• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
2

سهم معلولین در اشتغال موثر افزایش می‌یابد

  • کد خبر : 11533
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
سهم معلولین در اشتغال موثر افزایش می‌یابد
سازمان بهزیستی برای افزایش سهم معلولین در اشتغال و همچنین استفاده از تسهیلات بانکی موفق عمل کرده است.

به گزارش اخبارکار به نقل از خبرگزاری صداوسیما، علی محمد قادری رئیس محترم سازمان بهزیستی مهمان یکشنبه شب برنامه صف اول بودند و  درباره مسائل مربوط به معلولان صحبت کردند، سخنان ایشان را می خوانید:

سوال :  ایران در موضوع معلولان اوضاعش  چطور  است، تعداد معلولان ایران نسبت به میانگین جهانی چقدر است؟

قادری : موضوع افراد دارای معلولیت و شیوع معلولیت ،و پیشگیری از معلولیت مفاهیمی است که در سازمان بهزیستی مدام در حال بررسی، پیگیری و خدمت است سازمان بهزیستی بیش از چهل و سه سال است  افتخار  دارد در خدمت افراد دارای معلولیت باشد و از قبل از تولد، حین زندگی و در دوره سالمندی سازمان بهزیستی با این افراد عزیز و شریف همراه است. خوب  یک استانداردی در دنیا طراحی شده است که اعلام می کنند بین هشت تا پانزده درصد یک جامعه آماری احتمالا افراد دارای معلولیت باشند خوب موضوع ژنتیک، وراثت ،حوادث و سوانح همین‌ها دخیل هستند که اگر پیشگیری بشود اگر اوضاع جاده‌ها ،وسایط نقلیه ، زمینه‌های شهری مناسب سازی بشود،  همه اینها از معلولیت پیشگیری می کند.

سوال : خوب ما الان درصدمان چقدر است ؟

قادری : آخرین سرشماری که در کشور ما صورت گرفته و مسئولیت آن به عهده مرکز آمار ایران است در سال ۱۳۹۵ بود که کامل نبود و مشخص نیست در هر خانواده‌ای ، در هر شهری ، در هر اقلیمی چه میزان افراد دارای معلولیت زندگی می‌کنند،  آن چیزی که ما مطلع هستیم این است که در این سالها بیش از یک و نیم میلیون نفر به سازمان بهزیستی مراجعه  و خدمات دریافت می کنند.

سوال: یعنی حدودا کمتر از دو درصد به شما مراجعه کردند و از شما کمک خواستند اما شما نمی‌دانید که دقیقاً ما چقدر معلول داریم ؟

قادری : این اتفاق از منظر دیگری هم قابل بررسی است ، متصل نبودن درگاه‌ها مثل درگاه‌های پلیس راهور ،وزارت بهداشت ،هلال احمر که که هر ساله سوانح جاده‌ای را پایش می‌کنند . شاید هر سال حدود سیصد هزار تصادف جرحی در کشور اتفاق بیفتد بخش قابل ملاحظه‌ای از این تصادفات منجر به معلولیت افراد می شود که باز بخشی از آن ها همه افراد بستر گرا و افراد ضایعه نخاعی  هستند.

لذا اتصال سازمان بهزیستی و مشمولیت آن در قوانین مربوط لازم است. 

سوال : طبق همان سرشماری سال ۹۵ آمار معلولیت در ایران را دارید؟

قادری :  نه اصلاً،  به نظر می‌رسد که آخرین اطلاعات و هم افزایی هایی که در سامانه‌های کشور  اتفاق می‌افتد عموما به صورت وب گاهی است به صورت سر شماری است که تجمیع اطلاعات است مثلاً یکی از این پایگاه ها ، پایگاه رفاهی ایرانیان است آمار ثبت احوال است و موضوعات این‌چنینی.

 سوال : با توجه به اینکه قرار است دو یا سه سال دیگر سرشماری انجام شود ، شما کاری برای به روز کردن اطلاعات معلولان انجام داده اید ؟ 

قادری : الحمد الله جلسات خیلی خوبی برگزار شده است و قرار شده با هماهنگی رئیس محترم وقت مرکز آمار ایران آخرین تعداد افراد دارای معلولیت در کشور را شناسایی کنیم .

