• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
6

خروج رانندگان و مالکان کامیون از این شغل / رانندگی و کامیونداری نمی صرفد

  • کد خبر : 9340
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۴
خروج رانندگان و مالکان کامیون از این شغل / رانندگی و کامیونداری نمی صرفد
کاهش شدید نرخ‌ کرایه حمل موجب فرار سرمایه گذاران واقعی از این حرفه و فعالیت شده است.

نظارت ناکافی بر فعالیت برخی اپلیکیشن های جذب و توزیع بار موجب ایجاد فضای  دو قطبی در حمل و نقل جاده ای کالا و کاهش شدید نرخ‌ کرایه حمل و فرار سرمایه گذاران واقعی از این حرفه و فعالیت شده است.

به گزارش اخبارکار به نقل از تین نیوز، خداداد بکرانی راننده کامیون و عضو انجمن صنفی رانندگان اصفهان با بیان این مطلب گفت: ترس از کم باری و برگشت یک سر خالی ناوگان چالشی است که برای یک راننده کامیون در فضای مسموم رقابت های کاذب به وجود می آید و موجب بروز انواع استرس ها در محیط کار و حرفه یک راننده ناوگان عمومی می شود.

وی افزود: با وجودی که ضمانت فعالیت ناوگان و راننده  با صدور مجور فعالیت  از طرف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به صورت کارت هوشمند صادر می شود و این خود ضامنی برای حمل و احراز هویت جهت دریافت حمل بار در سراسر کشور خواهد بود، ولی شاهد آن هستیم که در برخی موارد راننده اجبارا برای دریافت بار دچار تبعیض هایی از جانب برخی متصدیان حمل و نقل می شود که اولویت هایی را جهت جذب راننده و ناوگان برای خود در نظر دارند.
این فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا ادامه داد: حتی در برخی موارد باربری از سالن اعلام بار تقاضای راننده و ناوگانی را دارد که حتی الامکان یک‌ سرویس حمل بار آن شرکت را انجام‌ داده باشد ولی غافل از اینکه هیچ تفاوتی بین ضمانت نامه فعالیت و کارت هوشمند ناوگان و راننده نیست و نخواهد بود.

او در شبکه های اجتماعی تاکید کرد: این رویه و امتیاز قایل شدن ممکن است از جهاتی ضربه مالی نیز به رانندگان ناوگان عمومی و کامیونداران وارد کند اما نگرانی از اینکه نتوانند بار مورد نظر خود را انتخاب و دریافت کنند از لحاظ روانی و فکری نیز فشار مضاعفی بر افکار آنها وارد می کند.

بکرانی گفت: احساس نگرانی و اضطراب، سلامت رانندگان را به چالش می کشد و موجب احساس فرسودگی و کسالت در ارائه خدمات و حین رانندگی گردد که این امر در جاده اثرات و اتفاقات ناگوار بعدی و جانبی دیگر و تهدیدات جانی و مالی فراوانی را به وجود می آورد.

وی افزود: وقتی رانندگان و کامیونداران با این‌ وضعیت دوگانه و بدون ضمانت و امنیت شغلی مواجه می شوند مدام پرکارتر می شوند و حتی ممکن برای دسترسی به بار  و برای این که بدون بار به مبدا برنگردند با هر قیمتی اقدام به حمل بار کنند !!!

او عنوان کرد: شرکت های حمل و نقل نیز به نوعی دیگر با رقابت های کاذب از نظر امنیت شغلی دچوار مشکل هستند.

این راننده کامیون خاطرنشان کرد: نظارت ناکافی سازمان راهداری بر عملکرد برخی شرکت حمل و نقل که بدون در نظر گرفتن حوزه جغرافیایی خود اقدام به صدور بارنامه می کنند، موجب  شده است وضعیت امنیت شغلی و فعالیت کاری شرکت های حمل و نقل نیز دچار چالشی جدی شود.

بکرانی گفت: به همین دلیل برخی شرکت های حمل و نقل برای جذب بار صاحبان کالا، دست به اقدامات غیر منطقی و غیر اخلاقی زده و حتی از نرخ دریافت کمیسیون بار خود نیز  می گذرند تا از کانال های دیگر و یا ازطرف راننده و یا کامیوندار جبران مافات کنند.

او افزود:  متاسفانه در این سال ها و با پیشرفت علم و تکنولوژی نه تنها هنوز برنامه جامع و کاملی که بتواند پاسخ‌ گوی ذی نفعان و سرمایه گذاران واقعی حمل و نقل جاده ای کالا باشد ایجاد نشده است بلکه هر روز با  قوانین جدید و دست و پاگیر چالشی جدید نیز برای حمل و نقل جاده ای به وجود می آید.

این فعال صنفی ادامه داد: شایسته است که سازمان راهداری وحمل و نقل جاده ای دست برخی از اپلیکیشن های جذب و توزیع بار را آنقدر باز نگذارد تا با ایجاد فضای دو قطبی در حمل و نقل ، نرخ‌ های کرایه را کاهش داده و موجب فرار سرمایه گذاران واقعی از این حرفه و فعالیت شوند.

بکرانی عنوان کرد: از سازمان راهداری به عنوان‌ متولی اصلی حمل و نقل درخواست می شود به  فکر جذب سرمایه گذاران واقعی و ایجاد زمینه‌ مساعد و امنیت شغلی ذی نفعان باشد و در رفع موانع و ضمانت مجوزی که بابت فعالیت ناوگان، راننده و یا شرکت حمل و نقل ارائه کرده است مسئولیت خطیر خود را به سرانجام رساند.

لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=9340

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.