• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
5
نگاهی به:

حقوق و دستمزد کارکنان مختلف و مستمری بازنشستگان در سال ۱۴۰۲

  • کد خبر : 4801
  • ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۲۵
حقوق و دستمزد کارکنان مختلف و مستمری بازنشستگان در سال ۱۴۰۲
در مصوبه افزایش مزد سالانه با عنوان بخشنامه مزد سالانه ارقام و مبالغ به صورت شفاف و واضح نیستند. این موضوع باعث می‌شود استفاده از بخشنامه برای اطلاع از جزئیات حقوق و مزایای کارگران سخت باشد. کارتابان هر ساله حقوق و مزایای قانون کار را به صورت جدولی با عنوان جدول کامل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ تنظیم و ارائه می‌کند. جدول حقوق کارگران ۱۴۰۲ داری کلیه جزئیات مربوطه به حداقل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۲ است.

حقوق اداره کار ۱۴۰۲ چقدر است؟

موضوع حداقل حقوق کارگران از جمله موضوعات چالش‌برانگیزی است که معمولا در روزهای پایانی سال در مورد آن صحبت و تصمیم‌گیری می‌شود. آخرین اخباری که در مورد افزایش حداقل حقوق اعلام شده است، این است که به نتایج خیلی خوبی در یک جلسه چالش‌برانگیز و طولانی دست پیدا کرده‌اند. در این زمینه علیرضا سلیمی (عضو هیات رئیسه مجلس) گفت: در جلسه غیر علنی مجلس و دولت آقای میرکاظمی اعلام کرد:

” سال آینده ۲۰ درصد به حقوق ها اضافه خواهد شد همچنین در این جلسه اعلام شد که ۸۰ درصد از درآمدهای دولت در امسال تحقق پیدا کرده است .” وی افزود: رئیس جمهور در این جلسه بر عدالت و پرداخت در حقوق و دستمزد تاکید داشت و دولت به صورت جدی به دنبال تحقق این موضوع است و به زودی لایحه ای در این رابطه به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد کرد.
در همین خصوص احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در مورد آخرین وضعیت افزایش حقوق کارمندان در سال آتی و احکام مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: به‌طور کلی سه مدل مختلف برای افزایش حقوق‌ها برای سال آینده در دولت مطرح شده است که یکی از پیشنهادات این بود که به‌جای افزایش ۲۰درصدی حقوق همه کارکنان، میزان افزایش دستمزد و حقوق برای دهک‌های کم‌درآمد (کارکنان دولت ) بیشتر باشد.


جدول حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ + جدول افزایش حقوق کارمندان (مقایسه ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲)

برای اینکه درک بهتری از میزان حقوق سال ۱۴۰۲ به دست آورید، تمامی موارد مرتبط با حقوق سال ۱۴۰۲ را در جدول جدول حداقل حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲ مشخص کرده‌ایم.

اقلام حقوقسال ۱۴۰۰ (بر مبنای ریال)سال ۱۴۰۱ (بر مبنای ریال)سال ۱۴۰۲ (بر مبنای ریال)
حداقل دستمزد روزانه۸۸۵,۱۶۵۱,۳۹۳,۲۵۰۱,۷۶۹,۴۲۸
حداقل دستمزد ماهانه۲۶,۵۵۴,۹۵۰۴۱,۷۹۷,۵۰۰۵۳,۰۸۲,۸۴۰
مزد هر ساعت کاری۱۲۰,۷۵۹۱۹۰,۰۷۴۲۴۱,۲۸۶
مزد هر ساعت اضافه کاری۱۶۹,۰۶۳۲۶۶,۱۰۳۳۳۷,۸۰۰
حق مسکن۴,۵۰۰,۰۰۰۶,۵۰۰,۰۰۰۹,۰۰۰,۰۰۰
بن خواربار۶,۰۰۰,۰۰۰۸,۵۰۰,۰۰۰۱۱,۰۰۰,۰۰۰
پایه سنوات( افراد با حداقل ۱ سال سابقه کار)۱,۳۹۹,۹۸۰۲,۱۰۰,۰۰۰۲,۱۰۰,۰۰۰
حق اولاد (یک فرزند)۲,۶۵۵,۴۹۵۴,۱۷۹,۷۵۰۵,۳۰۸,۲۸۴
حق اولاد (دو فرزند)۵,۳۱۰,۹۹۰۸,۳۵۹,۵۰۰۱۰,۶۱۶,۵۶۸
حداقل حقوق کارگران بدون فرزند (با حداقل یکسال سابقه کار)۳۸,۴۵۴,۹۵۰۵۸,۸۹۷,۵۰۰۷۵,۱۸۲,۸۴۰
حداقل حقوق با یک فرزند۳۹,۷۱۰,۴۱۵۶۳,۰۷۷,۲۵۰۸۰,۴۹۱,۱۲۴
حداقل حقوق با دو فرزند۴۲,۳۶۵,۹۱۰۶۷,۲۵۷,۰۰۰۸۵,۷۹۹,۴۰۸