سوال : به سامانه‌های بین دستگاه‌ها که می‌تواند محلی باشد برای سنجش آمار معلولیت‌ها اشاره کردید در این سامانه ها یکی از سؤالاتی که می‌پرسند این است که شما اگر دچار معلولیت هستید اینجا اعلام کنید و نوع معلولیت خود را بگویید همین طور در صدور  گواهی‌نامه رانندگی، خوب باز این معلولیت پرسیده می‌شود و موضوعات دیگر و جاهای دیگر،  اصلاً این سامانه‌ها به هم اتصال دارند آیا از تقاطع این سامانه‌ها می توان به آماری از معلولیت در کشور رسید؟

قادری :  سامانه‌ها برای رصد و میزان بهره‌مندی و برخورداری افراد دارای معلولیت از سهمیه‌ها کاملاً مشخص است به عنوان مثال فردی که بخواهد در آزمون سنجش شرکت کند حتماً مربوط به اینکه باید دستیار  داشته باشد،  افرادی از سازمان بهزیستی در محل مرکز آزمون حضور دارند. اما آن چیزی که نیاز است، نیاز به یک دولت الکترونیک هوشمند است، نیاز به یک سامانه جامع است که هنوز به صورت قطعی و کلی اتفاق نیفتاده است. ما به اتصال درگاههای خدماتی نیاز داریم تا بتوانیم هم شیوع معلولیت در کشور را شناسایی کنیم و هم برش شهرستانی داشته باشیم .

سوال: الان شما به چه دستگاه‌هایی وصل هستید؟

قادری : دستگاه‌های متعددی هستند، دستگاههایی که به هر نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند، و در حمایت از افراد دارای معلولیت  ممکن است به نحوی نقش داشته باشند، ثبت احوال ، مراجع دانشگاهی و مراکز متعدد دیگری هستند که با بهزیستی متصل هستند، اما آن چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که بتوانیم شناسنامه فردی و شخصی برای افراد دارای معلولیت داشته باشیم. به عنوان مثال منابعی که سازمان بهزیستی به عنوان مستمری ، به عنوان خدمات مالی در اختیار خانواده‌های عزیز افراد دارای معلولیت قرار می‌دهد  اینها محاسبه می‌شود الحمد الله در دو سال اخیر با جلساتی که برگزار شد و اقناعی که برای وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برایش صورت گرفت آن سامانه در حال بازنگری است  تعداد زیادی که دهک‌های بالایی محسوب شدند به دهک‌های پایین آمدند که بتوانند از خدمات لازم و مطلوب استفاده کنند به عنوان مثال افرادی که در مراکز دانشگاهی ما تحصیل می‌کنند آنهایی که معلولیت شدید و خیلی شدید دارند از خدمات شهریه عموماً رایگان استفاده می‌کنند .

مایه افتخار است در کشور جمهوری اسلامی ایران ، افرادی که به هر ترتیبی که در جامعه هدف سازمان بهزیستی حضور دارند ضمن نقش آفرینی که دارند در حوزه‌های مختلف ورزشی ،فرهنگی ،علمی، از یارانه‌ها و خدمات ویژه سازمان بهزیستی در امر تحصیل استفاده می کنند.

سوال : خوب جواب آن سوالم را نگرفتم الان چه تعداد از دستگاه‌هایی که باید به بهزیستی متصل باشند با این سازمان مرتبط هستند؟

قادری :  ‌ببینید ما در هر نقطه‌ای باید نقطه تقاطع خودمان را  با هر دستگاهی پیدا کنیم مثلاً اخیرا داریم به سیستم دانشگاه آزاد  متصل می‌شویم خوب دستگاه‌ها عموما نمی پذیرند اطلاعات خودشان را در اختیار سازمان بهزیستی قرار دهند، هم منع افشای اطلاعات را دارند که یک قانون بالادستی است. حتماً خاطرتان است که در بحث بهره‌مندی از قانون معافیت قبوض آب و برق و گاز و اتفاقاتی افتاد که سازمان بهزیستی پیشگام بود و همکاران شما تلاش زیادی کردند تا این به‌صورت  برخط در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت، باز آنها ملاحظاتی داشتند به جهت اینکه برخی از امورات آنها یا امورات برخی از مجموعه‌های دیگر به‌ بخش خصوصی سپرده شده است خوب آنجا  مشکلاتی وجود دارد که این سامانه‌ها به هم متصل نمی‌شود اما در دستگاه‌های مختلف ما گزارش‌گیری می‌کنیم و  همه دستگاه‌ها شاید بالای هفتاد درصد به سامانه‌های سازمانی متصل نیستند.

سوال : هفتاد درصد ؟

قادری :  بله.

