واسطه گری و دلال بازی در حوزه حمل و نقل موضوع تازه ای نیست اما این درد کهنه با وجود انعکاس های مکرر در رسانه ها مورد توجه مسئولان امر قرار نمی گیرد و علاج نمی شود.
معضلی که رانندگان کامیون به کرات در تماس های خود با خبرنگار تین نیوز از آن سخن می گویند این است که شرکت های حمل و نقل و بنگاه های باربری بارنامه را با یک مبلغ برای آنها صادر می کنند اما پولی که به حساب آنها واریز می کنند بسیار کمتر و گاه تا نصف مبلغ درج شده در بارنامه است.
پذیرفتن شرط ظالمانه برای گرفتن بار از روی ناچاری
در واقع بنگاه های باربری از همان ابتدا با رانندگان شرط می کنند که کرایه باری که قرار است حمل کنند با بارنامه ای که برای آنها صادر می شود متفاوت و بسیار کمتر است! مبلغی که در بارنامه درج می شود توسط شرکت های حمل و نقل از صاحبان بار دریافت می شود و از رانندگان نیز رسیدی اخذ می شود که همان مبلغ را دریافت کرده اند اما مبلغی که در واقعیت به آنها پرداخت می شود نصف مبلغ درج شده در بارنامه است.
در این میان برخی دلالان خرده پا با دریافت حق دلالی بسیار کمتر از آنچه بنگاه های باربری دریافت می کنند، کامیون داران را به صاحبان بار معرفی می کنند و رانندگان نیز با اخذ بارنامه پلیس راهی و با وجود پرداخت حق دلالی باز هم به ۷۰ درصد مبلغ کرایه می رسد در حالی که اگر بار را با واسطه گری و دلال بازی بنگاه های باربری و شرکت های حمل و نقل دریافت کند، نیمی از مبلغ کرایه نصیب راننده کامیون می شود!
به این ترتیب رانندگان کامیون از دلالان بزرگی که نیمی از کرایه را به جیب می زنند به دلالان کوچکتری که به مقادیر کمتر حق دلالی قانع هستند، پناه می برند!
پرداخت ۶/۵ میلیون از کرایه ۱۲/۸ میلیونی به راننده
یک راننده کامیون در این زمینه به خبرنگار تین نیوز توضیح می دهد: صدای ما را به مراجع نظارتی برسانید و این ظلم و ستمی را که در روز روشن به قشر رانندگان کامیون می شود پایان دهید. الان بنده بارنامه مستند دارم که یک بنگاه دلالی بار که عنوان شرکت حمل و نقل رسمی و قانونی را یدک می کشد کرایه دوازده میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی درج شده در بارنامه یک مسیر را به بنده ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کرده است!
وی ادامه می دهد: شاید سوال کنید که من راننده کامیون چطور و چرا به این اجحاف و ستم آشکار تن دادم و این بار را حمل کردم و چرا به قانون پناه نبردم و اعتراض نکردم؟ پاسخ این پرسش این است که این تخلفات به صورت سیستماتیک در حال انجام است و اگر اعتراض و شکایت کنم اعتراض من برای یک مرتبه کارساز خواهد بود و یک بار به حقم می رسم اما با توجه به مرتبط بودن این بنگاه ها با یکدیگر برای دفعات بعد در این شبکه متخلف حمل و نقل، دیگر امکان گرفتن بار از بنگاه های حمل و نقل و در واقع از این دلالان بی انصاف را نخواهم داشت و باری به من نمی دهند.
رواج دلالی به دلیل حسابرسی ضعیف از بنگاه های باربری
راننده کامیون دیگری در تایید صحبت های همکار خود می گوید: یک بازدید و گزارش میدانی از پایانه های بار و محل های ارائه بار به رانندگان در پایانه ها به صورت قطعی موید اجحافی که شرکت های حمل و نقل به رانندگان کامیون روا می دارند خواهد بود و شما در این پایانه ها نمی توانید راننده کامیونی پیدا کنید که اولین اعتراض وی قبل از گرانی لاستیک، قطعات یدکی و خرابی جاده ها و … ، دلال بازی و خوردن حق الزحمه راننده زحمتکش توسط بنگاه های باربری و شرکت های حمل و نقل نباشد.
راننده کامیون دیگری نیز پیشنهاد می کند: دولت باید حسابرسی دقیق تری از شرکت های حمل و نقل انجام دهد که آیا آنها تمام پولی که از صاحبان بار دریافت می کنند را به حساب خود آنها واریز می کنند یا خیر. ضمنا اگر پلتفرم های ارتباط مستقیم بین صاحبان بار و رانندگان کامیون ایجاد شود – پلتفرم هایی مثل اسنپ – بساط این گونه دلال بازی ها برچیده خواهد شد.