جدول حقوق و مزایای حداقل بگیران سال ۱۴۰۲

ردیفشرحروزانه (ریال)ماهیانه (ریال)
۱حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز۱,۷۶۹,۴۲۸۵۳,۰۸۲,۸۴۰
۲کمک هزینه اقلام مصرفی۳۶۶,۶۶۷۱۱,۰۰۰,۰۰۰
۳حق مسکن۳۰۰,۰۰۰۹,۰۰۰,۰۰۰
۴حق اولاد (برای هر فرزند)۱۷۶,۹۴۳۵,۳۰۸,۲۸۴
۵پایه سنوات (به شرط داشتن یک سال سابقه کار)۷۰,۰۰۰۲,۱۰۰,۰۰۰
۶مجموعه دریافتی بدون فرزند و سابقه کار   ۲,۴۳۶,۰۹۵۷۳,۰۸۲,۸۴۰

جدول ریز حقوق و دستمزد ۱۴۰۲ قانون کار

ردیفعنوانمبلغ (بر مبنای ریال) ماه ۳۰ روزمبلغ (بر مبنای ریال) ماه ۳۱ روز
۱مزد ۱۴۰۲ قانون کار (روزانه)۱,۷۶۹,۴۲۸۱,۷۶۹,۴۲۸
۲حقوق ۱۴۰۲ قانون کار (ماهانه)۵۳,۰۸۲,۸۴۰۵۴,۸۵۲,۲۶۸
۳بن کارگری۱۴۰۲قانون کار۱۱,۰۰۰,۰۰۰۱۱,۰۰۰,۰۰۰
۴حق مسکن ۱۴۰۲قانون کار۹,۰۰۰,۰۰۰۹,۰۰۰,۰۰۰
۵حق اولاد یا عائله مندی برای ۱ فرزند (معادل ۳ روز حداقل مزد ۱۴۰۲)۵,۳۰۸,۲۸۴۵,۳۰۸,۲۸۴
۶حق اولاد یا عائله مندی برای ۲ فرزند (معادل ۶ روز حداقل مزد ۱۴۰۲)۱۰,۶۱۶,۵۶۸۱۰,۶۱۶,۵۶۸
۷حق اولاد یا عائله مندی برای ۳ فرزند (معادل ۹ روز حداقل مزد ۱۴۰۲)۱۵,۹۲۴,۸۵۲۱۵,۹۲۴,۸۵۲
۸مزد هر ساعت کار عادی۲۴۱,۳۹۲۲۴۱,۳۹۲
۹پایه سنوات ۱۴۰۲ برای هر روز (به شرط داشتن یکسال سابقه کار)           ۲,۱۰۰,۰۰۰۲,۱۷۰,۰۰۰
۱۰عیدی سال ۱۴۰۲ (حداقل)  ۳,۷۶۶,۲۲۷,۴۹۸۳,۸۹۱,۷۶۸,۴۱۵
۱۱سنوات سال۱۴۰۲ (به شرط داشتن یکسال سابقه کار)  ۴,۵۳۵,۵۷۵.۸۹ ۴,۶۸۶,۷۶۱.۷۵
۱۲فوق العاده هر ساعت اضافه کاری ۱۴۰۲۳۳۷,۹۵۰۳۳۷,۹۵۰
۱۳فوق العاده هر ساعت شب کاری۱۴۰۲مزد ساعتی ضربدر ۰.۳۵ (سی و پنج صدم) ضربدر ساعات شب کاریمزد ساعتی ضربدر ۰.۳۵ (سی و پنج صدم) ضربدر ساعات شب کاری
۱۴فوق العاده هر ساعت جمعه کاری ۱۴۰۲مزد ساعتی ضربدر ۰.۴ ( چهاردهم) ضربدر ساعات جمعه کاریمزد ساعتی ضربدر ۰.۴ ( چهاردهم) ضربدر ساعات جمعه کاری
۱۵فوق العاده نوبت کاری صبح-عصر-شب ۱۴۰۲ معادل ۱۵ درصد حقوق ۱۴۰۲۷,۹۶۲,۴۲۶۸,۲۲۷,۸۴۰
۱۶فوق العاده نوبت کاری صبح-عصر۱۴۰۲ معادل ۱۰ درصد حقوق۱۴۰۲۵,۳۰۸,۲۸۴۵,۴۸۵,۲۲۶
۱۷فوق العاده نوبت کاری صبح-شب و یا عصر – شب۱۴۰۲ معادل ۲۲.۵ درصد حقوق ۱۴۰۲۱۱,۹۴۳,۶۳۹۱۲,۳۴۱,۷۶۰