سوال : و اتصال به اینها به پنجره واحد، مشکل را حل نمی‌کند؟ چون  این یک الزام قانونی است؟

قادری :  سازمان بهزیستی از اولین دستگاه‌هایی بود که به این پنجره واحد متصل شده است و الان بیش از  شصت پنج درصد از موضوعات سازمانی به این پنجره متصل است و ان‌شاءالله این تکمیل خواهد شد. سازمان بهزیستی همه سامانه‌های خودش را یکپارچه خواهد کرد و به سامانه جامع خدمات خودش دست پیدا خواهد.

سوال : آقای قادری هنوز  شما کاملاً متصل نیستید علت چیست؟

قادری : موضوع هوشمندسازی یکی از محورهای اساسی سازمان بهزیستی بوده و همه مطلع هستند اقداماتی که انجام شده در ساحت ساختاری سازمان بهزیستی گام‌های بسیار رو به جلویی بوده و مصادیقش هم موجود است. اینکه عزیزان می‌فرمایند خوب بررسی کنند منابع اعتباری برای ارتقای زیرساخت‌ها برای  اینکه به  آن چشم‌انداز مطلوب برسیم چقدر بوده ما چی  تحویل گرفتیم و به کجا و در چه مقطع زمانی باید برسانیم .

مشکلات زیادی وجود دارد تعداد سی و چهار سامانه که هر کدام کار خاص خودشان را انجام می‌دهند این سامانه‌ها باید تجمیع بشود باید اهلیت سنجی بشود خصوصاً این که سازمان بهزیستی سازمانی است که خدماتش انسان‌محور است،  یکی از مشکلاتی که ما در درگاه‌های کسب و کار داشتیم این  بود که هر فردی که مثلاً می‌خواهد مرکز سالمندان بزند یا مجوزی را در یک حوزه نگهداری اخذ بکند ،اگر او پاسخ لازم را دریافت نکند می‌تواند مجوز بگیرد.

سازمان بهزیستی خدماتش به معلولان را از ده درصد به شصت و چهاردرصد رسانده است

قادری : یک سال تلاش کردیم تا وزارت اقتصاد به این نتیجه رسید که این از آن مسیر خارج بشود باید کیفیت سنجی بشود و در حقیقت مورد مداقه  جدی و تحلیلی قرار بگیرد مصداق هر کدام از این موضوعات موضوع کسب و کار نیست اینجا هم زیرساخت‌هایی که در گذشته وجود داشته به نسبتی که در یک زمان بخواهد یک نگاه فناورانه در حقیقت داشته باشد به وجود آمده است و به نظرم سازمان بهزیستی جزو دستگاه‌هایی است که خدماتش را از ده درصد  به شصت و چهار درصد رسانده است و در یک بازه بسیار کوتاه می‌تواند انشاءالله این را به صد درصد مطلوبیت بدهد .

سوال : کی این صد در صد تان محقق می‌شود ؟

قادری : همکاران ما تلاش می‌کنند به محض اینکه اطلاعات لازم از طریق درگاه‌های بیرونی سازمان متصل بشود و نیازهای آماری سازمان متناسب با مأموریت هایش برآورد بشود این اتفاق می‌افتد. عملاً مشکل خاصی نیست این که ما بگوییم دو روز دیگر یا ده روز دیگر.

سوال :  بالاخره طرف  شما الان چه دستگاهی است ؟  یک جایی دارد به شما دیر یک چیزی را تحویل می‌دهد؟

قادری : تحلیل مرجع از اینکه در لحظه اعلام می‌کند که نمی‌دانم این دستگاه وظیفه خودش را درست انجام نداده یا کوتاهی کرده این‌طور نیست کار سخت در هسته سخت سازمانی در جایی که این سازمان بیش از صد و شصت و دو مأموریت و فعالیت دارد هیچ سازمانی در کشور به این شکل نیست؟

سوال : آقای قادری همین امروز من داشتم صحبت‌های وزیر بهداشت را می‌شنیدم که گفته بودند مثلاً ما این تعداد بیمارستان در کشور داریم ، چندین هزار، ایشان می‌گفت وزارت بهداشت را با یک مجموعه‌ای که پنج شش هزار تا کارمند دارد نمی شود مقایسه کرد، هر دستگاه دیگری می تواند سختی‌های منحصر به خودش داشته باشد، چه از نظر ابعاد و طول و عرض سازمانی و چه از نظر احیاناً مشکلات و موانعی که در خود آن سازمان هست.

