفات قانونی یادشده در دیوان عدالت اداری مطرح شود، قابلیت رسیدگی نخواهد داشت.