جدول حق بیمه کارگری سال ۱۴۰۲

عنوانشش ماه اول (بر مبنای ریال)شش ماه دوم (بر مبنای ریال)
دستمزد روزانه سال ۱۴۰۲۱,۷۶۹,۴۲۸۱,۷۶۹,۴۲۸
تعداد روزهای ماه۳۱۳۰
جمع دستمزد ماهانه۵۴,۸۵۲,۲۶۸۵۳,۰۸۲,۸۴۰
مزایای ماهانه بن کارگری۱۱,۰۰۰,۰۰۰۱۱,۰۰۰,۰۰۰
حق مسکن۹,۰۰۰,۰۰۰۹,۰۰۰,۰۰۰
جمع دستمزد و مزایای مشمول۷۴.۸۵۲.۲۶۸۷۳.۰۸۲.۸۴۰
سهم کارفرما (۲۳ درصد)۱۷.۲۱۶.۰۲۲۱۶.۸۰۹.۰۵۳
سهم کارگر (۷ درصد)۵.۲۳۹.۶۵۹۵.۱۱۵.۷۹۹
مجموع حق بیمه۲۲.۴۵۵.۶۸۰۲۱.۹۲۴.۸۵۲

حقوق وزارت کار ۱۴۰۲ برای افراد دارای مدرک دیپلم چقدر است؟

تاثیر مدرک تحصیلی در میزان حقوق دریافتی، یکی از مهمترین سوالات کاربران است. به نظر می‌رسد که مدرک تحصیلی نباید تاثیری در میزان حقوق دریافتی داشته باشد و تمام کارگران باید حداقل حقوق وزارت کار ۱۴۰۲ را دریافت کنند. با این حال در برخی از شرکت‌ها با توجه به قوانین شرکت و طبقه بندی مشاغل، حقوق کارگران بر اساس مدرک تحصیلی تعیین می شود و ساختار و مقدار مشخصی ندارد.

افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

کمیسیون تلفیق در جریان بررسی تبصره ۱۲ بودجه سال ۱۴۰۲ که به مبحث حقوق و دستمزد در سال آتی اشاره دارد، درباره حقوق سربازان وظیفه، در سال آتی موضوع را تعیین تکلیف کرد که بر این بر اساس، حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق غیر عملیاتی ۶۰ درصد حداقل دریافتی پایور، ۴۸ میلیون ریال، حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه مجرد مشغول در مناطق عملیاتی معادل ۷۵ درصد حداقل دریافتی پایور، ۶۰ میلیون ریال و حداقل دریافتی ماهانه سربازان وظیفه متاهل بدون فرزند معادل ۹۰ درصد حداقل دریافتی پایور، ۷۲ میلیون ریال تعیین شد. کمیسیون همچنین تاکید کرد که دستورالعمل این بند با توجه به تحصیلات، درجات و تعداد فرزندان آن توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می شود.