قادری : ما همیشه مهندسی خدمات را انجام می‌دهیم و آنچه را انجام می‌دهیم اعلام می‌کنیم. ما با قوت و با سرعت تصمیم داریم که با اولویت‌هایی که داریم خدمات مطلوب‌تر هوشمند را به مردم عزیز و شریف ارائه بدهیم. این نوع هوشمندسازی برای جامعه هدف ما مسئله ساز نبوده اگر چه اهمیت دارد حتماً جزو سیاست‌های اصلی است ، واقعیت این است که آن چیزی که در سازمان بهزیستی اکنون اتفاق می‌افتد یک نگاه بسیار تکاملی و روبه‌ رشد است. سامانه‌های ما سامانه‌های منحصر به فردی هستند همان‌طور که فرمودید اطلاعات غامض و پیچیده و محرمانه دارند. سازمان بهزیستی تنها سازمان امدادی حمایتی کشور است سازمان بهزیستی تنها سازمانی است که اورژانس اجتماعی دارد .در کشور ما دو تا اورژانس وجود دارد یک اورژانس بیمارستانی  که در مجموعه وزارت بهداشت است یک مجموعه اورژانس اجتماعی .

می‌خواهم این را عرض ‌کنم هر کسی که از منزل بیرون بیاید  و اتفاقی برایش بیفتد و نتواند خودیاری بکند و خودش را به منزل برگرداند به سازمان بهزیستی مراجعه می‌کند .یک نگاه مفهومی است که مردم عزیز و شریف کشور ما بدانند که سازمان بهزیستی یکی از استراتژیک‌ترین سازمان‌هایی است که دارد کار انجام می‌دهد و در دولت سیزدهم اتفاقاتی در حال رخ دادن است که سازمان بهزیستی را به یک سازمان نسل نو، خلاق و نوآور  تبدیل می کند.

سوال : قانون، درباره اشتغال معلولان مواردی دارد از جمله الزام دستگاه‌ها به استخدام و اختصاص سه درصد ظرفیت استخدام خود به معلولان و موارد دیگری هم هست.  خوب یکی از تکالیفی که بر عهده شما و یا دستگاه‌های شاید فراتر از سازمان بهزیستی باشد همین اشتغال‌زایی برای معلولان است  قرار بود در سال ۱۴۰۲ صد هزار شغل برای معلولان ایجاد شود چه کردید و بگویید از آن چیزی که هستیم و آن چیزی که باید بشویم چقدر فاصله داریم؟

قادری :  همان‌طور که در قانون  و در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت پیش‌بینی شده ،  سازمان بهزیستی یک نخ تسبیح  است. تنظیم‌کننده روابط دستگاهی است یعنی باید مطالبه‌گری کند، پیگیری کند که بتواند سهم افراد دارای معلولیت را بگیرد و ذائقه سازی کند این ذائقه سازی برای دستگاه‌ها، نهادها و مجموعه‌هایی که وظایفی دارند برای ما به شدت اهمیت داشت. در همین دو ساله هم بود که برای اولین بار بعد از  گذشت شش سال  از تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت ، برای اولین بار ما مطالبه‌گری و پیگیری انجام دادیم و دستگاه‌هایی که همکاری نمی‌کردند را شناسایی کردیم جلسات متعدد با آنها گذاشتیم یکی از این دستاوردها دستاوردهای بسیار متنوعی دارد در این دو سال حداقل سه درصد از جذب آزمون‌های فراگیر استخدامی کشور  معلولان هستند و  همه دستگاه‌هایی که موظف هستند  آزمونی برگزار کنند حداقل سه درصد را رعایت می‌کنند .

قانون جذب سه درصد افراد معلول در دستگاههای دولتی را پیگیری کرده و به نتیجه رسانده ایم

قادری : خوب ما در کشور آزمون اختصاصی برای افراد دارای معلولیت نداشتیم این خبری است که عرض می‌کنیم که تا پایان سال اولین بار است که آزمون اختصاصی برای حدوداً چهار هزار و سیصد نفر از افراد دارای معلولیت در دستگاه‌های مختلف کشور برگزار خواهد شد و ان‌شاءالله اینها بتوانند در این آزمون‌ها موفق شوند. نکته دیگر به روزنگاری سنجه‌های پذیرش بود. افراد دارای معلولیت در آزمون شرکت می‌کردند ممکن بود یک درصد از آن سه درصد جذب سهمیه شود. اکنون با رویکرد بسیار مثبتی که سازمان اداری و استخدامی کشور داشته است این را به پنجاه درصد رساند. یعنی  افرادی که چهل درصد نمره عمومی را و  شصت درصد اختصاصی را کسب می‌کنند و پنجاه درصد نمره اولین فرد دارای معلول را کسب می‌کنند اینها می توانند جزو برندگان و افراد مقبول در آزمون‌های فراگیر باشند و جذب بشوند.