نرخ افزایش حقوق بازنشستگان ۱۴۰۲ چقدر است؟

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، میزان افزایش حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. به نحوی که پس از اعمال این افزایش حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور، متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، از شصت و سه میلیون ریال کمتر نباشد.

نرخ مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، افرادی که درآمد ماهانه آنها کمتر از ۱۰ میلیون تومان است، از پرداخت مالیات معاف هستند. به این ترتیب افرادی که حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند، مبلغی به عنوان مالیات حقوق پرداخت نخواهند کرد. بنابراین نرخ مالیات بر حقوق ۱۴۰۲ به صورت پلکانی محاسبه و کسر خواهد شد:

بین ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۱ ریال تا ۱۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال%۱۰
بین ۱۴۰.۰۰۰.۰۰۱ ریال تا ۲۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال%۱۵
بین ۲۳۰.۰۰۰.۰۰۱ ریال تا ۳۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال%۲۰
۳۴۰.۰۰۰.۰۰۱ ریال به بالا%۳۰

آیا افزایش حقوق به بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد؟

افراد زیادی به دلیل از دست دادن شغل خود مجبور به تامین معیشت از طریق بیمه بیکاری هستند. با منتشر شدن خبر افزایش حقوق ۲۷ درصدی در انتهای سال گذشته برای کارگرانی که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند، این سوال برای کسانی که از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند به وجود آمده که بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۲ چقدر افزایش می‌یابد؟ بر اساس قانون کار، بیمه بیکاری برابر با ۵۵ درصد حقوق پایه است. در صورتی که افزایش سالانه حقوق از ۵۵ درصد بیشتر باشد آن‌وقت افزایش سالانه حقوق به بیمه بیکاری نیز تعلق می‌گیرد.

حداقل دستمزد چیست؟

قبل از اینکه با فرایند نحوه تعیین حداقل دستمزد کارگران آشنا شویم، بهتر است تعریف حداقل دستمزد را بررسی کنیم. بر اساس تعریفی که سازمان بین المللی کار ارائه داده است، حداقل دستمزد مبلغی است که در ازای کار یا خدمتی در مدت معین به کارگر پرداخت می‌شود و هیچ فرد یا قرارداد جمعی نمی آن را کاهش دهد. پرداخت حداقل دستمزد توسط قانون کار تضمین شده است و باید کفاف معاش کارگر و خانواده وی را با توجه به شرایط اقتصادی بدهد.

در نتیجه، حداقل دستمزد باید به گونه‌ای تعیین شود که متناسب با شرایط اقتصادی کشور باشد و حداقل هزینه‌های زندگی کارگر را تأمین کند. با توجه به تغییرات مداوم شرایط اقتصادی، شورای عالی کار به عنوان متولی تعیین حداقل دستمزد کارگران، هر ساله مبلغ حداقل حقوق کارگران را اعلام می‌کند. بعد از تعیین حداقل حقوق کارگران، شرکت‌ها، کارگاه‌ها و کارفرمایان با استفاده از نرم افزار مالی می‌توانند حقوق کارگران خود را محاسبه و در موعد مقرر به آن‌ها پرداخت کنند.

حداقل دستمزد چگونه و توسط چه مرجعی تعیین می‌شود؟

طبق ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار مرجع تصمیم گیری در مورد حداقل مزد کارگران ایرانی است. شواری عالی کار موظف است که معیارهای زیر را طبق ماده ۴۱ قانون کار تعیین و اعلام کند:

  • حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود.
  • حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تأمین نماید.

علاوه بر حداقل مزد، شورای عالی کار میزان افزایش سطح‌های دیگر مزد را برای اجرای طرح طبقه بندی مشاغل تعیین می‌کند. بنابراین افزایش حقوق کارگران تامین اجتماعی در هرسال بستگی به میزانی دارد که در شورای عالی کار تعیین می‌شود.

شورای عالی کار چگونه حداقل دستمزد را مشخص می‌کند؟

همانطور که از نام آن پیداست، شورای عالی کار، متشکل از اعضای مختلفی است که با همکاری یکدیگر بر طبق قانون کار و شرایط اقتصادی کشور در مورد حداقل دستمزد کارگران تصمیم گیری می‌کنند. برای اینکه حقوق متقابل کارگران و کارفرمایان رعایت شود و مبلغ اعلامی توسط شورای عالی کار متناسب با شرایط اقتصادی باشد، اعضای مختلفی در این شورا فعالیت می‌کنند. اعضای شورای عالی کار شامل افراد زیر می‌شوند:

الف- وزیر کار و امور اجتماعی، که ریاست شورا را به عهده خواهد داشت.

ب- دو نفر از افراد بصیر و مطلع در مسائل اجتماعی و اقتصادی به پیشنهاد وزیر کار و امور اجتماعی و تصویب هیئت وزیران که یک نفر از آنان از اعضای شورای عالی صنایع انتخاب خواهد شد.

ج- سه نفر از نمایندگان کارفرمایان (یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کارفرمایان

د- سه نفر از نمایندگان کارگران (یک نفر از بخش کشاورزی) به انتخاب کانون عالی شوراهای اسلامی کار

به جز وزیر کار و امور اجتماعی، سایر اعضای این شورا در دوره‌های دوساله انتخاب می‌شوند. کارکرد شورا به گونه‌ای است که نمایندگانی از همه طرف‌ها در آن حضور داشته باشند و در نتیجه تبعیت از تصمیم گیری‌های آن طبق قانون برای کارفرمایان و کارگران الزام آور است. کارفرمایان با استفاده از سیستم حقوق و دستمزد و براساس حداقل حقوق تعیین شده توسط شورای عالی کار، باید دستمزد کارگران خود را پرداخت کنند.

آیا حداقل دستمزد تنها یک بار در سال تعیین می‌شود؟

در ماده ۴۱ قانون کار، وظیفه شورای عالی کار تعیین حداقل دستمزد است و آن را محدود به زمان خاصی نکرده است. به این ترتیب اگر شرایط اقتصادی کشور دست خوش تغییرات شدیدی شود که نیاز به تعیین مجدد حداقل دستمزد باشد، شورای عالی کار باید در طول سال در میزان حداقل حقوق‌ها تجدید نظر کند. با این حال، به طور کلی حداقل دستمزد معمولاً سالانه و در هنگام تعیین بودجه سال جدید توسط شورای عالی کار اعلام می‌شود. فراموش نکنید که اظهارنامه های مالیاتی نیز باید هر ساله بر اساس میزان حداقل حقوق پرداخت شده تکمیل شوند.

حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

بر اساس اعلام شورای کار، حداقل دستمزد روزانه ۱۴۰۲ برابر با ۱,۷۶۹,۴۲۸ ریال است. به این ترتیب حداقل حقوق ماهانه قانون کار در سال ۱۴۰۲ برابر با ۵۳,۰۸۲,۸۴۰ ریال است. البته پایه سنوات ماهیانه، حق اولاد، حق مسکن و بن کارگری سال ۱۴۰۲ نیز افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب کارگران متأهل و دارای سابقه کار نیز حقوق بیشتری نسبت به سال‌های قبل دریافت می‌کنند. در جدول زیر حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ قابل مشاهده است:

شرحمبلغ
حداقل حقوق ماهانه قانون کار در سال ۱۴۰۲۵۳,۰۸۲,۸۴۰
حداقل دستمزد روزانه ۱۴۰۲۱,۷۶۹,۴۲۸
بن کارگری۱۱,۰۰۰,۰۰۰
حق مسکن۹,۰۰۰,۰۰۰
حق اولاد۵,۳۰۸,۲۸۴
پایه سنوات ( ماهیانه)
لینک کوتاه : https://akhbarekar.ir/?p=4801

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.