سازمان بهزیستی جزو سازمانهای پیشرو در اشتغالزایی است 

قادری :  پیش‌بینی ما این است که ان‌شاءالله با ظرفیت‌سازی جدیدی که اتفاق افتاده و همه دستگاه‌ها پای کار آمدند انشاءالله آزمون پرباری را داشته باشیم و این افراد دارای معلولیت بتوانند جذب دستگاه شوند.  پس این اولین اتفاق بزرگ و بی‌سابقه است. اما در اینکه سبدهای ایجاد اشتغال در کشور ، جایگاه سازمان بهزیستی چگونه است؟  یکی از آن ها ظرفیت بهره‌مندی از تبصره هجده امسال و در سال آینده هم گویا تبصره دو است. یعنی تسهیلات بانکی،  الان تکلیف ما در سال۱۴۰۱ که گذشت حدود شصت و پنج هزار شغل بود.  امسال هم  احتمالا کمتر از  شصت هزار شغل است. علتش هم این است که براساس میزان تسهیلات بانکی که در اختیار نهادها قرار می‌دهند به همان میزان هم ،  وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مطالبه یا درج تعداد مشاغل را منظور می‌کند.

ظرفیت سازی های خوبی برای اختصاص تسهیلات به معلولان ایجاد شده است

قادری :  خوب سازمان بهزیستی در سال گذشته یک عدد بسیار ناچیزی برایش منظور شد. اما با ورودی که ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند یک عددی  در ظرفیت شورای عالی اشتغال اضافه شد. بانک ها پای کار آمدند و الحمدالله سازمان بهزیستی به ظرفیت حدوداً با احتساب دو ماهه امسال که از ظرفیت تمدیدی بانک مرکزی استفاده کرد به حدود نود و نه هزار شغل رسید و به عنوان دستگاه برتر کشور در حوزه اشتغال کشور شناخته شد . امسال هم در سامانه رصد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به نظر می سد اوضاع ما مثبت است و ما می‌توانیم ان‌شاءالله یک ضریب جدی را در سه ماهه پایانی سال داشته باشیم و بتوانیم ان‌شاءالله آن ظرفیت و بهره‌مندی خودمان را از تبصره هجده سال ۱۴۰۲ داشته باشیم .

مشوق هایی برای کارفرمایان معلولان در نظر گرفته شده است

قادری :  اما سازمان بهزیستی مسیرهای دیگری هم برای کارفرمایانی که افراد دارای معلولیت را جذب و به کارگیری می‌کنند دارد. مشوق‌هایی  به عنوان خدمات پرداخت بیمه ای ،بیمه خویش فرمایی و جبران کارایی برایشان در نظر می‌گیرد، هم اکنون تمهید تسهیل‌گری سازمان بهزیستی برای اولین بار در سازمان اتفاق می‌افتد همه این ها اتفاقات بسیار مبارکی است و  و ارتقای ساختار سازمانی در حوزه اشتغال کاملاً مشهود است.

سوال : آن سه درصد تا به حال چقدرش محقق شده  است ؟

قادری : در دولت های پیشین حدود یک درصد ، یک و دو دهم درصد و در این دولت اگر ان‌شاءالله این آزمون برگزار بشود، بیشتر از سه درصد.

سوال : با برگزاری این آزمون شما پیش بینی می‌کنید که از سه درصد تکلیف قانونی هم فراتر خواهد رفت؟

قادری : حتماً همین‌طور است .

سوال : قانون متناسب سازی محیط شهری برای معلولان ، چقدر  اجرا شده است ؟

قادری: اتفاقا امروز در صحن علنی شورای شهر تهران من حضور پیدا کردم و راجع به مناسب سازی شهر تهران و سایر موضوعات موجود عرایضی را داشتم موضوع مناسب‌سازی  یکی از مباحث بسیار مهم است. حداقل هر چهل و پنج روز یکبار این جلسه تشکیل می‌شود و افراد متعددی از حقوقی ها و افراد نخبه دارای معلولیت در این جلسه حضور دارند پیشرفت خیلی قابل توجه بود. اما موضوع مناسب‌سازی  همان طور که در پیش  عرض کردم متناسب و صرفاً برای افراد در معلولیت نیست برای افراد سالمند، برای مادرانی که از کالسکه استفاده می‌کنند، همه افرادی که بالاخره یک جورایی ملاحظاتی برایشان مترتب است نیز هستند. باید از وسایط نقلیه مناسب سازی شده یا از معابر مناسب سازی شده استفاده کنند موضوع مناسب‌سازی در کنار دسترس‌پذیری مطرح می‌شود. ممکن است یک وبگاه برای یک نابینا برای رصد کارش برای یک مطالعه پژوهشی و امکانات دانشگاهی مناسب‌سازی نشده باشد . همه این ها در   دبیرخانه مناسب‌سازی کشور در دست بررسی و پیگیری است و  به صورت دقیق و جامع توسط استانداران پیگیری می‌شود. آن چیزی که اکنون یکی از حقوق افراد دارای معلولیت به شمار می آید حضور مؤثرشان در جامعه است که  این جز با موضوع دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی.

سوال : خوب شما تا به حال  برای اینکه شرایط بهتر بشود چه پیگیری‌های کردید؟

قادری:  خوب قانون برای افرادی که تخلف کنند جرائمی در نظر گرفته است از مسئولین مثل شهرداران تا مسئولین  بالاتر .

سوال : مسئول گزارش کردن این تخلفات کیست ؟ شما هستید؟

قادری: بله ما هستیم ، دبیرخانه ما فعال و  پیگیر  است ، میزان جرایم ، میزان درصدی که به عنوان مثال در خرید اتوبوس‌های شهری در اختیار شهرداری قرار بگیرد و خریدهایی که اتفاق می‌افتد آن چک لیست‌هایی که باید در قوانین موضوعی شهرداری‌ها برای اعطای مجوزهای ساخت و ساز  بدهند ، موضوع نظام مهندسی، دستگاه متعددی عضو هستند و مراقبات لازم را برای استاندارد سازی و تحقق مبانی قانونی که پیش بینی شده است دارند.

سوال : تا حالا مسئول و دستگاهی را  به عنوان خاطی یا ترک فعل معرفی کرده اید؟

قادری:  سازمان بازرسی کل کشور مداقه جدی دارد، جلسات متنوعی  هم در این زمینه با افراد داشته است.

سوال : خود شما را می گویم، می گویید که دبیرخانه اش هستید دیگر؟  شما هم باید یک جاهایی ورود کرده باشید ؟

قادری: ما همه جا برای احقاق حقوق افراد دارای معلولیت بی‌ملاحظه ورود داریم .

سوال :  این کار  را کردید؟

قادری: بله حتماً این اتفاقات افتاده است.

سوال : مثال هم می‌توانید بزنید؟

قادری: خبرهای متعددی است یکی از مثال هایم این است که سازمان صداوسیما خودش هم سه درصد را برای جذب افراد دارای افراد معلولیت انجام نمی‌دهد.

سوال : تا حالا این را اعلام کردید ؟

قادری: بله حتماً در جلسات .

سوال : در کجا ، در چه نامه‌ای؟

قادری: در نامه‌های متعددی بوده  عضویتشان مشخص است اگر چه باید در برخی از فضاهای دیگر  تشکر بکنیم . آن میزان بهره‌مندی که قانون مشخص کرده است ، شش ساعت در هفته باید برنامه هایی را ایجاد کند تکالیفی باید داشته باشند .

سوال : اینها را انجام داده است؟

قادری: بله از هر منظر باید بگوییم یک دستگاه یک شاخص عمومی ندارد شاخص‌های اختصاصی و عمومی در کنار هم دارد برخی از کارها را انجام می‌دهد برخی از کارها ممکن است هنوز فرهنگ سازمانی و  زیرساخت مربوطه را نداشته باشد. با توصیه‌ها، پیگیریها،  جلسات و در حقیقت ملاحظات جدی که ما داریم و رویکردهایی  که  در این دو سال  ایجاد شده  است می‌توانیم  بگوییم بخشی از آن محقق شده است.

سوال : منظور از اینکه گفتم شما دقیقاً چه پیگیری می کنید این است که وقتی  شما تو جلسات می‌گویید می آید و می رود و ممکن است اثری ازش به جا نماند و برای مردم ملموس نباشد وقتی می‌گویید ما نامه نوشتیم ، فلان دستگاه را به عنوان ترک فعل کننده یا خاطی به دستگاه قضایی معرفی کردیم  به عنوان دستگاهی که قانون را اجرا نکرده است این دیگر مشخص است که شما تکلیف خودتان را انجام دادید.

قادری: بله حتماً این کار را انجام دادیم و خبرگزاری‌ها اعلام کردند، در بازه‌های زمانی مشخص این اتفاق افتاده و باز هم اتفاق خواهد افتاد ، ما  از حقوق افراد دارای معلولیت  دست بردار نیستیم،  این باور قلبی ماست. فقط در زبان ما نیست آنچه که هست این است که در کشور ما به عنوان مثال موضوع استاندارد سازی خودرو برای افراد دارای معلولیت وجود نداشته و با پیگیری‌هایی که همکاران من انجام داده‌اند و همکاری که دفتر معاون اول محترم رئیس‌جمهور به عنوان کمیته پیگیری و نظارت بر اجرای قانون  انجام داده‌اند این اتفاق بزرگ انجام شد و در شورای این عالی استاندارد کد شناسه استانداردسازی برای خودروهای افراد دارای معلولیت مشخص شد. یا مطالباتی که ما خودمان پیگیری داریم می‌کنیم و موضوعاتی که قابلیت دسترسی بیشتر و سهم بری آنها بیشتر است. به عنوان مثال در حمل و نقل شهری در  تهران ، کار خیلی خوبی که شهرداری تهران انجام داد ، حمل‌ونقل کودکان استثنایی را برعهده گرفت. کار بزرگی بود. ماده پنج تبصره دو که مربوط به ایاب و ذهاب معلولین است اجرایی می شود.

سهم معلولان در استفاده از خدمات شهری بیشتر می شود

قادری: ان‌شاءالله تا پایان سال سهم‌بری مشخصی را برای افراد دارای معلولیت همان‌طور که قانون پیش‌بینی کرده رقم  خواهد زد. اینها کارهایی است که انجام می‌شود و مابه‌ازای بیرونی دارد یعنی  صرفاً در جلسه نیست  هم در سایت  سازمان و هم در درگاه‌های مرتبط وجود دارد . این همان نقش مطالبه گری و پیوند زنی ما در  دستگاه‌های مختلف است.  خبرهایی که درباره میزان حمایت از نقش آفرینان اعلام کردند هم حاکی از این موضوع است.  ما افرادی در عرصه‌های بین‌المللی، ملی ورزشی ، هنری داریم که کسب مقام می‌کنند کسب رتبه می‌کنند مایه افتخار ایران می شوند ، رتبه اول فوتسال دنیا را کسب می‌کنند ، رتبه دوم مسابقات پاراآسیایی را کسب می‌کنند.  ما کم نداریم افرادی که رتبه زیر هزار کنکور سراسری ۱۴۰۲ را کسب کردند. الحمدالله مشخص است که خود این بزرگواران به توانمندی شان  باور دارند و ما هم اذعان داریم که واقعاً ظرفیت‌های نهفته ای هستند که در باشگاه مهارت و توانمندسازی سازمان از  این بزرگواران استفاده می‌کنیم و با ایشان همفکری می‌کنیم و ان‌شاءالله به زودی با پیگیری که از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری داریم  بتوانیم بنیاد ملی نخبگان بهزیستی را ه تا پایان سال رونمایی کنیم.

سوال:  چه شاخصی داریم که وقتی درباره متناسب سازی محیط برای معلولان و افراد دارای معلولیت صحبت می‌کنیم  بتوانیم بگوییم این شاخص نشان دهنده رشد آن ها در این زمینه است.

قادری: خیلی ساده است وقتی که ساختمان ساخته می شود  اولین دیدگاهی که شما دارید این است که آیا بالابردارد؟ آیا رمپ هفت درصد را دارد؟ آیا مشخصا یک شخص دارای معلولیت می تواند از این گذرگاه عبور کند.

سوال :نه مثال های این جوری را که می دانم می خواهم بگویم رشد کشور در  متناسب سازی محیط شهری را با چه شاخصی می توانیم بسنجیم؟

قادری: شما یک بوستان تشریف می برید مشخص است که یک فرد ویلچری می تواند استفاده کند یا نه الان در منطقه نوزده تهران ،در مناطق مختلف تهران در شهر مشهد شهر دوستدار دارای افراد معلولیت و بوستان های مرتبط و بعضا پردیس ها ایجاد شده است اینها مشخصا از الزام قانون و ردیف بودجه متناسب سازی برای استانداری ها و فرمانداری های کشور حکایت دارد این ها کاملا مشخص است  و یا وقتی که در آزمونی قبول می شوند یا ظرفیت جدیدی ایجاد می شود مشخص است که  متناسب سازی یا همان دسترس پذیری دارد اتفاق می افتد.

سوال :  ما صد و پنجاه هزار نفر داریم حدوداً حداقل کسانی که در کشور در اندام تحتانی دچار قطع عضو هستند و این‌ها یکی از مشکلاتشان به‌هرحال تأمین کردن  پروتزها یا به هرحال همین پنجه‌های کربنیک است که  هزینه‌های زیادی دارد سازمان بهزیستی  برای اینها چه کرده است؟  اصلاً مسیرش چیست ؟ مسیرش بیمه است؟ مسیرش تسهیلات است؟

قادری: سازمان بهزیستی تا مقطعی که هنوز تجمیع بیمه ها اتفاق نیفتاده بود خدمات به نسبت مؤثری را برای حوزه توان‌بخشی ، کار درمانی و خدمات خاصی که مورد نیاز افراد دارای معلولیت بود انجام می‌داد از آنجایی که  تجمیع بیمه‌ها اتفاق افتاد طبق ماده شش که در قانون حمایت از افراد در محل پیش‌بینی شده تولیت سلامت و درمان با وزارت بهداشت است به نظر من این سؤال را باید از مجموعه بیمه سلامت و مجمع  این چنینی پرسید که آیا تکالیف مرتبط با افراد داری معلولیت انجام می‌شود یا خیر؟ از ما بپرسید ما کاری که انجام دادیم این بود که پنجاه و نه کد خدمت ستاره دار را  با سازمان بیمه سلامت پیگیری کردیم  و تفاهم رساندیم. اگر چه  این عددی که پیش‌بینی شده بود و خدماتی که  مقرر بود به آحاد افراد در سراسر نقاط کشور داده شود با پیشرفت فیزیکی کمی انجام شد اما آن نکته‌ای که امروز می‌بینیم این است که با فناوران این حوزه  و نخبگان کشور جلسات متعددی داریم . یکی از موضوعات و مصادیق ما فناوری مرتبط با پروتزها و حالا موضوع و پنجه کربن است و از این و این آلیاژی که می‌تواند کمک بکند به اینکه افراد صاحب دست و پا شوند به نظر می‌رسد که حتماً باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند اما سازمان‌هایی که خودرو تولید می‌کنند دستگاه هایی که وظایف خودشان را نسبت به بهسازی جاده‌ها انجام نمی‌دهند یا میزان سهم بری سازمان بهزیستی  هم باید سهم خودشان را ادا کنند.

باید صندوق ذخیره ای برای معلولین و سالمندان در نظر گرفته شود

قادری: الان شهرداری که می‌خواهد به افراد حقیقی یا حقوقی برای ساختمان یک مجوز  بدهد،  قاعده‌اش این که یک عددی را برای تأمین اجتماعی ، برای وزارت آموزش و پرورش منظور می‌کند سؤال ما این است که چرا برای  معلولیت که همگام با ماست در زندگی ماست دوره سالمندی پدیده سالمندی و معلولیت از ما دور نیست چرا سهم‌بری مشخصی را در این عدد و ارقام برای سازمان بهزیستی منظور نمی‌کنند که در یک صندوق ذخیره بشود و در مواقع این چنینی با یارانه‌های مطلوب  در اختیار افراد قرار بگیرد.  لذا موضوع ، موضوع وزارت بهداشت است که ان‌شاءالله از آن مسیر باید پیگیری بشود.

سوال : قانون بودجه ۱۴۰۲ همه مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت را مکلف کرده با بیمه‌های پایه طرف قرارداد بشوند و اتفاقی که اینجا هست  این است که بعضی از مراکز کاردرمانی و بخش‌های تحت پوشش بهزیستی هنوز  با بیمه‌های پایه طرف قرارداد نشدند مسئولیت نظارت این موضوع با شماست و یا با  دستگاه دیگری ؟

قادری: ما مرکز دولتی این‌چنینی در کشور نداریم .

سوال : اینها همه از شما مجوز دارند؟

قادری:  نه هر کسی که از سازمان بیمه سلامت بخواهد خدمات درمانی بدهد باید از وزارت بهداشت مجوز بگیرد.  لذا مجموعه وزارت بهداشت و یا سازمان بیمه سلامت مسئولیت عقد قرارداد  و نظارت بر آن را دارد. من خواهشم این است که حتماً این بخش سهم بری حوادث را برای سازمان بهزیستی ان‌شاءالله منظور کنیم.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=11533

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.